Kendelse af 18-11-2016 - indlagt i TaxCons database den 30-12-2016
SKAT har givet afslag på anmodning om genoptagelse vedrørende
anvendelse af virksomhedsskatteloven for indkomståret 2007
Landsskatteretten pålægger SKAT at genoptage ansættelsen.
Det fremgår af klagerens selvangivelse for indkomståret 2007, at han har ønsket beskatning efter reglerne i virksomhedsskatteloven, og har selvangivet overførsel fra konto for opsparet overskud med 94.117 kr.
SKAT har den 28. april 2011 foreslået at ændre klagerens indkomst. SKAT har accepteret klagerens anmodninger om udsættelse af ligningsfristen til først den 1. oktober 2011 og senere den 1. december 2011. SKAT har ved kendelse den 14. november 2011 forhøjet indkomsten i klagerens virksomhed for indkomståret 2007. Landsskatteretten har samtidig med afgørelsen i nærværende sag behandlet denne sag for klagerens virksomhed med journal nr. [...].
På baggrund af ændringerne vedrørende klagerens virksomhed har hans advokat i et brev dateret den 2. december 2011 til SKAT anmodet om, at ændringerne foretages efter reglerne i virksomhedsskatteloven.
SKAT har den 6. december 2011 skrevet til klageren, at en negativ kassebeholdning på 2.251.533 kr. er anset for at være hævet, hvorfor beløbet ikke kan opspares i henhold til virksomhedsskattelovens § 10.
Klageren har i et brev den 29. december 2011 anmodet om, at 1.768.904 kr. beskattes som opsparet overskud, og hans revisor har i breve af 27. januar 2012 og 3. april 2012 anmodet om, at 2.893.308 kr. opspares i virksomhedsordningen, hvilket SKAT ikke har anerkendt.
SKAT har foretaget en forhøjelse af klagerens indkomst for indkomståret 2007 med 3.124.074 kr., som er anset for at være hævet i hans virksomhed, og dermed er anset som personlig indkomst for ham.
Dette har klageren ikke påklaget indenfor klagefristen, og SKAT har derfor behandlet hans efterfølgende anmodning af 27. januar 2012 om beskatning efter virksomhedsskattelovens regler som en anmodning om genoptagelse af skatteansættelsen.
Fristen for ordinær genoptagelse for indkomståret 2007 var den 1. maj 2011, hvorfor klagerens anmodning om genoptagelse er indgået for sent. Betingelserne for ekstraordinær genoptagelse i skatteforvaltningslovens § 27, stk. 1, nr. 1-8, er desuden ikke anset for at være opfyldt.
Til klagerens orientering er det oplyst, at oplysningerne, som er afgivet af hans revisor i brev af 3. april 2012, ikke er anset for tilstrækkelige til dokumentation af, at den negative kassebeholdning på 2.251.533 kr. i virksomheden ikke skal anses som en hævning.
Klagerens repræsentant har fremsat påstand om, at SKAT tilpligtes at genoptage skatteansættelsen for indkomståret 2007 vedrørende anvendelse af virksomhedsordningen.
Forhøjelsen af klagerens indkomst for indkomståret 2007 er påklaget til Landsskatteretten.
Ved skrivelse af 27. januar 2012 anmodede klagerens revisor om genoptagelse af klagerens skatteansættelse for indkomståret 2007 med henblik på, at han fik mulighed for at anvende virksomhedsordningen for det pågældende år.
Anmodning om genoptagelse er foranlediget af den ændring af skatteansættelsen, der først fremkom den 14. november 2011, og det var først på det tidspunkt, at der forelå en endelig skatteansættelse, der kunne tjene til grundlag for anmodningen om genoptagelse.
Genoptagelsesanmodningen er således en direkte følge af SKATs kendelse af 14. november 2011, og klageren har indsendt anmodningen kort tid efter modtagelsen af denne kendelse.
SKAT har redegjort for, at der ikke er gjort indsigelser mod den påtænkte ændring af klagerens skatteansættelse for indkomståret 2007. Dette er ikke korrekt.
Forud for den trufne kendelse har der været en lang korrespondance mellem SKAT og klageren omkring indhentelse af materiale og udarbejdelse af skatteansættelsen for 2007. SKAT har således gentagne gange indhentet særdeles omfangsrigt materiale, og klageren har i den forbindelse udarbejdet skrivelse til SKAT af 2. marts 2011, og indsigelser mod de påtænkte ændringer den 15. april 2011 og 23. maj 2011.
Derimod har der været flere agterskrivelser fra SKATs side, og det var med forskellige beløbsangivelser. Det har først været på tidspunktet, hvor der er afsagt endelig kendelse, at klageren har haft et endeligt beløb fra SKATs side at kunne forholde sig til.
Det er således først på kendelsestidspunktet den 14. november 2011, at klageren har haft et overblik over den skattemæssige forhøjelse, og først på dette tidspunkt kunne han anmode om, at virksomhedsordningen anvendes for 2007.
Agterskrivelsen blev udsendt den 28. april 2011, mens fristen for genoptagelse udløb 4 dage efter – den 1. maj 2011.
Den sene fremsendelse af agterskrivelsen har heller ikke levnet klageren mere end 4 dage til at anmode om en genoptagelse af skatteansættelsen for 2007, selv i tilfælde af, at man kan stille krav om, at han anmoder om genoptagelse på baggrund af en agterskrivelse.
Såfremt klageren havde fremsendt anmodning om genoptagelse i umiddelbar forlængelse af agterskrivelsen den 28. april 2011, ville anmodningen om genoptagelse ikke kunne have været realitetsbehandlet som følge af, at der fortsat på dette tidspunkt var usikkerhed om de beløb, der i givet fald skulle beskattes i virksomhedsordningen.
På den baggrund foreligger der sådanne særlige omstændigheder, jf. skatteforvaltningslovens § 27, stk. 1, nr. 8, at hans skatteansættelse for indkomståret 2007 skal genoptages.
Virksomhedens skattepligtige overskud med fradrag af kapitalafkast efter § 7, der overføres til den skattepligtige, skal medregnes i den skattepligtiges personlige indkomst i det indkomstår, hvor overskuddet overføres til den skattepligtige. Overskud kan overføres til den skattepligtige med virkning for indkomståret, hvis det er overført inden udløb af fristen for indgivelse af selvangivelse for indkomståret. Hvis betingelserne for at ændre skatteansættelsen efter skatteforvaltningslovens §§ 26 og 27 er opfyldt, kan den skattepligtige efter udløbet af fristen for indgivelse af selvangivelse ændre beslutningen om overførsel af overskud. Ændringen kan højst udgøre et beløb svarende til ansættelsesændringen. Det fremgår af virksomhedsskattelovens § 10, stk. 1.
Told- og skatteforvaltningen kan ikke afsende varsel som nævnt i skatteforvaltningslovens § 20, stk. 1, om foretagelse eller ændring af en ansættelse af indkomst- eller ejendomsværdiskat senere end den 1. maj i det fjerde år efter indkomstårets udløb. Ansættelsen skal foretages senest den 1. august i det fjerde år efter indkomstårets udløb. Denne frist gælder ikke for den skatteberegning, der er en følge af ansættelsen. Har det betydning for den skattepligtiges mulighed for at varetage sine interesser, at fristen for at foretage ansættelsen forlænges, skal en anmodning om en rimelig fristforlængelse imødekommes. Skatteministeren kan for grupper af skattepligtige fastsætte kortere frister end angivet i 1. og 2. pkt.
En skattepligtig, der ønsker at få ændret sin ansættelse af indkomst- eller ejendomsværdiskat, skal senest den 1. maj i det fjerde år efter indkomstårets udløb fremlægge oplysninger af faktisk eller retlig karakter, der kan begrunde ændringen. Det fremgår af skatteforvaltningslovens § 26, stk. 1 og 2.
Det fremgår af bemærkningerne til lovforslag 2001/2 LSF 99, at der er givet mulighed for efterfølgende at afsætte beløb til overførsel som følge af ligningsmæssige ændringer. Hvis den skattepligtige ikke anviser, hvorledes ændringen skal effektueres, vil yderligere overskud blive anset for opsparet, og yderligere kapitalafkast, der skulle tvangshæves, vil blive anset for indskudt.
Den skattepligtige har herefter mulighed for at få ændret hensættelser til senere faktisk hævning. Ændringerne kan højst udgøre et beløb svarende til ansættelsesændringen, når betingelserne for ændring af skatteansættelsen efter skattestyrelseslovens §§ 34 eller 35 (nu skatteforvaltningslovens §§ 26 eller 27) er opfyldt.
Det fremgår videre af bemærkningerne til lovforslaget, at hvis den skattepligtige ikke anviser, hvorledes ændringen skal effektueres, vil yderligere overskud blive anset for opsparet. Dette fremgår ligeledes af ligningsvejledningens afsnit C.C.5.2.8.3, hvoraf endvidere fremgår, at SKAT skal gøre den selvstændige opmærksom på muligheden for at få ændret hensættelser til senere hævning.
SKAT har i henhold til skatteforvaltningslovens § 26, stk. 1, 4. pkt. accepteret klagerens anmodning om udsættelse af ligningsfristen til den 1. december 2011, og afgørelsen er dateret den 14. november 2011.
Det har ikke været muligt for klageren forinden modtagelse af afgørelsen fra SKAT af 14. november 2011, at tage stilling til ændringernes omfang, herunder at foretage en ændret beregning af beløb til beskatning efter virksomhedsskattelovens regler.
SKAT har ikke i deres afgørelse af 14. november 2011 taget stilling til, hvorvidt der kunne ske opsparing til senere hævning af forhøjelsen i virksomheden. Først den 6. december 2011 har SKAT i et brev til klageren gjort opmærksom på, at resterende korrektioner ud over den negative kassebeholdning eventuelt kan betragtes som opsparet i virksomheden. Dette brev er ikke ledsaget af klagevejledning, selv om det må betragtes som en afgørelse, idet SKAT har taget konkret stilling til, at den negative kassebeholdning på 2.251.533 kr. er anset for at være hævet.
Klagerens anmodning til SKAT af 29. december 2011 er vedlagt bilag til selvangivelsen, hvor han har indarbejdet SKATs korrektioner.
Den 24. april 2012 har SKAT fremsendt afslag på genoptagelse vedrørende anvendelse af virksomhedsordningen for indkomståret 2007. Denne afgørelse indeholder klageadgang til Landsskatteretten.
Da klageren løbende fra den 2. december 2011 har gjort opmærksom på, at han ønskede ændringerne foretaget efter reglerne i virksomhedsskatteloven, pålægger Landsskatteretten herefter SKAT at genoptage ansættelsen.
Landsskatteretten har ikke hermed taget stilling til, hvorvidt beløbene kan opspares i virksomhedsordningen.