Kendelse af 19-12-2013 - indlagt i TaxCons database den 28-02-2014

Klagen skyldes at SKAT ikke har anerkendt anvendelse af brugtmomsordningen ved salg af biler, og på den baggrund har foretaget ændringer af momstilsvaret. Afgiftstilsvaret er herudover ændret vedrørende bogføringsfejl og manglende dokumentation.

Landsskatterettens afgørelse

Udgående afgift

SKAT har forhøjet momstilsvaret på baggrund af urigtige

momsansættelser med 401.892 kr.

Landsskatteretten stadfæster afgørelsen.


SKAT har ikke anerkendt anvendelse af brugtmomsordningen

og har som følge heraf forhøjet momstilsvaret med 538.993 kr.

Landsskatteretten stadfæster afgørelsen.


SKAT har forhøjet tilsvaret med moms vedrørende salg af en

BMW 330d med 64.633 kr.

Landsskatteretten nedsætter forhøjelsen med 34.579 kr.

til 30.054 kr.


SKAT har nedsat afgiftstilsvaret vedrørende bogføringsfejl med

i alt 82.040 kr.

Landsskatteretten stadfæster afgørelsen.


SKAT har forhøjet momstilsvaret vedrørende salg af en tyskkøbt

erhvervsbil med 36.061 kr.

Landsskatteretten stadfæster afgørelsen.


Indgående afgift

SKAT har forhøjet momstilsvaret på baggrund af urigtige

momsansættelser med 841 kr.

Landsskatteretten stadfæster afgørelsen.


SKAT har ikke godkendt fradrag i momstilsvaret vedrørende

manglende dokumentation med 211.691 kr.

Landsskatteretten nedsætter forhøjelsen med 65.000 kr. til

146.691 kr.


SKAT har ikke godkendt fradrag i momstilsvaret vedrørende

køb af Land Rover med 65.750 kr.

Landsskatteretten stadfæster afgørelsen.


Generelle oplysninger

Enkeltmandsvirksomheden "[virksomhed1]" driver handel med brugte person- og varebiler. Herudover opkøber virksomheden varelagre af herre-, dame- og børnetøj, som sælges ved lagersalg fra et lokale i virksomheden.

Virksomheden har ikke anvendt kasseapparat, men virksomhedens bogholder har efter det oplyste foretaget den løbende bogføring ud fra bilagene, som indehaveren med jævne mellemrum har sendt til hende. SKAT har ændret både moms- og skattegrundlaget i virksomheden.

Momsændringerne er sammensat således:

Udgående moms

Tekst

Beløb

Urigtig momsansættelse

401.892 kr.

Tilsidesættelse af brugtmomsordningen

538.993 kr.

BMW 330d

64.633 kr.

Bogføringsfejl

-82.040 kr.

Tyskkøbt erhvervsbil

36.061 kr.

Momsmæssige reguleringer i alt

959.539 kr.

Indgående moms

Tekst

Beløb

Urigtig momsansættelse

-841 kr.

Manglende dokumentation

-211.691 kr.

Fratrukket moms på Land Rover

-65.750 kr.

For meget angivet indgående moms

-278.282 kr.

Sagens oplysninger

Brugtmoms

SKAT har den 10. november 2010 modtaget en negativ momsangivelse på - 268.493 kr. fra virksomheden, og har derfor aftalt kontrol i virksomheden.

Gennemgang af virksomhedens kontospecifikationer har vist, at konto 69010 "udgående moms" udviste en saldo på 4.000 kr.

Virksomheden har udarbejdet en ny bogføring for perioden 1. januar 2010 - 31. december 2010, hvoraf det fremgår, at den udgående moms er angivet med 401.892 kr. for lidt. Den indgående moms er reguleret med - 841 kr. i den nye bogføring.

Virksomheden har udfærdiget slutsedler ved handel med biler, og enkelte gange har virksomheden også udfærdiget fakturaer. Der er efter det oplyste ikke udarbejdet fakturaer på alle handler. En del af slutsedlerne er ikke underskrevet, og en del af dem er ikke påført dato.

Virksomheden har ikke ført kasseregnskab. Ved nogle handler er der efter det oplyste betalt via bank og nogle gange med check og kontanter. Det fremgår ikke af slutsedlerne, som er gennemgået af SKAT, at bilerne er solgt efter de særlige regler for brugtmoms, og der er ikke udarbejdet en lagerliste med lagernummer for hver bil.

SKAT har på baggrund af ovenstående oplysninger ikke godkendt anvendelse af reglerne for brugtmoms for følgende biler:

Bilag

Tekst

Salgspris

3

EB-bilag 8 BMW 330, ej underskrift mv.

199.900 kr.

4

EB-bilag 349 Citroen C5, ej underskrift mv.

84.900 kr.

5

EB-bilag 374 VW Toureg ej faktura mv.

300.000 kr.

6

EB-bilag 400 VW Passat 1,6, ej underskrift mv.

33.000 kr.

7

EB-bilag 436 Volvo V70, ej faktura mv.

324.900 kr.

8

EB-bilag 486 Autocamper, ej faktura mv.

470.000 kr.

9

EB-bilag 507 Audi A4, ej underskrift mv.

232.000 kr.

10

EB-bilag 507 VW Beetle, ej underskrift mv.

106.994 kr.

11

EB-bilag 561 Porsche Boxter, ej faktura mv.

330.000 kr.

12

EB-bilag 608 Land Rover Range Rover, ej faktura mv.

300.000 kr.

13

EB-bilag 602 Opel Corsa, ej faktura mv.

108.000 kr.

14

EB-bilag 609 Mercedes E320, ej faktura mv.

151.139 kr.

15

EB-bilag 615 Audi TT3,2, ej faktura mv.

202.833 kr.

16

EB-bilag 632 Seat Altea, ej underskrift, dato mv.

94.900 kr.

I alt

2.938.566 kr.

Moms heraf, 20 pct.

587.713 kr.

Da der er beregnet brugtmoms på handlerne, har SKAT reduceret for beløb, som er ført på udgående moms med følgende:

Bilag

Tekst

Moms

3

EB-bilag 8 solgt med tab

4

EB-bilag 349

1.212 kr.

5

EB-bilag 374 solgt med tab

6

EB-bilag 400 ingen fortjeneste

7

EB-bilag 436

1.716 kr.

8

EB-bilag 486

4.000 kr.

9

EB-bilag 507 solgt med tab

10

EB-bilag 507

9.142 kr.

11

EB-bilag 561

2.200 kr.

12

EB-bilag 608

6.000 kr.

13

EB-bilag 602

1.600 kr.

14

EB-bilag 609

6.769 kr.

15

EB-bilag 615

12.081 kr.

16

EB-bilag 632

4.000 kr.

I alt

48.720 kr.

Beregnet brugtmoms

-587.713 kr.

I alt reguleret salgsmoms

538.993 kr.

Urigtige momsangivelser 1. januar 2010 - 31. december 2010

SKAT har konstateret, at virksomheden har angivet moms, som ikke er i overensstemmelse med det efterfølgende indsendte regnskab. Der er tale om følgende differencer:

Udgående moms

Periode

Angivet

Regnskab

01.01.2010-31.03.2010

275.028 kr.

420.774 kr.

01.04.2010-30.06.2010

28.000 kr.

214.807 kr.

01.07.2010-30.09.2010

-2.953 kr.

66.386 kr.

I alt

300.075 kr.

701.967 kr.

For lidt angivet salgsmoms

401.892 kr.

Indgående moms

01.01.2010-31.03.2010

347.043 kr.

338.376 kr.

01.04.2010-30.06.2010

109.476 kr.

208.472 kr.

01.07.2010-30.09.2010

262.743 kr.

171.573 kr.

I alt

719.262 kr.

718.421 kr.

For meget angivet

-841 kr.

Bogføringsfejl

Virksomheden har ifølge SKAT bogført for meget udgående moms vedrørende følgende bilag:

Bilag

Beløb

76

14.000 kr.

95

9.000 kr.

94

1.500 kr.

190

11.100 kr.

299

4.960 kr.

350

16.580 kr.

419

4.637 kr.

679

13.994 kr.

796

6.269 kr.

I alt

82.040 kr.

Tyskkøbt erhvervsbil

Virksomhedens indehaver købte den 31. marts 2008 en Mercedes SLK350 i Tyskland. Ifølge fakturaen fra Tyskland havde bilen været anvendt som erhvervsbil, og den er ikke solgt efter brugtmomsregler, men efter de almindelige regler. Der er betalt dansk registreringsafgift på 278.862 kr. Virksomheden har behandlet bilen efter reglerne i brugtmomsordningen, og der er på kontoen for udgående moms bogført 12.974 kr. i brugtmoms.

Bilen er solgt for 475.000 kr., og der er betalt registreringsafgift med 278.862 kr., hvorefter der er et restbeløb på 196.138 kr., hvoraf der skal betales moms med 25 pct. svarende til 49.035 kr.

Der er angivet moms med 12.974 kr., og der er derfor angivet for lidt udgående moms med 36.061 kr., som virksomheden i stedet kan fradrage ved opgørelse af indkomsten.

Manglende dokumentation indgående moms

Der mangler ifølge SKAT dokumentation for følgende biler:

Bilagsnr. og tekst

Beløb

17, Land Rover varevogn

8.000 kr.

18, købsaftale for handel i 2009

7.500 kr.

19, checkkopi for Audi Q7

65.000 kr.

20, slutseddel uden underskrift m/rettet dato

88.191 kr.

21, ingen faktura for restbeløb på Audi Q7

6.750 kr.

22, salgsslutseddel, men ingen faktura

36.250 kr.

I alt

211.691 kr.

Moms på Land Rover

Der er for perioden 1. juli 2010 - 30. september 2010 medtaget en efterangivelse, som vedrører perioden 1. juli 2008 - 30. september 2008, og der er fratrukket moms med 65.750 kr.

Ved retsmødet i Landsskatteretten fremlagde virksomhedens repræsentant dokumentation for, at der er sket betaling af 209.737 kr. til [virksomhed2] vedrørende en BMW 330d.

SKATs afgørelse

Virksomheden har ikke opfyldt regnskabskravene til handel med brugte biler, og SKAT har derfor forhøjet virksomhedens momstilsvar.

Brugtmomsordningen

Da virksomheden ikke har opfyldt betingelserne for anvendelse af reglerne i brugtmomsordningen, skal den anvende de almindelige momsregler.

Det er konstateret, at virksomheden i den endelige bogføring har glemt salg af en bil, Ford Mondeo, som er købt for 28.480 kr. den 9. april 2010 v/bilag 275. Bilen fremgår ikke af virksomhedens lagerliste ultimo, og adspurgt har virksomhedens indehaver til SKAT oplyst, at han kunne fremvise et salgsbilag på bilen. Den er ifølge bilaget solgt den 14. april 2010 for 17.000 kr.

Urigtige momsangivelser

Ved SKATs kontrol den 22. december 2010 i virksomheden blev der udleveret en kontospecifikation dateret den 24. november 2010, hvoraf det blandt andet fremgik, at der skulle være udgående moms med 4.000 kr. Virksomhedens indehaver oplyste i den forbindelse, at det var krisetider, og at han ikke havde solgt biler i perioden.

Der fremgår dog flere store indbetalinger på bankkontoen, konto nr. 67550, og klageren begyndte at fremvise slutsedler på flere bilhandler.

Klageren blev derfor bedt om at foretage ny bogføring, hvor salg af biler skulle fremgå. Efter den nye bogføring oplyste virksomheden, at den udgående moms var angivet med 401.892 kr. for lidt og den indgående afgift skulle reguleres med -841 kr.

For perioden 1. januar 2010 til 30. september 2010 var der solgt 27 biler, svarende til den manglende udgående moms på 401.892 kr.

SKAT har på den baggrund korrigeret ansættelsen af momstilsvaret, og udgående moms er forhøjet med 401.892 kr., mens indgående moms er reduceret med 841 kr.

Bogføringsfejl

Ved salg af biler med moms er der på udgående moms korrekt bogført momsen, som fremgår af fakturaer, men derudover var der også bogført moms af fortjenesten. Der er således bogført for meget udgående moms med 82.040 kr.

Tyskkøbt erhvervsbil

Virksomheden har købt bilen i Tyskland ifølge den tyske købsaftale "Verbindliche Bestellung eines gebrauchten Kraftwagens". Indehaveren har oplyst, at der er tale om en tysk erhvervsbil. Bilaget på købet lå i virksomhedens regnskab for indkomståret 2008. Der skulle derfor være beregnet erhvervelsesmoms på bilen.

Virksomheden har efter det oplyste betalt registreringsafgift og beregnet brugtmoms på bilen. Brugtmomsordningen kan ikke anvendes, idet bilen er købt fra en afgiftspligtig person i et andet EU-land, men leveringen er ikke afgiftsberigtiget efter reglerne om brugtmoms eller tilsvarende regler i et andet EU-land.

Forudsætningen for anvendelse af brugtmomsordningen er ikke til stede, og virksomheden kan i stedet foretage fradrag ved indkomstopgørelsen med 36.061 kr.

Efter repræsentantens møde med Landsskatterettens sagsbehandler har SKAT fået forelagt de indleverede bilag, og der er herefter fremsendt en udtalelse fra SKAT med henvisning til de enkelte bilag, som er nummereret som i skemaet ovenfor.

Det fremgår af det afleverede dokument "Verbindliche Bestellung eines gebrauchten Kraftwagens", at bilen er købt med 19 pct. tysk moms. Den kan derfor ikke komme under brugtmomsreglerne.

Bilag 3

Der er nu fremlagt en ny slutseddel med underskrifter. Der er stadig ingen faktura på salget, og det fremgår ikke, at bilen er solgt efter de særlige regler for brugtmoms.

Ifølge en nu fremlagt e-mail fra [person1] fremgår det, at "Bytteprisen på min Seat var 78.480 kr., og de 48.480 kr. fremgår af slutseddel de resterende 30.000 kr. blev udbetalt på check (købsfaktura 0010074)".

Slutsedlen viser således ikke den korrekte handel. Den 6. januar 2010 har [person1] kvitteret for modtagelse af 30.000 kr. og den 7. januar 2010 blev der indsat 155.000 kr. på konto [...56].

Yderligere fremgår det ikke af købsfaktura nr. 0010074 på 30.000 kr., at der er tale om en acontobetaling, men derimod at der er købt en Seat til 30.000 kr.

Bilag 5

Det fremgår ikke, at der er handlet efter brugtmomsreglerne, og bilen fremgår ikke af en lagerliste.

Bilag 6

Det er slutseddel på køb af bilen, der er afleveret. Det fremgår stadig ikke, at bilen er solgt efter brugtmomsreglerne til [person2].

Bilag 7

Der er afleveret en salgsslutseddel på bilen. Det fremgår stadig ikke, at bilen er solgt efter brugtmomsreglerne.

Bilag 8

Der er afleveret en salgsslutseddel. Det fremgår ikke, at der er handlet efter brugtmomsreglerne, der er ikke fremlagt faktura, og bilen er ikke på lagerliste.

Bilag 9

Det første bilag er en slutseddel med underskrifter, men uden oplysninger om, at der er handlet efter brugtmomsreglerne. Bilen er ikke på en lagerliste. Det nu afleverede bilag er en slutseddel på købet af bilen. Der er uoverensstemmelser vedrørende 1. indregistreringsdato. Ved købet er datoen 1. juni 2005 og ved salget 21. januar 2005.

Bilag 10

Der er afleveret en ny slutseddel med underskrifter. Det er ikke den samme slutseddel som ved kontrollen. Der er uoverensstemmelser med dato og adresse. Der er ingen oplysninger om, at der er handlet efter de særlige regler for brugtmoms, og bilen er ikke på en lagerliste.

Bilag 11

Det er slutseddel på købsbilag, der er afleveret.

Bilag 12

Der er afleveret en slutseddel, nu også med sælgerens underskrift. Der er ingen oplysninger om, at der er handlet efter de særlige regler for brugtmoms, og bilen er ikke på en lagerliste.

Bilag 14

Der er afleveret en slutseddel, nu med underskrifter fra køber og sælger. Der er ingen oplysninger om, at der er handlet efter de særlige regler for brugtmoms, og bilen er ikke på en lagerliste. Derudover er der afleveret et købsbilag, som viser, at bilen er købt med tysk moms. Der er således ikke handlet efter brugtmomsreglerne, og derfor kan bilen heller ikke sælges efter brugtmomsreglerne.

Bilag 15

Der er nu afleveret en slutseddel med underskrift også af køber. Derudover er der afleveret et købsbilag, hvor klageren selv har tilføjet moms på bilaget. Bilen er købt "Lieferung steuerfrei...", og bilen fremgår ikke på lagerliste. Der er således ikke handlet efter brugtmomsreglerne.

Bilag 16

Der er afleveret en underskreven slutseddel med underskrifter. Der er ingen oplysninger om, at der er handlet efter de særlige regler for brugtmoms, og bilen er ikke på en lagerliste.

Bilag 25

Virksomheden har ifølge slutseddel købt en campingbus til 450.000 kr., og har solgt en BMW 330d til 360.000 kr. Restbeløbet på 90.000 kr. er betalt ved check den 28. april 2010.

Virksomheden har selv bogført handlen som værende omfattet af brugtmomsordningen. Den har bogført moms med 7.367 kr. ifølge bogføringen.

Ændringen er beregnet således:

Tekst

Beløb

Moms af 360.000 kr.

72.000 kr.

Bogført brugtmoms

-7.367 kr.

Regulering

64.633 kr.

Der er fremlagt en faktura på bilen på 150.263 kr. inkl. moms. Bilen er solgt den 23. april 2010 og købt tilbage samme dag. Der er via banken betalt 209.737 kr. den 11. maj 2010. Bilen er ifølge slutseddel registreret første gang den 11. november 2005, og på fakturaen er den registreret første gang den 28. november 2005. Det er ikke muligt at følge papirgangen vedrørende bilen.

Bilag 17

Det er ikke muligt at følge de 40.000 kr., eller at der er tale om køb fra en privatperson. Der er derfor kun godkendt fradrag for moms fra [finans1]

Bilag 18

Virksomheden har selv på bilag 293 oplyst, at købet vedrører 2009. Der er nu fremlagt en registreringsattest og ansøgning om leasingtagerskifte. Den indgående moms er stadig ikke dokumenteret.

Bilag 19

Der er afleveret en faktura, som er dateret den 6. august 2010. Checkkopien, der ligger i regnskabet, er dateret den 28. april 2010. Betaling er dermed sket 3 måneder før fakturaen er modtaget.

Bilag 20

Der er handlet med en erhvervsdrivende, hvorfor der skal udstedes faktura. Ifølge slutsedlen har bilen tidligere været anvendt privat.

Bilag 21

Betaling til [finans1] er godkendt med et momsfradrag på 49.500 kr. Yderligere betaling på 33.750 kr. er ikke godkendt, da der mangler en faktura.

Bilag 22

Der er fremlagt oplysninger fra CRM, men ingen faktura.

Sagsfremstillingens punkt 6

Det er oplyst, at bilen har en vægt over 3.000 kg., og der er fradrag efter reglerne i momslovens § 38, stk. 2.

Virksomhedens indehaver oplyste ved kontrolbesøget, at det var den bil, han selv benyttede, og han kører efter det oplyste hjem i den hver dag.

Der foreligger en slutseddel men ingen faktura på købet.

Sagsfremstillingens punkt 11

Der henvises til punkt 25 ovenfor vedrørende BMW330d.

Virksomhedens påstand og argumenter

Virksomhedens repræsentant har fremsat påstand om, at ændringerne skal bortfalde.

SKAT har lagt til grund, at der ikke er ført et afstemt kasseregnskab, at der mangler dags dato kvitteringer, at der ikke er anvendt salgsfakturaer, og at der i nogle bilhandler er indgået "byttebiler", som ikke fremgår af slutsedlerne. Endvidere har det ifølge SKAT i en række tilfælde ikke fremgået, at bilerne sælges efter reglerne for brugtmoms, ligesom der er sket urigtig angivelse af indgående moms. Herudover er der i et tilfælde ikke dokumentation for betalt registreringsafgift, samt i et tilfælde er sket privat anvendelse af en bil, hvor udgifterne har været fratrukket i virksomheden.

Det fastholdes, at der er sket korrekt momsindberetning, ligesom regnskabsmaterialet og bogføringen, herunder anvendelsen af slutsedler og dags dato kvitteringer er tilstrækkelig til, at virksomheden har kunnet anvende brugtmomsordningen. Virksomhedens håndtering af brugtmomsordningen har således levet op til de formelle krav til anvendelsen. Der foreligger heller ikke sådanne fejl og mangler ved regnskabsmaterialet, at indkomsten i øvrigt skal fastsættes skønsmæssigt. Det fastholdes, at der ikke har været udeholdt omsætning i virksomheden.

De eventuelle mindre fejl og mangler af formel karakter, der måtte forefindes, kan ikke medføre de gennemførte forhøjelse af skat og moms, herunder tilsidesættelse af anvendelse af brugtmomsordningen, som må skulle vurderes bil for bil.

Der foreligger et fyldestgørende grundlag for indehaverens indkomstopgørelse samt virksomhedens momstilsvar, hvorfor SKAT ikke har været berettiget til skønsmæssigt at fastsætte indkomsten og momstilsvaret.

Under mødet med Landsskatterettens sagsbehandler afleverede repræsentanten en række bilag, herunder slutsedler. Efter mødet har repræsentanten indsendt yderligere bemærkninger til de enkelte biler, og der er herefter følgende oplysninger om de enkelte biler i SKATs skema ovenfor.

Der blev ifølge repræsentanten oprettet nyindkøbte biler på "[...]" EDB-system, som er det system, branchen anvender. I den forbindelse blev bilerne automatisk oprettet med et EDB-nr. Af de til Landsskatteretten udleverede salgsslutsedler fremgår EDB-nr. på alle de biler, som blev erhvervet i 2010.

Bilag 3

Der fremgår salgspris og øvrige oplysninger af bilaget. De nye bilag er underskrevet, og indeholder de oplysninger, som SKAT har efterlyst. Bilagene har ifølge repræsentanten hele tiden været til stede, men de lå i en anden mappe.

Bilag 4

Det til Landsskatteretten afleverede bilag er underskrevet.

I forbindelse med udskrivning af slutsedler tog virksomhedens indehaver en kopi, som blev afleveret til bogføringsmedhjælpen. Denne var typisk uden underskrift, og kopien var det materiale, som SKAT gennemgik. De underskrevne slutsedler blev opbevaret i en anden mappe.

Sagens bilag 4 vedrører en slutseddel, som ifølge indehaverens oplysninger er dateret den 16. december 2010. Der er tale om en kopi, som er printet i forbindelse med skattesagen. Det er printdatoen, og ikke den oprindelige dato, som fremkommer, når man på et senere tidspunkt udskriver en kopi. Indehaveren kan ikke forklare, hvorfor der forekommer ændrede oplysninger på kopien med hensyn til tandrem og første registreringsdato. Bilen er efter det oplyste fra indehaveren solgt den 19. maj 2010, jf. underskrevet slutseddel og afregning fra [finans2], som er dateret den 20. maj 2010, jf. bilag 349.

Bilag 5 og 6

Der blev på mødet afleveret underskrevet og dateret bilag (slutseddel).

Bilag 7

Der blev på mødet afleveret salgsslutseddel, hvoraf det fremgår, at der er tale om et brugt/forbrugerkøb.

Bilag 8, 9, 10, 11, 12, 13, 14, 15 og 16

Der blev på mødet modtaget underskrevne slutsedler.

Bilag 25

Virksomheden købte en LMC Liberty autocamper fra [virksomhed2], jf. bilag 25, og gav en BMW 330d i bytte for en pris af 150.263 kr. med tillæg af en afgift oplyst af SKAT på 209.737 kr., i alt 360.000 kr. [virksomhed2] fandt imidlertid en køber, som ønskede at flexlease den pågældende BMW i stedet for normal indregistrering. Derfor skulle den pågældende afgift ikke betales, og virksomheden var nødsaget til at overføre de 209.737 kr. til [virksomhed2], således at handlen kunne gå op.

Bilag 17

Virksomheden har købt biler af leasingtager [person3]. Det foregår sådan, at leasingtager har mulighed for - efter leasingperioden - at købe bilen af udlejer til en fordelagtig pris. Leasingtager har solgt denne ret til virksomheden, som har købt bilen fri fra [finans1] for 184.000 kr., og har betalt leasingtager yderligere 40.000 kr., hvorefter den samlede pris udgør 224.000 kr.

Der foreligger ikke nogen faktura, da der er tale om køb fra en privatperson.

Bilag 18

Det fremgår af det nu indsendte bilag, at der er ansøgt om leasingtagerskifte den 1. marts 2010. Bilag blev afleveret ved mødet i Landsskatteretten. Virksomhedens indehaver har efterfølgende oplyst, at bilen ikke blev handlet i indkomståret 2009, men i marts 2010.

Bilag 19

Der er nu indleveret slutseddel for købet, som oprindeligt var dokumenteret ved checkkopi.

Bilag 20

Bilen er købt som en gulpladebil. Den vejer > 3000 kg. Og er derfor omfattet af reglerne om splitvognsmoms. Sælgeren er et selskab, og det fremgår af slutsedlen, at der er tale om en "varevogn + moms". Der kan dermed afløftes moms på bilen.

Bilag 21

Der er tale om samme problemstilling som bilag 17 vedrørende leasing. Der er overført 33.750 kr. til sælgeren for at opfylde den pågældende handel. Der er tale om en handel i forbindelse med leasingtagers mulighed for frikøb af den leasede bil. Handelsværdien for bilen var højere end de værdier, som leasingtageren skulle betale for bilen, og det var derfor nødvendigt, at virksomheden betalte et yderligere beløb. Realiteten var således, at sælgeren af bilen var leasingtageren og ikke [finans1].

Bilag 22

Samme problemstilling som bilag 20.

Bilag 23

Der blev afleveret bilag til gennemgang, herunder en slutseddel udfærdiget på tysk.

Der er ifølge repræsentanten korrekt fratrukket moms på en Land Rover 3,0 med 65.750 kr. Der er tale om en bil med en vægt > 3000 kg., som derfor er omfattet af reglerne om splitvognsmoms.

Landsskatterettens bemærkninger og begrundelse

Momsregistrerede virksomheder skal føre et regnskab, der kan danne grundlag for opgørelse og kontrol af afgiften. Det fremgår af momslovens § 55.

Regnskabet skal være udarbejdet på grundlag af en løbende bogføring, herunder et ført og afstemt kasseregnskab.

Kravene til regnskabet fremgår af kapitel 12 i momsbekendtgørelsen, bogføringsloven (lovbekendtgørelse nr. 648 af 15. juni 2006) og årsregnskabsloven (lovbekendtgørelse nr. 647 af 15. juni 2006).

Hvis regnskabet ikke opfylder kravene, kan afgiften fastsættes skønsmæssigt. Det fremgår af opkrævningslovens § 5, stk. 2.

Virksomheder, der indkøber brugte varer m.v. fra ikke registrerede virksomheder og privatpersoner m.v. til videresalg efter momslovens §§ 70-71, skal i forbindelse med indkøbet udstede et afregningsbilag, hvorpå anføres de i lovens § 40, stk. 1, anførte oplysninger.

Skattepligtige personer, der driver selvstændig erhvervsvirksomhed, kan anvende virksomhedsordningen efter reglerne i virksomhedsskatteloven på indkomst fra virksomheden. Det fremgår af virksomhedsskattelovens § 1, stk. 1.

Brugtmoms

Salg af brugte varer er omfattet af brugtmomsreglerne i momslovens kapitel 16, jf. bekendtgørelse nr. 663 af 16. juni 2006.

Ved anvendelse af brugtmomsordningen for biler skal der udarbejdes et afregningsbilag for køb af brugte biler fra privatpersoner. Afregningsbilaget skal ifølge SKATs vejledning om brugtmoms, E nr. 14, gældende fra juli 2002 til 26. oktober 2010 indeholde:

· Fortløbende nummer eller tilsvarende identifikation

· Udstedelsesdato

· Sælgers navn og adresse

· Leverancens art og omfang

· Afregningspris

· Varens lagernummer

· Sælgers attestation af rigtigheden af oplysningerne i afregningsbilaget.

Det fremgår, at alle kravene skal være opfyldt for at brugtmomsordningen skal kunne anvendes.

Virksomheder, der indkøber brugte varer m.v. fra ikke registrerede virksomheder og privatpersoner m.v. til videresalg efter momslovens §§ 70-71, skal i forbindelse med indkøbet udstede et afregningsbilag, hvorpå anføres de i lovens § 40, stk. 1, anførte oplysninger. Den ikke registrerede sælger skal attestere rigtigheden af oplysningerne i afregningsbilaget. Kan attestation ikke ske, skal virksomheden være i besiddelse af tilsvarende dokumentation fra sælgeren om handelen. Det fremgår af momsbekendtgørelsens § 92, stk. 4, jf. bekendtgørelse nr. 663 af 16. juni 2006.

Virksomheden har ikke anført på bilagene, at varerne er omhandlet af brugtmomsordningen. Der er desuden ikke oplyst lagernummer eller attesteret oplysninger i afregningsbilaget fra sælgeren. Virksomheden kan dermed ikke anvende reglerne om brugtmoms ved opgørelse af momstilsvaret. Virksomhedens købsmoms skal herefter opgøres efter de almindelige regler i momslovens § 37, hvoraf det fremgår, at:

Registrerede virksomheder kan ved opgørelsen af afgiftstilsvaret som indgående afgift, jf. momslovens § 56, stk. 3, fradrage afgiften efter denne lov for virksomhedens indkøb m.v. af varer og ydelser, der udelukkende anvendes til brug for virksomhedens leverancer, som ikke er fritaget for afgift efter lovens § 13, herunder leverancer udført i udlandet, jf. dog § 37, stk. 5.

Regnskabet over indkøb og afgiften heraf skal føres på grundlag af købsbilag i form af fakturaer, notaer, afregningsbilag og modtagne kreditnotaer m.v. Det fremgår af momsbekendtgørelsens § 55, jf. bekendtgørelse nr. 663 af 16. juni 2006.

Registrerede virksomheder skal til dokumentation af den indgående afgift kunne fremlægge fakturaer, herunder forenklede fakturaer og afregningsbilag, eller enhedsdokumentets eksemplar 8 med eventuelle rettelsesmeddelelser m.v. fra told- og skatteforvaltningen eller fakturaer for erhvervelser fra andre EU-lande med anførelse af sælgerens og køberens registreringsnummer. Det fremgår af momsbekendtgørelsens § 58.

Virksomheden har ved sagens behandling i Landsskatteretten indsendt en lagerliste, hvoraf fremgår biler, som er solgt efter brugtmomsordningen. Der fremgår dog intet separat lagernummer på de omhandlede biler, hvilket er et af kravene blandt de ovenfor anførte.

Da virksomheden ikke har overholdt kravene til bogføring, jf. ovenfor, er det berettiget, at SKAT ikke har anerkendt virksomhedens anvendelse af brugtmomsordningen.

Det er konstateret, at der ikke er foretaget effektive, daglige kasseafstemninger. Da kravene til regnskabsgrundlaget ikke er opfyldt, kan virksomhedens regnskabsmateriale ikke danne grundlag for en nøjagtig opgørelse af indkomsten. SKAT har derfor været berettiget til at tilsidesætte regnskabet og fastsætte afgiftstilsvaret skønsmæssigt.

Landsskatteretten har samtidig med denne kendelse afsagt kendelse i virksomhedens indehavers indkomstsag, hvortil henvises.

Urigtige momsangivelser

Virksomheden har angivet udgående afgift med 300.075 kr., mens bogføringen for virksomheden viser, at den udgående afgift reelt skulle udgøre 701.967 kr. På den baggrund anser Landsskatteretten, at det er godtgjort, at der er angivet for lidt salgsmoms med i alt 401.892 kr., hvormed SKAT har forhøjet momstilsvaret.

For den indgående afgift har virksomheden angivet 841 kr. for meget ifølge den foretagne bogføring, som lægges til grund for fastsættelsen af momstilsvaret.

Landsskatteretten stadfæster derfor afgørelsen vedrørende dette punkt.

Bogføringsfejl

Ved salg af biler med moms er der på udgående moms korrekt bogført moms, som fremgår af fakturaer. Derudover er der også bogført moms af fortjenesten, og der er dermed bogført for meget udgående moms med 82.040 kr.

Da Landsskatteretten ikke har anerkendt klagerens brug af brugtmomsordningen, medfører dette, at momstilsvaret skal nedsættes med beløbet. Landsskatteretten stadfæster derfor afgørelsen vedrørende dette punkt.

Manglende dokumentation

Bilag 17

Det er ikke tilstrækkeligt dokumenteret, at virksomheden efter leasingperioden har købt biler af leasingtager [person3] for yderligere 40.000 kr.

Bilag 18

Der foreligger en udateret og ikke-underskrevet købsaftale til grund for dette bilag. Virksomhedens indehaver har påført bilaget, at bilen er købt i 2009. Der er fra repræsentanten til Landsskatteretten indleveret en registreringsattest og en ansøgning om leasingtagerskifte.

Det er fortsat ikke tilstrækkeligt dokumenteret, at virksomheden har betalt indgående afgift vedrørende denne handel, og der er fortsat ikke indsendt faktura.

Bilag 19

Salgsslutsedlen, som ligger til grund for bilag 19, er dateret den 23. april 2010 og checkkopien vedrørende betalingen er dateret den 28. april 2010. Den indgående afgift på 65.000 kr. er bogført i januar måned 2010.

Fakturaen vedrørende handlen er dateret den 6. august 2010, hvilket er næsten 4 måneder efter udfærdigelse af slutseddel og betaling, og 7 måneder efter bogføringen af momsbeløbet.

Det er dog dokumenteret via checkkopi og faktura, at der reelt er betalt afgift vedrørende køb af Audi Q7 i forbindelse med bilag 19, og Landsskatteretten nedsætter derfor afgørelsen med 65.000 kr. vedrørende denne bil.

Bilag 20

Der er ifølge det oplyste fra repræsentanten tale om en bil, som vejer mere end 3.000 kg.

Ifølge slutsedlen har Porschen tidligere været anvendt privat, og der har derfor ikke været fradragsret for moms ved anskaffelsen. Der skal derfor ikke beregnes moms ved salg af bilen.

Da der ikke foreligger en faktura for denne handel, som er indgået mellem erhvervsdrivende parter, stadfæster Landsskatteretten afgørelsen for denne bil.

Bilag 21

Det fremgår ikke af den indleverede dokumentation for betaling af 33.750 kr. til [virksomhed3], hvad der er betalt for. Det er ikke dokumenteret, at der er sket betaling af frikøb i forbindelse med en afsluttet leasingperiode, og der foreligger ikke nogen faktura for handlen.

Landsskatteretten stadfæster på den baggrund ansættelsen for denne bil.

Bilag 22

Der er ikke fremlagt en faktura vedrørende dette bilag. Der er tale om køb af en Porsche Cayenne fra [virksomhed4] for 145.000 kr. med tillæg af moms 36.250 kr.. Bilen har ifølge slutsedlen tidligere været anvendt privat, og totalvægten udgør 3.025 kg. ifølge oplysninger fra Det Centrale Motorregister (CRM).

Bilen har været anvendt privat, og på den baggrund har der ikke været fradragsret for momsen ved anskaffelsen. Der skal derfor ikke beregnes moms ved salg af bilen, og Landsskatteretten stadfæster afgørelsen vedrørende denne bil.

Salg af en tyskkøbt erhvervsbil, 36.061 kr., bilag 23

Virksomheden har betalt registreringsafgift og beregnet brugtmoms på bilen. Bilen er købt af en afgiftspligtig person fra et andet EU-land, men leveringen er efter det oplyste ikke afgiftsberigtiget efter reglerne om brugtmoms eller tilsvarende regler i et andet EU-land.

Ifølge det indleverede bilag "Verbindliche Bestellung eines gebrauchten Kraftwagens" er bilen købt med 19 pct. tysk moms, i alt 4.180 euro, og den kan derfor ikke indgå under brugtmomsordningen.

Landsskatteretten stadfæster på den baggrund afgørelsen for denne bil.

Bilag 25

SKAT har forhøjet momstilsvaret vedrørende manglende dokumentation for betalt afgift med 64.633 kr. vedrørende en BMW330d.

Virksomhedens repræsentant har overfor Landsskatteretten forklaret, at der efterfølgende er aftalt ændrede handelsværdier for BMW 330d, og det er i tilstrækkeligt omfang dokumenteret, at virksomheden har købt en autocamper for 450.000 kr. og givet en BMW 330d i bytte som en del af købesummen. Det fremgår af den til Landsskatteretten indleverede faktura, at BMW 330d er solgt for 120.210,40 kr. med tillæg af moms 30.053,60 kr., i alt 150.263 kr. Ansættelsen nedsættes derfor med (64.633 kr. - 30.054 kr.) i alt 34.579 kr. vedrørende dette punkt.

Punkt 6, moms på Land Rover

Efter det oplyste har bilen en vægt på mere end 3.000 kg., hvorefter der umiddelbart er delvis fradragsret efter reglerne i momslovens § 38, stk. 2. Virksomhedens indehaver har anvendt reglerne i momslovens § 71 om brugtmomsordningen, som dog ikke er godkendt anvendt, jf. ovenfor. Det er endvidere ikke dokumenteret, at bilen har været anvendt 75 pct. erhvervsmæssigt som oplyst af repræsentanten, og Landsskatteretten stadfæster derfor afgørelsen vedrørende denne bil.

De foretagne ændringer anses for private udgifter, og som følge heraf anses beløbene for hævet i virksomhedsordningen, hvilket ligeledes stadfæstes.