Kendelse af 17-09-2014 - indlagt i TaxCons database den 01-11-2014
Sagen er indbragt for domstolene. Der er afsagt dom i sagen af Retten i Viborg den 24. november 2015. Domme i skattesager offentliggøres løbende på SKATs hjemmeside. Bemærk, at der kan gå op til nogle måneder, før en dom offentliggøres.
Klagepunkt | SKATs afgørelse | Din opfattelse | Landsskatterettens afgørelse |
2007 Beskatning af værdien af fri bil, jf. ligningslovens § 16, stk. 4 | 197.083 kr. | 0 kr. | 160.417 kr. |
2008 Beskatning af værdien af fri bil, jf. ligningslovens § 16, stk. 4 Fradrag for afskrivning på bygning fra 2006 jf. afskriv-ningslovens § 14 | 215.000 kr. 0 kr. | 0 kr. 34.458 kr. | 175.000 kr. 0 kr. |
2009 Beskatning af værdien af fri bil, jf. ligningslovens § 16, stk. 4 Fradrag for afskrivning på bygning fra 2006 jf. afskrivningslovens § 14 | 165.000 kr. 0 kr. | 0 kr. 34.458 kr. | 135.000 kr. 0 kr. |
2010 Beskatning af værdien af fri bil, jf. ligningslovens § 16, stk. 4 Fradrag for afskrivning på bygning fra 2006 jf. afskrivningslovens § 14 | 168.760 kr. 0 kr. | 0 kr. 34.458 kr. | 138.760 kr. 0 kr. |
Fri bil
Selskabet [virksomhed1] A/S blev stiftet den 27. september 1985. Du ejer, via dit holdingselskab [virksomhed2] A/S, selskaberne [virksomhed1] A/S og [virksomhed3] A/S. Du sidder i direktionen.
Hovedaktiviteten består af produktion af stålsilosystemer. Selskabets regnskabsår er 1. januar til 31. december. I 2011 har der været 26 ansatte.
Den 14. februar 2012 foretog SKAT en kontrol afselskaberne [virksomhed1] A/S og [virksomhed3] A/S på adressen [adresse1], [by1].
Selskabet har i henhold til fakturanummer 1301 af 5. februar 2007 fra [virksomhed4] købt en brugt Range Rover TDV8, van med stel nr. [...], registreringsnummer [reg.nr.1] Bilen er importeret fra Tyskland.
Bilen er registreret i Danmark 1. gang den 9. februar 2007. Ved anskaffelsen havde bilen ifølge købsfaktura kørt 7.000 km. Bilen blev registreret 1. gang i Tyskland den 27. oktober 2006. I henhold til Centralregistreret for Motorkøretøjer er bilen indregistreret til godstransport privat/erhverv. Selskabet har ikke fratrukket moms ved købet af bilen.
Bilens totalvægt udgør 3.200 kg. Ejerafgift i 2010 udgjorde 3.740 kr. Bilen havde ved SKATs besigtigelse den 14. februar 2012 kørt 91.000 km og den var ikke forsynet med SKATs klistermærke. Du har til SKAT oplyst, at klistermærket lå i bilen. Der foreligger ikke et kørselsregnskab eller en fraskrivelseserklæring.
I forbindelse med SKATs kontrol af virksomheden oplyste du, at din ægtefælle rent undtagelsesvist havde anvendt selskabets Range Rover til private indkøb.
I forbindelse med afgiftsberigtigelse af køretøj er følgende udstyr oplyst:
• Letmetalfælge
• Læderindtræk
• Fartpilot
• Metallak
• Klima (automatisk)
• El-indstillede sæder
• El-indstillede sæder med memory
• Soltag (automatisk)
• Navigation
• Xenon-lys
• Udstyrspakke
Anskaffelsessummen udgjorde 772.560 kr. og er opgjort således:
Købspris | 572.680 kr. |
Moms | 143.170 kr. |
Registreringsafgift | 56.800 kr. |
Pris i alt | 772.650 kr. |
Du har til SKAT oplyst, at bilen altid er parkeret på din private adresse. Det er yderligere oplyst, at du ejer en Land Rover Freeland med hvide plader, en lastbil af mærket Volvo FM9, der anvendes til kørsel med heste/hestevogn, en autocamper af mærket Mercedes Benz Hymer og en campingvogn af mærket Kabe Royal 780.
Der er i sagen fremlagt billeder af bilen.
Afskrivning
Landsbrugsejendommen beliggende [...] består af stuehus, driftsbygninger og et areal på 26,6 ha. Ejendommen blev overtaget den 1. juli 1990.
I 2006 blev der opført en ny bygning på din ejendom og den afskrivningsberettigede værdi er opgjort til 861.454 kr. I forbindelse med SKATs kontrol på ejendommen er bygningen beskrevet således i kontrolreferatet:
Ridehal uden støbt gulv. I den ene ende af hallen var placeret diverse ridebaneudstyr, hestevogn, redskab til at vedligeholde ridebanen, trillebøre med hestemøg, lille off-roader m.v. I hallen var installeret sprinkleranlæg.
SKAT har i forbindelse med kontrollen taget fotos af bygningen, som er vedlagt sagen.
Du har til SKAT oplyst, at ejendommen anvendes som garage for [virksomhed1] A/S’ maskiner. Der er ikke mellem dig og selskabet indgået skriftlige aftaler om udlejning af bygningen og der er ikke blevet betalt for leje af bygningen.
Fri bil
Det er SKATs opfattelse, at den omhandlede varebil af mærket Range Rover, reg.nr. [reg.nr.1], kan anses som alternativ til en privat bil, da der er tale om en luksuspræget varebil uden særlig indretning i varerummet eller i førerkabinen. Bilen er besigtiget ved møde på selskabets adresse den 14. februar 2012 og den fremstod ren og velholdt.
Det er SKATs opfattelse, at du har fri bil til rådighed. Værdi af fri bil til rådighed er skattepligtig jævnfør ligningsloven § 16, stk. 4.
Du er hovedaktionær, og det påhviler derfor dig at afkræfte den formodning, der er for, at bilen har stået til rådighed for privat kørsel, jf. Skatteministerens svar på spørgsmål nr. 215 af 13. juni 1997, TfS 1997,584.
Ved afgørelsen er der lagt vægt på, at moms ved anskaffelse af varebilen ikke er fratrukket og at bilen har været indregistreret til godstransport privat/erhverv siden bilens indregistrering i Danmark den 9. februar 2007, samt at bilen er parkeret på din private adresse [...], [by1].
Selskabet har ved at lade bilen indregistrere til blandet anvendelse tilkendegivet, at varebilen må anvendes til privat kørsel. Henset hertil og til at bilen uden for normal arbejdstid er parkeret på din private adresse og til, at der ikke er ført kørselsregnskab, kan du efter de foreliggende oplysninger ikke anses for at have løftet bevisbyrden for, at varebilen ikke har været til rådighed for privat kørsel.
Endvidere er der ved afgørelsen lagt vægt på, at du ved møde med selskabet den 14. februar 2012 oplyste, at varebilen undtagelsesvis er anvendt til privat kørsel af din ægtefælle i forbindelse med selskabets anvendelse af din private personbil.
Da der ikke foreligger oplysninger om varebilens nyvognspris har SKAT skønnet nyvognsprisen til
1.000.000 kr. Ved skønnet er der lagt vægt på bilens mærke, model, bilens alder, samt udstyr oplyst i
forbindelse med afgiftsberigtigelse af køretøj ved import fra Tyskland.
2007
25 % af 300.000 kr. | 75.000 kr. |
20 % af 700.000 kr. | 140.000 kr. |
215.000 kr. | |
11/12 af 175.000 kr. | 197.083 kr. |
2008
25 % af 300.000 kr. | 75.000 kr. |
20 % af 700.000 kr. | 140.000 kr. |
215.000 kr. |
2009 (anskaffelsessum nedsat med 25 %)
25 % af 300.000 kr. | 75.000 kr. |
20 % af 450.000 kr. | 90.000 kr. |
I alt | 165.000 kr. |
2010 (anskaffelsessum nedsat med 25 %)
25 % af 300.000 kr. | 75.000 kr. |
20 % af 450.000 kr. | 90.000 kr. |
Ejerafgift | 3.760 kr. |
I alt | 168.760 kr. |
Afskrivning
Det er SKATs opfattelse, at der ikke kan godkendes fradrag for afskrivninger på bygningen, som blev opført i 2006, idet den ikke kan anses for anvendt erhvervsmæssigt efter afskrivningslovens § 14, stk. 1.
Der er henset til, at bygningen er indrettet som ridehal uden støbt gulv og der er indlagt sprinkleranlæg i loft til vanding af ridehallens underlag. Ved besigtigelsen af ejendommen den 6. marts 2012 var der i hallen udelukkende diverse rideudstyr/redskaber til brug for ridning samt i mindre omfang private effekter.
Det er ikke dokumenteret eller sandsynliggjort, at bygningen har været anvendt som garage for [virksomhed1] A/S. Der er ikke mellem parterne indgået en skriftlig lejeaftale og selskabet har ikke betalt for leje af bygningen.
Formalitet
Det er SKATs opfattelse, at fristen for indkomståret 2007 først udløber i det 6. år efter indkomstårets udløb, jf. skatteforvaltningslovens § 26, stk. 5, idet du er hovedaktionær i [virksomhed1] A/S via [virksomhed2] A/S.
Uanset fristerne i skatteforvaltningsloven § 26 er indkomstansættelserne for indkomståret 2007 ændret, idet det er SKATs opfattelse, at der er tale om ansvarspådragende forhold jævnfør skatteforvaltningsloven § 27, stk. 1, nr. 5. Det er SKATs opfattelse, at du har overtrådt skattekontrolloven § 13 ved at have selvangivet indkomsten for lavt, da du ikke har selvangivet værdi af fri bil. I henhold til skattekontrolloven § 13 er det strafbart at afgive urigtige eller vildledende oplysninger til brug for skatteansættelsen.
Fri bil
Din repræsentant har fremsat påstand om, at der ikke skal ske beskatning af fri bil, da bilen kun er anvendt til erhvervsmæssig kørsel.
Til støtte herfor har repræsentanten bl.a. gjort gældende, at der er tale om en Range Rover TD8V Van. Bilen blev registreret første gang i Tyskland den 27. oktober 2006. Du købte bilen som brugt, og den blev indregistreret i Danmark den 9. februar 2007. Bilen havde kørt 7.000 km på købstidspunktet. Bilens købspris udgjorde 572.680 kr., hvortil kom moms og dansk registreringsafgift, hvilket medførte en samlet anskaffelsespris på 772.650 kr.
SKAT har skønsmæssigt ansat bilens nyvognspris i Danmark den 27. oktober 2006 til et beløb på 1.000.000. kr. Denne værdiansættelse er du ikke enig i. Din repræsentant har indhentet priser fra [virksomhed5] A/S (Jaguar/Landrover). Her blev der oplyst en nyvognsprisen til 695.000 kr., men der er tilsyneladende divergens om model/udstyr. På Bilpriser.dk har din repræsentant fundet en bil af fuldstændig samme model, der ligeledes er indregistreret i oktober 2006. Her oplyses nyvognsprisen til 730.000 kr. Det er oplyst, at ekstraudstyr og lignende er normalt for en model Vogue.
Du har i adskillige år haft fri bil (gulpladebiler) stillet til rådighed af [virksomhed1] A/S til brug for erhvervsmæssig kørsel. Selskabet producerer stålkonstruktioner, siloer osv. til store virksomheder/anlæg i såvel Danmark som udlandet. Selskabet har en årlig omsætning på 25 - 35 mio. kr.
Bilens totalvægt udgør 3.200 kilo. Der er ikke fratrukket moms ved køb af bilen, og den er indregistreret til privat/erhvervsmæssig anvendelse, dog er det hvide klistermærke ikke påsat bilen. Du har i mange år fejlagtigt anvendt samme fremgangsmåde med hensyn til selskabets bil. SKAT har tidligere været på kontrolbesøg (hvor også bil har været drøftet) og har ikke fundet anledning til at kræve hverken kørselsregnskab eller fraskrivelseserklæring, hvorfor disse ting desværre ikke forefindes.
Bilen holder parkeret på den private bopæl, men det gør flere af selskabets øvrige biler m.v. også, da der er bedre plads end på naboejendommen, hvor virksomheden ligger.
Det forhold, at der ikke er af løftet moms på bilen og betalt tillægsafgift for privat anvendelse er heller ikke ensbetydende med, at der skal ske beskatning af fri bil, se eksempelvis Landsskatterettens kendelse at 31. januar 2012, j.nr. 11-01209, hvor Landsskatteretten efter en konkret vurdering og på baggrund af oplysningerne om omfanget af erhvervsmæssig kørsel m.v. fandt, at der ikke skulle ske beskatning af fri bil.
Bilen har fra købet den 9. februar 2007 til 14. februar 2012 kørt 84.000 km, hvilket svarer til knap 17.000 km om året. Som anført oven for, er der ikke ført kørselsregnskab, men du har et omfattende erhvervsmæssigt kørselsbehov, og der er udelukkende kørt erhvervsmæssigt i bilen.
Det er ikke muligt at rekonstruere et kørselsregnskab for bilen. Du har en omfattende erhvervsmæssig kørsel i forbindelse med forhandlingerne med kunderne. Selskabets projekter er konstruktioner, hvor ordrestørrelsen typisk varierer fra 1.000.000 kr. - 6.000.000 kr. Fra det tidspunkt, hvor der bliver indbudt til forhandling og til ordren underskrives, afholdes adskillige møder med ordregiver, ingeniører m.v. omkring konstruktionernes gennemførelse og planlægning. Eksempelvis havde selskabet en ordre til Madagaskar, hvor der skulle tages højde for vind- og vejrforhold samt temperatursvingninger, som vi slet ikke kender i Danmark. Alt dette medfører en betydelig kørselsaktivitet i såvel Danmark som i udlandet. Normalt møder du op i kundens virksomhed for at undersøge de nærmere omstændigheder for stålkonstruktioner m.v., ligesom diverse forhandlinger med virksomheden ofte sker på virksomhedens adresse. Herudover deltager du ikke sjældent i selve montagearbejdet og fører tilsyn hermed. Eksempler på meget store montager i udlandet, hvor du har deltaget, kan nævnes to montager i Sverige i 2007 og igen to i 2008. I 2009 deltog du i én montage i Norge. Endvidere har der i den omhandlede periode været meget store montager i Danmark ([ø1], [by2], [by3], [by4], [by5], [by6], [by7], [by8] m.v.). Herudover er der selvfølgelig adskillige andre montager af mere almindeligt omfang, men som også medfører en del kørsel for dig.
Bilen har som anført kørt i gennemsnit knap 17.000 km om året. Henset til ovenstående om meget store montager såvel i udlandet som rundt i det meste af Danmark, og herudover de almindelige montager, er det din repræsentants opfattelse, at det er sandsynliggjort, at dine arbejdsopgaver har medført et samlet erhvervsmæssigt kørselsbehov, der svarer til bilens kørte kilometer i alt.
Der er ingen (privat kørsel) mellem hjem og arbejde, da den private bopæl og virksomheden er naboejendomme. Det forhold, at din bil er parkeret på den private bopæl, er ikke ensbetydende med, at der skal ske beskatning af fri bil, når der udelukkende køres til skiftende arbejdssteder, se eksempelvis Landsskatterettens kendelse af 28. oktober 2011, j.nr. 10-0220, hvor der ikke skete beskatning af en ikke-specialindrettet bil, der dagligt stod på den private bopæl. Tilsvarende i Landsskatterettens kendelse af 27. januar 2012, j.nr. 11- 03769.
Du og din ægtefælle har også selv en bil (Land Rover Freeland), der i samme periode har kørt cirka 70.000 km. Du kører i weekenderne ofte til hestesport, hvor du er aktiv udøver. Til denne kørsel anvendes en privatejet lastbil. Herudover har du og din ægtefælle en autocamper.
Du oplyste ved mødet med SKAT, at din ægtefælle måske undtagelsesvist havde anvendt bilen i forbindelse med indkøb, hvis [virksomhed1] A/S havde lånt hendes bil, når der skulle køres erhvervsmæssigt til en opgave, hvor der var mere end to personer, der skulle med. Dette er imidlertid aldrig sket.
Afskrivning
Din repræsentant har fremsat påstand om, at der kan afskrives på den bygning, der blev opført i 2006. Bygningens afskrivningsgrundlag udgør 861.454 kr., hvilket vil sige en årlig afskrivning på 34.458 kr. i hvert af årene 2008, 2009 og 2010.
Til støtte herfor har repræsentanten bl.a. gjort gældende, at bygningen anvendes til rullende materiel, der ejes af [virksomhed1] A/S.
Bygningerne på ejendommen har et samlet areal på 3.122 m². Heraf har du accepteret, at 1.510 m² ikke er afskrivningsberettiget. SKAT har alene godkendt afskrivning på 705 m², hvilket ikke dækker det erhvervsmæssige behov og den faktiske anvendelse, idet jorden til gården hovedsageligt dyrkes af dig med egne maskiner, ligesom selskabets rullende materiel i et vist omfang er parkeret i bygningerne.
SKATs påstand om, at bygningen anvendes til ridehal kan klart tilbagevises. Bygningen er erhvervsmæssigt anvendt, hvorfor afskrivning skal godkendes.
Fri bil
Reglerne om beskatning af firmabiler på gule nummerplader er med virkning fra 1. januar 2002 ændret. Dette fremgår af ligningslovens § 16, stk. 4, 10. og 11. punktum (lovbekendtgørelse nr. 791 af 17. september 2002. jf. lov nr. 342 af 27. maj 2002).
Firmabiler, registreret den 3. juni 1998 og fremefter, er herefter ikke omfattet af ligningslovens § 16, stk. 4, hvis to betingelser er opfyldt:
For det første skal der være tale om en firmabil omfattet af vægtafgiftslovens § 4, stk. 1, II, A. Det vil sige varebiler, der ikke er afgiftspligtige efter lov om vejbenyttelse. Der er tale om varebiler på gule nummerplader.
For det andet er det en betingelse, at der ikke er betalt tillægsafgift for privat anvendelse af bilen. Der betales tillæg for privat anvendelse af en varebil ved både hel og delvis privat anvendelse.
Firmabiler registreret til og med den 2. juni 1998, er ikke omfattet af ligningslovens § 16, stk. 4, såfremt momsen af anskaffelsessummen helt eller delvis er fratrukket på firmabilen efter momslovens § 37, stk. 1, og § 41, fordi firmabilen udelukkende skal anvendes erhvervsmæssigt.
Når der ikke betales tillægsafgift for privat anvendelse, og når momsen af anskaffelsessummen er fratrukket, er dette en tilkendegivelse af, at bilen ikke anvendes privat, hvilket skattemyndighederne som udgangspunkt må lægge til grund.
Det lægges til grund, at dit selskab, [virksomhed1] A/S ejede den omhandlede bil, Range Rover TD8V Van, og at den var indregistreret til blandet og erhvervsmæssig brug. Der blev ligeledes betalt tillægsafgift for privat anvendelse af bilen, og momsen af bilen har ikke været fratrukket i selskabet.
Under disse omstændigheder finder Landsskatteretten, at det påhviler dig at sandsynliggøre, at den omhandlede Range Rover TD8V Van, ikke var stillet til rådighed for dig og ikke anvendt til privat kørsel. Det kan ikke tillægges vægt, at du ejede andre køretøjer i privatregi.
Da den omhandlede bil var registreret til blandet og erhvervsmæssig brug, og der ikke er fremlagt materiale, der godtgør, at du ikke har benyttet bilen privat, er det Landsskatterettens opfattelse, at du som hovedaktionær skal beskattes af værdien af fri bil efter reglerne i ligningslovens § 16, stk. 4.
For så vidt angår opgørelsen af bilens anskaffelsessum er det Landsskatterettens opfattelse, at anskaffelsessummen på bilen skal opgøres til 800.000 kr. Der er ved skønnet henset til bilens mærke, model og udstyr. Endvidere skal der henses til, at den er indregistreret første gang den 27. oktober 2006 og indregistreret i Danmark den 9. februar 2007, og at den havde kørt 7.000 km ved indregistreringen i Danmark.
Beskatning af værdien af fri bil kan herefter opgøres således:
2007
25 % af 300.000 kr. | 75.000 kr. |
20 % af 500.000 kr. | 100.000 kr. |
175.000 kr. | |
11/12 af 175.000 kr. | 160.417 kr. |
2008
25 % af 300.000 kr. | 75.000 kr. |
20 % af 500.000 kr. | 100.000 kr. |
I alt | 175.000 kr. |
2009 (anskaffelsessum nedsat med 25 %)
25 % af 300.000 kr. | 75.000 kr. |
20 % af 300.000 kr. | 60.000 kr. |
I alt | 135.000 kr. |
2010 (anskaffelsessum nedsat med 25 %)
25 % af 300.000 kr. | 75.000 kr. |
20 % af 300.000 kr. | 60.000 kr. |
Ejerafgift | 3.760 kr. |
I alt | 138.760 kr. |
Afskrivning
Erhvervsmæssigt benyttede bygninger afskrives særskilt for hver enkelt bygning, jf. afskrivningslovens § 14.
En bygning eller en installation anses for anskaffet i det indkomstår, hvori bygningen eller installationen erhverves eller opføres og benyttes erhvervsmæssigt. Udgift til ombygning og forbedring er afskrivningsberettiget fra og med det indkomstår, hvori udgiften er afholdt, og ombygningen eller forbedringen benyttes erhvervsmæssigt, jf. afskrivningslovens § 16.
Det lægges til grund i sagen, at det hverken følger af lejekontrakt eller af selskabets regnskab, at den omhandlede bygning har været lejet ud til dit selskab [virksomhed1] A/S. Det følger videre af SKATs kontrolrapport af 4. september 2012, at bygningen er indrettet som ridehal uden støbt gulv og med et sprinkleranlæg i loft til vanding af ridehallens underlag. I bygningen var der rideudstyr og redskaber til brug for ridning.
På den baggrund er det Landsskatterettens opfattelse, at det ikke er dokumenteret eller sandsynliggjort, at bygningen anvendes som garage for dit selskab [virksomhed1] A/S.
Landsskatterettens stadfæster herefter SKATs afgørelse på dette punkt.
Formalitet vedrørende indkomståret 2007
Fristerne efter skatteforvaltningslovens § 26, stk. 1 og 2, udløber først i det sjette år efter indkomstårets udløb for skattepligtige omfattet af § 3 B i skattekontrolloven eller § 13 i tonnageskatteloven, for så vidt angår de kontrollerede transaktioner, jf. skatteforvaltningslovens § 26, stk. 5.
Uanset fristerne i skatteforvaltningslovens § 26 kan en ansættelse af indkomst- eller ejendomsværdiskat foretages eller ændres efter anmodning fra den skattepligtige eller efter told- og skatteforvaltningens bestemmelse, hvis den skattepligtige eller nogen på dennes vegne forsætligt eller groft uagtsomt har bevirket, at skattemyndighederne har foretaget en ansættelse på et urigtigt eller ufuldstændigt grundlag, jf. skatteforvaltningslovens § 27, stk. 1, nr. 5.
En ansættelse kan kun foretages i de i stk. 1 nævnte tilfælde, hvis den varsles af told- og skatteforvaltningen eller genoptagelsesanmodning fremsættes af den skattepligtige senest 6 måneder efter, at told- og skatteforvaltningen henholdsvis den skattepligtige er kommet til kundskab om det forhold, der begrunder fravigelsen af fristerne i § 26. En ansættelse, der er varslet af told- og skatteforvaltningen, skal foretages senest 3 måneder efter den dag, hvor varsling er afsendt, jf. skatteforvaltningslovens § 27, stk. 2.
Det lægges til grund, at SKAT den 14. februar 2012 var på kontrolbesøg i dit selskab, [virksomhed1] A/S på adressen [adresse1], [by1], hvor SKAT konstaterede forholdet omkring din bil. SKATs afgørelse omkring forholdet er dateret
Det er rettens opfattelse, at det forhold, at du ikke har selvangivet værdien af fri bil har bevirket, at skattemyndighederne har foretaget en ansættelse af din indkomst på et urigtigt grundlag for indkomståret 2007. Den manglende selvangivelse anses for at være mindst groft uagtsom. Betingelserne i skatteforvaltningslovens § 27, stk. 1, nr. 5, anses for opfyldt, idet SKAT har varslet om forholdet indenfor fristen i skatteforvaltningslovens § 27, stk. 2. SKAT har således haft hjemmel til at genoptage indkomståret 2007 uanset bestemmelsen i skatteforvaltningslovens § 26, stk. 5.
Landsskatteretten stadfæster således SKATs afgørelse på dette punkt.