Kendelse af 01-07-2014 - indlagt i TaxCons database den 09-08-2014

Indkomståret 2008

SKAT har genoptaget ansættelsen og har nedsat

et takseret overskud af virksomhed på 444.000 kr.,

til 155.000 kr.

Landsskatteretten stadfæster SKATs afgørelse.


Indkomståret 2009

SKAT har takseret overskud af virksomhed til 890.000 kr.

og har ikke imødekommet en anmodning om ordinær

genoptagelse.

Landsskatteretten nedsætter forhøjelsen til 0 kr.


Faktiske oplysninger

Klageren var indtil 24. september 2007 registreret som ejer af virksomheden [virksomhed1] udlejning. Virksomheden drev ifølge dig virksomhed med udlejning af driftsmateriel til sine egne selskaber. Klagerens personlige virksomhed er registreret som påbegyndt i 2003. Klageren afmeldte virksomheden pr. 24. september 2007.

Klageren har været/er registreret som anparts- og hovedanpartsejer i følgende selskaber:

[virksomhed2] ApS under konkurs, CVR-nr. [...1]:

Selskabet er stiftet den 31. december 2005. Selskabets formål er at købe, sælge og udvikle fast ejendom. Selskabet blev den 6. februar 2009 af Skifteretten i [by1] sendt til tvangsopløsning, og den 12. marts 2009 blev selskabet erklæret konkurs. I perioden fra 6. februar 2006 – den 12. marts 2009 havde klageren som direktør rådigheden over selskabets midler. Den seneste årsrapport er rapporten for perioden 1. juli 2006 – 30. juni 2007.

[virksomhed3] ApS, CVR-nr. [...2]:

Selskabet er stiftet den 7. april 2005 og opløst efter konkurs den 31. maj 2010. Indtil konkursen havde klageren som direktør rådigheden over selskabet midler. Selskabets formål var at drive handel, produktion og industri. Konkursdekretet blev afsagt den 24. september 2007 af Skifteretten i [by2]. Den senest offentliggjorte årsrapport er rapporten for 7. april 2005 – 30. juni 2006.

[virksomhed4] A/S, CVR-nr. [...3]:

Selskabet er stiftet den 27. januar 2004 og er opløst efter konkurs den 1. juli 2010. Selskabets formål har været at drive handel og industri. Konkursdekretet blev afsagt den 24. september 2007 af skifteretten i [by2]. Indtil afsigelsen af konkursdekretet havde klageren som direktør rådigheden over selskabets midler. Den seneste årsrapport er rapporten for perioden 1. juli 2005 – 30. juni 2006.

[virksomhed5] ApS, CVR-nr. [...4]

Selskabet er stiftet den 27. januar 2004 og er opløst efter konkurs den 27. april 2010. Selskabets formål har været at eje aktier og anparter i andre selskaber og øvrig formueanbringelse. Selskabet blev den 6. februar 2009 af skifteretten i [by1] sendt til tvangsopløsning, og den 12. marts 2009 blev der afsagt konkursdekret. Indtil afsigelsen af konkursdekretet havde klageren som direktør rådigheden over selskabets midler. Den seneste årsrapport er rapporten for perioden 1. juli 2006 – 30. juni 2007.

Der er ikke fremlagt regnskaber for den personlige virksomhed [virksomhed6] Klageren selvangav ikke over- eller underskud af virksomhed i 2003. I 2004 selvangav klageren et underskud af virksomhed på 69.005 kr. I de efterfølgende indkomstår indleverede klageren ikke selvangivelser. SKAT ansatte som konsekvens af de manglende selvangivelser klagerens indkomst skønsmæssigt (taksation). SKAT takserede klageren med overskud af virksomhed i 2005 og 2006 på hhv. 300.000 kr. og 350.000 kr. og i 2007 – 2009 med overskud af virksomhed på hhv. 100.000 kr., 444.000 kr. og 890.000 kr. Ansættelserne skete på grundlag af et beregningsmæssigt privatforbrug, der var opgjort på grundlag af de indberettede oplysninger om bl.a. renteindtægter, renteudgifter og formue i form af pantebreve og fast ejendom.

Årsopgørelsen for 2006 blev udskrevet den 4. februar 2008 og viser en skattepligtig indkomst på 102.976 kr. Årsopgørelsen for 2007 blev udskrevet den 8. december 2008 og viser en skattepligtig indkomst på 0 kr.

Årsopgørelse nr. 1 og 2 for 2008 blev begge udskrevet den 1. februar 2008 og viser begge en skattepligtig indkomst på 58.700 kr. Ved beregningen af den skattepligtige indkomst indgår bl.a. ansat overskud af virksomhed på 444.000 kr.

Årsopgørelse nr. 1 for 2009 er udskrevet den 13. december 2010 og viser en skattepligtig indkomst på 667.336 kr. Den 6. december 2011 er der udskrevet en ny årsopgørelse, der viser en skattepligtig indkomst på 489.403 kr. Ændringen skyldes ændring i underskud til fremførsel.

Klageren har ikke klaget over årsopgørelserne.

Klageren havde ikke i de omhandlede indkomstår anden indkomst. I 2009 fik klageren dog ifølge de indberettede oplysninger udbetalt 26.000 kr. i kontanthjælp.

Klagerens beregningsmæssige privatforbrug i 2008 og 2009 udgjorde forinden SKAT ansatte klagerens indkomst for 2008 og 2009 henholdsvis -299.229 kr. og -738.070 kr. Det beregningsmæssige privatforbrug skal dække leveomkostningerne for klageren og et barn, født i 1992. Efter de skønsmæssige ansættelser udgjorde klagerens beregningsmæssige privatforbrug i begge årene ca. 144.000 kr.

Følgende fremgår af de indberettede oplysninger, idet gæld til [finans1] på 3.200.000 kr. ikke er medtaget, idet gældsposten er indberettet med det samme beløb i alle årene. Endvidere er der ikke under aktiver medtaget kursværdien af pantebreve i depot. De indberettede oplysninger indgår i klagerens beregningsmæssige privatforbrug, som SKAT anvendte for at kunne ansætte klagerens indkomst skønsmæssigt.

31.12.2007

31.12.2008

31.12.2009

Indeståender i pengeinstitutter

Konto nr. [...1][finans2]

420 kr.

178.620 kr.

8.260 kr.

Konto nr. [...2][virksomhed7] A/S

65.073 kr.

0 kr.

0 kr.

Konto nr. [...3]

504 kr.

1.064 kr.

1.065 kr.

Indeståender i pengeinstitutter, i alt

65.997 kr.

179.685 kr.

9.325 kr.

Gæld

[...4][virksomhed7] A/S

763.434 kr.

788.144 kr.

0 kr.

[...5]

55.528 kr.

0 kr.

0 kr.

[...6]

0 kr.

20.257 kr.

0 kr.

[...7] [finans3] A/S

0 kr.

610.659 kr.

610.659 kr.

[...8]

0 kr.

0 kr.

28.446 kr.

[...9][finans4] A/S

583.988 kr.

0 kr.

0 kr.

1.402.950 kr.

1.419.743 kr.

639.105 kr.

Klageren klagede ikke over den takserede indkomst for 2005. I 2011 bad klageren SKAT om ordinær og ekstraordinær genoptagelse af ansættelserne for 2006 – 2009, men frafaldt efterfølgende en klage over afslag på ekstraordinær genoptagelse af ansættelserne for 2006 og 2007.

Den 9. januar 2012 blev der udskrevet årsopgørelse nr. 3 for 2008, der viser en skattepligtig indkomst på 0 kr., og et underskud til fremførsel på i alt 96.026 kr. Årsopgørelse nr. 3 blev udskrevet som konsekvens af, at SKAT imødekom klagerens anmodning om genoptagelse af skatteansættelsen for 2008 og nedsatte det takserede overskud af virksomhed på 444.000 kr. til 155.000 kr. Nedsættelsen skyldes, at SKAT fandt det godtgjort, at klageren havde modtaget en forsikringsudbetaling på 289.113 kr.

Klageren har ikke klaget over årsopgørelse nr. 3.

Under sagens behandling i skatteankenævnet og den forberedende behandling af sagen i Skatteankestyrelsen gjorde klageren gældende, at klageren i 2008 indfriede sin gæld til [finans4] A/S ved, at [finans4] A/S fik fyldestgørelse i driftsmidler, som var stillet som sikkerhed for pantet.

Under sagens behandling i Skatteankestyrelsen er der mellem SKAT og klageren opnået enighed om, at klagerens gæld til [finans4] A/S, som pr. 31. december 2007 udgjorde 583.988 kr., ikke blev nedbragt i 2008 til 0 kr., hvorfor gælden fortsat bestod pr. 31. december 2008 og 2009.

Klageren har under sagens behandling i Landsskatteretten fremlagt et kontoudtog af klagerens konto i [virksomhed7] A/S, konto nr. 7015651, der viser, at klageren den 31. december 2009 skyldte [virksomhed7] A/S 783.606,76 kr.

SKATs afgørelse

Anmodning om genoptagelse af skatteansættelserne for 2008 og 2009 er modtaget inden for fristerne i skatteforvaltningslovens § 26, stk. 2. Det fremgår af bestemmelsen, at klageren skal fremlægge oplysninger af faktisk eller retlig karakter, som kan begrunde ændringen.

SKAT har i brev af 2. december 2008 fastsat indkomsten efter skøn på grundlag af det beregningsmæssige privatforbrug. SKAT har forhøjet virksomhedens indkomst skønsmæssigt med 444.000 kr., hvorefter privatforbruget er ansat til 144.771 kr. I forbindelse med anmodningen om genoptagelse af skatteansættelsen for 2008 er der fremlagt dokumentation for modtagelsen af en forsikringserstatning på 289.113 kr. Ved opgørelsen af privatforbruget skal der tages hensyn til forsikringsbeløbet. SKAT foreslog derfor i brev af 13. september 2011 at nedsætte den skønsmæssige forhøjelse af virksomhedens overskud på 444.000 kr. til 155.000 kr. SKAT har ikke imødekommet anmodningen om nedsættelse af ansættelsen til 0 kr., idet det vil medføre, at privatforbruget i 2008 bliver negativt. SKAT har bedt klageren om at redegøre for finansieringen af dit negative privatforbrug.

Der er ikke fremlagt dokumentation for salg af privat indbo m.v. for 150.000 kr. SKAT har derfor fastholdt den foreslåede nedsættelse af den skønsmæssige forhøjelse af indkomsten i 2008 fra 444.000 kr. til 155.000 kr.

I 2009 har SKAT skønsmæssigt ansat overskud af virksomhed til 890.000 kr., således at det beregningsmæssige privatforbrug i 2009 udgør 151.930 kr. En årsag til at forhøjelsen er blevet så stor, er, at et lån på 788.144 kr. til [virksomhed7] A/S, som er medtaget i privatforbrugsopgørelsen i 2008, er indberettet med 0 kr. pr. 31. december 2009. Da klageren ikke har fremlagt dokumentation for, at klageren fortsat skylder [virksomhed7] A/S 788.144 kr. pr. 31. december 2009, har SKAT ikke imødekommet klagerens anmodning om ordinær genoptagelse af skatteansættelsen.

SKAT har under sagens behandling på opfordring fra klageren fremsendt en specifikation af opgørelsen af det beregningsmæssige privatforbrug ifølge R-75 opgørelserne.

Klagerens opfattelse

Klageren har nedlagt påstand om, at de skønsmæssige forhøjelser af virksomhedens overskud i 2008 og 2009 nedsættes til 0 kr. Klageren har nedlagt en subsidiær påstand om, at SKAT tilpligtes at genoptage klagerens skatteansættelser for 2008 og 2009.

I 2008 og 2009 drev privat virksomhed, idet klagerens virksomhed ophørte i 2007 i forbindelse med, at klagerens selskaber [virksomhed4] A/S og [virksomhed3] ApS i 2007 løb ind i betydelige likviditetsvanskeligheder, da en større kunde ikke betalte sit udestående. Selskabernes revisor var i den forbindelse i kontakt med SKAT. Selskabernes likviditetsproblemer medførte, at selskaberne, som lejede driftsmateriel af klageren, ikke kunne betale lejen. Den manglende betaling af leje medførte, at klageren ikke længere kunne overholde sine forpligtelser over for [finans4] A/S.

Klageren indstillede sin private virksomhed samtidigt med, at [virksomhed4] A/S og [virksomhed3] ApS i 2007 blev erklæret konkurs.

Til trods for at klageren indstillede sin private virksomhed den 24. september 2007 har SKAT fastholdt, at klageren skal ansættes i overskud af selvstændig virksomhed.

Det er ikke muligt at afstemme SKATs opgørelse af det vejledende privatforbrug for 2007 og 2008 med R-75 opgørelsen for 2008. Oplysningerne ifølge R-75-opgørelserne er i øvrigt ikke retvisende, idet klageren foretog nogle tiltag, som efter klagerens opfattelse påvirkede hans likviditet.

Klageren afhændede i 2008 og 2009 væsentlige private aktiver, herunder smykker, møbler, golfudstyr m.v. til en samlet værdi på ca. 150.000 kr. Klageren fik i 2008 tilkendt en forsikringssum på 289.113 kr. for indbrud i sin private villa. Forsikringssummen blev kun delvist anvendt til genanskaffelse af de stjålne effekter. Indeståendet i [finans2] A/S pr. 31. december 2008 på 178.620 kr. hidrører fra forsikringsudbetalingen. Grundet klagerens trængte økonomi fik klageren udbetalt kontanthjælp i perioden 23. oktober 2009 – 31. december 2009.

Banken bevilgede et overtræk pr. 1. august 2008 på 200.000 kr. til dækning af klagerens privatforbrug i indkomstårene 2008 og 2009.

Gæld pr. 31. december 2008 og pr. 31. december 2009 ifølge konto nr. [...4] på hhv. 788.144 kr. og 0 kr. har sikkerhed i klagerens private ejendom. Det er ikke korrekt, som anført af SKAT, at der er tale om en gæld til [virksomhed7] A/S, [by3] (konto nr. [...4]). Det er indfrielsen af dette lån, der har medført det høje negative privatforbrug.

Klagerens gæld til [finans4] A/S ifølge konto nr. [...9], som pr. 31. december 2007 udgjorde 583.988 kr., blev udlignet i forbindelse med salg af maskiner, som [finans4] A/S havde pant i.

SKAT har pligt til at genoptage ansættelsen ordinært, idet klageren har fremlagt nye oplysninger, som hvis de havde været fremme, da SKAT foretog ansættelsen, ville have bevirket, at SKAT havde truffet en anden afgørelse.

R-75-oplysningerne er som følge af konkursen i driftsselskaberne misvisende. [virksomhed7] A/S afholdte udgifterne på klagerens private ejendom, indtil den blev afhændet i 2010. Årsagen til at [virksomhed7] A/S afholdte udgifterne var, at andelskassen var i gang med at få opgjort aktiver og passiver i klagerens selskaber. Dette fremgår ikke af R-75 opgørelsen, ligesom salg af privat indbo ikke fremgår af R-75 opgørelsen. Klageren har ifølge sit bilag 17 fremlagt dokumentation for, at klageren skyldte [virksomhed7] A/S 297.138,51 kr. pr. 31. december 2013.

Klageren havde en samlet indkomst i 2008 – 2009 på i alt 473.255 kr. (289.000 kr. + 155.000 kr. + 34.255 kr.), heraf udgør 439.113 kr. et nettobeløb, som klageren ikke skal beskattes af. Endelig er der ikke taget hensyn til de skønsmæssige ansættelser af klagerens indkomst i 2006 og 2008.

Klageren har efterfølgende til Landsskatteretten oplyst, at hans gæld til [finans4] A/S, som pr. 31. december 2007 udgjorde 583.988 kr., alligevel ikke, som tidligere oplyst, blev udlignet i 2008, og klageren mener derfor, at SKATs opgørelse af hans formue pr. 1. januar 2008, 31. december 2008, 1. januar 2009 og 31. december 2009 er forkerte, og at det beregningsmæssige privatforbrug derfor også er forkert.

Da klageren fortsat skyldte [virksomhed7] A/S 783.506 kr. pr. 31. december 2009, skal SKATs forhøjelse af indkomsten i 2009 nedsættes til 0 kr., eller SKAT skal tilpligtes at genoptage skatteansættelsen.

Landsskatterettens afgørelse

Det fremgår af skatteforvaltningslovens § 26, stk. 2, at en skattepligtig, der ønsker at få ændret sin ansættelse af indkomst- eller ejendomsværdiskat, skal senest den 1. maj i det fjerde år efter indkomstårets udløb fremlægge oplysninger af faktisk eller retlig karakter, der kan begrunde ændringen.

Det fremgår af skattekontrollovens § 5, stk. 3, at hvis den selvangivelsespligtige ikke har selvangivet fyldestgørende på ansættelsestidspunktet, kan skatteansættelsen foretages skønsmæssigt.

Det fremgår af forarbejder til skatteforvaltningslovens nuværende § 26, stk. 2, at ordinær genoptagelse af skatteansættelsen kan ske på baggrund af oplysninger af såvel faktisk som retlig karakter, og en skatteansættelse kan genoptages, hvis der forelægges myndighederne oplysninger, der taler for en ændring eller kan begrunde en ændring, uanset at oplysningerne ikke er nye i objektiv forstand. Afgørende er således, at oplysningerne ikke har dannet grundlag for den afgørelse, der ønskes genoptaget, og at der på baggrund af de forelagte oplysninger er anledning til at ændre skatteansættelsen.

Klageren har ikke et ubetinget krav på genoptagelse, således at realitetsbehandling altid skal finde sted. Dette forhold følger af selvangivelsespligten, der indebærer, at klageren selv har et ansvar for, at grundlaget for skatteansættelsen er rigtigt. Dette ansvar afspejles således i bestemmelsen, idet klageren alene har en betinget ret til genoptagelse.

Klageren skal dokumentere eller sandsynliggøre, at den tidligere skatteansættelse har været forkert, fordi den hviler på urigtige eller ændrede faktiske eller retlige forhold.

Landsskatteretten lægger til grund, at klageren ikke indgav selvangivelse i 2008 og 2009. SKAT har derfor haft ret til at ansætte hans indkomst skønsmæssigt på baggrund af de oplysninger, som SKAT da havde.

Vedrørende ansættelsen for 2008 lægger Landsskatteretten til grund, at SKAT imødekom klagerens anmodning om genoptagelse, idet SKAT nedsatte ansat overskud af virksomhed fra 444.000 kr. til 155.000 kr. på grundlag af hans oplysninger om udbetaling af en forsikringssum for tyveri af indbo på 289.113 kr. SKATs ansættelse gav plads til et privatforbrug på ca. 144.000 kr.

Klageren har under sagens behandling i Landsskatteretten godtgjort, at klageren ikke nedbragte sin gæld til [finans4] A/S til 0 kr., som forudsat af SKAT, men kun med ca. 60.000 kr. til ca. 524.000 kr. Såfremt der tages hensyn til denne gældspost udgjorde klagerens privatforbrug ca. 380.000 kr. På baggrund af klagerens oplysninger om indtægter i form af salg af privat indbo og private lån, lægger Landsskatteretten til grund, at klagerens faktiske privatforbrug har været højere end de indberettede oplysninger giver grundlag for.

Da klageren ikke under sagens behandling i Landsskatteretten har fremlagt oplysninger, der kan dokumentere eller sandsynliggøre, at klageren i 2008 har finansieret sit yderligere privatforbrug ved salg af privat indbo, ligesom klageren ikke har dokumenteret eller sandsynliggjort, at en kontant indsætning på hans konto i [virksomhed7] A/S, konto nr. [...2] den 1. august 2008 på 200.000 kr. udgør et lån fra [virksomhed7] A/S, stadfæster Landsskatteretten SKATs ansættelse af klagerens indkomst i 2008.

Landsskatteretten nedsætter forhøjelsen af klagerens indkomst i 2009 til 0 kr., idet Landskatteretten finder, at klageren har dokumenteret, at klageren ikke, som forudsat af SKAT, i 2009 indfriede sin gæld til [virksomhed7] A/S.