Kendelse af 01-10-2014 - indlagt i TaxCons database den 14-11-2014

Klagepunkt

SKATs afgørelse

Jeres opfattelse

Landsskatterettens afgørelse

Indkomståret 2008

Fradrag for benzinudgifter

5.000 kr.

67.500 kr.

55.000 kr.

Faktiske oplysninger

Selskabets anpartskapital på 125.000 kr. ejes af [person1]. Selskabets aktivitet består i at eje kapitalandele i associerede virksomheder. Derudover har selskabet oppebåret en indkomst i form at et honorar på 45.000 kr. fra [virksomhed1].

Selskabets regnskabsmæssige underskud på finansieller poster udgjorde 14.236.987 kr.

Der er ingen lønudgifter i 2008, men selskabet har stillet bil til rådighed for hovedanpartshaveren.

Hovedanpartshaveren er beskattet med 326.563 kr. i værdi af fri bil som personlig indkomst.

Det er oplyst, at hovedanpartshaver har ejet en Mercedes Benz indtil 26. marts 2008.

Selskabet har fratrukket udgifter til brændstof med 67.500 kr.

Fra 1. januar 2008 til 26. maj 2008 ejede selskabet en Porsche 911 coupé og fra 28. februar 2008 til 31. december 2008 ejede selskabet en Audi Q7.

SKAT har ved at sammenholde rejsebilag og brændstofbilag konstateret følgende:

Samtidig med udgifter til taxakørsel i [Tyskland] den 25. februar 2008 er der tanket brændstof i både [Tyskland] og [Tyskland].
Den 7. april 2008 blev der tanket for 807,78 kr. 98 oktan benzin i [by1] kl. 8.25, mens hovedanpartshaveren opholdt sig i [Italien] i perioden 6. april – 9. april 2008.
Den 24. april 2008 blev der påfyldt benzin på samme tankstation med kun 45 minutters interval. Kl. 14.47 tankes der 25,8 liter V-power og igen kl. 15.32 tankes der 40 liter V-power.
Den 5. maj 2008, kl. 8.17 blev der tanket 98 oktan blyfri i [by1], mens hovedanpartshaveren opholdt sig i [USA].

Selskabets repræsentant har oplyst, at Audi Q7 blev købt og hentet ved [Tyskland] og kørt hjem over [Tyskland] og [Tyskland]. Det er på slutsedlen ved det efterfølgende salg af bilen anført, at bilen blev taget i brug internt af Audi den 6. december 2005 og importeret af selskabet i februar 2008.

Selskabets repræsentant har forklaret, at påfyldningerne af benzin i april og maj 2008 blev foretaget af firmaet [virksomhed2] ApS i forbindelse med fremvisning af porschen.

Det fremgår af en fremlagt kommissionsaftale af 26. februar 2008 mellem selskabet og [virksomhed2] ApS, at bilens salgspris er 1.050.000 kr., at kommissionæren ikke har tegnet stilstandsforsikring og at bilen henstår for sælgerens regning. Bilen er til salg hos kommissionæren i 6 måneder, og sælgeren kan ikke påregne at have bilen til rådighed i denne periode. Bilen må ikke køre mere end 1.000 km i forbindelse med prøveture. Salæret er aftalt til 0 %. Endelig er det anført, at aftalen om salget er led i handel med anden bil.

SKATs afgørelse

SKAT har forhøjet selskabets indkomst med 62.500 kr.

De afholdte benzinudgifter vedrører ikke driften af selskabet. Udgifterne er anset for afholdt i hovedanpartshaverens private interesse.

Der er tanket benzin på tankstationer, der ikke ligger i umiddelbar nærhed af selskabets adresse. I halvdelen af tilfældene er der tanket benzin i weekender eller på dage omkring fridage. Der er endvidere tanket benzin i udlandet i forbindelse med private ferier samt i nærheden af forældrenes og svigerforældrenes bopæle i henholdsvis [by2] og [by1]. Derudover er der tanket benzin med oktan 92, 95 og diesel, som ikke anvendes i selskabets bilmodeller. Endelig er der 2 gange tanket benzin i [by1], mens hovedanpartshaveren har været på udlandsrejse.

Omfanget af selskabets drift nødvendiggør ikke to biler i perioden februar – maj. Da hovedanpartshaver desuden har haft lønnet arbejde indtil 30. juni 2008 og selskabet ingen ansatte har haft, er erhvervsmæssig kørsel i første halvår ikke mulig i stort omfang.

Ved at sammenholde samtlige samarbejdspartneres adresser med benzinudgifterne, kan det ikke afvises fuldstændigt, at der i få tilfælde kan have været erhvervsmæssig kørsel. Den fradragsmæssige andel af udgifterne er derfor skønsmæssigt fastsat til 5.000 kr. Resten af udgifterne er ikke anset for afholdt for at erhverve, sikre og vedligeholde indkomsten, jr. statsskattelovens § 6 a.

Jeres opfattelse

Selskabets repræsentant har fremsat påstand om, at indkomsten nedsættes med 62.500 kr. vedrørende fradrag for brændstof.

Der er tale om en fradragsberettiget udgift. Hovedanpartshaveren varetager selskabets interesser og er derfor berettiget til et vederlag herfor af selskabet. Dette vederlag kan ydes i naturalier, herunder rådighed over fri bil. Hovedanpartshaver er beskattet af værdien af fri bil og denne værdi udgør et vederlag for det arbejde, som hovedanpartshaveren har udført.

De udgifter, der er forbundet med at stille bilen til rådighed er således personaleomkostninger for selskabet og dermed fradragsberettiget efter statsskattelovens § 6, stk. 1, litra a.

Det forhold, at en del af benzinudgifterne kan henføres til den private kørsel, ændrer ikke herpå.

Den ikke offentliggjort Landsskatteretskendelse af 2. november 2009, som SKAT henviser til, kan ikke sammenlignes, idet dette selskab ikke fik fradrag for brændstofudgifterne på grund af manglende dokumentation. Der er ikke belæg for at foretage en vurdering af, om udgifterne er erhvervsmæssige eller ikke.

Landsskatterettens afgørelse

En virksomhed kan fratrække sine dokumenterede udgifter, i det omfang det er godtgjort eller sandsynliggjort, at udgifterne er anvendt til at erhverve, sikre eller vedligeholde indkomsten, jf. statsskattelovens § 6, litra a. Der skal foreligge en direkte og umiddelbar forbindelse mellem afholdelsen af udgiften og erhvervelsen af indkomsten, ligesom det kræves, at udgiftsafholdelsen ligger inden for de naturlige rammer af virksomheden, og at udgiften ikke kan karakteriseres som en anlægs-, etablerings- eller privatudgift, jf. statsskattelovens § 6, sidste led.

Vederlag til hovedanpartshaveren i form af fri bil anses at være fradragsberettiget jf. statsskattelovens § 6, stk. 1, litra a., uanset i hvilket omfang bilen anvendes af hovedanpartshaveren og uden hensyntagen til, om anvendelsen er privat eller erhvervsmæssig. Som modstykke hertil er hovedanpartshaveren skattepligtig af værdien af den fri bil, jf. ligningslovens § 16, stk. 4.

Landsskatteretten finder det godtgjort, at selskabet i et vist omfang har betalt for brændstof, der er påfyldt den privatejede Mercedes Benz og andre biler, der ikke vedrører selskabets drift. Landsskatteretten anser derfor et beløb på skønsmæssigt 12.500 kr. for ikke at vedrøre selskabets drift.

Fradrag for brændstofudgifter godkendes skønsmæssigt med 55.000 kr.

SKATs afgørelse nedsættes derfor med 50.000 kr.