Kendelse af 21-10-2016 - indlagt i TaxCons database den 26-11-2016

SKAT har givet afslag på genoptagelse af indkomstansættelserne for 2008 og 2009.

Landsskatteretten pålægger SKAT at genoptage indkomstansættelserne for 2008 og 2009.

Faktiske oplysninger

Klageren har siden 1984 været gift med [person1]. Parret har to fælles børn født i 1985 og 1987.

Ægtefællerne har haft fælles adresse i Danmark indtil 7. august 2007, hvorefter begge er registreret som udrejst af Danmark til Frankrig.

Klageren er igen registreret med bopæl i Danmark den 23. august 2009. Klagerens ægtefælle forbliver udrejst af Danmark. Efterfølgende er klageren igen udrejst af Danmark den 15. juli 2014.

[person1] er registreret som direktør i selskabet [virksomhed1] Ltd som stiftes 17. juli 2007, dette selskabet har adresse i [by1], England. Der er ikke oplyst ejerforhold. Selskabet er opløst 9. september 2014.

[person1] er registreret med selvstændig enkeltmandsvirksomhed ”[virksomhed1] v/[person1] fra 1. marts 2006 til 31. marts 2008.

Klagerens indkomstansættelse har været skønsmæssigt ansat i årene fra 1994 til 1999. Fra 2000 til 2007 har klageren alene været registreret med minimale renteudgifter, ingen indkomst. Klageren var registreret med selvstændig virksomhed fra april 1994 til juni 2000.

I brev af 23. november 2010 har SKAT foreslået at fastsætte klagerens indkomst efter et skøn for indkomstårene 2008 og 2009 til 250.000 kr. Begrundelsen er:

”Anden personlig indkomst er fastsat efter et skøn. Beløbet er fastsat ud fra, at der er plads til et passende privatforbrug. De øvrige beløb har andre (for eksempel arbejdsgivere, banker, fagforeninger) indberettet til SKAT”

Da klageren ikke gjorde indsigelse til SKATs forslag til indkomstansættelserne, blev der ikke fremsendt nogen afgørelse. Årsopgørelserne, der forelå online 3. januar 2011, indeholdt ud over den skønsmæssige forhøjelse alene renteudgifter på henholdsvis 429 kr. og 136 kr.

Klagerens repræsentant anmodede i brev af 3. april 2012 om genoptagelse af skatteansættelserne for indkomstårene 1994-2010. Anmodningen var vedlagt klagerens selvangivelser for årene 2007-2011.

Repræsentanten anførte følgende:

”alle selvangivelserne udviser en skattepligtig indkomst på kr. 0,- på nær nogle små udsving i renterne.

[person2] har i alle årene – i lighed med årene forud for år 2007 – ikke oppebåret nogen indkomst overhovedet.”

Klagerens repræsentant har til Landsskatteretten indsendt bankkontoudskrifter fra [finans1]. Kontoen [...89] for perioden 1. januar 2009 til 31. december 2009. Kontoen har to ejere: [person1] og [person2].

Repræsentanten har gjort opmærksom på overførsler til denne konto fra hovedsagelig [virksomhed1] Ltd. over året på 276.850 kr. Der ses yderligere overførsler på samlet 20.300 kr. fra [virksomhed1] Ltd. Herudover ses andre indsætninger. Der er forsøgt indhentet bankkontoudtog for 2008, men uden resultat.

Klageren har i efterfølgende indkomstår 2010 – 2015 ikke haft/selvangivet nogen personlig indkomst.

SKAT har nægtet at genoptage skatteansættelserne for indkomstårene 1994-2010.

Klagen til Landsskatteretten omfatter alene indkomstårene 2008 og 2009.

SKATs afgørelse

SKATs afgørelse er begrundet således:

”Afgørelse - anmodning om genoptagelse af skatteansættelsen

Din revisor har i brev af 3. april 2012 anmodet om at få genoptaget skatteansættelsen for indkomst- årene 1994-2010. Der er anført følgende i anmodningen:

”Vedlagt fremsendes for ovennævnte hendes selvangivelser for årene

2007

2008

2009

2010

2011

Alle selvangivelserne udviser en skattepligtig indkomst å kr. 0,- på nær nogle små udsving i renterne.

[person2] har i alle årene - i lighed med årene forud for år 2007 - ikke oppebåret nogen indkomst overhovedet.”

Med baggrund i indsendte oplysninger og SKATs tilgængelige oplysninger, har SKAT sendt dig og din revisor et forslag til anmodningen, jf. vores brev af 25. juni 2012, med indsigelsesfrist til den 19. juli 2012.

Revisor har dog i e-mail af 19. juli 2012 anmodet om udsættelse til den 20. august 2012, hvilket SKAT har imødekommet.

’SKAT har pr. 22. august 2012 modtaget følgende indsigelse til SKATs forslag af25. juni 2012:

“...

Hvad angår de skønsmæssige ansættelser for årene 2008 og 2009 tillader vi os at spørge, hvorfor disse 2 år skulle være anderledes end årene 2003, 2004, 2005, 2006 og 2007 hvor årsopgørelserne alle viser kr. 0,- som indkomst.

Hvad får Skat på den ide, at årene 2008 og 2009 skulle være anderledes end de 5 foregående år.

Min klients udgifter dækkes af hendes mand, idet min klient ej heller i årene 2008 og 2009 har haft et job.

Min klients ægtefælle har forsørget sin hustru siden sin udrejse i år 2007. Vi har tidligere gjort Skat opmærksom på, at min klients ægtefælle ikke har overholdt 180 dages reglen, således at forstå, at han har opholdt sig i udlandet over 180 dage i alle årene men grundet usammenhængende arbejdsopgaver, har han efter min vurdering ikke den fornødne dokumentation for opholdenes varighed.

Ægtefællen - [person1] - har betalt en dyr egen sygeforsikring for årene - men mit råd til [person1] har været, at han skal til at angive sin indkomst for perioden frem til et skilletidspunkt her i år 2012. Fra denne dato - som jeg mener er 1. maj 2012, men dog ikke helt sikker - har [person1] nemlig fået opholdstilladelse og fast arbejde i en schweizisk salgsvirksomhed, hvor han med base i Schweiz har ansvar.for salget af firmaets produkter i mere end 40 lande.

•Jeg har aftalt med [person1], at jeg skal udarbejde selvangivelser og kapitalforklaringer for årene 2008, 2009, 2010 og 2011 for ham. Tidsrammen der er fastsat er at det hele gerne skulle foreligge indenfor 2 til 3 måneder regnet fra d.d. Den lidt lange tidshorisont skyldes, at jeg selv holder ferie ultimo oktober, samt at [person1] kun har mulighed for at være kortvarigt i Danmark i perioden.

Hvornår det bliver, kan han p.t. ikke præcist angive.”

Med baggrund i ovenstående indsigelse til SKATs forslag af 25. juni 2012, må det siges at der ikke er fremkommet nye faktiske og væsentlige oplysninger, som ændrer ved SKATs stillingtagen til anmodningen om genoptagelse af skatteansættelsen for indkomstårene 1994-2010.

SKAT har desuden opfordret til, at såfremt indkomstårene 2008-2009 skal kunne genoptages, skal der redegøres for husstandens privatforbrug, men dette er ikke modtaget, men det oplyses i stedet fra revisor, at dette udarbejdes i løbet af 2 til 3 måneder fra d.d.

...

I hvilke oplysninger der er lagt til grund for den skønsmæssige ansættelse for de enkelte indkomstår, fremgår af SKATs skønsmæssige afgørelse for de pågældende indkomstår, hvorfor der henvises hertil.

På foreliggende grundlag, og da I ikke har indsendt nye faktiske oplysninger til sagen, afgøres an- modningen om genoptagelse af skatteansættelsen for indkomstårene 1994-2010 således:

...

Indkomstårene 2008 og 2009

Efter skatteforvaltningslovens § 26, stk. 2, skal en skattepligtig, der ønsker at få ændret sin ansættelse af indkomst- eller ejendomsværdiskat, senest den 1. maj i det 4. år efter indkomstårets udløb, fremlægge oplysninger af faktisk eller retlig karakter, der kan begrunde ændringen.

Anmodningen om genoptagelse af indkomstårene 2008 og 2009 anses at være modtaget rettidigt.

SKAT har i brev af 26. november 2010 fastsat din indkomst skønsmæssigt til kr. 250.000 for hvert indkomstår, idet du ikke har selvangivet nogen indkomst, og derved ikke anses at have et anseeligt privatforbrug.

For at SKAT kan imødekomme anmodningen om at nedsætte indkomsten til 0 kr. for begge indkomstår, skal der derfor fremlægges oplysninger som kan dokumentere/sandsynliggøre dette.

Her tænkes blandt andet på dokumentation/nærmere redegørelse for privatforbrugets sammensætning.

Fristen herfor var i forslag af 19. juli 2012 udsat til 20. august 2012.

Da der ikke anses at være fremlagt oplysninger af faktisk eller retlig karakter, som kan begrunde en nedsættelse af indkomsten til 0 kr., hvilket derved vil udmønte sig i et meget lavt privatforbrug, kan anmodningen om genoptagelse af indkomstårene 2008 og 2009 ikke imødekommes.

SKAT må ligeledes bemærke, at indkomståret 2008 nu også er forældet, jf. skatteforvaltningslovens § 26, stk. 2.

Hvorvidt SKAT har foretaget skønsmæssig ansættelse eller ej for indkomstårene 2000-2007, anses for irrelevant i nærværende sag, idet SKAT ikke har mulighed for at se på alle skatteyder i Danmark, hvorfor der kun tages stikprøver og diverse udsøgninger, hvilket således er sket for indkomst- årene 2008 og 2009.

Men såfremt SKAT havde været opmærksom på indkomstforholdene for 2000-2007, var der formentlig også foretaget en skønsmæssig ansættelse herfor. Disse er dog nu forældet, og SKAT har derfor kun mulighed for at genoptage disse, såfremt der er forhold i skatteforvaltningslovens § 27, stk. 1, nr. 1-8 som gør sig gældende.

...”

Klagerens opfattelse

Klagerens repræsentant har fremsat påstand om, at SKAT skal pålægges at genoptage indkomstansættelserne for 2008 og 2009, idet klageren ikke har haft nogen indtægter. Klagerens ægtefælle har sørget for klagerens underhold efter retsvirkningsloven § 2 - § 10. SKAT har uden hjemmel gjort dette underhold skattepligtigt.

Repræsentanten har i klagen af 7. december 2012 fremført følgende:

”...

Klagen til Landsskatteretten går på dette punkt:

2. For årene 2008 og 2009 har Skat anerkendt at anmodningen om genoptagelse er modtaget rettidigt. (men dog med visse modifikationer for år 2008)

Her klages der over den skønsmæssige ansættelse på kr. 250.000 for hvert af årene Skat gør sig her skyldig i en graverende fejl, idet de gør ægtefællers interne underholdspligt skattepligtigt, hvilket skattelovgivningen ikke giver adgang til. [person2] har aldrig haft et arbejde, udover i sin helt unge dage før hun mødte [person1]. Det er således [person1] der i alle årene - og altså også årene fra år 2008 og frem - har sørget for [person2]s underhold. Dette kan påvises ved at gennemgå [person2]s bankkontoudtog. Kontoudtog som det ville være naturligt for Skat at bede om men dette er aldrig sket. I stedet har man blot skønsmæssigt ansat min klient for kr. 250.000 for hvert af årene, altså også for år 2008 hvor min klient ikke var tilmeldt det danske folkeregister.

Skat gør nu ved sin skønsmæssige ansættelse, al ydelse fra ægtefællen skattepligtig dvs. man gør ydelser if. Retsvirkningslovens § 2 til § 10 skattepligtig. Dette er der ingen hjemmel til i den danske skattelovgivning.

I forlængelse af omtalen af kontoudtogene som Skat ikke har bedt om, skal tilføjes at vi er af den opfattelse, at Skat har fået det materiale, som de har bedt om vedrørende de omhandlede år. Skats stillingtagen kan således ikke begrundes i, at de ikke har fået det materiale de har krævet.

...”

Landsskatterettens afgørelse

En skattepligtig, der ønsker at få ændret sin ansættelse af indkomst- eller ejendomsværdiskat, skal senest den 1. maj i det fjerde år efter indkomstårets udløb fremlægge oplysninger af faktisk eller retlig karakter, der kan begrunde ændringen. Det fremgår af skatteforvaltningslovens § 26, stk. 2. Fristen for at anmode om genoptagelse inden for den ordinære ansættelsesfrist var den 1. maj 2012 for indkomståret 2008 og den 1. maj 2013 for indkomståret 2009.

Klagerens anmodning om genoptagelse af skatteansættelserne for de pågældende indkomstår blev modtaget hos SKAT den 3. april 2012 og fristen for at anmode om ordinær genoptagelse efter reglerne i skatteforvaltningsloven § 26, stk. 2, er således overholdt.

SKAT har afvist at genoptage skatteansættelserne med den begrundelse, at klageren ikke har fremlagt oplysninger af faktisk eller retlig karakter, som kan begrunde en nedsættelse af indkomsten til 0 kr.

Klagerens repræsentant har imidlertid til Landsskatteretten indsendt bankkontoudtog for 2009, som viser overførsler til ægteparrets fælles konto fra ægtefællens udenlandske selskab på samlet 297.150 kr.

Landsskatteretten finder på den baggrund, at der er grundlag for en genoptagelse af skatteansættelserne for indkomstårene 2008 og 2009. Der er lagt vægt på, at klageren har fremlagt bankkontoudtog for 2009, som viser overførsler af betydelige midler fra ægtefællens selskab, at klageren og ægtefællen begge har adgang til bankkontoen, at klageren ikke havde bopæl i Danmark fra august 2007 til august 2009, og at SKAT ikke nærmere har redegjort for, hvorfor klagerens indkomst for netop indkomstårene 2008 og 2009 skal forhøjes med 250.000 kr.

Landskatteretten pålægger derfor SKAT at genoptage skatteansættelserne for 2008 og 2009.