Kendelse af 19-05-2014 - indlagt i TaxCons database den 27-06-2014

Klagepunkt

Skatteankenævnets afgørelse

Din opfattelse

Landsskatterettens afgørelse

Indkomståret 2005

Skønsmæssig ansat personlig indkomst

100.000 kr.

55.000 kr.

100.000 kr.

Indkomståret 2006

Skønsmæssig ansat personlig indkomst

120.000 kr.

65.000 kr.

120.000 kr.

Indkomståret 2007

Skønsmæssig ansat personlig indkomst

50.000 kr.

0 kr.

0 kr.

Faktiske oplysninger

Du overtog pizzeriaet ”[virksomhed1]” på [adresse1], [by1], efter din fars død i 2004. Driften måtte indstilles ved udgangen af 2004, da du ikke havde opnået en bevilling. Virksomheden blev afmeldt den 26. januar 2005.

Du stiftede herefter den 27. januar 2005 selskabet ”[virksomhed2] ApS” med en selskabskapital på 125.000 kr. [virksomhed2] ApS drev restaurationsvirksomhed. Den 30. november 2006 blev selskabet taget under konkursbehandling, og selskabet blev opløst den 14. maj 2007.

Du blev gift den 1. februar 2002 og flyttede med din ægtefælle til [adresse2], [by2] den 2. maj 2004. På adressen bor i forvejen en familie på tre personer. Det er oplyst, at du betaler 1.500 kr. om måneden i husleje for et værelse. Din repræsentant har oplyst, at du og din ægtefælle fortsat bor på denne adresse.

Du har ikke indsendt selvangivelser for årene 2005, 2006 og 2007. Skatteansættelserne blev derfor takseret af SKAT til henholdsvis 100.000 kr., 200.000 kr. og 200.000 kr. for disse indkomstår.

SKAT har på et retsmøde oplyst, at du for indkomstårene 2005, 2006 og 2007 fik tilsendt udvidet selvangivelse.

Ved brev af den 14. april 2009 anmodede din repræsentant om genoptagelse af skatteansættelserne. Din repræsentant begrundede anmodningen med, at overskud af virksomhed burde sættes til 0 kr.

SKAT anmodede herefter om forskellige oplysninger, herunder regnskab for 2005, hvor driften af personlig virksomhed blev overdraget til selskabet, samt oplysninger om formue ved indkomstårets begyndelse og udløb, ændringer i formuen i løbet af indkomståret, væsentlige økonomiske aftaler mellem dig og dit selskab, kontospecifikationer på lån/mellemregning med selskabet indtil konkursen og dokumentation for at lånet/mellemregningen med selskabet er tilbagebetalt, samt øvrigt privatforbrug som ikke er oplyst.

Den 22. juni 2009 modtog SKAT dine personlige skatteoplysninger for 2004, 2005, 2006 og 2007, kopi af [virksomhed1]s regnskab for 2004 samt årsrapport for [virksomhed2] ApS for 2005.

I brev af den 31. juli 2009 indsendte din repræsentant oplysninger om formueforhold og privatforbrug til SKAT.

Formueforhold blev oplyst således:

Gæld firma

-85.108

Bankgæld

-10.946

Værdi af biler (salgspriser 2005)

170.000

Depositum forretningslejemål

77.500

Formue 31. december 2004

151.446

ApS kapital

125.000

Gæld vedr. køb forretning (boet) moder

300.000

Overtaget gæld til [person1]

-181.402

-118.598

Tilgodehavende fra salg af biler

50.000

Formue 31. december 2005

56.402

Bankbeholdning

1.459

Gæld

-118.598

ApS kapital

125.000

Formue 31.12.2006

7.861

Bankbeholdning

11.541

ApS kapital

0

Gæld

-118.598

Formue 31. december 2007

-107.057

Din repræsentant beregnede dit privatforbrug således:

Privatforbrug

2005

2006

2007

Formue primo

151.446

56.402

7.861

Indkomst

26.011

25.120

119.457

A-skat

-10.138

-10.138

-34.373

Tab ApS kapital

-125.000

Formue ultimo

56.402

7.861

-107.057

Privatforbrug

110.917

63.523

75.002

Din repræsentant har i beregningen ikke taget højde for, at din ægtefælle i 2007 havde en indtægt på 5.474 kr.

Det er oplyst, at driften fra 1. januar 2005 - 27. januar 2005 er medregnet i selskabets regnskab.

Det foreligger endvidere oplyst, at et tilgodehavende på 411.013 kr., der er anført i selskabets regnskab ikke vedrører dig, men en bestyrer som var i forretningen. Kurator har ikke gjort krav gældende overfor dig.

På trods af Landsskatterettens opfordring, har din repræsentant ikke fremlagt dokumentation for en eventuel mellemregning mellem dig og selskabet.

Ved afgørelse af 23. marts 2010 ændrede SKAT taksationerne for 2005, 2006 og 2007 til henholdsvis 100.000 kr., 120.000 kr. og 50.000 kr.

SKAT opgjorde privatforbruget således:

Privatforbrug

2004

2005

2006

2007

2008

Samlet formue 1. januar.

-8.698

21.446

6.403

7.861

-107.055

Samlet formue 31. december

21.446

6.403

7.861

-107.055

-8.181

Opsparing (negativ)/formueforbrug

-30.144

15.043

-1.458

114.916

-98.874

Samlet indkomst

168.996

23.928

27.380

135.957

409.293

Indeholdt A-skat

-31.468

-10.144

-10.138

-34.373

-68.902

Indeholdt A-skat ægtefælle

-769

-46.665

Indeholdt ambi og sp-bidrag

-9.771

-2.260

-2.260

-10.384

-19.885

Indeholdt ambi og sp-bidrag ægtefælle

-490

-13.187

Overskydende skat

402

41.565

Overskydende skat ægtefælle

790

Betalt restskat og B-skat m.v.

-41.565

Tab ApS-kapital

-125.000

Betalte renter/gebyrer, [by2]

-1.054

Beregnet privatforbrug brutto

98.015

25.513

13.524

79.857

162.570

Skønsmæssig forhøjelse

100.000

120.000

50.000

Privatforbrug efter forhøjelse

98.015

125.513

133.524

129.857

162.570

Skatteankenævnets afgørelse

Skatteankenævnet har stadfæstet SKATs afgørelse.

Privatforbruget kan efter de foreliggende oplysninger opgøres til henholdsvis 25.213 kr., 13.524 kr. og 79.857 kr. for indkomstårene 2005, 2006 og 2007.

Henset til at privatforbruget for 2004 udgør 98.015 kr. og at privatforbruget for 2008 udgør 162.570 kr., er privatforbrugene for 2005, 2006 og 2007 urealistisk lave.

Uden underbyggende dokumentation anses det for usandsynligt, at to personer har kunnet nøjes med et årligt privatforbrug på 80.000 kr., hvoraf 18.000 kr. har udgjort husleje. Til det resterende forbrug har der herefter maks. været 62.000 kr. pr. år. Det anses for usædvanligt lavt over en 3 årig periode.

De af SKAT foretagne beregninger af privatforbrugene for indkomstårene 2005, 2006 og 2007 er anset for rimelige både i sammenligning med det foregående indkomstår og det efterfølgende indkomstår.

Din opfattelse

Din repræsentant har fremsat påstand om, at forhøjelserne nedsættes til 55.000 kr. for 2005, 65.000 kr. for 2006 og 0 kr. for 2007.

Driften af pizzeriaet ”[virksomhed1]” var så ringe i 2005 og 2006, at der kun var mulighed for en meget lille løn.

Når der kun har været en meget lille løn til rådighed, er det klart, at det påvirker privatforbruget.

Da huslejen kun har andraget 1.500 kr. om måneden, kunne der leves ”på en sten”.

Da virksomheden er ophørt i 2006, har der for 2007 kun været tale om indtægter fra almindelig lønmodtageransættelse. Det har derfor ikke været muligt at modtage alternative indtægter fra virksomhedsdrift. Der er derfor enighed med SKAT i, at privatforbruget andrager 80.566 kr.

Din repræsentant har endvidere fremført, at skattemyndighedernes beregningsmetode bør tilsidesættes. Det fremgår af skatteankenævnets sagsfremstilling, at SKAT ved det anlagte skøn over privatforbruget har henset til de vejledende satser, der anvendes af de sociale myndigheder. For 2006 udgjorde de nødvendige forbrugsudgifter til mad, tøj og andre dagligvarer 7.067 kr. om måneden, mens de i 2007 udgjorde 7.237 kr. Hertil skal lægges udgifter til husleje, el og varme.

7.067 kr. x 12 = 84.804 kr. + 18.000 kr. = 102.804 kr.

7.237 kr. x 12 = 86.844 kr. + 18.000 kr. = 104.844 kr.

Det stemmer ikke med de anlagte skøn.

Henset til at privatforbruget for 2004 udgjorde 98.015 kr., hvilket ikke er antastet af skattemyndighederne, er et spring op til henholdsvis 125.513 kr., 133.524 kr. og 129.857 kr. for de efterfølgende 3 år både ulogisk og urealistisk, når du og din ægtefælle ikke havde nogen penge. I 2008, hvor I fik arbejde og begyndte at tjene penge, steg privatforbruget til 162.570 kr., hvilket er naturligt, da der på det tidspunkt var en hel del udskudte omkostninger.

Skattemyndighedernes henvisning til statsskattelovens § 4 kan ikke benyttes i denne sag, da alle indtægter allerede er medregnet. Henvisningen til skattekontrollovens § 6 b er også irrelevant, da dette punkt også er efterkommet. Der er derfor ikke tale om henvisning til en reel lovhenvisning.

Bevisbyrden for at privatforbruget for 2007 er højere, end hvad selvangivelse og formueopgørelser levner plads til, påhviler SKAT. SKAT har ikke løftet denne bevisbyrde.

Et privatforbrug på 80.000 kr. kan ikke anses for urimeligt, når der henses til, at der for 2007 var tale om almindelig lønmodtagerindtægt. Der er derfor ikke grundlag for at foretage forhøjelser, der medfører, at privatforbruget overstiger dette beløb.

Det er rimeligt, at privatforbrugene for 2005 og 2006 fastsættes til ca. 80.566 kr., så de kommer i niveau med 2007. Det levner mulighed for følgende forhøjelser:

Året 2005

Ansat privatforbrug

80.000 kr.

Beregnet privatforbrug af SKAT

-25.513 kr.

Maksimal forhøjelse

54.587 kr.

Afrundet til et skønsmæssigt beløb på

55.000 kr.

Året 2006

Ansat privatforbrug

80.000 kr.

Beregnet privatforbrug af SKAT

-13.524 kr.

Maksimal forhøjelse

66.476 kr.

Afrundet til et skønsmæssigt beløb på

65.000 kr.

Året 2007

Forhøjelsen for 2007 skal nedsættes til 0, da der ikke har været et regnskabsgrundlag at tilsidesætte, idet der ikke har været drevet selvstændig virksomhed i dette indkomstår. Der har heller ikke været tale om drift af virksomhed i selskabsform.

Din repræsentant har i en efterfølgende udtalelse præciseret, at der ikke blev indsendt selvangivelser i årene 2005, 2006 og 2007, da du som lønmodtager var omfattet af printselvangivelsesordningen.

Din repræsentant har endvidere i samme udtalelse fremsat anmodning om fradrag for tab på anparter.

Landsskatterettens afgørelse

Al indkomst er som udgangspunkt skattepligtig. Det fremgår af statsskattelovens § 4. Skatteydere skal selvangive deres indkomst og kunne dokumentere deres indtægts- og formueforhold. Det følger af skattekontrollovens §§ 1, 6 og 6 B. Du har ikke pligt til at føre regnskab.

En skønsmæssig forhøjelse af indkomsten forudsætter normalt, at regnskabet kan tilsidesættes. Indkomsten kan dog forhøjes uden tilsidesættelse af regnskabet, hvis det selvangivne privatforbrug er usandsynligt lavt. Det følger af en fast praksis, der er tiltrådt af Højesteret i domme af 21. juni 1967 (Ugeskrift for Retsvæsen 1967.635) og 5. februar 2002 (SKM2002.70.HR). Indkomsten kan forhøjes til et beløb, der giver mulighed for et rimeligt forbrug.

Det fremgår at SKATs privatforbrugsberegning, at dit privatforbrug kan opgøres til henholdsvis 25.513 kr., 13.524 kr. og 79.857 kr. for indkomstårene 2005, 2006 og 2007. SKATs beregning af dit privatforbrug kan tiltrædes. Landsskatteretten finder, at SKAT har været berettiget til at foretage skønsmæssige forhøjelser for 2005 og 2006, da de beregnede privatforbrug for disse 2 indkomstår er usandsynligt lave.

Da SKATs skøn ikke anses at være åbenbart urimelig eller foretaget på et fejlagtigt grundlag, stadfæster Landsskatteretten derfor skatteankenævnets afgørelse for 2005 og 2006.

Det er ubestridt, at du for 2007 har været lønmodtager. Det følger af praksis, at der for lønmodtageres vedkommende skal være tale om et helt uantageligt privatforbrug – sædvanligvis negativt – før der kan foretages en skønsmæssig forhøjelse af indkomsten. Landsskatteretten finder ikke, at et privatforbrug på 80.000 kr. er helt uantageligt, hvorfor forhøjelsen for indkomståret 2007 nedsættes til 0 kr.

Det ligger uden for Landsskatterettens kompetence at tage stilling til den fremsatte anmodning om fradrag for tab på anparter, da spørgsmålet henhører under SKAT, der er den lignende myndighed i 1. instans.