Kendelse af 15-07-2015 - indlagt i TaxCons database den 14-08-2015

Indkomståret 2005

SKAT har ikke imødekommet en anmodning om genoptagelse af skatteansættelsen.

Landsskatteretten pålægger SKAT at genoptage skatteansættelsen.

Faktiske oplysninger

Ved brev af 17. august 2011 har klagerens repræsentant anmodet om genoptagelse af skatteansættelsen for indkomståret 2005. Efter et gennemsyn af årsopgørelsen for 2010, er repræsentanten blevet opmærksom på, at klageren ikke skulle være berettiget til seniornedslag.

I en kommentar af 29. februar 2012, til SKATs forslag om afslag på genoptagelse, henviser repræsentanten til, at der foreligger særlige omstændigheder med henvisning til skatteforvaltningslovens § 27, stk. 1, nr. 8. Repræsentanten vurderer også, at genoptagelsesmulighederne efter SKATs styresignal SKM2011.810, hvorefter den hidtil offentliggjorte kapitalafkastsats er nedsat til en korrekt sats, skulle give mulighed for korrektioner i årene 2000 og frem.

Ved henvendelse til SKAT den 24. oktober 2012 har klagerens repræsentant anmodet om genoptagelse af skatteansættelserne for indkomstårene 2003-2004. SKAT har givet afslag på genoptagelse for 2003-2004 ved afgørelse af 9. januar 2013. Afgørelsen af 9. januar 2013 vedrørende indkomstårene 2003-2004 er ikke påklaget.

SKATs afgørelse

SKATs afgørelse af 20. maj 2012 er begrundet således:

”SKAT mener ikke, at grundlaget for din skat for 2005 kan ændres. Du kan læse begrundelsen herfor længere nede i brevet.

SKAT har ved brev af 7. februar 2012 sendt et forslag til afgørelse af din anmodning om genoptagelse for 2005 til dig.

Ved brev af 29. februar 2012 skriver din revisor et høringssvar, hvor det gøres gældende, at det er muligt at genoptage efter SFL § 27, stk. 1, nr. 8, når der foreligger særlige omstændigheder og der er tale om væsentlige konsekvenser for skatteyderen.

Revisor anfører, at konsekvenserne af en manglende ændring vil overstige grænsebeløbet for væsentlighed på kr. 5000, idet den beskedne overskridelse af maksimal gennemsnitlig indkomst på kr. 723 kombineret med, at der skal ske oprunding i stedet for som normalt nedrunding, har stor betydning i form af mistet ret til et seniornedslag på kr. 62.100.

Videre anføres det, at første orientering om seniornedslag først blev lagt i din skattemappe den 29. april 2009, hvor der reelt set kun var 2 dage til at anmode om indkomstændring for indkomståret 2005.

Din revisor konkluderer, at disse forhold set under ét gør, at der både på grund af en stor effekt af en nægtet omgørelse og en vurdering af en rimelighedsbetragtning, bør gives dig mulighed for omgørelse.

Endelig henviser din revisor til genoptagelsesmulighederne ifølge styresignal 2011 – 353 – 0056 om ændret beregning af kapitalafkastsats.

SKAT har vurderet oplysningerne i revisors høringssvar, og finder ikke at disse oplysninger giver anledning til en ændring af SKATs holdning til spørgsmålet om genoptagelse efter SFL § 28, stk. 1, nr. 8. SKAT fastholder derfor, at din anmodning om genoptagelse ikke kan imødekommes.

Vejledende kan det oplyses, at genoptagelse i henhold til styresignal vedr. ændret kapitalafkastsats heller ikke vil kunne føre til en ændring af overskudsdisponeringen med den virkning, at hævningerne reduceres, medmindre der er foretaget en hensættelse til senere faktisk hævning ultimo 2006, og denne hensættelse nedsættes med et beløb svarende til maksimalt ændringen af kapitalafkastet.. Hvis der ikke er foretaget en hensættelse til senere faktisk hævning ultimo 2006, vil en ændring af det forkerte beregnede kapitalafkast påvirker ikke størrelsen af de samlede hævninger, men derimod fordelingen af årets overskud på henholdsvis personlig indkomst, kapitalindkomst og opsparet overskud. Hvis kapitalafkastet beregnes med den korrekte sats vil dette medføre en reduktion af det selvangivne kapitalafkast, og dermed en tilsvarende forøgelse af den personlige indkomst.

I forslag af 7. februar 2012, skrev SKAT følgende til dig:

Din revisor har på dine vegne ved brev af 17. august 2011 bedt om at få ændret grundlaget for din skat for 2005.

Vi mener, at grundlaget for din skat ikke kan ændres. Det er fordi vi har fået din ansøgning for sent. Fristen for ansøgningen var den 1. maj 2009. Vi mener ikke, at din sag falder ind under de undtagelser, der gælder for tidsfristen, jf. begrundelsen nedenfor.

Tidsfristen står i skatteforvaltningslovens § 26, stk. 2 og undtagelsesbestemmelserne i skatteforvaltningslovens § 27, stk. 1, nr. 1-8.

Efter skatteforvaltningslovens § 27, stk. 1, nr. 8, der er en videreførelse af den tidligere regel i skattestyrelseslovens § 35, stk. 1, nr. 8, kan en ekstraordinær skatteansættelse foretages, når "told- og skatteforvaltningen efter anmodning fra den skattepligtige giver tilladelse til ændring af ansættelsen som følge af, at der foreligger særlige omstændigheder".

Bestemmelsen indebærer, at ændring af ansættelsen kan tillades efter en konkret vurdering af forholdene, men en tilladelse er naturligvis først og fremmest betinget af, at der er en rimelig udsigt til, at genoptagelse vil resultere i en indholdsmæssig ændring af ansættelsen.

Din revisor anfører bl.a. i anmodningen, at:

”I forbindelse med gennemsyn af årsopgørelsen for 2010 er vi blevet opmærksomme på, at der er oplyst, at skatteyder i modsætning til vore forventninger, alligevel ikke skulle være berettiget seniornedslag.

Vi har herefter gennemgået udskrifter fra skattemappen for at finde årsagen hertil, og kan konstatere at den må skyldes, at der som gennemsnit af indkomsten for de år, hvor han fyldte 57 — 59 var beregnet kr. 498.723 og hvor der var fastsat et maksimalt gennemsnit på 498.000 — overskridelse på en bagatel af kr. 723 (1.000 hvis der tages højde for oprunding efter § 2, stk.2).

Da denne beskedne overskridelse af maksimal gennemsnitlig indkomst har stor betydning i form af mistet ret til et seniornedslag på kr. 62.100 anmodes om en korrektion af opsparet overskud i virksomhedsordning for året 2005 med kr.3.000.

Samtidig blev første orientering om Seniornedslag først lagt i [person1]s skattemappe 29.4.2009, hvor der reelt set kun var 2 dage til at anmode om indkomstændring for indkomståret 2005.

Der henvises her til reglerne i skatteforvaltningslovens § 27, stk. 1, nr.8, ligesom konsekvenserne af en manglende ændring vil overstige grænsebeløbet for væsentlighed på kr. 5.000.”

Det er SKATs opfattelse, at denne baggrund ikke er tilstrækkelig til, at der foreligger sådanne særlige omstændigheder, som er nødvendige for at tillade en genoptagelse af skatteansættelsen for 2005.

Endvidere kan det oplyses, at en korrektion af opsparet overskud rent faktisk ikke vil kunne gennemføres, fordi der ikke ses at foreligge hjemmel i skattelovgivningen hertil. Der er eksempelvis ikke hjemmel hverken i afskrivningslovens § 52 til at gennemføre efterfølgende af- eller nedskrivninger eller i virksomhedsskattelovens § 10, stk. 1, 3. og 4 pkt., om hensættelser til senere faktisk hævning, til at ændre overskudsdisponeringen, idet begge disse bestemmelser forudsætter, at der har fundet en ansættelsesændring sted. Dette er ikke tilfældet i din situation.”

Klagerens opfattelse

Klagerens repræsentant har fremsat primær påstand om, at SKAT skal genoptage skatteansættelsen for 2005 jf. anmodningen af 17. august 2011. Sekundært fremsættes påstand om, at der skal ske genoptagelse af skatteansættelserne for 2003 og 2004.

Der henvises til, at der foreligger særlige omstændigheder og, at der er tale om væsentlige konsekvenser for klageren, der har mistet retten til et seniornedslag på 62.100 kr.

Repræsentanten mener endvidere, at genoptagelsesmulighederne efter SKATs styresignal 2011-353-0056 (SKM2011.810) giver mulighed for korrektioner i årene fra og med 2000, idet ægtefællen har andel af kapitalafkast og om følge af brug af lønaftale også en høj personlig indkomst. Det er repræsentantens vurdering, at der her er en mulighed for at opnå en ansættelsesændring, der kan danne adgang for en ændret overskudsdisponering, begrundet med, at der i 2003 og 2004 er sket omdøbning af kapitalafkast til personlig indkomst, idet hustruen ellers ville være den af ægtefællerne, der fik den højeste personlige indkomst.

Hvis ikke det primære ønske om ændring af indkomsten for 2005 kan imødekommes, ønskes følgende ændringer af indkomstdisponeringen for 2003 og 2004:

2003

2004

Grundlag for kapitalafkast:

4.035.233

4.498.025

Oprindeligt kapitalafkast 5 %

201.762

224.901

Heraf omdøbt til pers. indkomst

38.900

40.100

Kapitalafkast der deles

162.862

184.801

Ændres til:

Nyt kapitalafkast 3 %

121.056

134.940

Deles med 50 % til hver

60.528

67.470

For [person1] ændres indkomst hermed således:

Selvangivet kapitalafkast

81.431

92.401

Nyt kapitalafkast

60.528

67.470

Forhøjelse af pers. indkomst før omdøbn.

20.903

24.931

Tilbageført omdøbt kapitalafkast til

Personlig indkomst

38.900

40.100

Nettonedsættelse af personlig indkomst

17.997

15.169

Landsskatterettens afgørelse

Skatteforvaltningslovens § 27, stk. 1, nr. 8 har følgende ordlyd:

”Uanset fristerne i § 26 kan en ansættelse af indkomst- eller ejendomsværdiskat foretages eller ændres efter anmodning fra den skattepligtige eller efter told- og skatteforvaltningens bestemmelse, hvis: Told- og skatteforvaltningen efter anmodning fra den skattepligtige giver tilladelse til ændring af ansættelsen som følge af, at der foreligger særlige omstændigheder.”

SKAT har nægtet at efterkomme klagerens anmodning om at genoptage ansættelsen for indkomståret 2005, idet ansøgningen er indkommet for sent. Fristen for ansøgningen var den 1. maj 2009, og anmodningen falder ind under de undtagelser, der gælder for tidsfristen. SKAT mener endvidere ikke, at en korrektion af opsparet overskud rent faktisk vil kunne gennemføres på grund af manglende hjemmel i skattelovgivningen. Der er blandt andet henvist til, at en ændring i overskudsdisponeringen kræver en ændring af virksomhedens skattepligtige overskud, jf. virksomhedsskattelovens § 10, stk. 1.

I SKATs styresignal offentliggjort i SKM 2011.810er det anført, at den forkerte beregning af kapitalafkastsatsen for perioden 2000 - 2010 indebærer, at der kan ske genoptagelse af ansættelserne efter reglerne i skatteforvaltningslovens §§ 26 og 27. Der vil dog kun ske genoptagelse af ansættelserne for de skattepligtige, der er blevet stillet dårligere som følge af den forkerte sats. Det er endvidere anført, at den skattepligtige kan anmode om omvalg efter skatteforvaltningslovens § 30, hvis en ansættelsesændring har betydning for valget, og de øvrige betingelser efter skatteforvaltningslovens § 30 er opfyldt.

Ved Landsskatterettens kendelse af 15. oktober 2013, offentliggjort i SKM 2013.767, blev der i en sag vedrørende tvangshævet kapitalafkast som følge af finansielle aktiver givet medhold i, at betingelserne for genoptagelse og omvalg efter skatteforvaltningslovens §§ 26, 27 og 30 var til stede. Ændringer i overskudsdisponering vedrørende hensættelser til senere hævninger mv. må således anses for omfattet af begrebet ansættelsesændring i henhold til skatteforvaltningslovens § 30.

Ved Landsskatterettens kendelse af 9. juli 2014, offentliggjort i SKM 2014.730, blev der ligeledes givet tilladelse til ændret overskudsdisponering således, at kapitalindkomst og personlig indkomst for ægtefællerne kunne afpasses til topskattegrænsen.

Klageren har i 2005 selvangivet et kapitalafkast på 188.018 kr. ved anvendelse af en kapitalafkastsats på 4 %. Som udgangspunkt ville klageren kun have haft et kapitalafkast på 94.009 kr., hvis SKAT ikke havde beregnet kapitalafkastsatsen for højt for 2005. En ansættelsesændring af kapitalafkastet og personlig indkomst vil medføre en ændret skatteberegning, hvorved klageren vil kunne opnå en lavere nettoskattebetaling som følge af seniornedslaget.

Klageren må på den baggrund være berettiget til genoptagelse af indkomstansættelsen for 2005, jf. skatteforvaltningslovens § 27, stk. 1, nr. 8. Klageren er endvidere berettiget til selvangivelsesomvalg efter skatteforvaltningslovens § 30, idet omvalget er direkte forbundet med ændringen. Der kan således ske ændringer i overskudsdisponering vedrørende hensættelser til senere hævninger, men de faktiske hævninger i de omhandlede indkomstår kan ikke ændres. Der kan i øvrigt ikke ske ændring af kapitalafkastgrundlagene. Det bemærkes i denne forbindelse, at der alene kan ske omvalg for de tilfælde, hvor der er en dokumenteret, direkte sammenhæng mellem de ønskede ændringer og den for høje kapitalafkastsats.

SKAT pålægges derfor at genoptage skatteansættelsen for indkomståret 2005.