Kendelse af 07-01-2015 - indlagt i TaxCons database den 20-02-2015
Indkomstårene 2008 og 2009
SKAT har ikke fundet grundlag for at genoptage klagerens skatteansættelser for indkomstårene 2008 og 2009 som følge af SKATs styresignal offentliggjort i SKM 2011.810 med henblik på ændring af kapitalafkastet og opsparet overskud m.v. i virksomhedsordningen.
Landsskatteretten pålægger SKAT at genoptage ansættelserne for de omhandlede indkomstår med henblik på at ændre kapitalafkast og opsparet overskud m.v. i virksomhedsordningen.
Klageren har for indkomstårene 2008 og 2009 anvendt virksomhedsordningen.
Klagerens repræsentant har i brev af 25. april 2012 til SKAT anført følgende:
”På [person1]s vegne anmodes der om genoptagelse af skatteansættelsen for indkomståret 2008 og 2009.
Idet der henvises til Skatteministeriets styresignal af 14. december 2011 (SKM2011.810.SKAT), anmodes der om følgende ændringer:
2008:
Kapitalafkast fra virksomheden er selvangivet med 96.211 kr., svarende til 5 % af 1.923.228 kr.
Kapitalafkastet bedes nedsat til 4 % af 1.923.228 kr. svarende til 76.929 kr., hvilket medfører en nedsættelse af kapitalindkomsten og en forhøjelse af den personlige indkomst med 19.282 kr.
Den ændrede kapitalafkastsats medfører at vi ønsker en ændret disponering af opsparet overskud, idet det ikke er så afgørende hvor meget vi har til at stå som hensættelse til senere hævning, idet kapitalafkastsatsen er mindre og dermed ikke så meget nettokapitalindkomst til beregning i ægtefællens indkomst.
Opsparet overskud bedes derfor nedsat fra 102.563 kr. til 20.000 kr.
Personlig indkomst fra virksomheden vil derfor i 2008 være 101.796 kr. i stedet som selvangivet med 1 kr.
2009:
For indkomståret 2009 ønsker vi på lige fod at ændre kapitalafkastet fra 79.449 kr. til 57.729 kr., dvs. fra 4 % til 3 % af grundlaget på 1.924.299 kr. (ændret grundlag pga. forhøjet hensættelse til senere hævning pga. ændring for 2008). Dvs. ændring af kapitalafkastet med 21.720 kr.
Dertil ønsker vi at ændre opsparet overskud fra 100.000 kr. til 70.000 kr.
Personlig indkomst fra 2009 vil dermed være 147.890 kr. i stedet som selvangivet 96.170 kr.
Opgørelse over virksomhedsordningen fra de to år vedlægges til orientering”
SKAT har ikke imødekommet klagerens anmodning om genoptagelse af klagers skatteansættelser for indkomstårene 2008 og 2009. SKAT har begrundet afgørelsen således:
”I mail dateret 18.06.2012 er det præciseret, at der er tale om en samlet anmodning, således at kapitalafkastet kun skal ændres, såfremt den samlede anmodning, som også indeholder ændring af opsparet overskud, imødekommes.
SKAT har gennemgået din ansøgning, og vi mener, at grundlaget for din skat ikke kan ændres.
Der er i ovennævnte skrivelse anmodet om ændring af opsparet overskud som følge af ændring af kapitalafkastet. Efter virksomhedsskattelovens § 10, stk. 1 og ligningsvejledningen afsnit E.G.2.7.4 kan opsparet overskud og hensættelse til senere faktisk hævning ultimo i året kun ændres under forudsætning af, at der sker ændringer i virksomhedens indkomst. Virksomhedens overskud ændres ikke ved beregning af kapitalafkastet. Der kan derfor ikke ske ændringer i hensættelse til senere hævning eller opsparet overskud.
Styresignalet i SKM2011.810 giver alene ret til specifikt i den konkrete situation at ændre i rentekorrektionen og eventuel et ændret kapitalafkast. Det forhold at man foretager ændringer i kapitalafkastet giver ikke via styresignalet samtidig adgang til at ændre i størrelsen på opsparet overskud og hensættelse til senere hævning, idet dette er særskilt lovreguleret af virksomhedsskattelovens § 10, stk. 1.
Genoptagelsesadgangen i styresignal SKM2011.810 omfatter således ikke overskudsdisponering herunder opsparet overskud og hensættelse til senere hævning. Den samlede anmodning kan derfor ikke imødekommes.
Vedrørende indsigelse pr. mail dateret 12.07.2012:
Styresignalet SKM2010-810 giver mulighed for, at man isoleret set kan ændre enten sin rentekorrektion eller sit kapitalafkast, hvis dette kan være en fordel i relation til bl.a. beregning af seniornedslag.
Styresignalet SKM2010-810 giver ikke mulighed for SAMTIDIG at ændre i overskudsdisponeringen, hvorfor der fortsat ikke er mulighed for genoptagelse, for så vidt angår ændret overskudsdisponering.”
Klagerens repræsentant har fremsat påstand om, at der skal ske genoptagelse af klagerens skatteansættelser for indkomstårene 2008 og 2009, således at der sker nedsættelse af kapitalafkastet, og at det opsparede overskud i virksomhedsordningen samtidig forøges tilsvarende.
Kapitalafkastsatsen har gennem en årrække været beregnet på forkert grundlag og har derved været beregnet for højt. Dette medførte, at klageren fik mulighed for genoptagelse af skatteansættelserne tilbage til 2000 med hjemmel i den ekstraordinære genoptagelsesadgang i skatteforvaltningslovens § 27. SKAT har i den anledning udsendt styresignal SKM 2011.810.
Klageren har i den sammenhæng anmodet om genoptagelse af skatteansættelserne for 2008 og 2009, idet klageren har haft ulempe af den for højt ansatte kapitalafkastsats, jf. den talmæssige opgørelse i klagerens anmodning af 25. april 2012.
Der er tale om disponering af ægtefællernes personlige indkomst, ligesom der fremgår betydelige kapitalafkast vedrørende finansielle aktiver i indkomstårene 2008 og 2009. Derudover har ændringen af kapitalafkastsatsen medført, at klageren ikke kan få seniornedslag, samtidig med at der skal betales AM-bidrag af indkomsten på grund af den nedsatte kapitalafkastsats.
Finansielle aktiver indgår i kapitalafkastgrundlagene med følgende beløb:
Indkomstår: | Primo | Ultimo |
2008 | 2.408.808 kr. | 2.753.350 kr. |
2009 | 2.753.350 kr. | 1.467.748 kr. |
I SKATs styresignal offentliggjort i SKM 2011.810 er det anført, at den forkerte beregning af kapitalafkastsatsen for perioden 2000 - 2006 og 2008 - 2010 indebærer, at der kan ske genoptagelse af ansættelserne efter reglerne i skatteforvaltningslovens §§ 26 og 27. Der vil dog kun ske genoptagelse af ansættelserne for de skattepligtige, der er blevet stillet dårligere som følge af den forkerte sats. Tvangshævning af kapitalafkastet som følge af, at der indgår finansielle aktiver i kapitalafkastgrundlaget, er konkret nævnt i styresignalet som et tilfælde, hvor en for høj kapitalafkastsats har bevirket en for høj skatteberegning. Det er endvidere anført, at den skattepligtige kan anmode om omvalg efter skatteforvaltningslovens § 30, hvis en ansættelsesændring har betydning for valget, og de øvrige betingelser efter skatteforvaltningslovens § 30 er opfyldt.
Klagerens opsparingsmuligheder i virksomhedsordningen for de omhandlede indkomstår har som følge af finansielle aktiver været begrænset, jf. virksomhedsskattelovens § 4. Det ”tvangshævede” kapitalafkast for de pågældende indkomstår skulle imidlertid have været mindre, og klageren kunne således have opsparet yderligere beløb i virksomhedsordningen, såfremt SKAT ikke havde beregnet kapitalafkastsatsen for højt for de pågældende indkomstår.
Ved Landsskatterettens kendelse af 15. oktober 2013, offentliggjort i SKM 2013.767, blev der i en lignende sag givet medhold i, at betingelserne for genoptagelse og omvalg efter skatteforvaltningslovens §§ 26, 27 og 30 var til stede. Ændringer i overskudsdisponering vedrørende hensættelser til senere hævninger m.v. må således anses for omfattet af begrebet ansættelsesændring i henhold til skatteforvaltningslovens § 30.
Betingelserne anses ligeledes for opfyldt i klagerens tilfælde, idet den forkert opkrævede kapitalafkastsats har været af betydning for klageren og har medført, at for meget af virksomhedens overskud har været tvangshævet og ikke opsparet i virksomhedsordningen.
I overensstemmelse hermed tillades klageren derfor at få genoptaget ansættelserne med hjemmel i skatteforvaltningslovens § 26 stk. 2, således at tvangshævningerne nedsættes som følge af den forkert anvendte kapitalafkastsats. Der gives samtidigt tilladelse til selvangivelsesomvalg efter skatteforvaltningslovens § 30, idet omvalget er direkte forbundet med ændringen. Det bemærkes i denne forbindelse, at der alene kan ske omvalg for de tilfælde, hvor der er en dokumenteret, direkte sammenhæng mellem de ønskede ændringer og den for høje kapitalafkastsats, hvilket er tilfældet i nærværende sag, hvor den for høje kapitalafkastsats har medført for høje tvangshævninger i medfør af virksomhedsskattelovens § 4.
Alene med den begrundelse pålægges SKAT derfor at genoptage ansættelserne for indkomstårene 2008 og 2009 med henblik på at ændre kapitalafkast og opsparet overskud m.v. i virksomhedsordningen, idet det forudsættes, at ændringerne tillige vil medføre ændringer i relation til optimering af den personlige indkomst og til beregning af seniornedslag.
Den påklagede afgørelse ændres derfor.