Kendelse af 29-01-2015 - indlagt i TaxCons database den 27-03-2015

Indkomstårene 2003 og 2008.

SKAT har ikke fundet grundlag for at genoptage klagerens skatteansættelser som følge af SKATs styresignal offentliggjort i SKM 2011.810 med henblik på ændring af kapitalafkastet og opsparet overskud m.v. i virksomhedsordningen.

Landsskatteretten pålægger SKAT at genoptage ansættelserne for de omhandlede indkomstår med henblik på at ændre kapitalafkast og opsparet overskud m.v. i virksomhedsordningen.

Faktiske oplysninger

Klageren har i en længere årrække anvendt virksomhedsordningen, herunder også i indkomstårene 2003 og 2008.

Klagerens repræsentant har i brev af 14. august 2012 med baggrund i SKM2011.810.SKAT bedt om ændring af virksomhedsordningens overskudsdisponering for indkomstårene 2003 og 2008 på grund af ændringer i kapitalafkastsatsen. Virksomhedens kapitalafkast ønskes ændres således at der sker en nedsættelse af kapitalafkastet med 24.427 kr. for indkomståret 2003 og en nedsættelse af kapitalafkastet med 15.832 kr. for indkomståret 2008, og at den derved forøgede personlige indkomst opspares i virksomheden. Klageren har vedlagt relevante sider af regnskabet for indkomstårene 2003 og 2008.

SKATs afgørelse

SKAT har ikke imødekommet klagerens anmodning om genoptagelse af skatteansættelserne for indkomstårene 2003 og 2008. Afgørelsen er begrundet således:

”Du har bedt SKAT om at ændre grundlaget for din skat for 2003 og 2008.

Vi kan ikke ændre skatten, fordi:

Din revisor har ved brev af 14. august 2012 anmodet om en ændring af overskudsdisponeringen efter virksomhedsskattelovens bestemmelser, med henvisning til en nedsættelse af kapitalafkastsatsen, jf. SKM2011.810.SKAT.

Indkomståret 2003

SKAT har gennemgået din ansøgning, og vi mener, at grundlaget for din skat ikke skal ændres. Det er fordi:

Den foreslåede ændring af kapitalafkastet vil medføre, at der vil ske en forhøjelse af den personlige indkomst til kr. 270.501, hvilket medfører, at der beregnes arbejdsmarkedsbidrag, der overstiger tidligere foretagen beregning. Ændringen vil derfor medføre restarbejdsmarkedsbidrag og er således til ugunst, hvorfor ændringen ikke iværksættes.

Indkomståret 2008

SKAT har gennemgået din ansøgning, og vi mener, at grundlaget for din skat ikke skal ændres. Det er fordi:

Den foreslåede ændring af kapitalafkastet vil medføre, at der vil ske en forhøjelse af den personlige indkomst til kr. 230.223, hvilket medfører, at der beregnes arbejdsmarkedsbidrag, der overstiger tidligere foretagen beregning. Ændringen vil derfor medføre restarbejdsmarkedsbidrag og er således til ugunst, hvorfor ændringen ikke iværksættes.

Indkomstår 2003 og 2008

Skattepligtige kan ændre overskudsdisponeringen i virksomhedsordningen, hvis SKAT har ændret på virksomhedens indkomst. Ændringen kan dog ikke overstige SKAT´s ændring af skatteansættelsen. Hjemlen findes i virksomhedsskattelovens § 10, stk. 1.

Anmodningen om ændring af overskudsdisponering i virksomhedsordningen imødekommes derfor ikke, da SKAT ikke har foretaget ændring af virksomhedens skattepligtige indkomst.

Genoptagelse i henhold til styresignalet SKM2011.810.SKAT giver ikke adgang til ændring i overskudsdisponeringen, da det kræver en ændring af virksomhedens skattepligtige overskud, jf. virksomhedsskattelovens § 10, stk. 1 sammenholdt med ligningsvejledningen Erhvervsdrivende afsnit E.G.2.7.4.

Din revisor har ved mails af 1. og 12. oktober 2012 skrevet således:

Vi er uenige med SKAT idet den ønskede overskudsdisposition er et udslag af, at SKAT har begået en fejl. Vi er bekendt med, at Videnscentret for Landbrug pt. kører tilsvarende sag, som bør danne præcedens fremadrettet. På den baggrund bør vi afvente endelig kendelse herfra.

Ifølge SKM2009.240 har SKAT ikke hjemmel til, at give genoptagelsestilsagn. Muligheden for eventuel senere ændring i overensstemmelse med udfaldet af pilotsagen forudsætter, at der påklages til enten skatteankenævnet eller Landsskatteretten.”

Klagerens opfattelse

Klagerens repræsentant har fremsat påstand om, at der skal ske genoptagelse af klagerens skatteansættelser for indkomstårene 2003 og 2008, således at der sker nedsættelse af kapitalafkastet, og at det opsparede overskud i virksomhedsordningen samtidig forøges tilsvarende.

Repræsentanten er uenig med SKAT, idet den ønskede overskudsdisponering er et udslag af, at SKAT har begået en fejl.

Følgende fremgår af et brev fra repræsentanten den 2. december 2014.

”Skatteyder ønsker at ændre de selvangivne dispositioner, idet der er betalt topskat af det beregnede kapitalafkast. Årsagen til at der er beregnet topskat skyldes, at den positive kapitalindkomst tillægges den personlige indkomst jf. Personskattelovens § 7. [person1] har betalt topskat i indkomstårene 2003 og 2008 på grund af den positive nettokapitalindkomst.

Det må derfor konkluderes, at det har været til ugunst for klageren, at SKAT har fastsat kapitalafkastsatsen for høj.

...

Ved beregningen af kapitalafkastet for indkomståret 2008 er ændringen for indkomståret 2003 indarbejdet i kapitalafkastgrundlaget primo. I forhold til skatteregnskabet 2008 forhøjes kapitalafkastgrundlaget prima med 17.100 kr. samtidig nedsættes hensættelserne prima med samme beløb.

Ændringen sker idet 70 % af opsparingen i indkomståret 2003 reguleres på hensat til senere hævning.

Vedr. hjemmel til genoptagelse. Der henvises til SKATs styresignal offentliggjort i SKM2011.810.SKAT og SKM2014.502.SKAT, hvoraf det fremgår at der kan ske genoptagelse efter reglerne i Skatteforvaltningslovens § 27 stk. 1, nr. 7.

Det fremgår endvidere af afsnit 2.2 (SKM2011.810.SKAT) at det i få tilfælde er nødvendigt, at skatteyder selv tager initiativ til genoptagelsen. Udover de tilfælde som nævnt i punkt 2.1, kan det også i andre tilfælde have været til ugunst for den skattepligtige, der har anvendt kapitalafkastsatsen, at den har været fastsat for højt...”

Landsskatterettens afgørelse

I SKATs styresignal offentliggjort i SKM 2011.810er det anført, at den forkerte beregning af kapitalafkastsatsen for perioden 2000 - 2010 indebærer, at der kan ske genoptagelse af ansættelserne efter reglerne i skatteforvaltningslovens §§ 26 og 27. Der vil dog kun ske genoptagelse af ansættelserne for de skattepligtige, der er blevet stillet dårligere som følge af den forkerte sats. Det er endvidere anført, at den skattepligtige kan anmode om omvalg efter skatteforvaltningslovens § 30, hvis en ansættelsesændring har betydning for valget, og de øvrige betingelser efter skatteforvaltningslovens § 30 er opfyldt.

Ved Landsskatterettens kendelse af 15. oktober 2013, offentliggjort i SKM 2013.767, blev der i en sag vedrørende tvangshævninger som følge af finansielle aktiver, givet medhold i, at betingelserne for genoptagelse og omvalg efter skatteforvaltningslovens § 26, 27 og 30 var til stede. Ændringer i overskudsdisponering vedrørende hensættelser til senere hævninger m.v. må således anses for omfattet af begrebet ansættelsesændring i henhold til skatteforvaltningslovens § 30. SKAT har på baggrund heraf udstedt nyt styresignal, offentliggjort i SKM 2014.502.

Ved Landsskatterettens kendelse af 9. juli 2014, offentliggjort i SKM 2014.730, blev der ligeledes givet tilladelse til ændret overskudsdisponering således, at kapitalindkomst og personlig indkomst for ægtefællerne kunne afpasses til topskattegrænsen.

Betingelserne anses således også for opfyldt i klagerens tilfælde, idet den forkert opgjorte kapitalafkastsats har været af betydning for klagerens overskudsdisponering. Såfremt klageren havde været bekendt med den korrekte kapitalafkastsats, da indkomstdisponeringen blev foretaget, ville indkomstdisponeringen kunne have omfattet et mindre kapitalafkast og den personlige indkomst afpasset til topskattegrænsen. Den for høje kapitalafkastsats har bevirket, at der er betalt mere i skat i de omhandlede år, end hvis der var overskudsdisponeret i virksomhedsordningen med udgangspunkt i et lavere kapitalafkast. Den for høje kapitalafkastsats har således betydet, at der er truffet uhensigtsmæssige beslutninger ved de selvangivne valg.

I overensstemmelse med SKM 2013.767 og SKM 2014.730 er klageren berettiget til at få genoptaget ansættelserne med hjemmel i skatteforvaltningslovens §§ 26, stk. 2 og 27, stk. 1. nr. 8. Klageren er endvidere berettiget til selvangivelsesomvalg efter skatteforvaltningslovens 30, idet omvalget er direkte forbundet med ændringen. Der kan således ske ændringer i overskudsdisponering vedrørende hensættelser til senere hævninger, men de faktiske hævninger i de omhandlede indkomstår kan ikke ændres. Der kan i øvrigt ikke ske ændring af kapitalafkastgrundlagene. Det bemærkes i denne forbindelse, at der alene kan ske omvalg for de tilfælde, hvor der er en dokumenteret, direkte sammenhæng mellem de ønskede ændringer og den for høje kapitalafkastsats.

SKAT pålægges derfor at genoptage skatteansættelsen for indkomstårene 2003 og 2008 med henblik på at ændre kapitalafkast og opsparet overskud m.v. i virksomhedsordningen.