Kendelse af 29-01-2015 - indlagt i TaxCons database den 27-03-2015
Indkomstårene 2000 - 2006, 2008 og 2009
SKAT har ikke imødekommet en anmodning om genoptagelse af skatteansættelserne for indkomstårene 2000-2006, 2008 og 2009.
Landsskatteretten pålægger SKAT at genoptage de omhandlede indkomstår.
Klageren har i en længere årrække anvendt virksomhedsordningen.
Ved brev af 4. september 2012 har klagerens repræsentant anmodet om genoptagelse af skatteansættelserne for indkomstårene 2000-2006, 2008 og 2009. Da den hidtil offentliggjorte kapitalafkastsats er nedsat til en korrekt sats er det hidtil overførte fulde beregnede kapitalafkastbeløb overført fra virksomhedsordningen for højt. Dette beløb ønskes nu korrigeret og beregnet ud fra den korrekte og ikke den fejlbehæftede kapitalafkastsats. Der er henvist til, at SKAT i styresignalet offentliggjort i SKM 2011.810 har ændret praksis og i den forbindelse nedsat kapitalafkastsatsen for perioden 2000-2006 og 2008-2010.
Kapitalafkastet ønskes nedsat og opsparet overskud forhøjet således:
Indkomståret 2000
For indkomståret 2000 nedsættes beregnet kapitalafkast med 9.219 kr. fra 55.314 kr. til 46.095 kr. Samtidig øges indkomst til virksomhedsbeskatning fra 301.409 kr. til 310.628 kr.
Indkomståret 2001
For indkomståret 2001 nedsættes beregnet kapitalafkast med 11.436 kr. fra 68.616 kr. til 57.180 kr. Samtidig øges indkomst til virksomhedsbeskatning fra 460.660 kr. til 472.096 kr.
Indkomståret 2002
For indkomståret 2002 nedsættes beregnet kapitalafkast med 28.986 kr. fra 86.959 kr. til 57.973 kr. Samtidig øges indkomst til virksomhedsbeskatning fra 270.947 kr. til 299.933 kr.
Indkomståret 2003
For indkomståret 2003 nedsættes beregnet kapitalafkast med 32.780 kr. fra 81.949 kr. til 49.169 kr. Samtidig øges indkomst til virksomhedsbeskatning fra 735.963 kr. til 768.743 kr.
Indkomståret 2004
For indkomståret 2004 nedsættes beregnet kapitalafkast med 43.093 kr. fra 107.733 kr. til 64.640 kr. Samtidig øges indkomst til virksomhedsbeskatning fra 696.929 kr. til 740.022 kr.
Indkomståret 2005
For indkomståret 2005 nedsættes beregnet kapitalafkast med 52.850 kr. fra 105.700 kr. til 52.850 kr. Samtidig øges indkomst til virksomhedsbeskatning fra 440.033 kr. til 492.883 kr.
Indkomståret 2006
For indkomståret 2006 nedsættes beregnet kapitalafkast med 29.593 kr. fra 118.373 kr. til 88.780 kr. Samtidig øges indkomst til virksomhedsbeskatning fra 740.697 kr. til 770.290 kr.
Indkomståret 2008
For indkomståret 2008 nedsættes beregnet kapitalafkast med 41.681 kr. fra 208.402 kr. til 166.721 kr. Samtidig øges indkomst til virksomhedsbeskatning fra 595.194 kr. til 636.875 kr.
Indkomståret 2009
For indkomståret 2009 nedsættes beregnet kapitalafkast med 46.144 kr. fra 184.577 kr. til 138.433 kr. Samtidig øges indkomst til virksomhedsbeskatning fra 317.010 kr. til 363.154 kr.
SKATs afgørelse af 9. oktober 2012 er begrundet således:
”Du har bedt SKAT om at ændre grundlaget for din skat for 2000-2006.
SKAT har gennemgået din anmodning og vi kan ikke imødekomme denne, jf. nedenstående.
Der er i ovennævnte skrivelse anmodet om ændringer i dine opsparede overskud. Efter virksomhedsskattelovens § 10, stk. 1 og ligningsvejledningens afsnit E.G.2.7.4 kan opsparet overskud og hensættelse til senere faktisk hævning ultimo i året kun ændres under forudsætning af, at der sker ændringer i virksomhedens overskud. Virksomhedens overskud ændres ikke ved en ændret beregning af kapitalafkastet. Der kan derfor ikke ske ændringer i opsparet overskud.
Genoptagelsesadgangen i styresignal SKM2011.810.SKAT omfatter således ikke overskudsdisponering herunder opsparet overskud og hensættelser til senere hævning.
Din rådgiver har ved brev af 27. september 2012 gjort indsigelse mod ovenstående og ønsket at der skal ske behandling af genoptagelsesanmodningen som et samlet hele, hvor både kapitalafkast ændres og der sker ændring i opsparede overskud, hvilket SKAT ikke kan imødekomme.”
Klagerens repræsentant har fremsat påstand om, at klageren for indkomstårene 2000 - 2006, 2008 og 2009, er berettiget til omvalg af opsparet overskud og hensættelse til senere faktisk hævning, som følge af ændret kapitalafkastsats jf. styresignal SKM 2011.810.
Repræsentanten anfører, at den ønskede ændring af overskudsdisponeringen i virksomhedsordningen er en afledt konsekvens af, at kapitalafkastsatsen for de pågældende indkomstår har været fastsat for højt af SKAT. Dermed er der blevet beregnet et for højt kapitalafkast for de pågældende indkomstår, hvilket har resulteret i en forøget skattebetaling, jf. styresignal i SKM 2011.810 SKAT. Der var anmodet om en samlet bedømmelse af de beskrevne ændringer. SKAT har afslået at gennemføre ændringerne, idet der ikke findes at være grundlag for at foretage ændringer af det opsparede overskud. Det er repræsentantens opfattelse at korrektioner i relation til resultatdisponeringen i virksomhedsordningen hænger uløseligt sammen med genoptagelsen af beregningen af kapitalafkastet. Genoptagelsesadgangen må derfor nødvendigvis omfatte begge dele - i modsat fald vil klageren fortsat være dårligere stillet som følge af den forkerte sats.
Med udgangspunkt i SKM 2014.502.SKAT er det repræsentantens opfattelse, at der er tilkendegivet en anden forståelse af rækkevidden af den begåede fejl hos SKAT ved fastsættelse af kapitalafkastsatsen for perioden 2000 - 2010. Der kan således ske genoptagelse, hvis den for høje kapitalafkastsats har haft betydning for overskudsdisponeringen, hvilket er tilfældet, da der er overført en større andel til kapitalindkomst fremfor opsparing af denne del af resultatet.
Repræsentanten har oplyst, at hvis klager havde været bekendt med den korrekte kapitalafkastsats da indkomstdisponeringen blev foretaget, kunne indkomstdisponeringen være foretaget med afpasning af den personlige indkomst til topskattegrænsen, bl.a. under hensyntagen til de særlige regler om beskatning af kapitalafkast for ægtefæller.
I SKATs styresignal offentliggjort i SKM 2011.810er det anført, at den forkerte beregning af kapitalafkastsatsen for perioden 2000 - 2010 indebærer, at der kan ske genoptagelse af ansættelserne efter reglerne i skatteforvaltningslovens §§ 26 og 27. Der vil dog kun ske genoptagelse af ansættelserne for de skattepligtige, der er blevet stillet dårligere som følge af den forkerte sats. Det er endvidere anført, at den skattepligtige kan anmode om omvalg efter skatteforvaltningslovens § 30, hvis en ansættelsesændring har betydning for valget, og de øvrige betingelser efter skatteforvaltningslovens § 30 er opfyldt.
SKAT har nægtet at efterkomme klagerens anmodning om at genoptage ansættelserne med henblik på at ændre hensættelsen til senere hævning og overskudsdisponeringen i virksomhedsordningen. Der er henvist til, at en ændring i overskudsdisponeringen kræver en ændring af virksomhedens skattepligtige overskud, jf. virksomhedsskattelovens § 10, stk. 1.
Ved Landsskatterettens kendelse af 15. oktober 2013, offentliggjort i SKM 2013.767, blev der i en sag vedrørende tvangshævet kapitalafkast som følge af finansielle aktiver givet medhold i, at betingelserne for genoptagelse og omvalg efter skatteforvaltningslovens §§ 26, 27 og 30 var til stede. Ændringer i overskudsdisponering vedrørende hensættelser til senere hævninger m.v. må således anses for omfattet af begrebet ansættelsesændring i henhold til skatteforvaltningslovens § 30.
Ved Landsskatterettens kendelse af 9. juli 2014, offentliggjort i SKM 2014.730, blev der ligeledes givet tilladelse til ændret overskudsdisponering således, at kapitalindkomst og personlig indkomst for ægtefællerne kunne afpasses til topskattegrænsen.
Betingelserne anses således også for opfyldt i klagerens tilfælde, idet den forkert opgjorte kapitalafkastsats har været af betydning for klagerens overskudsdisponering. Såfremt klageren havde været bekendt med den korrekte kapitalafkastsats, da indkomstdisponeringen blev foretaget, ville indkomstdisponeringen kunne have omfattet et mindre kapitalafkast og den personlige indkomst afpasset til topskattegrænsen. Den for høje kapitalafkastsats har bevirket, at der er betalt mere i skat i de omhandlede år, end hvis der var overskudsdisponeret i virksomhedsordningen med udgangspunkt i et lavere kapitalafkast. Den for høje kapitalafkastsats har således betydet, at der er truffet uhensigtsmæssige beslutninger ved de selvangivne valg.
Klageren er på den baggrund berettiget til, at få genoptaget ansættelserne med hjemmel i skatteforvaltningslovens §§ 26, stk. 2 og 27, stk. 1, nr. 8. Klageren er endvidere berettiget til selvangivelsesomvalg efter skatteforvaltningslovens § 30, idet omvalget er direkte forbundet med ændringen. Der kan således ske ændringer i overskudsdisponering vedrørende hensættelser til senere hævninger, men de faktiske hævninger i de omhandlede indkomstår kan ikke ændres. Der kan i øvrigt ikke ske ændring af kapitalafkastgrundlagene. Det bemærkes i denne forbindelse, at der alene kan ske omvalg for de tilfælde, hvor der er en dokumenteret, direkte sammenhæng mellem de ønskede ændringer og den for høje kapitalafkastsats.
SKAT pålægges derfor at genoptage skatteansættelserne for indkomstårene 2000 - 2006, 2008 og 2009.