Kendelse af 29-01-2015 - indlagt i TaxCons database den 27-03-2015
Indkomstårene 2000 - 2006, 2008 og 2010
SKAT har ikke imødekommet en anmodning om genoptagelse af skatteansættelserne for indkomstårene.
Landsskatteretten pålægger SKAT at genoptage de omhandlede indkomstår.
Klageren har i en længere årrække anvendt virksomhedsordningen.
Ved brev af 28. september 2012 har klagerens repræsentant anmodet om genoptagelse af skatteansættelserne for indkomstårene 2000 - 2006 og 2008 - 2010. Da den hidtil offentliggjorte kapitalafkastsats er nedsat til en korrekt sats er det hidtil overførte fulde beregnede kapitalafkastbeløb overført fra virksomhedsordningen for højt. Dette beløb ønskes nu korrigeret og beregnet ud fra den korrekte og ikke den fejlbehæftede kapitalafkastsats. Der er henvist til, at SKAT i styresignalet offentliggjort i SKM 2011.810 har ændret praksis og i den forbindelse nedsat kapitalafkastsatsen for perioden 2000 - 2006 og 2008 - 2010.
Kapitalafkastet ønskes nedsat og opsparet overskud forhøjet således:
Indkomståret 2000
For indkomståret 2000 nedsættes beregnet kapitalafkast med 3.672 kr. fra 22.034 kr. til 18.362 kr. Samtidig øges indkomst til virksomhedsbeskatning fra 2.560.179 kr. til 2.564.001 kr.
Indkomståret 2001
For indkomståret 2001 nedsættes beregnet kapitalafkast med 22.758 kr. fra 136.313 kr. til 113.555 kr. Samtidig øges indkomst til virksomhedsbeskatning fra 3.203.439 kr. til 3.226.197 kr.
Indkomståret 2002
For indkomståret 2002 nedsættes beregnet kapitalafkast med 90.546 kr. fra 271.637 kr. til 181.091 kr. Samtidig øges indkomst til virksomhedsbeskatning fra 2.039.880 kr. til 2.130.427 kr.
Indkomståret 2003
For indkomståret 2003 nedsættes beregnet kapitalafkast med 111.900 kr. fra 279.749 kr. til 167.849 kr. Samtidig øges indkomst til virksomhedsbeskatning fra 5.473.403 kr. til 5.585.560 kr.
Indkomståret 2004
For indkomståret 2004 nedsættes beregnet kapitalafkast med 206.719 kr. fra 516.797 kr. til 310.078 kr. Samtidig øges indkomst til virksomhedsbeskatning fra 2.152.877 kr. til 2.359.591 kr.
Indkomståret 2005
For indkomståret 2005 nedsættes beregnet kapitalafkast med 241.987 kr. fra 483.974 kr. til 241.987 kr. Samtidig øges indkomst til virksomhedsbeskatning fra 4.296.375 kr. til 4.538.361 kr.
Indkomståret 2006
For indkomståret 2006 nedsættes beregnet kapitalafkast med 151.333 kr. fra 605.239 kr. til 453.906 kr. Samtidig øges indkomst til virksomhedsbeskatning fra 6.385.038 kr. til 6.536.371 kr.
Indkomståret 2008
For indkomståret 2008 nedsættes beregnet kapitalafkast med 241.872 kr. fra 1.209.361 kr. til 967.489 kr. Samtidig øges indkomst til virksomhedsbeskatning fra 9.609.074 kr. til 9.850.946 kr.
Indkomståret 2009
For indkomståret 2008 nedsættes beregnet kapitalafkast med 321.340 kr. fra 1.285.363 kr. til 964.023 kr. Indkomst til virksomhedsbeskatning forbliver uændret.
Indkomståret 2010
For indkomståret 2010 nedsættes beregnet kapitalafkast med 669.082 kr. fra 1.338.165 kr. til 669.083 kr. Samtidig øges indkomst til virksomhedsbeskatning fra 4.209.110 kr. til 4.878.192 kr.
SKAT har imødekommet anmodningen om genoptagelse af skatteansættelsen for indkomståret 2009. Skatteansættelserne for 2000 - 2006 samt 2008 og 2010 er ikke genoptaget. SKAT har begrundet afgørelsen således:
”Indkomståret 2009
Kapitalafkast i virksomhedsskatteordningen selvangivet 1.285.363 kr.
Kapitalafkast i virksomhedsskatteordningen anmodet 964.023 kr. 321.340 kr.
Indkomstårene 2000-2008 og 2010
Din rådgiver har anmodet om ændring af kapitalafkast og overskudsdisponering, som følge af styre- signalet SKM2011.810.SKAT.
SKM2011.810.SKAT giver alene ret til at ændre i rentekorrektionen/kapitalafkastet. Ændringen i rentekorrektionen/kapitalafkastet giver ikke samtidig adgang til at ændre i størrelsen af opsparet overskud og hensættelse til senere hævning, idet det er særskilt lovreguleret i virksomhedsskattelovens § 10, stk. 1.
Eller virksomhedsskattelovens § 10, stk. i og ligningsvejledningens afsnit E.G.2.7.4 kan opsparet overskud og hensættelse til senere faktisk hævning kun ændres under forudsætning af, at der sker ændringer i virksomhedens indkomst. Virksomhedens overskud ændres ikke ved ændringen af kapitalafkastet. Der kan derfor ikke ske ændringer i hensættelse til senere faktisk hævning og opsparet overskud.”
Klagerens opfattelse
Klagerens repræsentant har fremsat påstand om, at SKAT pålægges at genoptage indkomstårene 2000 - 2006, 2008 og 2010, idet klageren er berettiget til omvalg af opsparet overskud og hensættelse til senere faktisk hævning, som følge af ændret kapitalafkastsats jf. styresignal SKM 2011.810.
Repræsentanten anfører, at den ønskede ændring af overskudsdisponeringen i virksomhedsordningen er en afledt konsekvens af, at kapitalafkastsatsen for de pågældende indkomstår har været fastsat for højt af SKAT. Dermed er der blevet beregnet et for højt kapitalafkast for de pågældende indkomstår, hvilket har resulteret i en forøget skattebetaling, jf. styresignal i SKM 2011.810 SKAT. Der var anmodet om en samlet bedømmelse af de beskrevne ændringer. SKAT har afslået at gennemføre ændringerne, idet der ikke findes at være grundlag for at foretage ændringer af det opsparede overskud. Det er repræsentantens opfattelse at korrektioner i relation til resultatdisponeringen i virksomhedsordningen hænger uløseligt sammen med genoptagelsen af beregningen af kapitalafkastet. Genoptagelsesadgangen må derfor nødvendigvis omfatte begge dele - i modsat fald vil klageren fortsat være dårligere stillet som følge af den forkerte sats.
Repræsentanten har oplyst, at hvis klager havde været bekendt med den korrekte kapitalafkastsats da indkomstdisponeringen blev foretaget, kunne indkomstdisponeringen være foretaget med afpasning af den personlige indkomst til topskattegrænsen, bl.a. under hensyntagen til de særlige regler om beskatning af kapitalafkast for ægtefæller.
I SKATs styresignal offentliggjort i SKM 2011.810er det anført, at den forkerte beregning af kapitalafkastsatsen for perioden 2000 - 2010 indebærer, at der kan ske genoptagelse af ansættelserne efter reglerne i skatteforvaltningslovens §§ 26 og 27. Der vil dog kun ske genoptagelse af ansættelserne for de skattepligtige, der er blevet stillet dårligere som følge af den forkerte sats. Det er endvidere anført, at den skattepligtige kan anmode om omvalg efter skatteforvaltningslovens § 30, hvis en ansættelsesændring har betydning for valget, og de øvrige betingelser efter skatteforvaltningslovens § 30 er opfyldt.
SKAT har nægtet at efterkomme klagerens anmodning om at genoptage ansættelserne for indkomstårene 2000 - 2006, 2008 og 2010 med henblik på at ændre hensættelsen til senere hævning og overskudsdisponeringen i virksomhedsordningen. Der er henvist til, at en ændring i overskudsdisponeringen kræver en ændring af virksomhedens skattepligtige overskud, jf. virksomhedsskattelovens § 10, stk. 1.
Ved Landsskatterettens kendelse af 15. oktober 2013, offentliggjort i SKM 2013.767, blev der i en sag vedrørende tvangshævet kapitalafkast som følge af finansielle aktiver givet medhold i, at betingelserne for genoptagelse og omvalg efter skatteforvaltningslovens §§ 26, 27 og 30 var til stede. Ændringer i overskudsdisponering vedrørende hensættelser til senere hævninger m.v. må således anses for omfattet af begrebet ansættelsesændring i henhold til skatteforvaltningslovens § 30.
Ved Landsskatterettens kendelse af 9. juli 2014, offentliggjort i SKM 2014.730, blev der ligeledes givet tilladelse til ændret overskudsdisponering således, at kapitalindkomst og personlig indkomst for ægtefællerne kunne afpasses til topskattegrænsen.
Betingelserne anses således også for opfyldt i klagerens tilfælde, idet den forkert opgjorte kapitalafkastsats har været af betydning for klagerens overskudsdisponering. Såfremt klageren havde været bekendt med den korrekte kapitalafkastsats, da indkomstdisponeringen blev foretaget, ville indkomstdisponeringen kunne have omfattet et mindre kapitalafkast og den personlige indkomst afpasset til topskattegrænsen. Den for høje kapitalafkastsats har bevirket, at der er betalt mere i skat i de omhandlede år, end hvis der var overskudsdisponeret i virksomhedsordningen med udgangspunkt i et lavere kapitalafkast. Den for høje kapitalafkastsats har således betydet, at der er truffet uhensigtsmæssige beslutninger ved de selvangivne valg.
Klageren er på den baggrund berettiget til, at få genoptaget ansættelserne med hjemmel i skatteforvaltningslovens §§ 26, stk. 2 og 27, stk. 1, nr. 8. Klageren er endvidere berettiget til selvangivelsesomvalg efter skatteforvaltningslovens § 30, idet omvalget er direkte forbundet med ændringen. Der kan således ske ændringer i overskudsdisponering vedrørende hensættelser til senere hævninger, men de faktiske hævninger i de omhandlede indkomstår kan ikke ændres. Der kan i øvrigt ikke ske ændring af kapitalafkastgrundlagene. Det bemærkes i denne forbindelse, at der alene kan ske omvalg for de tilfælde, hvor der er en dokumenteret, direkte sammenhæng mellem de ønskede ændringer og den for høje kapitalafkastsats.
SKAT pålægges derfor at genoptage skatteansættelserne for indkomstårene 2000 - 2006, 2008 og 2010.