Kendelse af 04-07-2014 - indlagt i TaxCons database den 09-08-2014
Indkomståret 2007
SKAT har ikke anset dig for berettiget til ekstraordinær genoptagelse af skatteansættelsen.
Landsskatteretten stadfæster afgørelsen.
Indkomstårene 2008 - 2010
SKAT har ikke anset dig for berettiget til ordinær genoptagelse af skatteansættelserne.
Landsskatteretten stadfæster afgørelsen.
Du stammer oprindeligt fra Polen og har siden 2001 drevet den personlige virksomhed [virksomhed1] med byggearbejder og diverse håndværksydelser i Polen. Virksomheden er i Polen registreret under reg.nr. [...1], jf. polsk virksomhedsregistrering.
I 2006 påbegyndte du at udføre byggearbejder i Danmark. I følge dine oplysninger kontaktede du i den forbindelse SKAT, som oplyste, at da din virksomhed var registreret i Polen var du ikke skattepligtig til Danmark, og at indtægterne fra virksomheden var skattepligtige i Polen. Samtidig oplyste SKAT, at virksomheden skulle registreres som en udenlandsk virksomhed, og at der skulle betales dansk moms, da virksomheden var momspligtig til Danmark. Virksomheden [virksomhed1] blev herefter registreret med CVR.nr. [...2] som en udenlandsk virksomhed, og den 15. maj 2006 indgav du anmodning om momsregistrering.
Den 1. oktober 2008 blev du registeret med virksomheden [virksomhed2] v/[person1] (tidligere [virksomhed1]) med registreringsnummer [...3].
Siden 2006 har du drevet den personlige byggevirksomhed m.v. både i Polen og Danmark. Ifølge udskrift fra CPR-registeret indrejste du og din ægtefælle i Danmark den 12. december 2006 og har indtil 6. januar 2010 boet i [by1], hvorefter familien flyttede til [by2].
Som følge af manglende indsendelse af selvangivelse for indkomståret 2007 fremsendte SKAT den 16. december 2008 forslag til forhøjelse af din indkomst med et skønsmæssigt ansat overskud af virksomhed på 500.000 kr. Samtidig blev du anmodet om at indsende en selvangivelse for 2007 inden den 8. januar 2009. SKATs forslag byggede på indberettede oplysninger for 2007. Overskuddet af virksomhed er i følge SKAT skønnet ud fra oplysninger om momstilsvar, tidligere års selvangivelser og øvrigt kendskab til virksomheden.
Som følge af manglende reaktion på SKATs henvendelse blev der den 12. januar 2009 udskrevet en årsopgørelse for 2007 i overensstemmelse med det fremsendte forslag.
SKAT fremsendte endvidere som følge af manglende indsendelse af selvangivelser for indkomstårene 2008, 2009 og 2010 henholdsvis den 4. november 2009, 2. november 2010 og 11. oktober 2011 forslag til forhøjelser af din indkomst for de 3 år med skønsmæssige ansatte overskud af virksomhed på henholdsvis 250.000 kr. 275.000 kr. og 285.000 kr.SKAT anmodede samtidig om indsendelse af selvangivelser og/eller fremkomme med bemærkninger for de respektive år inden henholdsvis 27. november 2009, 25. november 2010 og 3. november 2011.
De skønnede overskud er beregnet ud fra indberettede oplysninger, momsangivelser, tidligere års selvangivelser, beregnet privatforbrug og kendskab til virksomheden.
Som følge af manglende reaktion blev der henholdsvis den 14. december 2009, 13. december 2010 og 22. november 2011 udskrevet årsopgørelser for 2008 - 2010 i overensstemmelse med de udsendte forslag til afgørelser.
Din revisor har den 19. december 2011 anmodet om genoptagelse af skatteansættelserne for indkomstårene 2007 – 2010. Af anmodningen fremgår, at overskud af virksomhed for 2007 – 2010 skal fastsættes til 0. Udenlandsk indkomst (Polen) og betalte polske skatter er specificeret således:
2007 | 2008 | 2009 | 2010 | |
Omsætning [virksomhed3]: | ||||
Overskud | 143.541 | 167.600 | 16.822 | 4.845 |
Grundbeløb, skat | 27.077 | 28.530 | 0 | 0 |
Bidrag sygeforsikr. fratrukket skat | 1.918 | 2.127 | 1.907 | 0 |
Fradrag, socialt bidrag | 6.696 | 6.247 | 6.783 | 4.845 |
Omsætning omregnet til DKK | Kurs 207 | Kurs 179,68 | Kurs 180,4 | Kurs 188,85 |
Overskud | 297.132 | 301.145 | 30.348 | 9.114 |
Grundbeløb skat (polsk) | 49.849 | 51.263 | 0 | 0 |
Bidrag sygeforsikr. fratrukket skat | 3.971 | 3.822 | 3.441 | 0 |
Fradrag, socialt bidrag | 13.864 | 11.226 | 12.238 | 9.114 |
I Polen er det faktiske overskud indberettet, dvs. der er trukket udgifter fra, inden der er foretaget indberetning til de polske myndigheder.
Din repræsentant har supplerende oplyst følgende:
2007 Indtægter, Danmark | PLL 742.807 |
Udgifter, Danmark | PLL599.293 |
Overskud | PLL143.514 |
2008 Indtægter, Danmark | PLL 1027.685 |
Driftsudgifter, Danmark | PLL860.085 |
Overskud | PLL167.600 |
2009 Indtægter, Danmark | PLL 115.266 |
Driftsudgifter, Danmark | PLL129.000 |
Underskud | PLL -13.734 |
2009 Indtægter, Danmark | PLL 46.400 |
Driftsudgifter, Danmark | PLL41.554 |
Overskud | PLL 4.845 |
I følge din repræsentant har du kun haft indtægter fra Danmark i indkomstårene 2007, 2008 og 2010. De omregnede overskud for disse år er opgjort til henholdsvis 297.132 kr., 301.145 kr. og 9.114 kr. Du har for disse år betalt henholdsvis 49.849 kr., 51.263 kr. og 0 kr. i polsk skat.
For indkomståret 2009 har du et underskud på PLL 13.734 eller omregnet indtægter fra Danmark på-30.348 kr. samt et overskud fra indtægter i Polen på PLL 30.556. Det samlede underskud er herefter opgjort til PPL 16.822 (30556 – 13734 = 16822).
Den betalte polske skat for de 4 år har omregnet til DKR. andraget henholdsvis 49.849 kr., 51.263 kr., 0 kr. og 0 kr.
SKAT har ikke imødekommet anmodningen om ekstraordinær genoptagelse for indkomståret 2007 og ordinær genoptagelse for indkomstårene 2008 – 2010.
Ekstraordinær genoptagelse, indkomståret 2007
Fristen for at anmode om ordinær genoptagelse af skatteansættelsen for indkomståret 2007 udløb den 1. maj 2010. Fristen er således overskredet, og anmodningen skal derfor behandles efter reglerne om ekstraordinær genoptagelse.
SKAT har på det foreliggende grundlag ikke kendskab til forhold, der kan ses at opfylde de objektive kriterier i skatteforvaltningslovens § 27, stk. 1, nr. 1-7.
Der er endvidere ikke grundlag for en ekstraordinær genoptagelse i henhold til skatteforvaltningslovens § 27, stk. 1, nr. 8, idet der ikke ved den skønsmæssige ansættelse for 2007 er begået fejl eller er foretaget en åbenbar urimelig skønsmæssig ansættelse. Ansættelsen er bl.a. skønnet ud fra en samlet vurdering af regnskabsmaterialet.
Der er i øvrigt heller ikke forhold, der kan karakteriseres som særlige omstændigheder. Hverken [person1] elle repræsentanten har dokumenteret eller sandsynliggjort, at der foreligger særlige omstændigheder, der kan begrunde en ekstraordinær genoptagelse.
Ordinær genoptagelse, indkomstårene 2008 - 2010
Anmodningen om genoptagelse af skatteansættelserne for indkomstårene 2008 – 2010 er indsendt inden for fristen for ordinær genoptagelse, jf. skatteforvaltningslovens § 26, stk.2.
SKAT har telefonisk bedt om det materiale, der kan sandsynliggøre, at der skal ske genoptagelse, men har ikke modtaget materialet. Det er ikke over for SKAT oplyst eller dokumenteret, hvilke beløbsmæssige ændringer, der præcist ønskes foretaget. Der er således ikke fremlagt oplysninger af faktisk eller retlig karakter, der kan begrunde en ændring af skatteansættelserne for 2008 – 2010.
SKAT har i forbindelse med klagebehandlingen i Landsskatteretten udtalt, at der ikke udover indgåede kontrakter i 2008 er indsendt et regnskab eller bilag, der kan dokumentere, at der er grundlag for at foretage en ændring af skatteansættelsen.
Specielt for 2007, der skal behandles efter reglerne om ekstraordinær genoptagelse, ses der ikke at foreligge forhold, der opfylder betingelserne i § 27, stk. 1, eller for den sags skyld stk. 2. Ansættelsen er bl.a. skønnet ud fra de oplysninger, SKAT havde på tidspunktet for ansættelsen, samt ud fra en samlet vurdering af regnskabsmaterialet, som har været gennemgået. Den 4. september 2008 mødte [person1] op hos SKAT medbringende en momsopgørelse med et tilsvar på 320.978 kr., hvilket SKAT accepterede, selv om tilsvaret ud fra regnskabsmaterialet var opgjort til 376.726 kr. Da der ikke er fratrukket driftsudgifter, blev den samlede vurdering af virksomhedsoverskud for 2007 ansat til 500.000 kr.
Der er således fortsat ikke fremlagt tilstrækkelige oplysninger af faktisk eller retlig karakter, der kan begrunde en genoptagelse for de involverede år.
Der er nedlagt påstand om, at der skal ske ekstraordinær genoptagelse af skatteansættelsen for indkomståret 2007 og ordinær genoptagelse af skatteansættelserne for indkomstårene 2008 – 2010.
I og med at SKAT har oplyst, at [person1] ikke skulle betale dansk skat på grund af, at der er tale om en polsk virksomhed, har han den 2006 indberettet alle sine indtægter ved arbejde i Danmark og Polen til de polske myndigheder og betalt polsk skat af overskuddet i Danmark., jf. vedlagte polske regnskaber over indtægter og udgifter for indkomstårene 2007 – 2010.
Virksomheden [virksomhed1] har udført arbejde som underentreprenør for en række håndværksvirksomheder, som ikke har betalt for det udførte arbejde. [person1] har forsøgt at inddrive en del af disse tilgodehavender med hjælp fra en advokat. De største tilgodehavender har [person1] haft hos [virksomhed4] A/S og Selskabet af [...], [virksomhed5] A/S (tidligere [virksomhed6] A/S) i 2008 og 2009. Begge selskaber har ikke kunnet betale deres skyld til for det udførte arbejde.
I henhold til kontrakt af 15. oktober 2008 skylder [virksomhed4] A/S[person1] 210.000 kr.. Beløbet er forgæves forsøgt inddrevet, jf. brev af 30. november 2009 fra [virksomhed7], [adresse1], [by2], til [virksomhed4]. [virksomhed4] har efterfølgende modregnet husleje i skylden, hvorfor restsaldoen udgør 80.896 kr.
Selskabet af [...], [virksomhed5] A/S (tidligere [virksomhed6] A/S) skylder [person1] 345.000 ekskl. moms i henhold til kontrakt af 1. juni 2008, 190.000 kr. i henhold til kontrakt af 3. september 2008 og 335.000 kr. i henhold til kontrakt af 1. november 2008.Der henvises til fremlagte fakturaer af 16. december 2009.
Gælden i henhold til kontrakterne af henholdsvis af 3. september 2008 og 1. november 2008 blev forsøgt inddrevet med hjælp fra det nævnte advokatfirma.
Den 4. december 2009 blev der indgivet konkursbegæring mod Selskabet af [...], [virksomhed5] A/S. Alle tre krav er anmeldt i konkursboet den 18. januar 2010, og det samlede anmeldte krav udgør 1.003.750 kr. ekskl. moms.
Boet blev afsluttet efter konkurslovens § 143 pr. 26. september 2012. Der har således ikke været midler til at betale de simple kreditorer. [person1] har derfor haft et tab på debitorer svarende til sine fordringer eller 1.003.750 kr. mod Selskabet af [...], [virksomhed5] A/S. Men allerede den 31. marts 2010 blev der udsendt en cirkulæreskrivelse, hvoraf kunne udledes, at der ikke ville være dækning til de simple kreditorer. [person1] er derfor berettiget til fradrag for tab på debitorer i indkomståret 2010.
Ekstraordinær genoptagelse, indkomståret 2007
Der er indberettet et overskud på 297.132 kr. i 2007 til de polske myndigheder, og der er fejlagtigt betalt skat i Polen af dette overskud fra virksomheden i Danmark eller 49.849 kr. i polsk skat. [person1] har ikke været bekendt med, at overskuddet skulle have været indberettet til de danske skattemyndigheder.
Danmark har beskatningsretten til de indtægter, som knytter sig til det udførte arbejde i Danmark. For at undgå dobbeltbeskatning er Danmark derfor qua Dobbeltbeskatningsoverenskomsten mellem Danmark og Polen art. 25 forpligtet til at give de polske skattemyndigheder oplysning om, at du var skattepligtig til Danmark af de pågældende indtægter, og at de polske skattemyndigheder derfor skal give fradrag for den betalte skat i 2007. De polske skattemyndigheder havde ligeledes pligt til at orientere de danske skattemyndigheder herom, da han - uden at bo i Polen - havde indberettet danske indtægter til Polen.
SKATs skønsmæssige forhøjelse af skatteansættelsen for 2007 har ikke taget højde for, at der er betalt skat i Polen af hele indtægten. Forhøjelsen hviler således på et urigtigt grundlag. Derudover kan det klart dokumenteres, hvad [person1]’s skattepligtige indtægt var i klageåret. Uden fradrag af den polske skat var den skattepligtige indkomst i 2007 297.132 kr.. Det er således åbenbart urimeligt, at SKAT skønsmæssigt har ansat den skattepligtige indkomst til 500.000 kr. i 2007.
Disse særlige omstændigheder medfører, at [person1] er berettiget til at få genoptaget skatteansættelsen for 2007, jf. skatteforvaltningslovens § 27, stk. 1, nr.8.
Genoptagelsesfristen i skatteforvaltningslovens § 27, stk. 2 er endvidere opfyldt, idet anmodningen er fremsat umiddelbart efter, at han fik kendskab til, at han i stedet skulle betale skat til Danmark og ikke Polen.
[person1] fik kendskab til baggrunden for den skønsmæssige ansættelse, da han ultimo 2011 rettede henvendelse til en dansk revisor. Det var revisoren som forklarede, hvad der var årsagen til skatteansættelsen. [person1] forstår ikke dansk, hvorfor han ikke har haft kendskab til de danske skatteansættelser. Umiddelbart efter [person1]’s henvendelse søgte revisoren på hans vegne om genoptagelse.
Ordinær genoptagelse, indkomstårene 2008 - 2010
Betingelsen for ordinær genoptagelse i henhold til skatteforvaltningslovens § 26, stk. 2, er, at den skattepligtige skal fremlægge oplysninger af faktisk eller retlig karakter, der kan begrunde en ændring.
SKATs skønsmæssige forhøjelser for indkomstårene 2008 – 2010 hviler på et urigtigt grundlag eller medfører et åbenbart urimeligt resultat, idet SKAT ikke har taget hensyn til de senere fremkomne oplysninger, som har væsentligt betydning for den skønsmæssige forhøjelse.
For det første kan det klart dokumenteres, at [person1]’s skattepligtige indkomst i 2008 – 2010 var henholdsvis 301.145 kr., -16.822 kr. og 9.114 kr. Til sammenligning var SKATs skønsmæssige forhøjelser henholdsvis på 250.000 kr., 275.000 kr. og 285.000 kr. SKATs skønsmæssige forhøjelser er derfor sat væsentligt for højt og medfører derfor et åbenbart urimeligt resultat.
For det andet skal der ved skønsansættelsen tages hensyn til den indtægt han de facto har haft i 2008 – 2010 sammenholdt med den skat han har betalt i Polen, idet den skønsmæssige ansættelse også af denne grund vil medføre et urimeligt resultat.
For det tredje skal der ved den skønsmæssige ansættelse tages hensyn til, at [person1] har fradrag efter statsskattelovens § 6, stk. 1, litra a for de tab han har lidt ved, at fordringerne mod [virksomhed4] ApS og Selskabet af [...], [virksomhed5] A/S har været uerholdelige pga. konkurs og manglende betalingsevne.
Tab på fordringer mod [virksomhed4] ApS er realiseret i 2009 og i Selskabet af [...], [virksomhed5] A/S, i 2010.
De af SKAT takserede overskud at virksomhedsresultater skal derfor som minimum nedsættes med tabet på de pågældende fordringer.
De fremlagte oplysninger af faktisk og retlig karakter kan derfor begrunde en væsentlig ændring af skatteansættelserne for 2008 – 2010, hvorfor skatteansættelserne skal genoptages med hjemmel i skatteforvaltningslovens § 26, stk. 2.
Det fremgår af skatteforvaltningslovens § 26, stk. 2, at en skattepligtig, der ønsker at få ændret sin skatteansættelse senest den 1. maj i det 4. år efter indkomstårets udløb skal fremlægge nye oplysninger af faktisk eller retlig karakter, der kan begrunde ændringen.
Din repræsentant har den 19. december 2011 anmodet om genoptagelse af skatteansættelserne for indkomstårene 2007 - 2010.
Indkomståret 2007
Anmodningen om genoptagelse for indkomståret 2007 er indgivet efter udløbet af fristen i skatteforvaltningslovens § 26, stk. 2 om ordinær skatteansættelse.
Spørgsmålet om genoptagelse skal herefter afgøres efter bestemmelsen om ekstraordinær genoptagelse i skatteforvaltningslovens § 27, stk. 1. Betingelserne for ekstraordinær skatteansættelse er anført i bestemmelsen, som er udtømmende.
Skatteforvaltningslovens § 27, stk. 1, nr. 1-7 indeholder en række objektive grunde til genoptagelse. Du opfylder ikke betingelserne for genoptagelse efter disse.
Herefter kan spørgsmålet om genoptagelse alene afgøre
s efter skatteforvaltningslovens § 27, stk. 1, nr. 8, der har følgende ordlyd:
Told- og Skatteforvaltningen giver efter anmodning fra den skattepligtige tilladelse til ændring af skatteansættelsen som følge af, at der foreligger særlige omstændigheder.”
Skatteforvaltningslovens § 27, stk. 1, nr. 8 svarer indholdsmæssigt til den tidligere gældende bestemmelse i skattestyrelseslovens § 35, stk. 1, nr. 8 (lovbekendtgørelse nr. 868 af 12. august 2004, ophævet ved lovbekendtgørelse nr. 758 af 2. august 2005).
Ifølge bemærkningerne til den tilsvarende bestemmelse i den tidligere gældende skattestyrelseslovs § 35, stk. 1, nr. 8 er bestemmelsens anvendelsesområde tilfælde, hvor der foreligger særlige omstændigheder, der fører til, at det må anses for urimeligt at opretholde ansættelsen uden for de tilfælde, hvor genoptagelse kan ske efter de objektive grunde i bestemmelsen. Af bemærkningerne fremgår således, at bestemmelsen bl.a. kan finde anvendelse i tilfælde, hvor en urigtig ansættelse skyldes svig fra tredjemand eller andre særlige omstændigheder, der ikke kan bebrejdes den skattepligtige, eller hvor skattemyndigheden har foretaget en åbenbar urimelig skønsmæssig ansættelse. Bestemmelsen er således tiltænkt et snævert anvendelsesområde.
Bestemmelsen giver derimod ikke grundlag for genoptagelse i tilfælde, hvor den skattepligtige har glemt et fradrag, eller hvor myndighederne har fortolket lovgivningen forkert, med mindre myndighederne i den forbindelse har handlet ansvarspådragende. Det er en endvidere en forudsætning for ekstraordinær genoptagelse, at der er tilvejebragt et sikkert grundlag for, at en genoptagelsestilladelse vil kunne resultere i en indholdsmæssig ændring af skatteansættelsen.
En anmodning om genoptagelse skal være fremsat inden 6 måneder efter, at den skattepligtige er kommet til kundskab om det forhold, der begrunder fravigelsen af fristerne i § 26. Det fremgår af skatteforvaltningslovens § 27, stk. 2.
Den 12. december 2006 flyttede du til Danmark og den 1. oktober 2008 blev du registeret med virksomheden [virksomhed2] v/[person1] i det centrale virksomhedsregister.med cvr-nr. [...4].
Der er ikke fra SKATs side begået ansvarspådragende forhold. Det er endvidere ikke dokumenteret eller sandsynliggjort, at den foretagne ansættelse kan tilsidesættes som åbenbart urimelig eller er fastsat på et klart urigtigt grundlag. Da der ikke er fremkommet oplysninger, som må antages at være nødvendige for en korrekt skatteansættelse for det pågældende indkomstår, anses der ikke for at foreligge sådanne særlige forhold, som en ekstraordinær genoptagelse efter skatteforvaltningslovens § 27, stk. 1, nr. 8, må forudsætte.
Landsskatteretten pålægger herefter ikke SKAT at genoptage skatteansættelsen ekstraordinært for indkomståret 2007.
Indkomstårene 2008 - 2010
Anmodningen om genoptagelse for indkomstårene 2008 – 2010 er indgivet inden udløbet af fristen for ordinær genoptagelse, jf. skatteforvaltningslovens § 26, stk. 2
Det er en forudsætning for, at SKAT skal genoptage en skatteansættelse efter skatteforvaltningslovens § 26, stk. 2, at der fremlægges oplysninger af faktisk eller retlig karakter, der kan begrunde en ændring af ansættelsen.
Kravene til konstatering af tab på fordringer, eller til sandsynliggørelse af et forventet tab, skal være opfyldt i det indkomstår, hvor der ønskes fradrag for tabet. Kun under særlige omstændigheder kan det anses for sandsynliggjort, at en fordring eller en væsentlig del heraf er tabt uden udlægsforretning eller andre retsskridt. Særlige omstændigheder kan foreligge ved debitors indtrådte konkurs, betalingsstandsning, akkord, likvidation på grund af insolvens, debitors forsvinden eller lignende.
Der er ikke fremkommet oplysninger eller fremlagt dokumentationsmateriale, som kan begrunde en ændring af SKATs ansættelser for indkomstårene 2008 – 2010. Det er således ikke dokumenteret eller sandsynliggjort, at der er konstateret tab på debitorerne [virksomhed4] A/S og Selskabet af [...], [virksomhed5] A/S, der kan henføres til indkomstårene 2009 og 2010. Der henvises til, at Selskabet af [...], [virksomhed5] A/S først er ophørt ved konkurs i indkomståret 2012.
Da det ikke er dokumenteret eller sandsynliggjort, at de foretagne ansættelser kan tilsidesættes som åbenbart urimelige eller er fastsat på et klart urigtigt grundlag pålægger Landsskatteretten herefter ikke SKAT at genoptage skatteansættelserne for indkomstårene 2008 – 2010.