Kendelse af 11-05-2015 - indlagt i TaxCons database den 26-06-2015
Indkomståret 2000, 2001, 2003, 2005 og 2008
SKAT har ikke imødekommet en anmodning om genoptagelse af skatteansættelserne.
Landsskatteretten pålægger SKAT at genoptage de omhandlede indkomstår.
Ved breve af 27. september 2012 har klagerens repræsentant anmodet om genoptagelse af skatteansættelserne for indkomstårene 2000, 2001, 2003, 2005 og 2008. Der er henvist til SKATs styresignal offentliggjort i SKM 2011.810.
SKATs afgørelse af 11. december 2012 er begrundet således:
”Du har bedt SKAT om at ændre grundlaget for din skat for 2001,2003,2005,2008.
Din rådgiver har anmodet om ændring af kapitalafkast og overskudsdisponering, som følge af styresignalet SKM2011.810.SKAT.
SKM2011.810.SKAT giver alene ret til at ændre i rentekorrektionen/kapitalafkastet. Ændringen i rentekorrektionen/kapitalafkastet giver ikke samtidig adgang til at ændre i størrelsen af opsparet overskud og hensættelse til senere hævning, idet det er særskilt lovreguleret i virksomhedsskattelovens § 10, stk. 1.
Efter virksomhedsskattelovens § 10, stk. 1 og ligningsvejledningens afsnit E.G.2.7.4 kan opsparet overskud og hensættelse til senere faktisk hævning kun ændres under forudsætning af, at der sker ændringer i virksomhedens indkomst. Virksomhedens overskud ændres ikke ved ændringen af kapitalafkastet. Der kan derfor ikke ske ændringer i hensættelse til senere faktisk hævning og opsparet overskud.”
Klagerens repræsentant har fremsat påstand om, at klageren for de omhandlede indkomstår er berettiget til omvalg af opsparet overskud og hensættelse til senere faktisk hævning, som følge af ændret kapitalafkastsats jf. styresignal SKM 2011.810, idet klageren skal have mulighed for at foretage optimering af indkomsten i de enkelte år, som han ville have haft i de omhandlede indkomstår, hvis SKAT havde anvendt den rigtige kapitalafkastsats, og derved følge den skattestrategi, som er lagt for virksomheden.
Der er anmodet om følgende ændringer:
Indkomståret 2000
Kapitalafkastet ønskes nedsat med 10.396 kr. til 51.978 kr. Hele ændringen ønskes opsparet i virksomheden.
Indkomståret 2001
Kapitalafkastet ønskes nedsat med 11.617 kr. til 58.086 kr. Hele ændringen ønskes opsparet i virksomheden.
Indkomståret 2003
Kapitalafkastet ønskes nedsat med 30.758 kr. til 46.827 kr. Ændringen ønskes i hævet opsparet overskud i virksomheden.
Indkomståret 2005
Kapitalafkastet ønskes nedsat (halveret) med 31.331 kr. til 31.331 kr. Hele ændringen ønskes opsparet i virksomheden.
Indkomståret 2008
Kapitalafkastet ønskes nedsat med 41.499 kr. til 165.998 kr. Hele ændringen ønskes opsparet i virksomheden.
Repræsentanten mener, at der er hjemmel til at ændre beslutning om overførsel af overskud, når skatteansættelsen ændres som følge af skatteforvaltningslovens §§ 26 og 27, og henviser til, at det anføres i SKATs styresignal SKM2011.810 pkt. 2.2., at skatteyder, på eget initiativ, kan få genoptagelse jf. skatteforvaltningslovens § 27 helt tilbage til år 2000, hvis en for høj kapitalafkastsats har bevirket en for høj skatteansættelse.
Repræsentanten oplyser endvidere, at klagerens strategi for disponering af indkomsten er, at lade sig beskatte af mest muligt af virksomhedens overskud, samtidigt med at det tilstræbes at begrænse beskatning med topskat,. Hvis klager havde været bekendt med de korrekte kapitalafkastsatser da indkomstdisponeringerne blev foretaget, kunne indkomstdisponeringerne således være foretaget med afpasning af den personlige indkomst til topskattegrænsen, bl.a. under hensyntagen til de særlige regler om beskatning af kapitalafkast for ægtefæller.
I SKATs styresignal offentliggjort i SKM 2011.810er det anført, at den forkerte beregning af kapitalafkastsatsen for perioden 2000 - 2010 indebærer, at der kan ske genoptagelse af ansættelserne efter reglerne i skatteforvaltningslovens §§ 26 og 27. Der vil dog kun ske genoptagelse af ansættelserne for de skattepligtige, der er blevet stillet dårligere som følge af den forkerte sats. Det er endvidere anført, at den skattepligtige kan anmode om omvalg efter skatteforvaltningslovens § 30, hvis en ansættelsesændring har betydning for valget, og de øvrige betingelser efter skatteforvaltningslovens § 30 er opfyldt.
SKAT har nægtet at efterkomme klagerens anmodning om at genoptage ansættelserne for indkomstårene 2000, 2001, 2003, 2005 og 2008 med henblik på at ændre hensættelserne til senere hævning og overskudsdisponeringerne i virksomhedsordningen. Der er henvist til, at en ændring i overskudsdisponeringerne kræver en ændring af virksomhedens skattepligtige overskud, jf. virksomhedsskattelovens § 10, stk. 1.
Ved Landsskatterettens kendelse af 15. oktober 2013, offentliggjort i SKM 2013.767, blev der i en sag vedrørende tvangshævet kapitalafkast som følge af finansielle aktiver givet medhold i, at betingelserne for genoptagelse og omvalg efter skatteforvaltningslovens §§ 26, 27 og 30 var til stede. Ændringer i overskudsdisponering vedrørende hensættelser til senere hævninger m.v. må således anses for omfattet af begrebet ansættelsesændring i henhold til skatteforvaltningslovens § 30.
Ved Landsskatterettens kendelse af 9. juli 2014, offentliggjort i SKM 2014.730, blev der ligeledes givet tilladelse til ændret overskudsdisponering således, at kapitalindkomst og personlig indkomst for ægtefællerne kunne afpasses til topskattegrænsen.
Betingelserne anses således også for opfyldt i klagerens tilfælde, idet den forkert opgjorte kapitalafkastsats har været af betydning for klagerens overskudsdisponering. Såfremt klageren havde været bekendt med den korrekte kapitalafkastsats, da indkomstdisponeringen blev foretaget, ville indkomstdisponeringen kunne have omfattet et mindre kapitalafkast og den personlige indkomst afpasset til topskattegrænsen. Den for høje kapitalafkastsats har bevirket, at der er betalt mere i skat i det omhandlede år, end hvis der var overskudsdisponeret i virksomhedsordningen med udgangspunkt i et lavere kapitalafkast. Den for høje kapitalafkastsats har således betydet, at der er truffet uhensigtsmæssige beslutninger ved de selvangivne valg.
Klageren er på den baggrund berettiget til, at få genoptaget ansættelsen med hjemmel i skatteforvaltningslovens §§ 26, stk. 2 og 27, stk. 1, nr. 8. Klageren er endvidere berettiget til selvangivelsesomvalg efter skatteforvaltningslovens § 30, idet omvalget er direkte forbundet med ændringen. Der kan således ske ændringer i overskudsdisponering vedrørende hensættelser til senere hævninger, men de faktiske hævninger i de omhandlede indkomstår kan ikke ændres. Der kan i øvrigt ikke ske ændring af kapitalafkastgrundlagene. Det bemærkes i denne forbindelse, at der alene kan ske omvalg for de tilfælde, hvor der er en dokumenteret, direkte sammenhæng mellem de ønskede ændringer og den for høje kapitalafkastsats.
SKAT pålægges derfor at genoptage skatteansættelserne for indkomstårene 2000, 2001, 2003, 2005 og 2008.