Kendelse af 08-01-2015 - indlagt i TaxCons database den 14-02-2015
Indkomstårene 2001, 2006, 2008 og 2009
SKAT har ikke fundet grundlag for at genoptage klagerens skatteansættelser som følge af SKATs styresignal, offentliggjort i SKM 2011.810, med henblik på ændring af kapitalafkastet og opsparet overskud m.v. i virksomhedsordningen.
Landsskatteretten pålægger SKAT at genoptage ansættelserne for de omhandlede indkomstår med henblik på ændring af kapitalafkast og opsparet overskud m.v. i virksomhedsordningen.
Klageren driver selvstændig virksomhed og har i en årrække anvendt virksomhedsordningen.
I SKATs styresignal, offentliggjort i SKM 2011.810, er det oplyst, at kapitalafkastsatsen for perioden 2000 - 2006 og 2008 - 2010 har været urigtigt opgjort, hvilket indebærer, at der kan ske genoptagelse af ansættelserne efter reglerne i skatteforvaltningslovens §§ 27 og 30.
På den baggrund anmodede klagerens revisor den 30. august 2012 om ekstraordinær genoptagelse således, at klagerens opsparing i virksomhedsordningen for årene 2001, 2006 og 2008 blev forøget med beløb svarende til nedsættelsen af kapitalafkastet, beregnet efter den korrekte sats. For indkomståret 2009 er opsparet overskud afpasset topskattegrænsen. Der er fremlagt beregninger over, hvad den for højt fastsatte kapitalafkastsats har betydet for overskudsdisponeringen i 2001, 2006, 2008 og 2009.
SKAT har ikke imødekommet klagerens anmodning om genoptagelse af skatteansættelserne for indkomstårene.
Det er opfattelsen, at SKM2011.810.SKAT alene giver ret til at ændre i rentekorrektionen/kapitalafkastet. Ændringen i rentekorrektionen/kapitalafkastet giver ikke samtidig adgang til at ændre i størrelsen af opsparet overskud og hensættelse til senere hævning, idet det er særskilt lovreguleret i virksomhedslovens § 10, stk. 1.
Efter virksomhedsskattelovens § 10, stk. 1 og ligningsvejledningens afsnit E.G.2.7.4 kan opsparet overskud og hensættelse til senere faktisk hævning kun ændres under forudsætning af, at der sker ændringer i virksomhedens indkomst. Virksomhedens overskud ændres ikke ved ændringen af kapitalafkastet. Der kan derfor ikke ske ændringer i hensættelse til senere faktisk hævning og opsparet overskud.
Klagerens repræsentant har fremsat påstand om, at der skal ske genoptagelse af klagerens skatteansættelser for indkomstårene 2001, 2006, 2008 og 2009.
Klageren har valgt at tilpasse indkomsten til mindst mulig skattebetaling her og nu sammen holdt med mindst mulig skattebetaling på sigt.
Strategien har været at tilpasse ægtefællernes personlige indkomst til samme niveau i det et betydeligt kapitalafkast fra virksomheden herefter i relation til topskatteberegningen skal beskattes hos den af ægtefællerne, der har den største personlige indkomst. Forskellen mellem det forkert fastsatte kapitalafkast og det ændrede kapitalafkast ønskes opsparet, som det ville have været sket, hvis den rigtige kapitalafkastsats havde været kendt på selvangivelsestidspunktet.
Kapitalafkast hæves fra virksomhedsordningen forud for personlig indkomst, og derfor har hele kapitalindkomsten skullet hæves forud for indkomsttilpasning personlig indkomst ægtefællerne imellem. I 2001 er der med den oprindelige kapitalafkastsats beregnet et kapitalafkast på 104.666 kr. Efter ændring af den oprindeligt forkert ansatte kapitalafkastsat fra 6 % til 5 % udgør kapitalafkastet alene 87.221 kr. Forskellen på 17.444 kr. ønsker skatteyder at opspare, idet dette ville have været sket, hvis den rigtige kapitalafkastsats havde været kendt på selvangivelsestidspunktet. Ved opsparing undgås der således at skulle afregnes topskat af de 17.444 kr.
Ved en ordlydsfortolkning af virksomhedsskattelovens § 10, stk. 1, fremgår det, at beslutningen om overførsel af overskud kan ændres, hvis der sker ændring af virksomhedens indkomst efter skatteforvaltningslovens § 27, hvilket er tilfældet i denne sag.
Betingelserne i skatteforvaltningslovens §§ 26, 27 og 30 er således opfyldt.
I SKATs styresignal, offentliggjort i SKM 2011.810,er det anført, at den forkerte beregning af kapitalafkastsatsen for perioden 2000 - 2010 indebærer, at der kan ske genoptagelse af ansættelserne efter reglerne i skatteforvaltningslovens §§ 26 og 27. Der vil dog kun ske genoptagelse af ansættelserne for de skattepligtige, der er blevet stillet dårligere som følge af den forkerte sats. Det er endvidere anført, at den skattepligtige kan anmode om omvalg efter skatteforvaltningslovens § 30, hvis en ansættelsesændring har betydning for valget, og de øvrige betingelser efter skatteforvaltningslovens § 30 er opfyldt.
Ved Landsskatterettens kendelse af 15. oktober 2013, offentliggjort i SKM 2013.767, blev der i en sag vedrørende tvangshævet kapitalafkast som følge af finansielle aktiver givet medhold i, at betingelserne for genoptagelse og omvalg efter skatteforvaltningslovens §§ 26, 27 og 30 var til stede. Ændringer i overskudsdisponering vedrørende hensættelser til senere hævninger m.v. må således anses for omfattet af begrebet ansættelsesændring i henhold til skatteforvaltningslovens § 30.
Ved Landsskatterettens kendelse af 9. juli 2014, offentliggjort i SKM 2014.730, blev der ligeledes givet tilladelse til ændret overskudsdisponering således, at kapitalindkomst og personlig indkomst for ægtefællerne kunne afpasses til topskattegrænsen.
Betingelserne anses således også for opfyldt i klagerens tilfælde, idet den forkert opgjorte kapitalafkastsats har været af betydning for klagerens overskudsdisponering. Såfremt klageren havde været bekendt med den korrekte kapitalafkastsats, da indkomstdisponeringen blev foretaget, kunne indkomstdisponeringen have omfattet et mindre kapitalafkast og et større opsparet overskud. Den for høje kapitalafkastsats har betydet, at der er truffet uhensigtsmæssige beslutninger ved de selvangivne valg.
Klageren er på den baggrund berettiget til at få genoptaget ansættelserne for indkomstårene 2001, 2006, 2008 og 2009 med hjemmel i skatteforvaltningslovens §§ 26, stk. 2 og 27, stk. 1, nr. 8. Klageren er endvidere berettiget til selvangivelsesomvalg efter skatteforvaltningslovens § 30, idet omvalget er direkte forbundet med ændringen. Der kan således ske ændringer i overskudsdisponering vedrørende opsparet overskud, mens de faktiske hævninger i de omhandlede indkomstår kan ikke ændres.
SKAT pålægges derfor at genoptage skatteansættelserne for indkomstårene 2001, 2006, 2008 og 2009.