Kendelse af 26-05-2015 - indlagt i TaxCons database den 10-07-2015

Indkomståret 2010

SKAT har ikke fundet grundlag for at genoptage klagerens skatteansættelse som følge af SKATs styresignal offentliggjort i SKM 2011.810 med henblik på ændring af kapitalafkastet og hævning af opsparet overskud m.v. i virksomhedsordningen.

Landsskatteretten pålægger SKAT at genoptage ansættelsen for det omhandlede indkomstår med henblik på at ændre kapitalafkast og hævning af opsparet overskud m.v. i virksomhedsordningen.

Faktiske oplysninger

Klageren har anvendt virksomhedsordningen i en årrække.

Klagerens repræsentant har i brev af 13. september 2012 anført følgende:

”Genoptagelsesanmodning for [person1], cpr nr. ..., ændret kapitalafkastsats

Vi skal hermed på vegne af vor kunde

[person1]

[adresse1]

[by1]

cpr nr.: ...

anmode om genoptagelse af indkomstårene 2001 og 2010.

Anmodningen sker på baggrund af styresignal af 14. december 2011, offentliggjort i SKM2011.810.SKAT.

Det beregnede kapitalafkast for nævnte år bedes omberegnet med ny, korrekt sats. Ændringerne i kapitalafkastsatsen er i nogle af årene afhængig af ændring i hævet-/op sparet overskud i virksomhedsordningen, som følge af at indkomsten er tilpasset at ægtefællernes personlige indkomst er ens.

Specificeret talmæssig opgørelse ses af vedlagte bilag. Måtte Skat have behov for yderligere oplysninger, kan der rettes henvendelse til undertegnede.

Måtte korrektionen medføre et for skatteyder ugunstigt resultat i form af restskat for det enkelte år frafaldes genoptagelses-anmodningen.”

SKAT har imødekommet anmodningen for indkomståret 2001.

SKATs afgørelse

SKAT har ikke imødekommet klagerens anmodning om genoptagelse af skatteansættelsen for indkomståret 2010. Afgørelsen er begrundet således:

Vi har ikke ændret din skat for 2010.

Din rådgiver har ved brev af 13. september 2012 bedt om at få ændret grundlaget for din skat for 2010 jf. styresignal SKM2011.810.SKAT.

Forslag

Indkomståret 2012

For 2010 mener vi, at grundlaget for din skat ikke kan ændres, fordi genoptagelse i henhold til styresignal SKM2011.810.SKAT ikke giver adgang til ændring i overskudsdisponeringen, da det kræver en ændring af virksomhedens skattepligtige overskud, jf. virksomhedsskattelovens § 10 stk. 1 og ligningsvejledningen E.G.2.7.2. Der er således ikke adgang til at hæve 50.000 kr. mindre af opsparet overskud.

Såfremt vi nedsætter kapitalafkastet for 2010, vil det medføre et større resultat af virksomhed for året, der skal beskattes som personlig indkomst efter personskattelovens § 3, jf. virksomhedsskattelovens § 10 stk. 1. Såfremt kapitalafkastet til trods herfor ønskes nedsat som anmodet om, bedes dette tilkendegivet inden fristens udløb.

Indsigelse

Din rådgiver har d. 26. september 2012 ringet og meddelt, at I er uenige i SKATs forslag. Rådgiver er af den opfattelse, at havde I kendt til en anden kapitalafkastsats, ville I have disponeret anderledes.

Skats afgørelse

Som forslaget dateret 20. september 2012.”

Klagerens opfattelse

Klagerens repræsentant har fremsat påstand om, at der skal ske genoptagelse af klagerens skatteansættelse for indkomståret 2010, således at der sker nedsættelse af kapitalafkastet, og at hævet opsparede overskud i virksomhedsordningen nedsættes delvist. Repræsentanten har henvist til en analog sag, SKM 2013.767.

Repræsentanten har i brev af 6. april 2015 anført følgende:

”...I 2010 betales topskat af kapitalindkomst på 50.958 kr. svarende til 6.436 kr.

Skatteyder har i 2010 beregnet et kapitalafkast på 4 % af grundlaget på 11.976.736 kr; 479.069 kr. I det indkomsten i 2010 var mindre, nemlig 308.858 kr. blev kapitalafkastet dog efter reglerne nedsat til maksimalt årets indkomst på 308.858 kr.

Ny kapitalafkastsats udgør for 2010 2 % hvorved kapitalafkastet skal beregnes til 239.535 kr. Ændring 69.323 kr.

Topskatten på kapitalindkomst beregnes på toppen af personlig indkomst, hos den ægtefælle, der har den højeste personlige indkomst.

Her har ægtefællen en personlig indkomst på 196.307 kr. Ved beregning af topskat skal tillægges indbetaling på kapitalpension. I nærværende sag er der ikke indskud på kapitalpension. Grundlag for topskat før kapitalindkomst udgør dermed 196.307 kr.

Skatteyder havde valgt at hæve opsparet overskud inkl. skat på 265.000 kr. Personlig indkomst (tillagt evt. indbetalt beløb på kapitalindkomst) er beløb hos skatteyder udgør 196.495kr.

Med en kapitalindkomst på 324.363 kr. for ægtefællerne skal der herefter betales topskat af: 196.495 + (324.363-80.000). minus bundfradrag for topskat 2010 389.900 kr., 50.958 kr.

Samlet set ville skatteyder i 2010 have beregnet et kapitalafkast på 69.323 kr. mindre, hvis han havde kendt den korrekte kapitalafkastsats ved udfærdigelse af skatteregnskabet for indkomståret 2010 herunder valgt at hæve 50.958 kr. mindre af tidligere års opsparing for herved at spare topskat.

...

Skattestrategi i nærværende sag

Skatteyder har i nærværende situation valgt at tilpasse indkomsten til mindst mulig skattebetaling her og nu sammenholdt med mindst mulig skattebetaling på sigt.

Strategien har været at tilpasse ægtefællernes personlige indkomst til samme niveau i det et betydeligt kapitalafkast fra virksomheden herefter i relation til topskatteberegningen skal beskattes hos den af ægtefællerne, der har den største personlige indkomst.

Kapitalafkast (kapitalindkomst) hæves fra virksomhedsskatteordningen forud for personlig indkomst, og derfor har hele kapitalindkomsten skullet hæves forud for indkomsttilpasning personlig indkomst ægtefællerne imellem. ...

Vi vedlægger endvidere kopi at regnskabssider, der viser indkomstdisponeringen.

Det fremgår styresignalet SKM 2011.810SKAT at skatteministeriet ekstraordinært har besluttet, at der kan ske genoptagelse, hvis der indsendes anmodning senest den 1. oktober 2012. Den ekstraordinære mulighed for genoptagelse må skyldes, at fejlen ved fastsættelse af kapitalafkastsats har medført, at en række erhvervsdrivende, der har brugt virksomhedsskatteordningen, er blevet opkrævet for store skatter.

Også i nærværende sag er skatteyder blevet afkrævet for store skatter. Havde den rigtige kapitalafkastsats været kendt i forbindelse med indkomstdisponeringen for de omtvistede år, havde skatteyder selvangivet i overensstemmelse med de ændringer, vi nu har anmodet SKAT om genoptagelse for.

Vi stiller os derfor undrende overfor SKAT’s afvisning af at genoptage nærværende sag.

Til støtte for den udvidede fortolkning taler endvidere en formålsfortolkning. Årsagen til genoptagelsesanmodningen er, at det har været til ugunst for skatteyder, at kapitalafkastsatsen har været fastsat for højt, i det skatteyder har fået tvangshævet en større del af virksomhedens indkomst, end han burde have haft. Skatteyder er derfor blevet ringere stillet som følge af, at kapitalafkastsatsen har været for høj. Nærværende sag er derfor at sammenligne med øvrige sager, hvor SKAT accepteret genoptagelse.

Når målsætningen med styresignalet er, at skatteydere ikke skal have skattemæssig ulempe af den fejl, der har været ved beregning af kapitalafkastsatsen så skal der også tillades genoptagelse i nærværende sag jf. skatteyders påstand.”

Landsskatterettens afgørelse

I SKATs styresignal offentliggjort i SKM 2011.810 er det anført, at den forkerte beregning af kapitalafkastsatsen for perioden 2000 - 2010 indebærer, at der kan ske genoptagelse af ansættelserne efter reglerne i skatteforvaltningslovens §§ 26 og 27. Der vil dog kun ske genoptagelse af ansættelserne for de skattepligtige, der er blevet stillet dårligere som følge af den forkerte sats. Det er endvidere anført, at den skattepligtige kan anmode om omvalg efter skatteforvaltningslovens § 30, hvis en ansættelsesændring har betydning for valget, og de øvrige betingelser efter skatteforvaltningslovens § 30 er opfyldt.

Ved Landsskatterettens kendelse af 15. oktober 2013, offentliggjort i SKM 2013.767, blev der i en sag vedrørende tvangshævninger som følge af finansielle aktiver, givet medhold i, at betingelserne for genoptagelse og omvalg efter skatteforvaltningslovens § 26, 27 og 30 var til stede. Ændringer i overskudsdisponering vedrørende hensættelser til senere hævninger m.v. må således anses for omfattet af begrebet ansættelsesændring i henhold til skatteforvaltningslovens § 30. SKAT har på baggrund heraf udstedt nyt styresignal, offentliggjort i SKM 2014.502.

Ved Landsskatterettens kendelse af 9. juli 2014, offentliggjort i SKM 2014.730, blev der ligeledes givet tilladelse til ændret overskudsdisponering således, at kapitalindkomst og personlig indkomst for ægtefællerne kunne afpasses til topskattegrænsen.

Betingelserne for genoptagelse må anses for opfyldt i klagerens tilfælde, idet den forkert opkrævede kapitalafkastsats har været af betydning for klageren. Klageren kunne, hvis han havde været bekendt med den korrekte kapitalafkastsats, da indkomstdisponeringen blev foretaget, have foretaget indkomstdisponeringen for 2010 således, at den personlige indkomst var bedre afpasset til topskattegrænsen.

I overensstemmelse med SKM 2014.730 er klageren berettiget til at få genoptaget ansættelsen med hjemmel i skatteforvaltningslovens § 26, stk. 2. Klageren er endvidere berettiget til selvangivelsesomvalg efter skatteforvaltningslovens § 30, idet omvalget er direkte forbundet med ændringen. Der kan således ske ændringer i overskudsdisponering vedrørende hensættelser til senere hævninger, men de faktiske hævninger i de omhandlede indkomstår kan ikke ændres. Der kan i øvrigt ikke ske ændring af kapitalafkastgrundlagene. Det bemærkes i denne forbindelse, at der alene kan ske omvalg for de tilfælde, hvor der er en dokumenteret, direkte sammenhæng mellem de ønskede ændringer og den for høje kapitalafkastsats.

SKAT pålægges derfor at genoptage skatteansættelsen for indkomståret 2010.