Kendelse af 10-09-2014 - indlagt i TaxCons database den 17-10-2014
Indkomstårene 2000, 2001 og 2002
SKAT har ikke fundet grundlag for at genoptage klagerens skatteansættelser som følge af SKATs styresignal offentliggjort i SKM 2011.810 med henblik på ændring af kapitalafkastet og opsparet overskud m.v. i virksomhedsordningen.
Landsskatteretten pålægger SKAT at genoptage ansættelserne for de omhandlede indkomstår med henblik på at ændre kapitalafkast og opsparet overskud m.v. i virksomhedsordningen.
Klageren har for indkomstårene 2000-2002 anvendt virksomhedsordningen.
Klagerens repræsentant har i brev af 29. august 2012 anført følgende:
”Genoptagelsesanmodning for [person1], cpr nr. ..., ændret kapitalafkastsats
Vi skal hermed på vegne af vor kunde
[person1]
[adresse1]
[by1]
cpr nr.: ...
anmode om genoptagelse af indkomstårene 2000, 2001, 2002.
Anmodningen sker på baggrund af styresignal af 14. december 2011, offentliggjort i SKM2011.810.SKAT.
Det beregnede kapitalafkast for nævnte år bedes omberegnet med ny, korrekt sats. Der var iårene opsparet maksimalt i virksomhedsordningen. Da kapitalafkastet var fra finansielle aktiver ønskes ændringen i kapitalafkastet opsparet i virksomhedsordningen.
Specificeret talmæssig opgørelse ses af vedlagte bilag. Måtte Skat have behov for yderligere oplysninger, kan der rettes henvendelse til undertegnede.
Måtte korrektionen medføre et for skatteyder ugunstigt resultat i form af restskat for det enkelte år frafaldes genoptagelses-anmodningen.”
SKAT har ikke imødekommet klagerens anmodning om genoptagelse af klagers skatteansættelser for indkomstårene 2000-2004. SKAT har begrundet afgørelsen således:
”Afgørelse: Vi har ikke ændret din skat
Du har bedt SKAT om at ændre grundlaget for din skat for 2000-2002.
Vi kan ikke ændre skatten, fordi:
Din revisor har ved brev af 29. august 2012 anmodet om en ændring af overskudsdisponeringen efter virksomhedsskattelovens bestemmelser, med henvisning til en nedsættelse af kapitalafkastsatsen, jf. SKM2O11.810.SKAT.
Den foreslåede ændring af kapitalafkastet vil medføre, at der vil ske en forhøjelse af den personlige indkomst til kr. 270.441 (2000), kr. 293.490 (2001) og kr. 258.978 (2002), hvilket medfører, at der beregnes arbejdsmarkedsbidrag, der overstiger tidligere foretagen beregning. Ændringen vil derfor medføre restarbejdsmarkedsbidrag og er således til ugunst, hvorfor ændringen ikke iværksættes.
Skattepligtige kan ændre overskudsdisponeringen i virksomhedsordningen, hvis SKAT har ændret på virksomhedens indkomst. Ændringen kan dog ikke overstige SKAT’s ændring af skatteansættelsen. hjemlen findes i virksomhedsskattelovens § 10, stk. 1.
Anmodningen om ændring af overskudsdisponering i virksomhedsordningen imødekommes derfor ikke, da SKAT ikke har foretaget ændring af virksomhedens skattepligtige indkomst.
Genoptagelse i henhold til styresignalet SKM2011.810.SKAT giver ikke adgang til ændring i overskudsdisponeringen, da det kræver en ændring af virksomhedens skattepligtige overskud, jf. virksomhedsskattelovens § 10, stk. I sammenholdt med ligningsvej ledningen Erhvervsdrivende afsnit E.G.2.7.4.
Din revisor har pr. telefon den 27. september 2012 anmodet om afgørelse i sagen, idet han ikke er enig med SKAT i ovenstående. Afgørelsen svarer derfor til SKAT’s forslag af 24. september 2012.”
Klagerens repræsentant har fremsat påstand om, at der skal ske genoptagelse af klagerens skatteansættelser for indkomstårene 2000-2002, således at der sker nedsættelse af kapitalafkastet, og at det opsparede overskud i virksomhedsordningen samtidig forøges tilsvarende.
Kapitalafkast satsen har gennem en årrække været beregnet på forkert grundlag og har derved været beregnet for høj. Dette medførte, at klageren fik mulighed for genoptagelse af skatteansættelser tilbage til 2000 med hjemmel i den ekstraordinære genoptagelsesadgang i skatteforvaltningslovens § 27. SKAT har i den anledning udsendt styresignal SKM2011.810.SKAT af den 14. december 2011.
Klageren har i den sammenhæng anmodet om genoptagelse af skatteansættelserne for 2000-2002, idet klageren har haft ulempe af den for højt ansatte kapitalafkastsats, jf. den talmæssige opgørelse klagerens anmodning af 29. august 2012.
I SKATs styresignal offentliggjort i SKM 2011.810 er det anført, at den forkerte beregning af kapitalafkastsatsen for perioden 2000 - 2006 og 2008 - 2010 indebærer, at der kan ske genoptagelse af ansættelserne efter reglerne i skatteforvaltningslovens §§ 26 og 27. Der vil dog kun ske genoptagelse af ansættelserne for de skattepligtige, der er blevet stillet dårligere som følge af den forkerte sats. Tvangshævning af kapitalafkastet som følge af, at der indgår finansielle aktiver i kapitalafkastgrundlaget, er konkret nævnt i styresignalet som et tilfælde, hvor en for høj kapitalafkastsats har bevirket en for høj skatteberegning. Det er endvidere anført, at den skattepligtige kan anmode om omvalg efter skatteforvaltningslovens § 30, hvis en ansættelsesændring har betydning for valget, og de øvrige betingelser efter skatteforvaltningslovens § 30 er opfyldt.
Klagerens opsparingsmuligheder i virksomhedsordningen for de omhandlede indkomstår har som følge af finansielle aktiver været begrænset, jf. virksomhedsskattelovens § 4. Det ”tvangshævede” kapitalafkast for de pågældende indkomstår skulle imidlertid have været mindre, og klageren kunne således have opsparet yderligere beløb i virksomhedsordningen, såfremt SKAT ikke havde beregnet kapitalafkastsatsen for højt for de pågældende indkomstår.
Ved Landsskatterettens kendelse af 15. oktober 2013, offentliggjort i SKM 2013.767, blev der i en lignende sag givet medhold i, at betingelserne for genoptagelse og omvalg efter skatteforvaltningslovens §§ 26, 27 og 30 var til stede. Ændringer i overskudsdisponering vedrørende hensættelser til senere hævninger m.v. må således anses for omfattet af begrebet ansættelsesændring i henhold til skatteforvaltningslovens § 30.
Betingelserne anses ligeledes for opfyldt i dit tilfælde, idet den forkert opkrævede kapitalafkastsats har været af betydning for klageren og har medført, at for meget af virksomhedens overskud har været tvangshævet og ikke opsparet i virksomhedsordningen.
I overensstemmelse hermed tillades klageren derfor at få genoptaget ansættelserne med hjemmel i skatteforvaltningslovens § 27, stk. 1, nr. 8, således at tvangshævningerne nedsættes som følge af den forkert anvendte kapitalafkastsats. Der gives samtidigt tilladelse til selvangivelsesomvalg efter skatteforvaltningslovens § 30, idet omvalget er direkte forbundet med ændringen. Det bemærkes i denne forbindelse, at der alene kan ske omvalg for de tilfælde, hvor der er en dokumenteret, direkte sammenhæng mellem de ønskede ændringer og den for høje kapitalafkastsats, hvilket er tilfældet i nærværende sag, hvor den for høje kapitalafkastsats har medført for høje tvangshævninger i medfør af virksomhedsskattelovens § 4.
SKAT pålægges derfor at genoptage ansættelserne for de omhandlede indkomstår med henblik på at ændre kapitalafkast og opsparet overskud m.v. i virksomhedsordningen.