Kendelse af 27-03-2015 - indlagt i TaxCons database den 10-05-2015
Indkomstårene 2001, 2003, 2004 og 2006
SKAT har ikke imødekommet en anmodning om genoptagelse af skatteansættelserne for indkomstårene 2001, 2003 og 2004. For indkomståret 2006 er anmodningen delvis efterkommet.
Landsskatteretten pålægger SKAT at genoptage de omhandlede indkomstår.
Ved brev af 4. september 2012 har klagerens repræsentant anmodet om genoptagelse af skatteansættelserne for indkomstårene 2001, 2003, 2004 og 2006. Da den hidtil offentliggjorte kapitalafkastsats er nedsat til en korrekt sats er det hidtil overførte fulde beregnede kapitalafkastbeløb overført fra virksomhedsordningen for højt. Dette beløb ønskes nu korrigeret og beregnet ud fra den korrekte og ikke den fejlbehæftede kapitalafkastsats. Der er henvist til, at SKAT i styresignalet offentliggjort i SKM 2011.810 har ændret praksis og i den forbindelse nedsat kapitalafkastsatsen for perioden 2000-2006 og 2008-2010.
SKATs afgørelse af 18. december 2012 er begrundet således:
”Din rådgiver har i brev af 4. september 2012 bedt om at få ændret grundlaget for din skat for 2001, 2003, 2004 og 2006, grundet ændrede kapitalafkastsatser og med henvisning til styresignal af 14. december 2011, offentliggjort i SKM2011.810.SKAT. Der er vedlagt et bilag med opgørelse af det beløb, som for de enkelte indkomstår ønskes flyttet fra kapitalindkomst til indkomst til virksomhedsbeskatning.
SKAT har ikke ændret opgørelsen helt, som der ønskes, men ændret grundlaget for din skat sådan:
Indkomståret 2006:
Kapitalafkastet i virksomhedsordningen ændres til88.712 kr.
Kapitalafkastet ændres til 88.712 kr. i overensstemmelse med din rådgivers anmodning. Vi kan dog ikke imødekomme anmodningen om, at indkomst til virksomhedsbeskatning ændres fra 856.000 kr. til 899.571 kr. og resultat af virksomhed er uændret 296.999 kr.
Resultat af virksomhed før AM-bidrag/pension udgør derfor 340.570 kr. Beløbet efter fradrag af AM-bidrag/pension udgør 313.325 kr. og beskattes som personlig indkomst efter personskattelovens § 3, jf. virksomhedsskattelovens § 10, stk. 1.
Ændringen er foretaget, da det vil være til gunst for dig, jf. nedenstående.
SKAT har gennemgået din rådgivers ansøgning, og vi mener, at grundlaget for din skat ikke kan ændres for 2001, 2003 og 2004, men delvist for 2006. Det er fordi genoptagelse i henhold til styresignalet SKM2011.810.SKAT ikke giver adgang til ændring i overskudsdisponeringen, da det kræver en ændring af virksomhedens skattepligtige overskud, jf. virksomhedskattelovens § 10, stk. 1 sammenholdt med ligningsvejledningen Erhvervsdrivende, afsnit E.G.2.4.7.
Virksomhedens skattepligtige overskud vil fortsat være uændret 1.304.517 kr. for 2001, 406.251 kr. for 2003, 928.826 kr. for 2004 og 1.285.282 kr. for 2006, selvom der sker en ændring af kapitalafkastet for de pågældende år.
Såfremt vi nedsætter kapitalafkastet for årene 2001, 2003 og 2004, vil det således medføre et større resultat af virksomhed for hvert af årene, som skal beskattes som personlig indkomst efter personskattelovens § 3, jf. virksomhedsskattelovens § 10, stk. 1. Da det således vil være til ugunst for dig, har vi valgt ikke at foretage ændringerne i kapitalafkastet for årene.”
Klagerens repræsentant har fremsat påstand om, at klageren for indkomstårene 2001, 2003, 2004 og 2006 er berettiget til omvalg af opsparet overskud og hensættelse til senere faktisk hævning, som følge af ændret kapitalafkastsats jf. styresignal SKM 2011.810, idet indkomsten hidtil er tilpasset via opsparinger i virksomhedsordningen efter en fastlagt skattestrategi.
Kapitalafkastet ønskes nedsat og opsparet overskud forhøjet med et tilsvarende beløb således:
2001 | 17.806 kr. |
2003 | 63.262 kr. |
2004 | 67.079 kr. |
2006 | 43.571 kr. |
Efter repræsentantens opfattelse er indkomstoptimeringen i virksomhedsordningen foretaget på et forkert grundlag på grund af de forkerte kapitalafkastsatser. Der kan ske ligningsmæssige ændringer, idet kapitalafkastet er beregnet forkert på grund af en myndighedsfejl. Det fremgår af klagerens indkomstopgørelser, at hans personlige indkomst og kapitalindkomst er beskattet med topskat på grund af for høj kapitalafkastsats. Det for meget opgjorte kapitalafkast ønskes opsparet i virksomhedsordningen.
Repræsentanten anfører, at det ikke fremgår af virksomhedsskattelovens § 10, stk. 1, at der alene kan ske opsparing, hvis der ændres på virksomhedens indkomst. Grundlæggende mener repræsentanten, at det klart fremgår af virksomhedsskattelovens § 10, stk. 1, at den skal læses i sammenhæng med § 7, der omhandler kapitalafkast.
Repræsentanten oplyser, at hvis klager havde været bekendt med den korrekte kapitalafkastsats da indkomstdisponeringen blev foretaget, kunne indkomstdisponeringen være foretaget med afpasning af den personlige indkomst til topskattegrænsen, bl.a. under hensyntagen til de særlige regler om beskatning af kapitalafkast for ægtefæller.Repræsentanten har fremlagt beregninger af sparet topskat.
I SKATs styresignal offentliggjort i SKM 2011.810er det anført, at den forkerte beregning af kapitalafkastsatsen for perioden 2000 - 2010 indebærer, at der kan ske genoptagelse af ansættelserne efter reglerne i skatteforvaltningslovens §§ 26 og 27. Der vil dog kun ske genoptagelse af ansættelserne for de skattepligtige, der er blevet stillet dårligere som følge af den forkerte sats. Det er endvidere anført, at den skattepligtige kan anmode om omvalg efter skatteforvaltningslovens § 30, hvis en ansættelsesændring har betydning for valget, og de øvrige betingelser efter skatteforvaltningslovens § 30 er opfyldt.
SKAT har nægtet at efterkomme klagerens anmodning om at genoptage ansættelsen for indkomstårene 2001, 2003, 2004 og 2006 med henblik på at ændre hensættelsen til senere hævning og overskudsdisponeringen i virksomhedsordningen. Der er henvist til, at en ændring i overskudsdisponeringen kræver en ændring af virksomhedens skattepligtige overskud, jf. virksomhedsskattelovens § 10, stk. 1.
Ved Landsskatterettens kendelse af 15. oktober 2013, offentliggjort i SKM 2013.767, blev der i en sag vedrørende tvangshævet kapitalafkast som følge af finansielle aktiver givet medhold i, at betingelserne for genoptagelse og omvalg efter skatteforvaltningslovens §§ 26, 27 og 30 var til stede. Ændringer i overskudsdisponering vedrørende hensættelser til senere hævninger m.v. må således anses for omfattet af begrebet ansættelsesændring i henhold til skatteforvaltningslovens § 30.
Ved Landsskatterettens kendelse af 9. juli 2014, offentliggjort i SKM 2014.730, blev der ligeledes givet tilladelse til ændret overskudsdisponering således, at kapitalindkomst og personlig indkomst for ægtefællerne kunne afpasses til topskattegrænsen.
Betingelserne anses således også for opfyldt i klagerens tilfælde, idet den forkert opgjorte kapitalafkastsats har været af betydning for klagerens overskudsdisponering. Såfremt klageren havde været bekendt med den korrekte kapitalafkastsats, da indkomstdisponeringen blev foretaget, ville indkomstdisponeringen kunne have omfattet et mindre kapitalafkast og den personlige indkomst afpasset til topskattegrænsen. Den for høje kapitalafkastsats har bevirket, at der er betalt mere i skat i de omhandlede år, end hvis der var overskudsdisponeret i virksomhedsordningen med udgangspunkt i et lavere kapitalafkast. Den for høje kapitalafkastsats har således betydet, at der er truffet uhensigtsmæssige beslutninger ved de selvangivne valg.
Klageren er på den baggrund berettiget til, at få genoptaget ansættelserne med hjemmel i skatteforvaltningslovens § 27, stk. 1, nr. 8. Klageren er endvidere berettiget til selvangivelsesomvalg efter skatteforvaltningslovens § 30, idet omvalget er direkte forbundet med ændringen. Der kan således ske ændringer i overskudsdisponering vedrørende hensættelser til senere hævninger, men de faktiske hævninger i de omhandlede indkomstår kan ikke ændres. Der kan i øvrigt ikke ske ændring af kapitalafkastgrundlagene. Det bemærkes i denne forbindelse, at der alene kan ske omvalg for de tilfælde, hvor der er en dokumenteret, direkte sammenhæng mellem de ønskede ændringer og den for høje kapitalafkastsats.
SKAT pålægges derfor at genoptage skatteansættelserne for indkomstårene 2001, 2003, 2004 og 2006.