Kendelse af 09-04-2015 - indlagt i TaxCons database den 10-05-2015
Indkomståret 2008
SKAT har ikke fundet grundlag for at genoptage klagerens skatteansættelse for indkomståret 2008 som følge af SKATs styresignal offentliggjort i SKM 2011.810 med henblik på ændring af kapitalafkastet,personlig indkomst og opsparet overskud m.v. i virksomhedsordningen.
Landsskatteretten pålægger SKAT at genoptage ansættelsen for det omhandlede indkomstår med henblik på at ændre kapitalafkast, personlig indkomst og opsparet overskud m.v. i virksomhedsordningen.
Klageren har for indkomståret 2008 anvendt virksomhedsordningen.
Klagerens repræsentant har i brev af 25. september 2012 til SKAT anført følgende:
”Vedr. genoptagelse jf. SKM2011.810.SKAT, kapitalafkastsatsen
Vi skal hermed på vegne af vores kunde [person1] CPR-nr.. ..., anmode om at få genoptaget skatteansættelsen for år 2008 i henhold til ovenstående styresignal.
2008:
Selvangivet kapitalafkast194.167 kr.
Ændres til155.333 kr.
Selvangivet konto for opsparet overskud304.500 kr.
Ændres til243.500 kr.
Selvangivet resultat af virksomhed 60.267 kr.
Ændres til160.101 kr.
Skulle ovenstående give anledning til spørgsmål er I velkommen til, at kontakte mig.”
I brev af 11. februar 2013 til SKAT suppleres anmodningen med, at baggrunden for anmodning om ændring bl.a. var, at tage hensyn til indkomstgrænsen ved skattenedslag for seniorer, som SKM2012.615 giver mulighed for.
SKAT har ikke imødekommet klagerens anmodning om genoptagelse af klagers skatteansættelser for indkomståret 2008 og har begrundet afgørelsen således:
”Din rådgiver har anmodet om ændring af kapitalafkast og overskudsdisponering som følge af styresignalet SKM2011.810.SKAT.
SKM2011.810.SKAT giver alene ret til at ændre i rentekorrektionen/kapitalafkastet. Ændringen i rentekorrektionen/kapitalafkastet giver ikke samtidig adgang til at ændre i størrelsen af opsparet overskud og hensættelse til senere hævning, idet der er særskilt lovreguleret i virksomhedsskattelovens § 10, stk. 1.
Efter virksomhedsskattelovens § 10, stk. 1 og ligningsvejledningen afsnit E.G.2.7.4 kan opsparet overskud og hensættelse til senere faktisk hævning ultimo i året kun ændres under forudsætning af, at der sker ændringer i virksomhedens indkomst. Virksomhedens overskud ændres ikke ved beregning af kapitalafkastet. Der kan derfor ikke ske ændringer i hensættelse til senere hævning eller opsparet overskud.
Din rådgiver har ved mail af 5. december 2012 oplyst, at der ikke er enighed med SKAT i ovenstående. Der anføres, at der tages hensyn til indkomstgrænsen i § 2 i lov nr. 473 af 17. juni 2008 om skattenedslag for seniorer, hvilket SKM2012.615 giver mulighed for. Der anføres tillige, at der er sket ligningsmæssige ændringer og slutteligt anmodes om omvalg efter skatteforvaltningslovens § 30.
SKAT fastholder det oprindelige forslag, hvorfor afgørelsen svarer til det udsendte forslag af 21. november 2012. SKAT mener ikke, at der er foretaget en forhøjelse af virksomhedens resultat for indkomståret 2008.”
Klagerens repræsentant har fremsat påstand om, at der skal ske genoptagelse af klagerens skatteansættelse for indkomståret 2008 således at der sker nedsættelse af kapitalafkastet, og at det opsparede overskud i virksomhedsordningen samtidig forøges. Der er anmodet om genoptagelse af skatteansættelsen for 2008, idet indkomstoptimeringen i virksomhedsordningen er foretaget på et forkert grundlag.
Efter repræsentantens opfattelse skal virksomhedsskattelovens § 10, stk. 1 læses i sammenhæng med § 7, der omhandler kapitalafkast, og kan ikke læses uden inddragelse af § 5 om hæverækkefølge/ overskudsdisponering.
Det er repræsentantens opfattelse, at der er sket ligningsmæssige ændringer, idet kapitalafkastet er beregnet forkert fordi der er sket en myndighedsfejl, og på den baggrund bør forholdet også være omfattet af skatteforvaltningslovens § 27, stk. 1, da der er sket en offentligretlig ændring af ansættelsen.
Alternativt anmoder repræsentanten om, at der gives tilladelse til selvangivelsesomvalg efter skatteforvaltningslovens § 30, begrundet med, at den foretagne indkomstdisponering er foretaget på forkert grundlag på grund af den forkerte kapitalafkastsats.
Repræsentanten har i mail af 6. marts 2015 anført følgende:
”[person1] selvangav oprindeligt et kapitalafkast på 194.167 kr. Dette fremgår eksempelvis af vedhæftede kopi af årsopgørelsen for indkomståret 2008 og den vedhæftede kopi af skatteregnskabet for 2008. Beregningen af det selvangivne kapitalafkast fremgår på side 36 i skatteregnskabet.
Den ændrede kapitalafkastsats ville konkret have betydet, at kapitalafkastet i stedet skulle være beregnet til 155.333 kr., idet satsen er nedsat fra 5 til 4 %.
Forholdet har i den konkrete sag betydning for [person1]s mulighed for at opnå det såkaldte seniornedslag. En problemstilling som Landsskatteretten tidligere har behandlet med et for skatteyderen gunstigt resultat.
Indkomsten ønskes i øvrigt disponeret således at der opspares et mindre beløb i relation til virksomhedsordningen. Der ønskes således alene opsparet 243.500 kr. i stedet for oprindeligt 304.500 kr. Med denne ændring af disponeringen af virksomhedens resultat ændres resultat af virksomhed fra 60.267 kr. til 160.101 kr., hvilket også fremgår af vores oprindelige klage.
Ergo må det være dokumenteret, at den for høje kapitalafkastsats har været til ugunst for [person1] i 2008”
Ved opgørelsen af kapitalafkastet har revisoren anvendt den kapitalafkastsats på 5 %, der oprindeligt var offentliggjort af SKAT. SKAT har imidlertid nedsat kapitalafkastsatsen for 2008 fra 5 % til 4 %, jf. styresignal SKM2011.810.SKAT, hvoraf det fremgår, at der kan ske genoptagelse af ansættelserne efter reglerne i skatteforvaltningslovens §§ 26 og 27. For så vidt angår indkomstårene 2008, 2009 og 2010 kan der ske ordinær genoptagelse til fordel for de berørte skattepligtige efter skatteforvaltningslovens § 26. For indkomståret 2008 er genoptagelsesfristen i øvrigt forlænget til 1. oktober 2012. Der vil dog kun ske genoptagelse af ansættelserne for de skattepligtige, der er blevet stillet dårligere som følge af den forkerte sats. Af styresignalet fremgår endvidere følgende:
"(...)
I ganske få tilfælde er det nødvendigt, at den skattepligtige selv tager initiativ til, at der sker genoptagelse.
Udover de tilfælde, der er nævnt under punkt 2.1., kan det også i andre tilfælde have været til ugunst for de skattepligtige, der har anvendt kapitalafkastsatsen, at den har været fastsat for højt.
I disse tilfælde er det nødvendigt, at den skattepligtige selv fremsætter en anmodning om genoptagelse og fremlægger dokumentation for, at den skattepligtige er blevet stillet ringere som følge af, at kapitalafkastsatsen har været for høj.
(...)"
Skatteforvaltningslovens § 26, stk. 2 har følgende ordlyd:
"En skattepligtig, der ønsker at få ændret sin ansættelse af indkomst- eller ejendomsværdiskat, skal senest den 1. maj i det fjerde år efter indkomstårets udløb fremlægge oplysninger af faktisk eller retlig karakter, der kan begrunde ændringen."
Klageren har i 2008 selvangivet et kapitalafkast på 194.167 kr. ved anvendelse af en kapitalafkastsats på 5 %. Som udgangspunkt ville klageren kun have haft et kapitalafkast på 155.333 kr., hvis SKAT ikke havde beregnet kapitalafkastsatsen for højt for 2008. En ansættelsesændring af kapitalafkastet og personlig indkomst vil medføre en ændret skatteberegning. Klageren vil kunne opnå en lavere nettoskattebetaling som følge af seniornedslaget. Klageren må på den baggrund være berettiget til genoptagelse af indkomstansættelsen for 2008, jf. skatteforvaltningslovens § 26, stk. 2, og Landsskatterettens afgørelse offentliggjort som SKM2014.372.LSR.
Landsskatteretten pålægger derfor SKAT at genoptage klagerens ansættelse for indkomståret 2008 med henblik på en ændring af kapitalafkast, personlig indkomst og opsparet overskud m.v.