Kendelse af 08-04-2015 - indlagt i TaxCons database den 10-05-2015
Indkomstårene 2005 og 2006
SKAT har ikke fundet grundlag for at genoptage klagerens skatteansættelser som følge af SKATs styresignal offentliggjort i SKM 2011.810 med henblik på ændring af kapitalafkastet og opsparet overskud m.v. i virksomhedsordningen.
Landsskatteretten pålægger SKAT at genoptage ansættelserne for de omhandlede indkomstår med henblik på at ændre kapitalafkast og opsparet overskud m.v. i virksomhedsordningen
Klageren har anvendt virksomhedsordningen i en årrække. Klageren har drevet en landbrugsvirksomhed med salg af planteproduktion.
Ifølge klagerens årsregnskaber for indkomstårene 2005 og 2006 udgør finansielle aktiver primo henholdsvis 48,8 % og 46,8 %.
Klagerens repræsentant har i brev af 19. september 2012 anført følgende:
Ændret kapitalafkast-sats, indkomstændringer 2005 - 2006
På vegne af
CPR-nr.. ...
[person1]
v/ [person2], [adresse1]
[by1]
beder vi om ændring af virksomhedsordningens fordeling af resultatet på grund af rettelse af kapitalafkastsatsen jf. SKAT-styresignal 2011-353-0056.
Vedlagt oversigt over ændringerne i selvangivelsens felter for årene 2000 til 2011 incl, de afledte ændringer for efterfølgende år.
[person1] afgik ved døden i 2007. Ægtefællen [person2], CPR-nr.. ... sidder i uskiftet bo.”
SKAT har ikke imødekommet boets anmodning om genoptagelse af skatteansættelserne for indkomstårene 2005 og 2005. Afgørelsen er begrundet således:
”Afgørelse: Vi har ikke ændret din skat
Du har bedt SKAT om at ændre grundlaget for din skat for 2005,2006.
Vi har ikke ændret din skat.
SKATs forslag af 24. september 2012
Din rådgiver har ved brev af 19. september 2012 bedt om at af ændret grundlaget for din skat for 2005,2006 som følge af ændret kapitalafkastsats jf. styresignal SKM.2011.810.SKAT.
SKAT har gennemgået anmodningen. Ifølge anmodningen ønsker du kapitalafkastet beregnet med den korrekte sats, og du ønsker, at denne reduktion i kapitalafkastet spares op i virksomheden.
Vi mener at grundlaget for din skat ikke kan ændres, fordi genoptagelse i henhold til styresignal SKM2OI l.810.SKAT ikke giver adgang til ændring i overskudsdisponeringen, da det kræver en ændring af virksomhedens skattepligtige overskud, jf. virksomhedsskatteloven § 10 stk. 1 og ligningsvejledningen E.G.2.7.4.
Såfremt vi nedsætter kapitalafkastet det pågældende år, vil det medføre et større resultat af virksomhed for året, der skal beskattes som personlig indkomst efter personskattelovens § 3, jf. virksomhedsskattelovens § 10 stk. 1. Såfremt du på trods heraf stadig ønsker kapitalafkastet nedsat, bedes dette tilkendegivet inden fristens udløb.
Indsigelser modtaget pr. telefon d. 12. oktober 2012 fra rådgiver [person3], [virksomhed1]
Er uenig i SKATs forslag.
SKATs afgørelse
Som SKATs forslag jf. ovenfor.”
Boets repræsentant har fremsat påstand om, at der skal ske genoptagelse af klagerens skatteansættelse for indkomstårene 2005, således at der sker nedsættelse af kapitalafkastet, og at det opsparede overskud i virksomhedsordningen samtidig forøges tilsvarende. Som følge af ændringen for 2005 skal hævet opsparet overskud for indkomstret 2006 forøges med 57.855 kr. i forhold til det selvangivne. SKAT kan ikke nægte at ændre i elementer i den indkomstdisponering, som ville være gennemført for 2005 og 2006, hvis den korrekte kapitalafkastsats havde været kendt da indkomstdisponeringen blev gennemført
Repræsentanten har henvist til en analog sag, SKM 2013.767.
Repræsentanten har i brev af 3. oktober 2014 anført følgende:
”Oplysninger sagsnr. 13-0074575 - [person1]
CPR-nr.. .... Svar på brev af 26/8 2014.
1) I overensstemmelse med de forkert udmeldte kapitalafkastsatser er beregnet et kapitalafkast for 2005, som har medført betaling af topskat.
Havde skatteyder og rådgiver været bekendt med den korrekte kapitalafkastsats, da indkomstdisponeringen blev foretaget, ville indkomstdisponeringen i overensstemmelse med virksomhedsskattelovens muligheder med brug af den korrekte sats have omfattet et mindre beregnet kapitalafkast, og herefter tilpasning af skatteyders personlige indkomst gennem opsparing i virksomhedsordningen med udgangspunkt i de korrekte forudsætninger.
I det efterfølgende år 2006 ville en del af opsparingen i virksomhedsordningen have været tvangshævet på grund af et mindre underskud i virksomheden, og den øvrige del af opsparingen ville skatteyder have valgt at hæve, da det kunne ske uden betaling af mellem- eller topskat. Derefter ville der ikke være konsekvensændringer af korrektionen.
2) Jfr. punkt i er forholdene omfattet af styresignal SKM2014.502SKAT afsnit 2.3 og 2.5, da den for høje kapitalafkastsats har betydet, at der er truffet uhensigtsmæssige beslutninger ved de selvangivne valg.
Vi henviser endvidere til beskrivelse af sagen i brev til Skatteankenævnet af 19/2 2013.”
I SKATs styresignal offentliggjort i SKM 2011.810 er det anført, at den forkerte beregning af kapitalafkastsatsen for perioden 2000 - 2010 indebærer, at der kan ske genoptagelse af ansættelserne efter reglerne i skatteforvaltningslovens §§ 26 og 27. Der vil dog kun ske genoptagelse af ansættelserne for de skattepligtige, der er blevet stillet dårligere som følge af den forkerte sats. Det er endvidere anført, at den skattepligtige kan anmode om omvalg efter skatteforvaltningslovens § 30, hvis en ansættelsesændring har betydning for valget, og de øvrige betingelser efter skatteforvaltningslovens § 30 er opfyldt.
Ved Landsskatterettens kendelse af 15. oktober 2013, offentliggjort i SKM 2013.767, blev der i en sag vedrørende tvangshævninger som følge af finansielle aktiver, givet medhold i, at betingelserne for genoptagelse og omvalg efter skatteforvaltningslovens § 26, 27 og 30 var til stede. Ændringer i overskudsdisponering vedrørende hensættelser til senere hævninger m.v. må således anses for omfattet af begrebet ansættelsesændring i henhold til skatteforvaltningslovens § 30. SKAT har på baggrund heraf udstedt nyt styresignal, offentliggjort i SKM 2014.502.
Ved Landsskatterettens kendelse af 9. juli 2014, offentliggjort i SKM 2014.730, blev der ligeledes givet tilladelse til ændret overskudsdisponering således, at kapitalindkomst og personlig indkomst for ægtefællerne kunne afpasses til topskattegrænsen.
Betingelserne for genoptagelse må anses for opfyldt i klagerens tilfælde, idet den forkert opkrævede kapitalafkastsats har været af betydning for klageren og har medført, at for meget af virksomhedens overskud har været tvangshævet og ikke opsparet i virksomhedsordningen. Klageren kunne endvidere, hvis han havde været bekendt med den korrekte kapitalafkastsats, da indkomstdisponeringen blev foretaget, foretaget indkomstdisponeringen for 2005 således, at den personlige indkomst var bedre afpasset til topskattegrænsen.I indkomståret 2006 kunne klageren herefter hæve det yderligere opsparede beløb i virksomheden.
I overensstemmelse med SKM 2013.767 og SKM 2014.730 er klageren berettiget til at få genoptaget ansættelsen med hjemmel i skatteforvaltningslovens § 27, stk. 1, nr. 8. Klageren er endvidere berettiget til selvangivelsesomvalg efter skatteforvaltningslovens § 30, idet omvalget er direkte forbundet med ændringen. Der kan således ske ændringer i overskudsdisponering vedrørende hensættelser til senere hævninger, men de faktiske hævninger i de omhandlede indkomstår kan ikke ændres. Der kan i øvrigt ikke ske ændring af kapitalafkastgrundlagene. Det bemærkes i denne forbindelse, at der alene kan ske omvalg for de tilfælde, hvor der er en dokumenteret, direkte sammenhæng mellem de ønskede ændringer og den for høje kapitalafkastsats.
SKAT pålægges derfor at genoptage skatteansættelserne for indkomstårene 2005 og 2006.