Kendelse af 27-03-2015 - indlagt i TaxCons database den 10-05-2015
Indkomstårene 2008 og 2009
SKAT har ikke fundet grundlag for at genoptage klagerens skatteansættelser som følge af SKATs styresignal offentliggjort i SKM 2011.810 med henblik på ændring af kapitalafkastet og opsparet overskud m.v. i virksomhedsordningen.
Landsskatteretten pålægger SKAT at genoptage ansættelserne for de omhandlede indkomstår med henblik på at ændre kapitalafkast og opsparet overskud m.v. i virksomhedsordningen.
Klageren har i en årrække anvendt virksomhedsordningen. Klageren driver en mindre landbrugsvirksomhed med salg af svin og planteproduktion.
Ifølge klagerens årsregnskaber for 2008 og 2009 udgør finansielle aktiver primo henholdsvis 53,5 % og 18,3 %.
Klagerens repræsentant har i brev af 21. september 2012 anført følgende:
”Ændret kapitalafkast-sats, indkomstændringer 2000 - 2011
På vegne af
CPR-nr.. ...
[person1]
[adresse1], [...]
[by1]
beder vi om ændring af virksomhedsordningens fordeling af resultatet på grund af rettelse af kapitalafkastsatsen jf. SKAT-styresignal 2011-353-0056.
Vedlagt oversigt over ændringerne i selvangivelsens felter for årene 2000 til 2011 incl, de afledte ændringer for efterfølgende år.
SKAT har ikke imødekommet klagerens anmodning om genoptagelse af skatteansættelserne for indkomstårene 2008 og 2009. Afgørelsen er begrundet således:
”Afgørelse: Vi har ikke ændret din skat
SKATs forslag af 26. oktober 2012
Du har bedt om at få ændret grundlaget for din skat for 2008-2011.
SKAT har gennemgået din ansøgning, og vi mener, at grundlaget for din skat ikke kan ændres.
Din rådgiver har anmodet om ændring af kapitalafkast og overskudsdisponering, som følge af styre- signalet SKM2011.810.SKAT.
SKM2011.810.SKAT giver alene ret til at ændre i rentekorrektionen/kapitalafkastet. Ændringen i rentekorrektionen/kapitalafkastet giver ikke samtidig adgang til at ændre i størrelsen af opsparet overskud og hensættelse til senere hævning, idet det er særskilt lovreguleret i virksomhedsskattelovens § 10, stk. 1.
Efter virksomhedsskattelovens § 10, stk. 1 og ligningsvejledningens afsnit E.G.2.7.4 kan opsparet overskud og hensættelse til senere faktisk hævning kun ændres under forudsætning af, at der sker ændringer i virksomhedens indkomst. Virksomhedens overskud ændres ikke ved ændringen af kapitalafkastet. Der kan derfor ikke ske ændringer i hensættelse til senere faktisk hævning og opsparet overskud.
Indsigelser
Der er ikke indgået indsigelser til SKATs forslag.
SKATs afgørelse
Som SKATs forslag, jf. ovenfor.”
Klagerens repræsentant har fremsat påstand om, at der skal ske genoptagelse af klagerens skatteansættelser for indkomstårene 2008 og 2009, således at der sker nedsættelse af kapitalafkastet, og at det opsparede overskud i virksomhedsordningen samtidig forøges tilsvarende. SKAT kan ikke nægte at ændre i elementer i den indkomstdisponering, som ville være gennemført for 2008 og 2009, hvis den korrekte kapitalafkastsats havde været kendt da indkomstdisponeringen blev gennemført. Repræsentanten har henvist til en analog sag, SKM 2013.767.
Repræsentanten har i brev af 3. oktober 2014 anført følgende:
”Oplysninger sagsnr. 13-0074577 - [person1]
CPR-nr.. .... Svar på brev af 26/8 2014.
1) I overensstemmelse med de forkert udmeldte kapitalafkastsatser er beregnet et kapitalafkast for årene 2008 og 2009, som har medført betaling af topskat. På grund af reglen om finansielle aktiver var den del af kapitalafkastet, som kunne opspares, begrænset.
Havde skatteyder og rådgiver været bekendt med den korrekte kapitalafkastsats, da indkomst-disponeringen blev foretaget, ville indkomstdisponeringen i overensstemmelse med virksomhedsskattelovens muligheder med brug af den korrekte sats have omfattet et mindre beregnet kapitalafkast af de finansielle aktiver, og herefter tilpasning af skatteyders personlige indkomst til topskattegrænsen gennem opsparing i virksomhedsordningen med udgangspunkt i de korrekte forudsætninger.
I de efterfølgende år 2010-2011 samt 2013 og 2013 skyldes ændringerne alene korrektionerne til opsparet overskud tidligere år, som har påvirket kapitalafkastgrundlaget.
2) Jfr. punkt 2 er forholdene omfattet af styresignal SKM2014.502SKAT afsnit 2.3 og 2.5, da den for høje kapitalafkastsats har betydet, at der er truffet uhensigtsmæssige beslutninger ved de selvangivne valg.
Under konsekvensberegninger af sagen vedrørende de efterfølgende år har vi efterfølgende konstateret mindre korrektioner på grund af de finansielle aktivers indvirkning.
Vi henviser endvidere til beskrivelse af sagen i brev til Skatteankenævnet af 19/2 2013.”
I SKATs styresignal offentliggjort i SKM 2011.810 er det anført, at den forkerte beregning af kapitalafkastsatsen for perioden 2000 - 2010 indebærer, at der kan ske genoptagelse af ansættelserne efter reglerne i skatteforvaltningslovens §§ 26 og 27. Der vil dog kun ske genoptagelse af ansættelserne for de skattepligtige, der er blevet stillet dårligere som følge af den forkerte sats. Det er endvidere anført, at den skattepligtige kan anmode om omvalg efter skatteforvaltningslovens § 30, hvis en ansættelsesændring har betydning for valget, og de øvrige betingelser efter skatteforvaltningslovens § 30 er opfyldt.
Ved Landsskatterettens kendelse af 15. oktober 2013, offentliggjort i SKM 2013.767, blev der i en sag vedrørende tvangshævninger som følge af finansielle aktiver, givet medhold i, at betingelserne for genoptagelse og omvalg efter skatteforvaltningslovens § 26, 27 og 30 var til stede. Ændringer i overskudsdisponering vedrørende hensættelser til senere hævninger m.v. må således anses for omfattet af begrebet ansættelsesændring i henhold til skatteforvaltningslovens § 30. SKAT har på baggrund heraf udstedt nyt styresignal, offentliggjort i SKM 2014.502.
Ved Landsskatterettens kendelse af 9. juli 2014, offentliggjort i SKM 2014.730, blev der ligeledes givet tilladelse til ændret overskudsdisponering således, at kapitalindkomst og personlig indkomst for ægtefællerne kunne afpasses til topskattegrænsen.
Betingelserne for genoptagelse må anses for opfyldt i klagerens tilfælde, idet den forkert opkrævede kapitalafkastsats har været af betydning for klageren og har medført, at for meget af virksomhedens overskud har været tvangshævet og ikke opsparet i virksomhedsordningen. Klageren kunne endvidere, hvis han havde været bekendt med den korrekte kapitalafkastsats, da indkomstdisponeringen blev foretaget, foretaget indkomstdisponeringen for 2008 og 2009 således, at den personlige indkomst var bedre afpasset til topskattegrænsen.
I overensstemmelse med SKM 2013.767 og SKM 2014.730 er klageren berettiget til at få genoptaget ansættelsen med hjemmel i skatteforvaltningslovens §§ 26, stk. 2. Klageren er endvidere berettiget til selvangivelsesomvalg efter skatteforvaltningslovens § 30, idet omvalget er direkte forbundet med ændringen. Der kan således ske ændringer i overskudsdisponering vedrørende hensættelser til senere hævninger, men de faktiske hævninger i de omhandlede indkomstår kan ikke ændres. Der kan i øvrigt ikke ske ændring af kapitalafkastgrundlagene. Det bemærkes i denne forbindelse, at der alene kan ske omvalg for de tilfælde, hvor der er en dokumenteret, direkte sammenhæng mellem de ønskede ændringer og den for høje kapitalafkastsats.
SKAT pålægges derfor at genoptage skatteansættelserne for indkomstårene 2008 og 2009.