Kendelse af 15-08-2014 - indlagt i TaxCons database den 06-09-2014
Indkomstårene 2000, 2004-2006, 2008-2011
SKAT har ikke fundet grundlag for at genoptage skatteansættelserne som følge af SKATs styresignal offentliggjort i SKM 2011.810 med henblik på ændring af kapitalafkastet og opsparet overskud m.v. i virksomhedsordningen.
Landsskatteretten pålægger SKAT at genoptage ansættelserne for de omhandlede indkomstår med henblik på at ændre kapitalafkast og opsparet overskud m.v. i virksomhedsordningen.
Klageren har gennem en årrække drevet virksomhed og anvendt virksomhedsordningen. I denne forbindelse har der indgået finansielle aktiver i ordningen.
Klagerens repræsentant har ved brev dateret den 26. september 2012 anmodet om gentoptagelse af skatteansættelserne for indkomstårene 2000, 2004-2006, 2008-2011. Baggrunden for anmodningen er et ønske om, at kapitalafkastet og det opsparede overskud i virksomhedsordningen ændres i overensstemmelse med det anførte i brevet, hvoraf de beløbsmæssige ændringer for indkomståret fremgår. Som grundlag for anmodningen er henvist til, at SKAT i styresignalet offentliggjort i SKM2011.810 har ændret praksis og i den forbindelse har nedsat kapitalafkastsatsen for perioden 2000-2010, undtagen for 2007.
SKAT har ikke imødekommet anmodningen om genoptagelse af skatteansættelserne for indkomstårene 2000, 2004-2006 og 2008-2011.
Genoptagelse i henhold til styresignalet offentliggjort i SKM2011.810 giver ikke adgang til ændring i overskudsdisponeringen, da det kræver en ændring af virksomhedens skattepligtige overskud, jf. virksomhedsskattelovens § 10, stk. 1 og Ligningsvejledningen Erhvervsdrivende, afsnit E.G.2.7.4. Styresignalet giver alene adgang til at ændre i rentekorrektion og kapitalafkastet.
Da virksomhedens overskud ikke ændres ved ændringen af kapitalafkastet, kan der ikke ske ændringer i hensættelse til senere faktisk hævning og opsparet overskud.
Klagerens repræsentant har fremsat påstand om, at der skal ske genoptagelse af skatteansættelsen for indkomstårene 2000, 2004-2006 og 2008-2011, således at der sker nedsættelse af kapitalafkastet, og at det opsparede overskud i virksomhedsordningen forøges tilsvarende.
Der er anmodet om ændring i selvangivelsen som følge af den ændrede kapitalafkastsats, jf. styresignalet i SKM2011.810.
SKATs afslag på anmodningen har medført betaling af topskat, da en forholdsmæssig del af kapitalindkomsten er henført til finansielle aktiver og derfor ikke har kunnet opspares. Den korrekte kapitalafkastsats ville således have medført, at indkomstdisponeringen ville have omfattet et mindre beregnet kapitalafkast.
Der er henvist til, at der i en lignende sag, jf. Landsskatterettens kendelse offentliggjort i SKM2013.767, er sket en underkendelse af styresignalet i SKM2011.810 og hermed givet medhold i genoptagelse, samt i, at der kan ske yderligere opsparing af overskud i virksomhedsordningen svarende til det nedsatte kapitalafkast.
I SKATs styresignal offentliggjort i SKM 2011.810 er det anført, at den forkerte beregning af kapitalafkastsatsen for perioden 2000 - 2006 og 2008 - 2010 indebærer, at der kan ske genoptagelse af ansættelserne efter reglerne i skatteforvaltningslovens §§ 26 og 27. Der vil dog kun ske genoptagelse af ansættelserne for de skattepligtige, der er blevet stillet dårligere som følge af den forkerte sats. Tvangshævning af kapitalafkastet som følge af, at der indgår finansielle aktiver i kapitalafkastgrundlaget, er konkret nævnt i styresignalet som et tilfælde, hvor en for høj kapitalafkastsats har bevirket en for høj skatteberegning. Det er endvidere anført, at den skattepligtige kan anmode om omvalg efter skatteforvaltningslovens § 30, hvis en ansættelsesændring har betydning for valget, og de øvrige betingelser efter skatteforvaltningslovens § 30 er opfyldt.
Klagerens opsparingsmuligheder i virksomhedsordningen for de omhandlede indkomstår har som følge af finansielle aktiver været begrænset, jf. virksomhedsskattelovens § 4. Det ”tvangshævede” kapitalafkast for de pågældende indkomstår skulle imidlertid have været mindre, og klageren kunne således have opsparet yderligere beløb i virksomhedsordningen, såfremt SKAT ikke havde beregnet kapital-afkastsatsen for højt for de pågældende indkomstår.
Ved Landsskatterettens kendelse af 15. oktober 2013, offentliggjort i SKM 2013.767, blev der i en lignende sag givet medhold i, at betingelserne for genoptagelse og omvalg efter skatteforvaltningslovens §§ 26, 27 og 30 var til stede. Ændringer i overskudsdisponering vedrørende hensættelser til senere hævninger m.v. må således anses for omfattet af begrebet ansættelsesændring i henhold til skatteforvaltningslovens § 30.
Betingelserne anses ligeledes for opfyldt i klagerens tilfælde, idet den forkert opkrævede kapitalafkastsats har været af betydning for klageren og har medført, at for meget af virksomhedens overskud har været tvangshævet og ikke opsparet i virksomhedsordningen.
I overensstemmelse hermed tillades klageren derfor at få genoptaget ansættelserne med hjemmel i skatteforvaltningslovens §§ 26, stk. 2 og 27, stk. 1, nr. 8, således at tvangshævningerne nedsættes som følge af den forkert anvendte kapitalafkastsats. Der gives samtidigt tilladelse til selvangivelsesomvalg efter skatteforvaltningslovens § 30, idet omvalget er direkte forbundet med ændringen. Det bemærkes i denne forbindelse, at der alene kan ske omvalg for de tilfælde, hvor der er en dokumenteret, direkte sammenhæng mellem de ønskede ændringer og den for høje kapitalafkastsats, hvilket er tilfældet i nærværende sag, hvor den for høje kapitalafkastsats har medført for høje tvangshævninger i medfør af virksomhedsskattelovens § 4.
Dette gælder tillige indkomståret 2011, idet en række korrektioner i de tidligere år har betydning for kapitalafkastgrundlaget for indkomståret 2011, som ikke er omfattet af det omhandlede styresignal.
SKAT pålægges derfor at genoptage ansættelserne for de omhandlede indkomstår med henblik på at ændre kapitalafkast og opsparet overskud m.v. i virksomhedsordningen.