Kendelse af 08-12-2014 - indlagt i TaxCons database den 13-03-2015
Indkomstårene 2000 - 2011
SKAT har ikke fundet grundlag for at genoptage skatteansættelserne som følge af SKATs styresignal offentliggjort i SKM 2011.810 med henblik på ændring af kapitalafkast og opsparet overskud m.v. i virksomhedsordningen.
Landsskatteretten pålægger SKAT at genoptage ansættelsen for indkomstårene 2000 – 2011 med henblik på at ændre kapitalafkast og opsparet overskud m.v. i virksomhedsordningen.
Klageren har i en længere årrække anvendt virksomhedsordningen. Der er tale om en landbrugsvirksomhed med indkomst fra planteprodukter, skind og maskinstation m.v.
Det fremgår af klagerens regnskaber for 2000, 2001, 2002, 2003, 2004, 2005, 2006, 2008, 2009, at der er følgende finansielle aktiver og kapitalafkastgrundlag:
2000 | 2001 | 2002 | 2003 | 2004 | 2005 | 2006 | |
Kapitalafkastgrundlag primo | 861.604 | 1.094.398 | 1.218.006 | 1.589.992 | 1.597.437 | 2.205.977 | 2.907.292 |
Finansielle aktiver | 1.142.433 | 1.174.550 | 145.782 | 283.649 | 1.965.022 | 610.429 | 486.449 |
Finansielle aktiver i % | 11,97 % | 17,80 % | 23,20 % | 16,70 % | |||
selvangivet kapitalafkast | 16.496 | 29.164 | 35.480 | 40.600 | 39.772 | 47.239 | 74.291 |
selvangivet opsparing i VSO | 73.200 | 0 | 286.000 | 259.000 | 744.300 | 678.250 | 150.000 |
selvangivet hævning i VSO | 0 | 70.000 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
2008 | 2009 | |
Kapitalafkastgrundlag primo | 5.616.420 | 6.447.830 |
Finansielle aktiver | 638.327 | 740.027 |
Finansielle aktiver i % | 11,40 % | 11,50 % |
selvangivet kapitalafkast | 236.321 | 211.913 |
selvangivet opsparing i VSO | 1.085.000 | 1.187.200 |
selvangivet hævning i VSO | 0 | 0 |
Der er ikke overført til medarbejdende ægtefælle.
Klagerens repræsentant har i brev af 26. september 2012 anmodet ændring i overensstemmelse med styresignal SKM 2011.810SKAT af indkomstårene 2000 – 2011 med ønske om ændret fordeling af resultatet i virksomhedsordningen. Ifølge vedlagt oversigt vedrører ændringerne 2000 - 2006, 2008 og 2009 således, at kapitalafkastet nedsættes, opsparet overskud forøges og hævet opsparet overskud ændres i virksomhedsordningen. Indkomstårene vedrørende 2007, 2010 og 2011 er konsekvensændringer.
Kapitalafkastet ønskes nedsat med
2000 | 2001 | 2002 | 2003 | 2004 | 2005 | 2006 | |
Kapitalafkast ønskes nedsat med | 6.982 | 10.706 | 21.493 | 31.008 | 28.106 | 42.764 | 26.117 |
2008 | 2009 | |
Kapitalafkast ønskes nedsat med | 51.572 | 59.873 |
SKAT har ikke imødekommet klagerens anmodning om genoptagelse af klagerens skatteansættelser.
SKAT har begrundet afgørelsen således:
”Afgørelse: Vi har ikke ændret din skat
Du har bedt SKAT om at ændre grundlaget for din skat for 2004-2011, med henvisning til SKM2011.810.SKAT.
SKM2011.810.SKAT giver alene ret til at ændre i rentekorrektionen/kapitalafkastet. Ændringen rentekorrektionen/kapitalafkastet giver ikke samtidig adgang til at ændre i størrelsen af opsparet overskud og hensættelse til senere hævning, idet det er særskilt lovreguleret i virksomhedsskattelovens § 10, stk. 1.
Efter virksomhedsskattelovens § 10, stk. 1 og ligningsvejledningens afsnit E.G.2.7.4 kan opsparet overskud og hensættelse til senere hævning kun ændres under forudsætning af, at der sker ændringer i virksomhedens indkomst. Virksomhedens overskud ændres ikke ved ændringen af kapitalafkastet. Der kan derfor ikke ske ændringer i hensættelse til senere faktisk hævning og opsparet overskud.
Skatteansættelsen fastsættes overensstemmelse med ovenstående.
Betingelserne for, at du kan få ændret din skatteansættelse, står i skatteforvaltningslovens § 26, stk.
2 og undtagelsesbestemmelserne i skatteforvaltningslovens § 27, stk. 1, nr. 1-8.”
Klagerens repræsentant har fremsat påstand om, at der skal ske genoptagelse af skatteansættelsen for årene 2000 – 2011, da den for høje kapitalafkastsats har medført en for høj beskatning og uhensigtsmæssig disponering af indkomsten.
Klagerens repræsentant har henvist til analog sag, jf. Landsskatteretten kendelse i SKAT 2013.767.
Klagerens repræsentant har i brev af 22. februar 2013 anført følgende:
”Klage over skatteansættelserne for årene 2000 - 2011 for [person1], [adresse1], [by1], CPR-nr. ...
...
Påstand
Det er vor påstand, at der skal ske genoptagelse af skatteansættelsen for årene 2000 til 2008 og at der sker nedsættelse af kapitalafkast og at opsparet overskud i virksomhedsordningen forøges.
I overensstemmelse med de forkert udmeldte kapitalafkastsatser er beregnet et kapitalafkast, som har medført betaling af topskat, da skatteyders positive kapitalindkomst er blevet lagt sammen med ægtefælles personlige indkomst.
Havde skatteyder og rådgiver været bekendt med den korrekte kapitalafkastsats, da indkomstdisponeringen blev foretaget, ville indkomstdisponeringen i overensstemmelse med virksomhedsskattelovens muligheder med brug af den korrekte sats have omfattet et mindre beregnet kapitalafkast, og herefter tilpasning af skatteyders personlige indkomst til topskattegrænsen gennem opsparing i virksomhedsordningen med udgangspunkt i de korrekte forudsætninger.
Vi ser ikke grundlag for, at SKAT kan nægte at ændre i elementer i den indkomstdisponering, som ville være gennemført for 2000 til 2011, hvis den korrekte kapitalafkastsats havde været kendt da indkomstdisponeringen blev gennemført.
Beskrivelse af faktiske forhold
Indkomståret 2000:
Kapitalafkastet skal reduceres med kr. 6.982.
Indkomst til virksomhedsbeskatning skal forøges med kr. 7.000.
Indkomståret 2001:
Kapitalafkastet skal reduceres med kr. 10.706.
Hævet opsparet overskud skal reduceres med kr. 10.500.
Indkomståret 2002:
Kapitalafkastet skal reduceres med kr. 21.493.
Indkomst til virksomhedsbeskatning skal forøges med kr. 21.000.
Indkomståret 2003:
Kapitalafkastet skal reduceres med kr. 31.008.
Indkomst til virksomhedsbeskatning skal forøges med kr. 31.000.
Indkomståret 2004:
Kapitalafkastet skal reduceres med kr. 28.106.
Indkomst til virksomhedsbeskatning skal forøges med kr. 28.100.
Indkomståret 2005:
Kapitalafkastet skal reduceres med kr. 42.764.
Indkomst til virksomhedsbeskatning skal forøges med kr. 42.750.
Indkomstret 2006:
Kapitalafkastet skal reduceres med kr. 26.117.
Indkomst til virksomhedsbeskatning skal forøges med kr. 27.800.
Indkomståret 2007:
Kapitalafkastgrundlaget ændres på grund af ændret opsparet overskud tidligere år.
Kapitalafkastet forøges med kr. 4.742.
Indkomst til virksomhedsbeskatning skal reduceres med kr. 5.000.
Indkomståret 2008:
Kapitalafkastet skal reduceres med kr. 51.572.
Indkomst til virksomhedsbeskatning skal forøges med kr. 51.600.
Indkomståret 2009:
Kapitalafkastet skal reduceres med kr. 59.873.
Indkomst til virksomhedsbeskatning skal forøges med kr. 59.800.
Indkomstårene 2010 og 2011:
Kapitalafkastgrundlaget ændres på grund af ændret opsparet overskud tidligere år.
Kapitalafkastet forøges i 2010 med kr. 7.934.
Indkomst til virksomhedsbeskatning i 2010 skal reduceres med kr. 8.000.
Kapitalafkastet forøges i 2011 med kr. 3.847.
Indkomst til virksomhedsbeskatning i 2011 skal reduceres med kr. 3.800.
Vi ser ikke grundlag for, at SKAT kan nægte at ændre i elementer i den indkomstdisponering, som ville være gennemført for 2000 - 2011, hvis den korrekte kapitalafkastsats havde været kendt da indkomstdisponeringen blev gennemført.”
Klagerens repræsentant har i brev af 8. oktober 2014 anført yderligere:
”1) På grund af ægtefællens personlige indkomst er virksomhedens kapitalafkast beskattet med topskat.
I årene 2000 til 2006, 2008 og 2009 kunne det for meget beregnede kapitalafkast været beskattet som opsparet overskud, og beskatningen med topskat derigennem undgået, eller for 2001 have betydet mindre hævet opsparet overskud for at udnytte topskattegrænsen.
I 2007, 2010 og 2011 skyldes ændringen alene de foregående års korrektion til opsparet overskud, som har påvirket kapitalafkastgrundlaget.
2) Jfr. punkt 1 er forholdene omfattet af styresignal SKM2014.502SKAT afsnit 2.3 og 2.5, da den for høje kapitalafkastsats har betydet, at der er truffet uhensigtsmæssige beslutninger ved de selvangivne valg.”
I SKATs styresignal offentliggjort i SKM 2011.810 er det anført, at den forkerte beregning af kapitalafkastsatsen for perioden 2000 - 2010 indebærer, at der kan ske genoptagelse af ansættelserne efter reglerne i skatteforvaltningslovens §§ 26 og 27. Der vil dog kun ske genoptagelse af ansættelserne for de skattepligtige, der er blevet stillet dårligere som følge af den forkerte sats. Det er endvidere anført, at den skattepligtige kan anmode om omvalg efter skatteforvaltningslovens 30, hvis en ansættelsesændring har betydning for valget, og de øvrige betingelser efter skatteforvaltningslovens 30 er opfyldt.
Ved Landsskatterettens kendelse af 15. oktober 2013, offentliggjort i SKM 2013.767, blev der i en sag vedrørende tvangshævninger som følge af finansielle aktiver, givet medhold i, at betingelserne for genoptagelse og omvalg efter skatteforvaltningslovens § 26, 27 og 30 var til stede. Ændringer i overskudsdisponering vedrørende hensættelser til senere hævninger m.v. må således anses for omfattet af begrebet ansættelsesændring i henhold til skatteforvaltningslovens § 30. SKAT har på baggrund heraf udstedt nyt styresignal, offentliggjort i SKM 2014.502.
Ved Landsskatterettens kendelse af 9. juli 2014, offentliggjort i SKM 2014.730, blev der ligeledes givet tilladelse til ændret overskudsdisponering således, at kapitalindkomst og personlig indkomst for ægtefællerne kunne afpasses til topskattegrænsen.
Betingelserne for genoptagelse må anses for opfyldt i klagerens tilfælde, idet den forkert opkrævede kapitalafkastsats har været af betydning for klageren og har medført, at for meget af virksomhedens overskud har været tvangshævet og ikke opsparet i virksomhedsordningen. Klageren kunne endvidere, hvis han havde været bekendt med den korrekte kapitalafkastsats, da indkomstdisponeringen blev foretaget, foretaget indkomstdisponeringen for 2000 til 2006, 2008 og 2009 således, at den personlige indkomst var bedre afpasset til topskattegrænsen.
I overensstemmelse med SKM 2013.767 og SKM 2014.730 er klageren berettiget til at få genoptaget ansættelsen med hjemmel i skatteforvaltningslovens §§ 26, stk. 2 og 27, stk. 1, nr. 8. Klageren er endvidere berettiget til selvangivelsesomvalg efter skatteforvaltningslovens 30, idet omvalget er direkte forbundet med ændringen. Der kan således ske ændringer i overskudsdisponering vedrørende hensættelser til senere hævninger, men de faktiske hævninger i de omhandlede indkomstår kan ikke ændres. Der kan i øvrigt ikke ske ændring af kapitalafkastgrundlagene. Det bemærkes i denne forbindelse, at der alene kan ske omvalg for de tilfælde, hvor der er en dokumenteret, direkte sammenhæng mellem de ønskede ændringer og den for høje kapitalafkastsats.
SKAT pålægges derfor at genoptage skatteansættelserne for indkomstårene 2000 - 2011.