Kendelse af 26-05-2015 - indlagt i TaxCons database den 10-07-2015
Indkomståret 2009
SKAT har ikke imødekommet en anmodning om genoptagelse af skatteansættelsen.
Landsskatteretten pålægger SKAT at genoptage det omhandlede indkomstår.
Ved brev af 26. september 2012 har klagerens repræsentant anmodet om genoptagelse af skatteansættelsen for indkomståret 2009. Der er henvist til SKATs styresignal offentliggjort i SKM 2011.810.
SKATs afgørelse af 18. december 2012 er begrundet således:
”Du har bedt SKAT om at ændre grundlaget for din skat for 2009.
Vi har ikke ændret skatten.
SKATs forslag af 30. oktober 2012
Du har bedt om at få ændret grundlaget for din skat for 2009.
Din rådgiver har anmodet om ændring af kapitalafkast og overskudsdisponering, som følge af styresignalet SKM2011.810.SKAT.
SKM2011.810.SKAT giver alene ret til at ændre i rentekorrektionen/kapitalafkastet. Ændringen i rentekorrektionen/kapitalafkastet giver ikke samtidig adgang til at ændre i størrelsen af opsparet overskud og hensættelse til senere hævning, idet det er særskilt lovreguleret i virksomhedsskattelovens § 10, stk. 1.
Efter virksomhedsskattelovens § 10, stk. 1 og ligningsvejledningens afsnit E.G.2.7.4 kan opsparet overskud og hensættelse til senere faktisk hævning kun ændres under forudsætning af, at der sker ændringer i virksomhedens indkomst. Virksomhedens overskud ændres ikke ved ændringen af kapitalafkastet. Der kan derfor ikke ske ændringer i hensættelse til senere faktisk hævning og opsparet overskud.
Indsigelser modtaget pr. brev d. 16. november 2012 fra [person1], [virksomhed1]
”Med henvisning til Deres skrivelse af 30. oktober 2012 til vor ovennævnte kunde skal vi hermed påklage Deres forslag til afvisning af vor tidligere anmodning om genoptagelse af ansættelser som følge af SKATs fejl i kapitalafkastsatser.
Styresignal af 14. december 2011 fra Skatteministeriet (SKM2011.810SKAT) henviser bl.a. til følgende 2 paragraffer i Skatteforvaltningsloven:
§ 27 kan en ansættelse af indkomst- eller ejendomsværdiskat foretages eller ændres efter anmodning fra den skattepligtige eller efter told- og skatteforvaltningens bestemmelse, hvis: 7) Hidtidig praksis er endeligt underkendt ved en dom, en landsskatteretskendelse eller ved en praksisændring offentliggjort af Skatteministeriet. I disse tilfælde kan genoptagelse foretages til gunst for den skattepligtige fra og med det indkomstår, der ....
§30 Told- og skatteforvaltningen kan tillade, at en skattepligtig ændrer valg af selvangivne oplysninger, i det omfang skattemyndighederne har foretaget en ansættelse af indkomst- eller ejendomsværdiskat, der har betydning for valget, og valget som følge heraf har fået utilsigtede skattemæssige konsekvenser.
Styresignalet angiver endvidere i punkt 2.2. ”genoptagelse på den skattepligtiges initiativ”, som eksempel på ret til genoptagelse, at det beregnede kapitalafkast har været til ugunst for den skattepligtige.
De af SKAT fejlagtigt oplyste kapitalafkastsatser har netop været til ugunst for vor kunde, og vi finder derfor Deres afvisning af vor anmodning, under henvisning til Virksomhedsskattelovens § 10, for fuldstændig uforståelig. De i styresignalets anførte paragraffer i Skatteforvaltningsloven giver jo netop mulighed for genoptagelse, når det er til gunst for den skattepligtige.
Da vor anmodning om nedsættelse af kapitalafkastet, og forøgelse af virksomhedsindkomsten for året 2009, medfører mindre skat for vor kunde, skal vi fastholde vor anmodning jf. vedlagte beregning og specifikation.”
SKATs afgørelse
Som SKATs forslag jf. ovenfor.”
Klagerens repræsentant har fremsat påstand om, at klageren for indkomståret 2009 er berettiget til omvalg af opsparet overskud og hensættelse til senere faktisk hævning, som følge af ændret kapitalafkastsats jf. styresignal SKM 2011.810, idet klageren skal have mulighed for at foretage optimering af indkomsten i de enkelte år, som han ville have haft i de omhandlede indkomstår, hvis SKAT havde anvendt den rigtige kapitalafkastsats.
Der er anmodet om, at kapitalafkast nedsættes med 70.821 kr. til 212.462 kr., og at hele ændringen opspares i virksomheden.
Repræsentanten mener, at der er hjemmel til at ændre beslutning om overførsel af overskud, når skatteansættelsen ændres som følge af skatteforvaltningslovens §§ 26 og 27, og henviser til, at det anføres i SKATs styresignal SKM2011.810 pkt. 2.2., at skatteyder, på eget initiativ, kan få genoptagelse jf. skatteforvaltningslovens § 27, hvis en for høj kapitalafkastsats har bevirket en for høj skatteansættelse.
Repræsentanten oplyser endvidere, at der i det pågældende indkomstår har været positiv kapitalindkomst, der sammen med den personlige indkomst har oversteget grænsen for betaling af topskat. Hvis klager havde været bekendt med de korrekte kapitalafkastsatser da indkomstdisponeringerne blev foretaget, kunne indkomstdisponeringerne således være foretaget med afpasning af den personlige indkomst til topskattegrænsen.
I SKATs styresignal offentliggjort i SKM 2011.810er det anført, at den forkerte beregning af kapitalafkastsatsen for perioden 2000 - 2010 indebærer, at der kan ske genoptagelse af ansættelserne efter reglerne i skatteforvaltningslovens §§ 26 og 27. Der vil dog kun ske genoptagelse af ansættelserne for de skattepligtige, der er blevet stillet dårligere som følge af den forkerte sats. Det er endvidere anført, at den skattepligtige kan anmode om omvalg efter skatteforvaltningslovens § 30, hvis en ansættelsesændring har betydning for valget, og de øvrige betingelser efter skatteforvaltningslovens § 30 er opfyldt.
SKAT har nægtet at efterkomme klagerens anmodning om at genoptage ansættelsen for indkomståret 2009 med henblik på at ændre hensættelserne til senere hævning og overskudsdisponeringerne i virksomhedsordningen. Der er henvist til, at en ændring i overskudsdisponeringerne kræver en ændring af virksomhedens skattepligtige overskud, jf. virksomhedsskattelovens § 10, stk. 1.
Ved Landsskatterettens kendelse af 15. oktober 2013, offentliggjort i SKM 2013.767, blev der i en sag vedrørende tvangshævet kapitalafkast som følge af finansielle aktiver givet medhold i, at betingelserne for genoptagelse og omvalg efter skatteforvaltningslovens §§ 26, 27 og 30 var til stede. Ændringer i overskudsdisponering vedrørende hensættelser til senere hævninger m.v. må således anses for omfattet af begrebet ansættelsesændring i henhold til skatteforvaltningslovens § 30.
Ved Landsskatterettens kendelse af 9. juli 2014, offentliggjort i SKM 2014.730, blev der ligeledes givet tilladelse til ændret overskudsdisponering således, at kapitalindkomst og personlig indkomst for ægtefællerne kunne afpasses til topskattegrænsen.
Betingelserne anses således også for opfyldt i klagerens tilfælde, idet den forkert opgjorte kapitalafkastsats har været af betydning for klagerens overskudsdisponering. Såfremt klageren havde været bekendt med den korrekte kapitalafkastsats, da indkomstdisponeringen blev foretaget, ville indkomstdisponeringen kunne have omfattet et mindre kapitalafkast og den personlige indkomst afpasset til topskattegrænsen. Den for høje kapitalafkastsats har bevirket, at der er betalt mere i skat i det omhandlede år, end hvis der var overskudsdisponeret i virksomhedsordningen med udgangspunkt i et lavere kapitalafkast. Den for høje kapitalafkastsats har således betydet, at der er truffet uhensigtsmæssige beslutninger ved de selvangivne valg.
Klageren er på den baggrund berettiget til, at få genoptaget ansættelsen med hjemmel i skatteforvaltningslovens § 26, stk. 2. Klageren er endvidere berettiget til selvangivelsesomvalg efter skatteforvaltningslovens § 30, idet omvalget er direkte forbundet med ændringen. Der kan således ske ændringer i overskudsdisponering vedrørende hensættelser til senere hævninger, men de faktiske hævninger i de omhandlede indkomstår kan ikke ændres. Der kan i øvrigt ikke ske ændring af kapitalafkastgrundlagene. Det bemærkes i denne forbindelse, at der alene kan ske omvalg for de tilfælde, hvor der er en dokumenteret, direkte sammenhæng mellem de ønskede ændringer og den for høje kapitalafkastsats.
SKAT pålægges derfor at genoptage skatteansættelserne for indkomståret 2009.