Kendelse af 10-12-2014 - indlagt i TaxCons database den 14-02-2015
Klagen skyldes, at SKAT ikke har imødekommet en anmodning om genoptagelse af skatteansættelserne for indkomstårene 2000 og 2001 i fuldt omfang.
Landsskatteretten pålægger SKAT at genoptage de omhandlede indkomstår.
Repræsentanten har i brev af 26. september 2012 anmodet om genoptagelse af skatteansættelserne for indkomstårene 2000, 2001 og 2004.Da den hidtil offentliggjorte kapitalafkastsats er nedsat til en korrekt sats er det hidtil overførte fulde beregnede kapitalafkastbeløb overført fra virksomhedsordningen for højt. Dette beløb ønskes nu korrigeret og beregnet ud fra den korrekte og ikke det fejlbehæftede kapitalafkastsats. Der er henvist til, at SKAT i styresignalet offentliggjort i SKM2011.810har ændret praksis og i den forbindelse nedsat kapitalafkastsatsen for perioden 2000 -2006 og 2008 - 2010.
Ved afgørelser af 4. december 2012 har SKAT imødekommet anmodningen fuldt ud for indkomståret 2004. Ved afgørelse af 7. december 2012 har SKAT imødekommet anmodningen for indkomstårene 2000 og 2001 f.s.v. angår nedsættelse af kapitalafkast, men ikke forøgelsen af opsparing i virksomhedsordningen.
SKATs afgørelser af 4. og 7. december 2012 er begrundet således:
4. december 2012 i uddrag:
”Styresignalet i SKM2011.810 giver alene ret til specifikt i den konkrete situation at ændre i rentekorrektionen/kapitalafkastet. Det forhold at man foretager ændringer i rentekorrektionen/kapitalafkastet giver ikke via styresignalet samtidig adgang til at ændre i størrelsen på opsparet overskud og hensættelse til senere hævning, idet dette er særskilt lovreguleret af virksomhedsskattelovens § 10, stk. 1.
Genoptagelsesadgangen i styresignal SKM2011.810 omfatter således ikke overskudsdisponering herunder opsparet overskud og hensættelse til senere hævning”
7. december 2012:
”I mail dateret 6.12.2012 fra din rådgiver er det oplyst, at kapitalafkastet for 2000 og 2001 skal ændres, selvom der ikke kan foretages opsparing af ændringen i virksomhedsordningen.
Kapitalafkastet i indkomståret 2000 ændres fra kr. 6.189 til kr. 0.
Kapitalafkastet i indkomståret 2001 ændres fra kr. 11.240 til kr. 3.283.”
Repræsentanten har fremsat påstand om, at der for indkomstårene 2000 og 2001 tillades at ændre de selvangivne beløb vedrørende kapitalafkast og opsparing af årenes indkomst. Den personlige indkomst skal nedsættes, og opsparet indkomst i virksomhedsskatteordningen skal øges med følgende:
Indkomstår | Beløb |
2000 | 6.189 kr. |
2001 | 7.957 kr. |
Repræsentanten har anført, at klageren ofte har fordelt virksomhedsindkomsten under hensyntagen til topskattegrænsen og ægtefællens personlige indkomst. I 2000 og 2001 har den for høje kapitalafkastsats medført en højere beskatning end, hvis indkomsten var blevet beskattet som virksomhedsindkomst. Derved er klageren blevet stillet ringere.Betingelserne for genoptagelse i henhold til skatteforvaltningsloven må ligeledes anses for at være opfyldte idet der henvises til kendelser fra Landsskatteretten i lignende sager, herunder SKM2013.767.LSR. Der henvises til relevante sider fra regnskaberne, samt beregninger for ændringer for indkomstrene 2000 og 2001 samt konsekvensændringer for øvrig år.
I SKATs styresignal offentliggjort i SKM 2011.810er det anført, at den forkerte beregning af kapitalafkastsatsen for perioden 2000 - 2010 indebærer, at der kan ske genoptagelse af ansættelserne efter reglerne i skatteforvaltningslovens §§ 26 og 27. Der vil dog kun ske genoptagelse af ansættelserne for de skattepligtige, der er blevet stillet dårligere som følge af den forkerte sats. Det er endvidere anført, at den skattepligtige kan anmode om omvalg efter skatteforvaltningslovens § 30, hvis en ansættelsesændring har betydning for valget, og de øvrige betingelser efter skatteforvaltningslovens § 30 er opfyldt.
SKAT har nægtet at efterkomme klagerens anmodning om at genoptage ansættelsen for indkomstårene 2000 og 2001 med henblik på at ændre hensættelsen til senere hævning og overskudsdisponeringen i virksomhedsordningen. Der er henvist til, at en ændring i overskudsdisponeringen kræver en ændring af virksomhedens skattepligtige overskud, jf. virksomhedsskattelovens § 10, stk. 1.
Ved Landsskatterettens kendelse af 15. oktober 2013, offentliggjort i SKM 2013.767, blev der i en sag vedrørende tvangshævet kapitalafkast som følge af finansielle aktiver givet medhold i, at betingelserne for genoptagelse og omvalg efter skatteforvaltningslovens §§ 26, 27 og 30 var til stede. Ændringer i overskudsdisponering vedrørende hensættelser til senere hævninger m.v. må således anses for omfattet af begrebet ansættelsesændring i henhold til skatteforvaltningslovens § 30.
Ved Landsskatterettens kendelse af 9. juli 2014, offentliggjort i SKM 2014.730, blev der ligeledes givet tilladelse til ændret overskudsdisponering således, at kapitalindkomst og personlig indkomst for ægtefællerne kunne afpasses til topskattegrænsen.
Betingelserne anses således også for opfyldt i klagerens tilfælde, idet den forkert opgjorte kapitalafkastsats har været af betydning for klagerens overskudsdisponering. Såfremt klageren havde været bekendt med den korrekte kapitalafkastsats, da indkomstdisponeringen blev foretaget, ville indkomstdisponeringen kunne have omfattet et mindre kapitalafkast og den personlige indkomst afpasset til topskattegrænsen. Den for høje kapitalafkastsats har bevirket, at der er betalt mere i skat i de omhandlede år, end hvis der var overskudsdisponeret i virksomhedsordningen med udgangspunkt i et lavere kapitalafkast. Den for høje kapitalafkastsats har således betydet, at der er truffet uhensigtsmæssige beslutninger ved de selvangivne valg.
Klageren er på den baggrund berettiget til, at få genoptaget ansættelserne med hjemmel i skatteforvaltningslovens 27, stk. 1, nr. 8. Klageren er endvidere berettiget til selvangivelsesomvalg efter skatteforvaltningslovens § 30, idet omvalget er direkte forbundet med ændringen. Der kan således ske ændringer i overskudsdisponering vedrørende hensættelser til senere hævninger, men de faktiske hævninger i de omhandlede indkomstår kan ikke ændres.
SKAT pålægges derfor at genoptage skatteansættelserne for indkomståret 2000 og 2001.