Kendelse af 27-03-2015 - indlagt i TaxCons database den 10-05-2015
Indkomstårene 2000 - 2006 og 2008 - 2010
SKAT har ikke imødekommet en anmodning om genoptagelse af skatteansættelserne for indkomstårene 2000 - 2006 og 2008 - 2010.
Landsskatteretten pålægger SKAT at genoptage de omhandlede indkomstår.
Ved brev af 27. september 2012 har klagerens repræsentant anmodet om genoptagelse af skatteansættelserne for indkomstårene 2000 - 2010. Da den hidtil offentliggjorte kapitalafkastsats er nedsat til en korrekt sats er det hidtil overførte fulde beregnede kapitalafkastbeløb overført fra virksomhedsordningen for højt. Dette beløb ønskes nu korrigeret og beregnet ud fra den korrekte og ikke den fejlbehæftede kapitalafkastsats. Der er henvist til, at SKAT i styresignalet offentliggjort i SKM 2011.810 har ændret praksis og i den forbindelse nedsat kapitalafkastsatsen for perioden 2000 - 2006 og 2008 - 2010.
SKATs afgørelse af 20. december 2012 er begrundet således:
”Din rådgiver har bedt om at få ændret grundlaget for din skat for 2000-2010 som følge af fejl i kapitalafkastsatsen og med henvisning til styresignalet i SKM2011.810.SKAT.
Der er vedlagt en beregning og specifikation for alle årene, hvor kapitalafkastet skal nedsættes og virksomhedsindkomsten skal forøges.
SKAT har gennemgået din rådgivers ansøgning, og vi mener, at grundlaget for din skat ikke kan ændres. Det er fordi genoptagelse i henhold til styresignalet SKM2011.810.SKAT ikke giver adgang til ændring i overskudsdisponeringen, da det kræver en ændring af virksomhedens skattepligtige overskud, jf. virksomhedskattelovens § 10, stk. 1 sammenholdt med ligningsvejledningen Erhvervsdrivende, afsnit E.G.2.7.4, nu den juridiske vejledning afsnit C.C. 5.2.8.3.
Såfremt vi nedsætter kapitalafkastet for årene, vil det således medføre et større resultat af virksomhed for hvert af årene, som skal beskattes som personlig indkomst efter personskattelovens § 3, jf. virksomhedsskattelovens § 10, stk. 1. Da det således vil være til ugunst for dig, har vi valgt ikke at foretage ændringerne i kapitalafkastet for årene.”
Klagerens repræsentant har fremsat påstand om, at klageren for indkomstårene 2000 - 2006 og 2008 - 2010 er berettiget til omvalg af opsparet overskud og hensættelse til senere faktisk hævning, som følge af ændret kapitalafkastsats jf. styresignal SKM 2011.810, idet nedsættelse af kapitalafkastet og forøgelse af virksomhedsindkomsten medfører mindre skat for klageren. Repræsentanten er ikke enig i henvisningen til virksomhedsskattelovens § 10.
Kapitalafkastet ønskes nedsat, opsparet overskud forhøjet med et tilsvarende beløb samt kapitalafkastgrundlaget primo (hensættelse til senere hævning) ændret således:
Kapitalafkast/opsparet overskud | Ændring i kapitalafkastgrundlag primo | |
2000 | 4.199 kr. | 0 kr. |
2001 | 0 kr. | 2.855 kr. |
2002 | 3.096 kr. | 0 kr. |
2003 | 3.493 kr. | 2.167 kr. |
2004 | 0 kr. | 2.445 kr. |
2005 | 4.396 kr. | 0 kr. |
2006 | 2.667 kr. | 3.165 kr. |
2008 | 924 kr. | 1.920 kr. |
2009 | 13.709 kr. | 693 kr. |
2010 | 0 kr. | 10.282 kr. |
Repræsentanten oplyser, at hvis klageren havde været bekendt med den korrekte kapitalafkastsats da indkomstdisponeringen blev foretaget, kunne indkomstdisponeringen være foretaget med afpasning af den personlige indkomst til topskattegrænsen. Klageren kunne opspare et større beløb i af virksomhedsordningen og samtidig undgå at betale topskat af beløbet.
I SKATs styresignal offentliggjort i SKM 2011.810er det anført, at den forkerte beregning af kapitalafkastsatsen for perioden 2000 - 2010 indebærer, at der kan ske genoptagelse af ansættelserne efter reglerne i skatteforvaltningslovens §§ 26 og 27. Der vil dog kun ske genoptagelse af ansættelserne for de skattepligtige, der er blevet stillet dårligere som følge af den forkerte sats. Det er endvidere anført, at den skattepligtige kan anmode om omvalg efter skatteforvaltningslovens § 30, hvis en ansættelsesændring har betydning for valget, og de øvrige betingelser efter skatteforvaltningslovens § 30 er opfyldt.
SKAT har nægtet at efterkomme klagerens anmodning om at genoptage ansættelsen for indkomstårene 2000 - 2006 og 2008 - 2010 med henblik på at ændre hensættelsen til senere hævning og overskudsdisponeringen i virksomhedsordningen. Der er henvist til, at en ændring i overskudsdisponeringen kræver en ændring af virksomhedens skattepligtige overskud, jf. virksomhedsskattelovens § 10, stk. 1.
Ved Landsskatterettens kendelse af 15. oktober 2013, offentliggjort i SKM 2013.767, blev der i en sag vedrørende tvangshævet kapitalafkast som følge af finansielle aktiver givet medhold i, at betingelserne for genoptagelse og omvalg efter skatteforvaltningslovens §§ 26, 27 og 30 var til stede. Ændringer i overskudsdisponering vedrørende hensættelser til senere hævninger m.v. må således anses for omfattet af begrebet ansættelsesændring i henhold til skatteforvaltningslovens § 30.
Ved Landsskatterettens kendelse af 9. juli 2014, offentliggjort i SKM 2014.730, blev der ligeledes givet tilladelse til ændret overskudsdisponering således, at kapitalindkomst og personlig indkomst for ægtefællerne kunne afpasses til topskattegrænsen.
Betingelserne anses således også for opfyldt i klagerens tilfælde, idet den forkert opgjorte kapitalafkastsats har været af betydning for klagerens overskudsdisponering. Såfremt klageren havde været bekendt med den korrekte kapitalafkastsats, da indkomstdisponeringen blev foretaget, ville indkomstdisponeringen kunne have omfattet et mindre kapitalafkast og den personlige indkomst afpasset til topskattegrænsen. Den for høje kapitalafkastsats har bevirket, at der er betalt mere i skat i de omhandlede år, end hvis der var overskudsdisponeret i virksomhedsordningen med udgangspunkt i et lavere kapitalafkast. Den for høje kapitalafkastsats har således betydet, at der er truffet uhensigtsmæssige beslutninger ved de selvangivne valg.
Klageren er på den baggrund berettiget til, at få genoptaget ansættelserne med hjemmel i skatteforvaltningslovens §§ 26, stk. 2 og 27, stk. 1, nr. 8. Klageren er endvidere berettiget til selvangivelsesomvalg efter skatteforvaltningslovens § 30, idet omvalget er direkte forbundet med ændringen. Der kan således ske ændringer i overskudsdisponering vedrørende hensættelser til senere hævninger, men de faktiske hævninger i de omhandlede indkomstår kan ikke ændres. Der kan i øvrigt ikke ske ændring af kapitalafkastgrundlagene. Det bemærkes i denne forbindelse, at der alene kan ske omvalg for de tilfælde, hvor der er en dokumenteret, direkte sammenhæng mellem de ønskede ændringer og den for høje kapitalafkastsats.
SKAT pålægges derfor at genoptage skatteansættelserne for indkomstårene 2000 - 2006 og 2008 - 2010.