Kendelse af 09-08-2016 - indlagt i TaxCons database den 06-09-2016
Klagepunkt | SKATs afgørelse | Klagerens opfattelse | Landsskatterettens afgørelse |
Indkomståret 2010 | |||
Yderligere overskud af virksomhed | 557.409 kr. | 0 kr. | 557.409 kr. |
Klageren har drevet en virksomhed, som er registreret med branchekode 812100 ”Almindelig rengøring i bygninger. Virksomheden har for indkomståret 2009 afregnet moms kvartalsvis og havde i 2010 i alt 7 ansatte.
SKAT har indkaldt materiale for årene 2008-2010 grundet differencer i den beregnede omsætning baseret på den angivne salgsmoms sammenholdt med selvangivet omsætning. Nærværende sag omhandler alene indkomståret 2010.
SKAT har efter det oplyste løbende modtaget materiale for indkomståret 2010, herunder et redigeret årsregnskab nr. 2 for 2010 for virksomheden.
Til grund for SKATs ændringer er lagt det reviderede årsregnskab nr. 2 med tilhørende kontospecifikationer, momsopgørelse og bogføringsgrundlag. SKAT har ligeledes fået oplyst af virksomhedens repræsentant, at denne ikke har modtaget åbningsbalance pr. 1. januar 2009 i forbindelse med, at han fik virksomheden som kunde.
Det indsendte årsregnskab nr. 2 udviser et overskud af virksomhed før renter og gebyrer på 255.081 kr. Der er i årsregnskab nr. 2 foretaget regulering for privat andel af henholdsvis bil med tilhørende afskrivninger samt privat andel af telefon. Der er for indkomståret 2010 oprindeligt selvangivet et overskud af virksomhed med 291.223 kr.
SKAT har forhøjet virksomhedens indkomst for indkomståret 2010 vedrørende følgende poster:
Tekst | Beløb |
Selvangivet resultat af virksomhed | 291.223 kr. |
Regulering af resultat af virksomhed fra regnskab 1 til 2 | -36.142 kr. |
Renteudgifter til [finans1] A/S, varebil [reg.nr.1] | -4.897 kr. |
Fremmed arbejde for [virksomhed1] ApS | 496.448 kr. |
Kontorartikler, bilag 40 | 953 kr. |
Rep. og vedligeholdelse inventar, bilag 89 | 3.000 kr. |
Brændstof | 56.916 kr. |
Rep. og vedligeholdelse bilag 68, 175 og 252 | 23.985 kr. |
Parkeringsbøde bilag 247 og 289 | 1.020 kr. |
Vægtafgift bilag 120, 245 og 269 | 4.916 kr. |
Autoforsikring, bilag 250 | 8.648 kr. |
Kørsel og transport bilag 292 | 2.468 kr. |
Konto 8912 afdrag [reg.nr.1] | 27.144 kr. |
Fradrag for gebyrer flyttes til personlig indkomst | -670 kr. |
Privat andel af blandet bil | -31.277 kr. |
Korrigeret resultat af virksomhed | 843.735 kr. |
Renteudgifter jf. ovenfor | 4.897 kr. |
Korrigeret overskud før renter | 848.632 kr. |
SKAT har forhøjet klagerens virksomhedsresultat før renter med 848.632 kr.
SKAT har sammen med det redigerede årsregnskab nr. 2 for indkomståret 2010 modtaget bogføringsmateriale, kontospecifikationer og momsregnskab for 2010. SKAT har herefter foretaget bilagsrevision af indkommet materiale, hvorefter følgende er konkluderet:
”SKATs bemærkninger og begrundelse
SKAT har modtaget bogføringsmateriale, kontospecifikationer, momsopgørelse og skattemæssigt årsregnskab nr. 1 og nr. 2 for se nr. [...1] [virksomhed2] for 2010. Vi har følgelig foretaget bilagsrevision af indkommet materiale.
Efter SKATs opfattelse kan vi på baggrund af de konstaterede forhold vedrørende manglende kasseregnskab og fejl i bogføringen, med hjemmel i bogføringslovens § 7, stk. 3 samt skattekontrollovens § 1, § 3, stk. 4 og § 5, stk. 3, tilsidesætte virksomhedens skattemæssige årsregnskab og lave en skønsmæssig ansættelse, hvilket SKAT dog foreløbig afstår fra, idet vi har foretaget bilagsrevision af indkommet materiale.
Der henvises til vedlagte bilag 1, bilag 2 og bilag 3 for de talmæssige specifikationer for vores ændringer.
1.4.1 Redigeret årsregnskab nr. 2
Vi har modtaget redigeret årsregnskab nr. 2 for 2010 for se nr. [...1] [virksomhed2].
Indsendt årsregnskab nr. 2 udviser et overskud af virksomhed før renter og gebyrer på 255.081 kr. Der er i indsendt årsregnskab nr. 2 foretaget regulering for privat andel af henholdsvis bil og tilhørende afskrivninger samt privat andel af telefon jf. vores forespørgsel af 19. oktober 2012. Der er for 2010 selvangivet et overskud af virksomhed med 291.223 kr. Vi har ikke modtaget redegørelse for det selvangivne overskud af virksomhed og hvilke oplysninger, der ligger til grund herfor, som ikke kan afstemmes med selvangivet resultat af virksomhed.
Vi ligger det indsendte årsregnskab nr. 2 til grund for selvangivelsen og nedsætter indkomsten med differencen (291.223-255.081) = 36.142 kr. Indkomsten er skattepligtig jf. statsskattelovens § 4 stk. 1 litra a.
Indsendt årsregnskab nr. 2 udviser renteudgifter til virksomhed med 4.897 kr. Der er ikke selvangivet renteudgifter til virksomhed. Det fremgår af modtagne kontroloplysninger (R75) at renteudgifterne kan henføres til gæld hos [finans1] A/S. Vi godkender på baggrund af indsendt årsregnskab renteudgifter til virksomhed og nedsætter indkomsten med 4.897 kr. jf. statsskattelovens § 6 stk. 1 litra e.
Da vi har modtaget kontroloplysninger på de nævnte renteudgifter fra [finans1], nedsætter vi renteudgifter til pengeinstitutter med 4.897 kr., således der ikke gives dobbelt fradrag for denne udgift jf. statsskattelovens § 6 stk. 1 litra e.
1.4.2 Revision af bogføringsmateriale
Vi har sammen med redigeret årsregnskab nr. 2 for 2010 modtaget bogføringsmateriale, kontospecifikationer og momsregnskab for 2010. Vi har følgelig foretaget bilagsrevision af indkommet materiale.
1.4.2.1 Konto 2100 Fremmed rengøring
Vi har foretaget bilagsrevision af konto 2100 fremmed rengøring. Bilag 311-318 ses at vedrøre underleverandøren [virksomhed1] ApS se nr. [...2]. Vi har anmodet om dokumentation for pengestrømmen for bilag 311, 312, 313, 314, 315, 316, 317 og 318 (kreditnota). Vi har ikke modtaget anmodet materiale jf. vores mail af 14. november 2012.
De 8 fakturaer er udstedt og påført med håndskrift ”betalt” henholdsvis den 31. januar 2010, 28. februar 2010, 31. marts 2010, 15. maj 2010 med betalingsdato påført som værende 31. maj 2010, 16. juli 2010, 31. juli 2010, 16. august 2010. Med undtagelse af faktura dateret 15. maj 2010 er samtlige fakturaer betalt samme dag, de er udstedt. For juli måned er der udstedt 2 fakturaer som delvist dækker samme periode: bilag 316 dækker perioden 1. juli til 31. juli 2010 og bilag nr. 315 dækker perioden 1. juli til 15. juli 2010. Slutteligt er der bilag 318, som er en kreditnota dateret 16. december 2010.
De nævnte bilag er alle posteret på konto 2100 fremmed rengøring på bilagenes faktura- og betalingsdato med modpostering på mellemregningskonto. De ses alle at ligge sidst i bilagsrækkefølgen i bogføringsmateriale. Da alle 8 bilag fra [virksomhed1] ApS ligger sidst i bilagsrækkefølgen, er det vores opfattelse, at de er efterposteret ultimo 2010 dog med fakturadato som bogføringsdato, hvilket er i strid med bogføringslovens § 7 stk. 2. Fakturaerne er ligeledes ikke specificeret med hensyn til, hvilket arbejde der er udført, samt hvor dette er udført. Der er på ingen af bilagene kvitteret eller lignende for modtagelse af pengene, således at modtager kan identificeres. Beløbene ses i overvejende grad at være med ”runde beløb” modsat de øvrige anvendte underleverandører, hvor fakturaerne ses at indeholde ørebeløb. Fakturaerne lever således ikke op til fakturakravene.
Der fremgår ikke betalingsoplysninger i indsendt regnskabsmateriale til [virksomhed1] ApS, ligesom vi ikke kan afstemme betalingen med konto 58000 Bank. Vi har ikke modtaget udskrift af din erhvervskonto. Der ses ikke af konto 58000 Bank at være foretaget overførsler med de i fakturaerne nævnte beløb på og omkring den periode, de skulle være betalt. Det må derfor formodes at fakturaerne skulle være betalt kontant. Der foreligger ikke noget ført kasseregnskab for virksomheden for de dage, fakturaerne skulle være betalt kontant, og der er ikke ført nogen kassebevægelser på konto 58200 Kasse for indkomståret 2010 med undtagelse af en postering den 31. december 2010. Samtlige øvrige underleverandører ses desuden at være betalt via bankoverførsler på den dato, de enkelte fakturaer faktisk er betalt.
Vi har ikke modtaget redegørelse for, hvorfor bilag 311, 312, 313, 314, 315, 316 og 317 først og fremmest er efterposteret 31. december 2010 og ikke den dato, de er opført som betalt. Bilag 318 – kreditnota ses ligeledes ikke at fremgå at konto 58000 bank samt af konto 58200 kasse.
Der foreligger som følge af ovenstående derfor ingen sandsynliggørelse af eventuelle betalinger til [virksomhed1] ApS. Normal procedure for virksomheden ses også af de øvrige anvendte underleverandører ([virksomhed3], [virksomhed4] s.mb.a. og [virksomhed4] ApS) at være betaling via bankoverførsler. Det ses derfor ikke at være normal procedure for virksomheden at betale kontant, særligt også når der henses til beløbenes størrelse og at disse udgør ca. 35 % af virksomhedens samlede anvendte underleverandører. Vi har ikke modtaget redegørelse for, hvorfor denne underleverandør har fået kontant betaling, når virksomheden sædvanligvis ses at betale sine underleverandører via bankoverførsler.
Det er derfor vores opfattelse, at de ovennævnte 8 fakturaer ikke kan anvendes som dokumentation for fradrag for udgiften fremmed arbejde, jf. Statsskattelovens § 6, stk. 1, litra a.
I øvrigt er der ikke skattemæssigt fradrag for udgifter, hvor det ikke er dokumenteret, at underleverandøren faktisk har leveret de på fakturaen anførte varer og ydelser.
Såfremt du ikke er enig i dette punkt, bedes du indsende kopi af virksomhedens erhvervskonto til brug for afstemning af betalinger. Øvrigt materiale indkaldt pr. mail den 14. november 2012 bedes ligeledes indsendt.
1.4.2.2 Konto 6450 Kontorartikler
Der er foretaget fradrag for bilag 40 [virksomhed5] på konto 6450 Kontorartikler på netto 953 kr. I indsendt bogføringsmateriale ses bilag 40 at være en dags dato kvittering, hvor navn og adresse på leverandøren ikke fremgår. Dags dato kvitteringer ikke kan anses for at opfylde de krav, der stilles til et grundbilag for at være fyldestgørende for en udgift og kan ligeledes ikke danne grundlag for vores kontrol heraf jf. SKM2003.441.LSR. Det bemærkes, at jf. bogføringslovens § 9 stk. 1 skal samtlige transaktioner dokumenteres ved grundbilag.
Vi godkender ikke fradrag for bilag med netto 953 kr. jf. statsskattelovens § 6 stk. 1 litra og bogføringslovens § 9 stk. 1, idet bilaget ikke dokumenterer, hvilken slags køb der er tale om, herunder om det er erhvervsmæssigt relevant for din virksomhed.
1.4.2.3 Konto 6550 Rep. og vedl. inventar
Der er foretaget fradrag for bilag 89 [virksomhed5] rep. på konto 6550 Rep. Og vedl.inventar med netto 3.000 kr. I indsendt bogføringsmateriale ses bilag 89 at være en dags dato kvittering, hvor navn og adresse på leverandøren ikke fremgår. Dags dato kvitteringer ikke kan anses for at opfylde de krav, der stilles til et grundbilag for at være fyldestgørende for en udgift og kan ligeledes ikke danne grundlag for vores kontrol heraf jf. SKM2003.441.LSR. Der findes ikke grundbilag for udgiften. Det bemærkes, at jf. bogføringslovens § 9 stk. 1 skal samtlige transaktioner dokumenteres ved grundbilag.
Vi godkender ikke fradrag for bilag med netto 3.000 kr. jf. statsskattelovens § 6 stk. 1 litra og bogføringslovens § 9 stk. 1, idet bilaget ikke dokumenterer, hvilken slags køb der er tale om, herunder om det er erhvervsmæssigt relevant for din virksomhed.
1.4.2.4 Konto 8900 Brændstof
Vi har foretaget bilagsrevision af konto 8900 Brændstof for 2010. Det fremgår af ejers kontroloplysninger (R75) for 2010, at virksomheden [virksomhed2] har tilknyttet 1 varebil – Opel Zafira – til blandet benyttelse i se nr. [...1]. Ifølge oplysninger fra motorregisteret er bilen dieseldrevet. [person1] er desuden ejer af 1 bil – Seat Altea – som er benzindrevet.
Vi har jf. mail af 14. november 2012 anmodet om samtlige underliggende bilag for konto 8900 Brændstof, da der i indsendt bogføringsmateriale alene er sidste side af samtlige fakturaer bogført på konto 8900. Specifikation af den enkelte måneds forbrug hos [virksomhed6] fremgår ikke af sidste side med undtagelse af bilag 224, 23 og 82, hvor der er specifikation af årets forbrug frem til fakturadato. Det bemærkes, at jf. bogføringslovens § 9 stk.1 skal samtlige transaktioner dokumenteres ved grundbilag.
Det ses af bilag 224, 23 og 82, at der er foretaget fradrag for fakturaens udvisende uden hensyntagen til private udgifter. Det er vores opfattelse, at alene udgifter til diesel er fradragsberettiget som erhvervsmæssige udgifter, da disse må antages at vedrører virksomhedens indregistrerede bil – Opel Zafira og dermed er med til at erhverve, sikre og vedligeholde en indkomst jf. statsskattelovens § 6 stk. 1 litra a. Samtlige øvrige udgifter opført i fakturaerne som værende til ”benzin” og ”øvrigt” anses at være private udgifter uvedkommende for virksomhedens drift.
Da vi ikke har modtaget anmodet underbilag for konto 8900, foretager vi en skønsmæssig fordeling af fradraget jf. skattekontrollovens § 5 stk. 3 jf. dennes § 6 stk. 6 og § 6 stk. 1. Til grund for vores skøn lægges bilag 224, som udviser årets specificerede forbrug frem til den 22. september 2010.
Af den samlede udgift på brutto 74.474 kr. kan brutto 22.403 kr. henføres til dieseludgifter. Fordelingsnøglen herfor bliver (22.403/74.474*100) = 30,08 %.
Vi godkender derfor alene fradrag med 30,08 % af det foretagne fradrag på konto 8900 udgørende brutto 101.754 kr. Det godkendte bruttofradrag udgør herefter (101.754*30 %) = 30.607 kr. Nettobeløbet godkendes herefter med (30.607*25 %) = 24.487 kr. jf. statsskattelovens § 6 stk. 1 litra a.
Vi godkender ikke fradrag for (81.403-24.487) = 56.916 kr., da det ikke er dokumenteret, at der er tale om erhvervsmæssige udgifter, der er med til at erhverve, sikre eller vedligeholde indkomsten i din virksomhed jf. statsskattelovens § 6 stk. 1 litra a. Der er ikke fradrag for private udgifter jf. statsskattelovens § 6 stk. 2.
De talmæssige beregninger fremgår af vedlagte bilag 1.
1.4.2.5 Konto 8910 Rep. og vedl. inventar
Vi har foretaget bilagsrevision af konto 8910 reparationer og vedligeholdelse. Der er foretaget fradrag for bilag 252 og bilag 68 som af faktura ses at vedrører registreringsnummer [reg.nr.2], som er din private indregistrerede bil og som ikke er tilknyttet din virksomhed.
Det er vores opfattelse, der er tale om en privat udgift uden fradragsret, da der er tale om din private bil, som af indsendt bogføringsmateriale ikke ses at indgå i din virksomhed. Fradraget nægtes med 15.067 kr. vedrørende bilag 68 og 8.282 kr. vedrørende bilag 252jf. statsskattelovens § 6 stk. 1 litra a.
Der er foretaget fradrag for bilag 175. Bilag 175 ses af indsendt bogføringsmateriale at være en dags dato kvittering påført teksten ”[virksomhed7] A/S elektron”, hvor navn og adresse på leverandøren ikke fremgår. Dags dato kvitteringer ikke kan anses for at opfylde de krav, der stilles til et grundbilag for at være fyldestgørende for en udgift og kan ligeledes ikke danne grundlag for vores kontrol heraf jf. SKM2003.441.LSR. Det bemærkes, at jf. bogføringslovens § 9 stk. skal samtlige transaktioner dokumenteres ved grundbilag. Da det ikke er dokumenteret, at udgiften er erhvervsmæssig relevant for din virksomhed, godkender vi ikke fradrag for udgiften på 636 kr. jf. bogføringslovens § 9 stk. 1 og statsskattelovens § 6 stk. 1 litra a.
1.4.2.6 Konto 8915 Parkering bøde
Vi har foretaget bilagsrevision af konto 8915 parkering bøde. Der er foretaget fradrag for bilag 247 som af grundbilag ses at være en parkeringsbøde på 510 kr. Der godkendes ikke fradrag for parkeringsbøde med 510 kr. jf. statsskattelovens § 6 stk. 1 litra a og SKM2003.441.LSR, idet den ikke anses for at være en almindelig forekommende driftsudgift.
Der er foretaget fradrag for bilag 289, hvor grundbilag er en dags dato kvittering påført teksten ”parkeringsafgift” på 510 kr. Det bemærkes, at jf. bogføringslovens § 9 stk. skal samtlige transaktioner dokumenteres ved grundbilag. Da vi ikke har modtaget grundbilag for udgiften, skønner vi, at der er tale om en parkeringsbøde henset til den påførte tekst og beløbets størrelse. Der godkendes ikke fradrag for parkeringsbøde med 510 kr. jf. statsskattelovens § 6 stk. 1 litra a og SKM2003.441.LSR, da den ikke anses for at være en almindelig forekommende driftsudgift. Såfremt der ikke er tale om en parkeringsudgift, er det ikke dokumenteret grundet manglende grundbilag, at udgiften er erhvervsmæssig relevant for din virksomhed.
1.4.2.7 Konto 8920 vægtafgift
Der er foretaget bilagsrevision af konto 8920 vægtafgift. Der er foretaget fradrag for bilag 120, 245 og 269. Fælles for de 3 bilag er, at der ikke er grundbilag til stede i indsendt bogføringsmateriale. De 3 fakturaer er alle dags dato kvitteringer, hvor navn og adresse på leverandøren ikke fremgår. Dags dato kvitteringer ikke kan anses for at opfylde de krav, der stilles til et grundbilag for at være fyldestgørende for en udgift og kan ligeledes ikke danne grundlag for vores kontrol heraf jf. SKM2003.441.LSR. Ifølge vores oplysninger udgør vægtafgift for virksomhedens bil Opel Zafira [reg.nr.1] 6.550 kr. for 2010, som kan afstemmes med bilag 181. Det er derfor vores opfattelse, at bilag 120, 245 og 269 ikke kan henføres til denne bil og dermed er at anse for private udgifter uvedkommende for din virksomhed. Bilag 269 fremgår af bilag 264, som er en betalingsoversigt for november måned 2010. Det fremgår her, at der den 5. november 2010 er betalt 1.750 kr. i grøn ejerafgift for din private bil. Det bemærkes, at jf. bogføringslovens § 9 stk. 1 skal samtlige transaktioner dokumenteres ved grundbilag.
Vi godkender som følge heraf ikke fradrag for bilag 120 med 1.750 kr., bilag 245 med 1.416 kr. og bilag 269 med 1.750 kr. jf. statsskattelovens § 6 stk. 1 litra a og bogføringslovens § 9 stk. 1.
1.4.2.8 Konto 8930 Autoforsikring
Vi har foretaget bilagsrevision af konto 8930 autoforsikring. Der er foretaget fradrag for bilag 250 med 8.648 kr. Af bilaget fremgår det, der er tale om din private bil Seat Altea [reg.nr.2], som ikke indgår i din virksomhed. Udgiften anses derfor at være privat og vi godkender ikke fradrag med 8.648 kr. jf. statsskattelovens § 6 stk. 1 litra a.
1.4.2.9 Konto 8950 Kørsel og transport
Vi har foretaget bilagsrevision af konto 8950 Kørsel og transport. Der er på denne konto foretaget fradrag for bilag 292. Bilag 292 er en betalingsoversigt for december 2010 og det fremgår af bilag 292 er der er tale om afdrag på gæld for virksomhedens leasede bil [reg.nr.1] hos [finans1] A/S. Det er derfor vores opfattelse, at der ikke er tale om en fradragsberettiget udgift jf. statsskattelovens § 6 stk. 1 litra a, idet der er tale om en leasingydelse, hvor det leasede aktiv ([reg.nr.1]) ses at være optaget i årsregnskabets balance for 2010 og dermed at anse for finansiel leasing jf. årsregnskabslovens § 33 og ”Indsigt i årsregnskabsloven – KPMG’s praktiske guide til forståelsen af loven 5. udgave 2010/11 kapitel 5 Leasing”. Årets øvrige 11 afdrag til [finans1] er posteret på konto 8912 Afdrag [reg.nr.1]. Vi foretager derfor ompostering af bilag 292 til konto 8912 jf. nedenstående afsnit ”konto 8912 afdrag [reg.nr.1]”.
Vi godkender som følge heraf ikke fradrag for bilag 292 med 2.468 kr. jf. statsskattelovens § 6 stk. 1 litra a.
1.4.2.10 Konto 8912 Afdrag [reg.nr.1]
Vi har jf. ovenstående afsnit ”konto 8950 Kørsel og transport” nægtet fradrag for bilag 292, idet der er tale om en leasingydelse, som rettelig skal bogføres konto 8912 som årets 11 øvrige afdrag. Vi foretager derfor ompostering af bilag 292 med 2.468 kr. til konto 8912 ”Afdrag [reg.nr.1]”.
Det fremgår herefter af samtlige bogførte bilag på konto 8912 ”Afdrag [reg.nr.1]”, at der ikke er foretaget regulering af afdragenes indeholdte renteudgifter, som samlet udgør 4.897 kr. svarende til konto 43100 renteudgifter og vores modtagne kontroloplysninger fra [finans1]. Se i øvrigt ovenstående afsnit ” Redigeret årsregnskab nr. 2”, hvor vi har godkendt renteudgifter med 4.897 kr. jf. statsskattelovens § 6 stk. 1 litra e. Modpost foretages på konto 62000 Mellemregning, idet der er foretaget fradrag herfor via konto 43100 renteudgifter med modpost på konto 62000 mellemregning.
Derudover er der ikke foretaget regulering for rategebyr udgørende 18 kr. pr. afdrag i alt (18*12) = 216 kr. Vi foretager ompostering af samlet 216 kr. til konto 43850 ”Gebyr, bank, giro, PBS” jf. nedenstående afsnit og godkender fradrag herfor jf. statsskattelovens § 6 stk. 1 litra a.
Konto 8912 udgør herefter 24.517 kr.
Denne konto ses desuden at være tilknyttet resultatopgørelsen, da der er foretaget fradrag heri med 27.144 kr. Kontoen burde rettelig være tilknyttet balancen, således restgælden til [finans1] A/S nedskrives med årets leasingydelser og afspejles i årsregnskabets balance under passiver. Dette skyldes, at der ses at være tale om finansiel leasing af et aktiv (virksomhedens varebil [reg.nr.1]), da aktivet er optaget i årsregnskabets balance som et aktiv, og hvor forbruget heraf er blevet fratrukket efter afskrivningslovens regler med 23.852 kr. og privat andel heraf.
Nedskrivning af gælden ses i stedet at være sket via konto 65200 ”Gæld af gulpladebil” med 36.498 kr. Den opførte primo gæld kan afstemmes med modtagne kontroloplysninger fra [finans1] A/S jf. R75 for 2009. Bilag 321 findes der ikke grundbilag for i indsendt bogføringsmateriale. Den opførte ultimo gæld 2010 kan ligeledes ikke afstemmes med modtagne kontroloplysninger fra [finans1] A/S som jf. R75 2010 udgør 71.785 kr. Denne ultimo gæld fremgår ligeledes af bilag 292, som vedrører den sidste leasingydelse for indkomståret 2010.
Vi har derfor foretaget ompostering af konto 8912 med 24.517 kr. til konto 65200 jf. nedenstående afsnit herom og nægter fradrag med samlet 27.144 kr. jf. statsskattelovens § 6 stk. 1 litra, idet der ikke er tale om en driftsudgift. Konto 8912 udgår herefter.
1.4.2.11 Konto 65200 Gæld gulpladebil
Vi har foretaget bilagsrevision af konto 65200. Opført gæld primo kan afstemmes med modtagne kontroloplysninger fra [finans1] A/S ultimo 2009 med 93.284 kr.
Der er foretaget regulering med bilag 321 med 36.498 kr. således gæld ultimo udgør 59.786 kr. Bilag 321 findes ikke i indsendt bogføringsmateriale for 2010, hvorfor vi ikke godkender denne regulering. Jf. bogføringslovens § 9 stk. 1 skal en registrering dokumenteres ved et grundbilag. Modposten sker via konto 62000 Mellemregning.
Vi har jf. ovenstående afsnit konto 8912 afdrag [reg.nr.1] omposteret foretagne 11 posteringer med 27.144 kr. samt vores ompostering af bilag 292 med 2.468 kr., vores ompostering af tilknyttede renteudgifter på 4.897 kr., en mindre difference på 18 kr. og vores foretagne ompostering af gebyrer med 216 kr. til denne konto. Samlet ompostering udgør (27.144+2.468-4.897-216+18) = 24.517 kr. Konto 65200 gæld gulpladebil udgør herefter ultimo 2010 71.785 kr., som vi godkender som en passivpost i årsregnskabets balance for 2010, da det er vores opfattelse, der er tale om finansiel leasing, idet gældens tilknyttede aktiv ([reg.nr.1] 92416) ses at være optaget i årsregnskabets balance. Der henvises til årsregnskabslovens § 33 og ”Indsigt i årsregnskabsloven – KPMG’s praktiske guide til forståelsen af loven 5. udgave 2010/11 kapitel 5 Leasing”. Gælden ultimo kan herefter afstemmes med bilag 292 og modtagne kontroloplysninger fra [finans1] A/S jf. R75 for 2010.
Der gøres opmærksom på, at den mindre difference på 18 kr. vedrører øreafrundinger.
1.4.2.12 Konto 43850 Gebyr, bank, giro, PBS
Vi har foretaget bilagsrevision af konto 8912 jf. ovenstående afsnit herom som foranlediger en ompostering af gebyrer vedrørende bilag nr. 4, 34, 57, 85, 108, 137, 165, 184, 212, 231, 264 og 292 til denne konto.
Vi godkender fradrag for gebyrer med 346 kr. jf. statsskattelovens § 6 stk. 1 litra a. Da der er tale om almindelig forekommende driftsudgift med fradragsret i den personlige indkomst jf. personskattelovens § 3 stk. 2 litra 1, flytter vi posten i resultatopgørelsen, således den figurere inden ”årets resultat før afskrivninger”, således fradraget reelt gives i den personlige indkomst. Fradraget er i indsendt årsregnskab nr. 1 og nr. 2 opført lige inden ”årets resultat efter renter” og efter virksomhedens renteudgifter.
1.4.2.13 privat andel af bil
Der er i redigeret årsregnskab 2010 foretaget regulering af privat andel af blandet bil med 25 % af foretagne fradrag for driftsudgifter på 165.888 kr., så privat andel udgør 41.470 kr. Der ses ikke af indsendt kontospecifikationer at være en konto 8975, som der henvises til i redigeret årsregnskab for 2010. Vi har heller ikke kunne se modposten til denne postering.
Vi har foretaget bilagsrevision af de konti, der knytter sig til bilens driftsudgifter (konto 8900, 8910, 8915, 8920, 8930, 8950, 8912) med samlet 125.097 kr. Godkendte driftsudgifter udgør herefter samlet 40.770 kr. jf. statsskattelovens § 6 stk. 1 litra a. Privat andel udgør herefter (40.770*25 %) = 10.193 kr. Modpostering sker via mellemregning, som følge af konto 8975 og modposterne til foretagne posteringer på denne konto ikke eksisterer i kontospecifikationerne.
1.4.2.14 Konto 6200 mellemregning
Konto 6200 Mellemregning ultimo 2010 er opført til 305.574 kr. i indsendte kontospecifikationer. Af redigeret årsregnskab 2010 er mellemregning opført til 357.007 kr. Vi kan dermed ikke afstemme mellemregningskontoen i indsendt kontospecifikationer med indsendt årsregnskab. Vi foretager derfor regulering af mellemregning i indsendt årsregnskab således den kan afstemmes med konto 6200. Differencen udgør (357.007-305.574) = 51.433 kr. da der ikke ligger dokumentation for transaktionen jf. bogføringslovens § 7 stk. 1 og det ikke er muligt at følge denne jf. bogføringslovens § 7 stk. 2.
Der foretages kreditering af renter med samlet 4.897 kr. jf. ovenstående afsnit Konto 8912 Afdrag [reg.nr.1].
Der foretages kreditering af afdrag på blandet bil med 36.498 kr. jf. ovenstående afsnit Konto 65200 Gæld gulpladebil. Denne postering udligner postering for bilag 321.
Vi debiterer konto med modposten for afdrag på blandet bil med 24.517 kr. jf. ovenstående afsnit Konto 65200 Gæld gulpladebil.
Vi krediterer konto med modposten for regulering af privat andel af blandet bil med 30.578 kr. jf. ovenstående afsnit privat andel af bil.
Konto 6200 Mellemregning ultimo 2010 er herefter 353.030 kr.”
(...)
Klagerens repræsentant har fremsat påstand om, at forhøjelsen nedsættes med 594.221 kr.
Der er ikke grundlag for at anfægte fradrag for virksomhedens udgifter, herunder særligt udgifterne til fremmed arbejde, idet der er tale om fradragsberettigede driftsomkostninger.
Det gøres videre gældende, at regnskabsmaterialet for virksomheden for indkomståret 2010 er retvisende, og derfor skal danne baggrund for skatteansættelsen for indkomståret 2010.
Al indkomst er som udgangspunkt skattepligtig. Det fremgår af statsskattelovens § 4. Skatteydere skal selvangive deres indkomst. Erhvervsdrivende skal kunne dokumentere deres indtægts- og formueforhold, herunder den private økonomi. Det fremgår af skattekontrollovens § 1 og § 6.
Ved opgørelsen af den personlige indkomst fradrages udgifter, som i årets løb er anvendt til at erhverve, sikre og vedligeholde indkomst ved selvstændig erhvervsvirksomhed, dog med undtagelse af de i § 4, stk. 1, nr. 1, 2, 7 og 8, og ligningslovens §§ 9 G og 13 nævnte udgifter. Det fremgår af personskattelovens § 3, stk. 2, nr. 1.
Alle transaktioner skal registreres nøjagtigt under hensyn til virksomhedens art og omfang. Herunder skal transaktionerne registreres snarest muligt efter, at de forhold foreligger, der er grund til registreringerne. En virksomhed, der på grund af art og omfang ikke er i stand til at registrere køb eller salg, kan i stedet registrere på grundlag af daglige kasseopgørelser.
Registreringerne skal så vidt muligt foretages i den rækkefølge, som transaktionerne er foretaget i. Registreringerne skal henvise til de tilhørende bilag og indeholde oplysninger, der gør det muligt at bestemme den enkelte registrerings tidsmæssige placering i bogføringen.
Registreringerne skal, i det omfang det er nødvendigt efter virksomhedens art og omfang, afstemmes med beholdningerne, herunder kasse- og likvidbeholdninger. Det fremgår af bekendtgørelse af bogføringslov – lovbekendtgørelse nr. 648 af 15/06/2006, § 7, stk. 1-3.
Enhver registrering skal dokumenteres ved bilag. Er der udstedt eksternt bilag, skal dette så vidt muligt benyttes. Bilag skal oplyse, hvad der er nødvendigt for at identificere kontrolsporet, herunder tydeligt angive transaktionsdato og beløb. Det fremgår af bogføringslovens § 9.
Resultat af virksomhed
SKAT har nedsat overskud af virksomhed jf. indsendt årsregnskab nr. 2 for indkomståret 2010 med -36.142 kr., og har således lagt det korrigerede årsregnskab til grund for ansættelsen af indkomsten. Landsskatteretten kan i det hele tiltræde SKATs argumentation og begrundelse herfor, og afgørelsen stadfæstes for dette punkt, hvor SKAT har nedsat virksomhedens resultat.
Renteudgifter i virksomhed
SKAT har godkendt fradrag for renteudgifter af gæld til [finans1] A/S vedrørende virksomhedens varebil [reg.nr.1] med -4.897 kr. Landsskatteretten kan i det hele tiltræde SKATs argumentation og begrundelse herfor, og afgørelsen stadfæstes for dette punkt.
Fremmed arbejde
SKAT har ikke godkendt fradrag for udgift til fremmed arbejde vedrørende [virksomhed1] ApS med 496.448 kr. Det er som udgangspunkt et krav for skattemæssigt fradrag, at udgifterne kan dokumenteres ved forskriftsmæssig faktura eller tilstrækkeligt sandsynliggøres på anden måde. I konkrete tilfælde, hvor der kan konstateres unormale forhold, kan der efter praksis stilles skærpede bevismæssige krav til dokumentationen af, at der foreligger fradragsberettigede udgifter, jf. bl.a. Østre Landsrets dom offentliggjort i SKM.2009.325ØLD.
Klageren har ikke dokumenteret arbejdssedler, timesedler eller indgåede kontrakter med underleverandøren [virksomhed1] ApS, ligesom det ikke er dokumenteret, at fakturaerne fra [virksomhed1] ApS er betalt. Af de grunde, som SKAT herudover har anført, har klageren ikke dokumenteret, at underleverandøren rent faktisk har leveret en ydelse eller modtaget betaling for fradragsberettigede udgifter. Der henvises til praksis vedrørende fremlæggelse af tilstrækkelig dokumentation, jf. SKM2016.9.BR.
Landsskatteretten stadfæster derfor afgørelsen vedrørende dette punkt.
Kontorartikler
SKAT har ikke godkendt fradrag for bilag 40 med 953 kr. fra [virksomhed5]. Bilag 40 udgøres af en dags dato kvittering, og der er ikke indsendt grundbilag vedrørende udgiften.
Landsskatteretten kan tiltræde, at der ikke indrømmes fradrag for udgifter, hvor der ikke er fremlagt grundbilag, som dokumenterer udgiftens erhvervsmæssige tilknytning, og afgørelsen stadfæstes vedrørende dette punkt.
Rep. & og vedl. inventar
SKAT har ikke godkendt fradrag for bilag 89 med 3.000 kr. fra [virksomhed5]. Bilag 89 udgøres af en dags dato kvittering, og der er ikke indsendt grundbilag vedrørende udgiften.
Landsskatteretten kan tiltræde, at der ikke indrømmes fradrag for udgifter, hvor der ikke er fremlagt grundbilag, som dokumenterer udgiftens erhvervsmæssige tilknytning, og Landsskatteretten stadfæster derfor afgørelsen vedrørende dette punkt.
Brændstof
SKAT har ikke godkendt fradrag for brændstof med 56.916 kr. Der er ikke til Landsskatteretten indsendt dokumentation ud over materialet, som har været tilsendt SKAT. Der er foretaget fradrag for udgifter til køb af brændstof uden hensyntagen til private udgifter. Landsskatteretten kan tiltræde SKATs anbringender om, at alene udgifter til diesel er fradragsberettigede, da disse udgifter antages at vedrøre virksomhedens indregistrerede bil, Opel Zafira, som medgår til at erhverve, sikre og vedligeholde indkomst i virksomheden.
Øvrige udgifter, som er opført på fakturaerne som ”benzin” og ”øvrigt” anses at være private udgifter, som er virksomhedens drift uvedkommende, da klageren ikke har påvist en erhvervsmæssig tilknytning til disse udgifter.
Landsskatteretten stadfæster herefter afgørelsen vedrørende dette punkt.
Rep. & vedligeholdelse
SKAT har ikke godkendt fradrag for bilag 68, 175 og 252 med i alt 23.985 kr. Udgifterne for bilag 68 og 252 vedrører ifølge fakturaen udgifter til klagerens private bil med registreringsnummer [reg.nr.2], som ikke er tilknyttet virksomheden. Der er derfor ikke fradragsret for disse udgifter, idet den private bil ikke er dokumenteret anvendt erhvervsmæssigt i virksomheden.
Der er ikke indsendt grundbilag vedrørende udgiften for bilag 175, som vedrører en dags dato kvittering påført teksten ”[virksomhed7] A/S elektron”. Der kan derfor ikke indrømmes fradrag for denne udgift, hvor der ikke er fremlagt grundbilag, som dokumenterer udgiftens erhvervsmæssige tilknytning.
Landsskatteretten stadfæster derfor afgørelsen vedrørende dette punkt, hvor der ikke er godkendt fradrag for udgifter med i alt 23.985 kr.
Parkeringsbøde
SKAT har ikke godkendt fradrag for bilag 247 og bilag 289 med i alt 1.020 kr. Grundbilaget for bilag 289 er en dags dato kvittering påført teksten ”parkeringsafgift” på 510 kr., og grundbilaget for bilag 247 er en parkeringsbøde på 510 kr. Der godkendes ikke fradrag for parkeringsbøder jf. blandt andet SKM2003.441.LSR, da udgiften ikke anses for at være en almindelig forekommende driftsudgift, ligesom det er udokumenteret, at udgiften er erhvervsmæssig relevant for klagerens virksomhed.
Landsskatteretten stadfæster derfor afgørelsen vedrørende dette punkt.
Vægtafgift
SKAT har ikke godkendt fradrag for bilag 120, 245 og 269 med 4.916 kr. Fælles for de 3 bilag er, at der ikke foreligger grundbilag. Bilagene er alle dags dato kvitteringer, hvor navn og adresse på leverandøren ikke fremgår. Dags dato kvitteringer opfylder ikke de krav, der stilles til et grundbilag for at være fyldestgørende for en udgift og kan ligeledes ikke danne grundlag for kontrol heraf jf. SKM2003.441.LSR.
Ifølge det oplyste udgør vægtafgift for virksomhedens bil Opel Zafira [reg.nr.1] i alt 6.550 kr. for 2010, som kan afstemmes med bilag 181. Bilag 120, 245 og 269 kan dermed ikke henføres til denne bil. Det er derfor med rette, at bilagene er anset for private udgifter, som er virksomheden uvedkommende. Der er derfor ikke godkendt fradrag for bilag 120 med 1.750 kr., bilag 245 med 1.416 kr. og bilag 269 med 1.750 kr.
Landsskatteretten stadfæster herefter afgørelsen vedrørende dette punkt.
Autoforsikring
SKAT har ikke godkendt fradrag for bilag 250 med 8.648 kr. Af bilaget fremgår det, at der er tale om klagerens private bil Seat Altea [reg.nr.2], som ikke indgår i virksomheden. Udgiften anses derfor at være privat.
Landsskatteretten stadfæster derfor afgørelsen vedrørende dette punkt.
Kørsel og transport
SKAT har ikke godkendt fradrag for bilag 292 med 2.468 kr. Bilag 292 er en betalingsoversigt for december 2010 og det fremgår af bilag 292 at der er tale om afdrag på gæld for virksomhedens leasede bil [reg.nr.1] hos [finans1] A/S. Der er tale om en leasingydelse, hvor det leasede aktiv ([reg.nr.1]) er optaget i årsregnskabets balance for indkomståret 2010 og dermed udgør finansiel leasing. Årets øvrige 11 afdrag til [finans1] er posteret på konto 8912, afdrag [reg.nr.1]. SKAT har foretaget ompostering af bilag 292 til konto 8912, hvilket Landsskatteretten kan tiltræde.
Landsskatteretten stadfæster derfor afgørelsen vedrørende dette punkt.
Konto 8912 afdrag [reg.nr.1]
SKAT har ikke godkendt fradrag for udgifter på konto 8912, afdrag [reg.nr.1], med 27.144 kr.Denne konto er tilknyttet resultatopgørelsen, og der er foretaget fradrag heri med 27.144 kr. Kontoen burde rettelig være tilknyttet balancen, således at restgælden til [finans1] A/S nedskrives med årets leasingydelser og afspejles i årsregnskabets balance under passiver.
Landsskatteretten kan tiltræde SKATs begrundelse og afgørelse for ændringerne vedrørende afdrag på bilen med reg. nr. [reg.nr.1].
Landsskatteretten stadfæster derfor afgørelsen vedrørende dette punkt.
Gebyr, bank, giro, PBS
SKAT har godkendt fradrag for yderligere gebyrer med 346 kr. Der er tale om en almindeligt forekommende driftsudgift med fradragsret i den personlige indkomst. Det samlede fradrag for gebyrer på 670 kr. er herefter indrømmet i den personlige indkomst jf. personskattelovens § 3 stk. 2 nr. 1.
Landsskatteretten kan tiltræde dette og stadfæster afgørelsen vedrørende dette punkt.
Privat andel af blandet bil
SKAT har nedsat privat andel af bil med -31.277 kr. Der er i det redigerede årsregnskab for indkomståret 2010 foretaget regulering af privat andel af blandet bil med 25 % af driftsudgifter på 165.888 kr., i alt 41.470 kr.
Ifølge de konti, der knytter sig til bilens driftsudgifter (konto 8900, 8910, 8915, 8920, 8930, 8950, 8912) udgør de samlede driftsudgifter 125.097 kr. Godkendte driftsudgifter udgør herefter samlet 40.770 kr. Privat andel udgør herefter (40.770 x 25 pct.), i alt 10.193 kr. som opgjort af SKAT.
Landsskatteretten kan i det hele tiltræde SKATs begrundelse og bemærkninger hertil, og Landsskatteretten stadfæster derfor afgørelsen vedrørende dette punkt.