Kendelse af 05-05-2015 - indlagt i TaxCons database den 29-05-2015

Klagepunkt

SKATs afgørelse

Klagerens opfattelse

Landsskatterettens afgørelse

2010

Værdi af fri bil

93.291

66.075

102.030

2011

Værdi af fri bil

101.772

65.484

111.305

Faktiske oplysninger

Klageren er ansat og bestyrelsesmedlem, og hans hustru, [person1], ligeledes ansat, i [virksomhed1] A/S (selskabet), som driver forretning fra adressen, [adresse1], [by1] Selskabet er ejet af [virksomhed2] ApS, som klagerens mor er eneejer af.

Klagerens far er direktør for [virksomhed1] A/S.

Det fremgår af registreringer hos motorkontoret, at [virksomhed1] A/S pr. 19. oktober 2006 er registreret for tilgang af Land Rover (reg.nr. [reg.nr.1]). Bilen er registreret som Personbil – beboelse. Det fremgår af foreliggende dokumentation, at bilen er købt i Tyskland og efterfølgende ombygget til autocamper, forinden registrering den 19. oktober 2006. Bilen er registreret 1. gang den 27. april 2005.

Reg.nr. [reg.nr.1] er af [virksomhed1] A/S, stillet til rådighed for klageren som firmabil, og der sker løbende beskatning af værdien heraf.

Iflg. bogføring har bilen en anskaffelsessum på 421.927 kr., som klagerens repræsentant har specificeret således:

Euro 31.000 231.762 kr.

Afgift 159.540 kr.

Opbygning 30.625 kr.

I alt 421.927 kr.

Den 25. februar 2010 registreres bilen hos Motorkontoret som afgang hos [virksomhed1] A/S. Pr. samme dato registreres den som tilgang hos klageren. Den 6. april 2010 afhænder klageren bilen til [virksomhed1] A/S, jf. registrering hos Motorkontoret.

Der er fremlagt udtog fra bankkonto [...71], tilhørende [virksomhed1] A/S, som viser, at 250.000 kr., er indgået 25/2 2010 fra klageren og, at der i forbindelse med selskabets tilbagekøb af bilen, den 29. marts 2010, er hævet 250.000 kr., som er overført til klageren.

Der er fremlagt erklæring fra [virksomhed3] A/S (Landrover), som har vurderet bilens værdi til 250.000 kr. pr. 17. februar 2010 ved salg.

SKATs afgørelse

Indkomståret 2010

Værdi af firmabil til rådighed for perioden 1/4 til 31/12:

9 mdr. x 8.481 kr.

Reglerne står i ligningsloven § 16, stk. 4.

76.329 kr.

Medregnet værdi af firmabil i nævnte periode

49.113 kr.

27.216 kr.

Der skal betales arbejdsmarkedsbidrag af beløbet. Reglerne stå i arbejdsmarkedsbidragslov § 2, stk. 2.

Indkomståret 2011

Værdi af firmabil til rådighed for året 2011 = 12 mdr. x 8.481 kr.

Reglerne står i ligningsloven § 16, stk. 4.

101.772 kr.

Medregnet værdi af firmabil i året 2011

65.484 kr.

36.288 kr.

”Det er SKATs opfattelse, at handel med Land Rover mellem [virksomhed1] A/S og dig er foretaget af hensyn til beskatningsreglerne omkring værdi af firmabil.

Der ses ikke at være forretningsmæssig begrundelse for de foretagne overdragelser af bilen mellem selskabet og dig.

Du opnår ved ”handlerne” et væsentligt lavere beregningsgrundlag for værdi af firmabil.

Der kan desuden henses til den korte periode mellem handlerne (ca. 1 måned) fra 25/2 2010 til 29/3 2010.

Endvidere kan der henses til din nære relation til [virksomhed1] A/S, bl.a. i kraft af dine forældres ejerskab og ledelse af selskabet samt din egen ansættelse og bestyrelsespost i selskabet.

Endelig kan der henses til afgørelse i SKM2002.585.LSR – Beskatning af værdi af firmabil for direktør. Værdien af fri bil blev ansat til 75 % af nyvognspris, idet der blev bortset fra mellemliggende salg og tilbagesalg af bilen, idet disse salg mellem to selskaber med til dels sammenfaldende ejerkreds og samme direktør ikke blev tillagt betydning.

Det er derfor SKATs opfattelse, at der skal bortses fra den handel, som er foretaget mellem [virksomhed1] A/S og dig i februar/marts måned 2010.

Dette medfører, at værdi af fri bil skal opgøres uændret med udgangspunkt i en værdi på 8.481 kr. pr. måned, jf. ligningslovens § 16, stk. 4.”

SKAT har til klagen supplereret med følgende udtalelse:

”SKAT vil dog knytte en kommentar til revisors påstand om, at den afgørelse (SKM2002.585.LSR), som SKAT har henvist til i skrivelse af 17. januar 2013, ikke kan betragtes som værende af reel betydning for sagen.

SKM.2002.585.LSR vedrører beskatning af værdi af firmabil for direktør. Værdi af fri bil blev ansat til 75 % af nyvognspris, idet der blev bortset fra mellemliggende salg og tilbagesalg af bilen, idet disse salg mellem to selskaber med til dels sammenfaldende ejerkreds og samme direktør ikke blev tillagt betydning.

Ved afgørelsen blev der lagt vægt på, at der ikke var forretningsmæssige begrundelser for de foretagne overdragelser af bilen mellem de to selskaber med samme direktør, hvorfor disse handler ikke blev tillagt betydning.

For [person2]s vedkommende ses der heller ikke at være forretningsmæssige begrundelser for de to nært sammenhængende handler mellem [virksomhed1] A/S og [person2] om henholdsvis salg og tilbagesalg af samme bil.

Bilen er handlet fra selskab til [person2] den 25/2 2010 (pengeoverførsel og registrering hos Motorkontoret) og tilbagesolgt til selskabet den 29/3 2010 (pengeoverførsel) med ejerskifteregistrering hos Motorkontoret pr. 6/4 2010.

Handlerne er derfor tilsidesat i skattemæssig henseende, idet der ikke er nogen forretningsmæssig begrundelse for dispositionen, som alene ses at være foretaget af skattemæssige årsager.

I sin klage henviser revisor i stedet til afgørelse i SKM.2013.268.BR, som revisor mener er af ”fuld og lignende art” som nærværende sag.

Hertil kan SKAT bemærke, at denne afgørelse vedrører en faktisk bilhandel mellem et selskab og selskabets ultimative hovedanpartshaver, herunder værdiansættelsen af bilen på overdragelsestidspunktet. Der var tale om et salg mellem interesseforbundne parter, og spørgsmålet drejede sig om, hvorvidt handlen var sket på armslængde vilkår til bilens faktiske værdi.

Handlen var begrundet i selskabets økonomiske forhold, og var et af flere bilsalg, som selskabet var nødsaget til af hensyn til at frembringe kapital til selskabets drift.

Det er derfor SKATs opfattelse, at nævnte afgørelse på afgørende punkter adskiller sig fra [person2]s sag. I Byretsdommen er der tale om et forretningsmæssigt begrundet salg, hvor hovedanpartshaver forbliver ejer af bilen. I [person2]s tilfælde, sker tilbagesalg til selskabet kort tid efter.”

Klagerens opfattelse

Klagerens repræsentant har fremsat påstand om, at værdi af fri bil for 2010 skal ansættes til 49.113 kr. og for 2011 til 65.484 kr.

Repræsentanten har fremført:

”Nærværende påklage har baggrund i at bilen er vurderet at en professionel bilforretning ”[virksomhed3] A/S”, til en værdi på kr. 250.000 i medfør af vedlagte kopi.

Bilen har igennem alle år været serviceret hos ovennævnte forhandler, hvorfor det må fastslås, at de har haft et særdeles godt grundlag for at vurdere bilen.

Bilen er omregistreret 25/2 2010, jf. vedlagte kopi - ligeledes fra [virksomhed3] A/S.

Der henvises i Skat’s argumentation til SKM 2002.585.LSR, hvilket ikke betragtes som værende af reel betydning, da [person2] ikke er omfattet at en ejerkreds, med samtidig hensyntagen til at [person2], blot er ansat i [virksomhed1] A/S, og ikke i kraft af sin stilling, har haft beføjelse til at forestå salg at bilen til sig selv uden accept fra den daglige ledelse.

Det skal samtidig anføres, at den stedfundne disposition synes overordentlig velbegrundet, når der henses til beløbet kr. 250.000. Bilens art (camper-model) er i særdeleshed en status, der generelt er meget værdiforringende, hvorfor der på det nærmeste ikke er salg i vogntypen, da camper-modeller har været for bekostelige i anskaffelse, og samtidig har undergået en meget væsentlig værdiforringelse.

Det synes samtidig besynderligt, at der i SKAT’s argumentation henses til, citat start:

”Endvidere kan der henses til din nære relation til [virksomhed1] A/S, bl.a. i kraft at dine forældres ejerskab og ledelse af selskabet, samt din egen ansættelse og bestyrelsespost i selskabet” citat slut.

Såfremt der skal “henses” til denne kommentar, syner der en tanke for ejerskab af [virksomhed1] A/S, og hermed en bestemmende indflydelse — eller sagt med andre ord en

hovedaktionærsituation.

Med denne konklusion, må vi henvise til SKM 2013.268.BR, der følger vedlagt i kopi. Denne afgørelse ses at være fuld og lignende art, som nærværende.”

Landsskatterettens afgørelse

Den dagældende ligningslovs § 16, stk. 4 lød (uddrag):

Den skattepligtige værdi af en bil, der er stillet til rådighed for den skattepligtiges private benyttelse af en arbejdsgiver som nævnt i stk. 1, sættes til en årlig værdi på 25 pct. af den del af bilens værdi, der ikke overstiger 300.000 kr., og 20 pct. af resten. Bilens skattepligtige værdi beregnes dog mindst af 160.000 kr. Til den skattepligtige værdi medregnes et miljøtillæg. Miljøtillægget udgør den årlige afgift eksklusive udligningsafgift og privatbenyttelsestillæg, der skal betales for bilen efter brændstofforbrugsafgiftsloven eller efter vægtafgiftsloven. For biler, der er anskaffet af arbejdsgiveren højst 3 år efter første indregistrering, opgøres bilens værdi til den oprindelige nyvognspris i indtil 36 måneder regnet fra og med den måned, hvori første indregistrering er foretaget, og herefter til 75 pct. af nyvognsprisen. For biler, der er anskaffet mere end tre år efter første indregistrering, og for tidligere hyrevogne, der anskaffes uden berigtigelse af registreringsafgift, opgøres bilens værdi til arbejdsgiverens købspris inklusive eventuelle istandsættelsesudgifter.

Klageren er ansat og bestyrelsesmedlem i selskabet [virksomhed1] A/S, som driver forretning fra adressen, [adresse1], [by1] Selskabet er ejet af [virksomhed2] ApS, som klagerens mor er eneejer af. Klagerens far er direktør i selskabet.

Bilen er handlet mellem klageren og selskabet således, at den i ca. 1 måned har været ejet af klageren. Selskabet har fremlagt dokumentation, hvoraf fremgår, at bilen er solgt til klageren for 250.000 kr. og købt tilbage fra klageren for samme beløb ca. 1 måned efter. Ejerskiftet har været meldt til motorregistret. Der er ikke fra selskabet fremlagt nogen forretningsmæssige begrundelser for transaktionen.

Landsskatteretten er af den opfattelse, at der ved fastsættelse af bilens skattepligtige værdi, skal tages udgangspunkt i selskabets oprindelige anskaffelsespris. Herved er henset til klagerens nærtstående forhold til selskabet og til at der ikke ligger forretningsmæssige begrundelser til grund for transaktionen, jf. herved Landsskatterettens afgørelse i SKM2002.585.

Bilen er efter de foreliggende oplysninger anskaffet af selskabet 19. oktober 2006 for 421.927 kr. og registreret 1. gang 27. april 2005 i Tyskland. Beskatningsgrundlaget er de første 3 år nyvognsprisen og derefter 75 % af nyvognsprisen. SKAT og klageren har taget udgangspunkt i anskaffelsesprisen, som for brugte biler. SKAT-motor har oplyst, at 75 % af nyvognsprisen skønsmæssigt ligger mellem 416.000kr. til 450.000 kr. Der er således ikke grundlag for at ændre beregningsgrundlaget på 421.927 kr.

Miljøafgift udgør 11.920 kr., som skal tillægges den skattepligtige værdi. Ved beregningen er den kun tillagt med 20 % for 2010 og 25 % for 2011.

Værdi af fri bil udgør således årligt:

25 % af 300.000 kr.75.000

20 % af 121.927 kr.24.385

Miljøtillæg11.920

111.305

2010

Værdi af fri bil i 11 måneder102.030

Ansat af SKAT93.291

Forhøjelse8.739

2011

Værdi af fri bil111.305

Ansat af SKAT101.772

Forhøjelse9.533

Landsskatteretten forhøjer således ansættelsen med 8.739 kr. for 2010 og 9.533 for 2011.