Kendelse af 08-04-2016 - indlagt i TaxCons database den 15-05-2016
Klagepunkt | Skatteankenævnets afgørelse | Klagerens opfattelse | Landsskatterettens afgørelse |
2010 Personlig indkomst Fradrag for National Insurance Contributions betalt til Storbritannien, jf. ligningslovens § 8M, stk. 2. | 0 | 24.535 kr. | 24.535 kr. |
Klageren, der er statsborger i Storbritannien, havde i perioden fra 1. januar til 31. august 2010 bopæl i Danmark, hvor han var udstationeret og udførte arbejde for [virksomhed1], der er en filial af [virksomhed2].
Klageren var i hele perioden fuldt skattepligtig til Danmark i henhold til kildeskattelovens § 1 og skattemæssigt hjemmehørende i Danmark i henhold til artikel 4 i dobbeltbeskatningsoverenskomsten mellem Danmark og Storbritannien.
Klageren havde i perioden ingen bolig i Storbritannien, og han havde opholdt sig i Danmark siden 31. oktober 2008.
Klageren betalte skat til Danmark, bortset fra arbejdsmarkedsbidrag.
Klageren betalte i hele arbejdsperioden i Danmark som led i sin ansættelse ”National Insurance Contributions” (NIC), som er en social sikringsordning i Storbritannien.
Som dokumentation for indbetalingerne har klageren indsendt en E101-blanket.
Skatteankenævnet har nægtet fradrag for bidrag til en social sikringsordning i England, jf. ligningslovens § 8M, stk. 2.
Af skatteankenævnets afgørelse fremgår følgende:
”Nævnet finder at [person1] er fuldt skattepligtig til Danmark efter kildeskattelovens § 1 indtil fraflytningen den 28. august 2010.
Nævnet bemærker, at klageren skal opgøre sin indkomst i Danmark, efter de danske skatteregler. Nævnet har således ingen mulighed for at tage hensyn til, hvordan man i UK behandler National Insurance Contribution.
Nævnet konstaterer, at [person1] har indsendt blanket E101 (A1), og ifølge denne har betalt National Insurance Contribution (obligatorisk/frivilligt (socialt bidrag)) til England.
Denne dokumentation i form af blanket E101 (A1) medfører, efter nævnets opfattelse, alene, at der ikke skal betales arbejdsmarkedsbidrag til Danmark af indkomst optjent under opholdet her. Hvilket [person1] heller ikke gør.
Med virkning fra 1. januar 2008 er AM-bidraget en skat i Danmark.
Bidrag til National Insurance Contribution opkræves i England gennem løn- og indkomstskatter, normalt kun hvis man betaler engelsk indkomstskat. Dog kan bidraget betales frivilligt, hvis den engelske skatteyder bor i udlandet, og dermed ikke betaler indkomstskat til England, og han bl.a. ønsker at bevare sin (fremtidige) (fordels)ret til f.eks. folkepension og sygeforsikring.
Det fremgår af Østre Landsretsdom af den 28. april 2008 j.nr. B-1444-06 (TfS 2008, 798OE), at der er taget stilling til behandling af National Health Insurance, nu svarende til National Insurance Contribution) i forbindelse med nedslag for udenlandske betalte skatter i den danske skatteberegning.
Da ligningslovens § 8M, stk. 2 ikke eksisterede for de i Østre Landsretsdommen omhandlede indkomstår, er der derfor ikke i dommen taget stilling til, om beløbet i stedet kunne reducere den udenlandske indkomst.
Nævnet giver repræsentanten ret i, at ligningslovens § 8 M stk. 2 var gældende for indkomståret 2010 i henhold til lovbekg. Nr. 176 af 11 marts 2009.
Nævnet bemærker, at Ligningslovens § 8 M alene vedrører obligatoriske ordninger.
Da [person1] foretager frivillig indbetaling til ordningen, vil der ej heller være fradrag for indbetalinger i 2010.
Nævnet konkluderer, at der ikke i den danske indkomstopgørelse er lovhjemmel til, at man kan fratrække udgifter til National Insurance Contribution, som betalt til England, da beløbet anses for en frivillig bidragsordning, der hverken kan fratrækkes i skatteberegningen eller i opgørelsen af den skattepligtige indkomst.
Nævnet stadfæster derfor SKATs afgørelse.”
Klagerens repræsentant har nedlagt påstand om, at klageren er berettiget til fradrag i den personlige indkomst for National Insurance Contributions (NIC) betalt til Storbritannien med i alt 24.535 kr., jf. ligningslovens § 8M, stk. 2.
Af klagen fremgår følgende:
”Sagens tvist
Hverken SKAT eller Skatteankenævnet har godkendt, at vores kunde [person1] (skattemæssigt hjemmehørende i Danmark i henhold til artikel 4 i DBO’en mellem Danmark og UK) kan opnå fradrag i den personlige indkomst for obligatoriske udenlandske sociale bidrag (i dette tilfælde UK National Insurance Contributions NIC) i henhold til ligningslovens § 8M, stk. 2.
Dette skyldes, at både SKAT og Skatteankenævnet påstår, at NIC betalt af en medarbejder under en udstationering (hvor personen har en E 101/A1) skal betragtes som et frivilligt bidrag. [virksomhed3] kan dokumentere, at dette ikke er korrekt. NIC er obligatorisk for både medarbejder og arbejdsgiver (når den konkrete medarbejder er omfattet af UK social sikring via en A1, jf. forordning 884, 2004).
(...)
NIC betalt i UK er obligatoriske bidrag. Når en person er udstationeret med en E 101 (A1), er vedkommende forpligtet til fortsat at betale NIC. Dette er ikke frivilligt.
[person1] er derfor berettiget til fradrag i den personlige indkomst for sine udenlandske obligatoriske sociale bidrag (National Insurance Contributions (NIC) betalt i UK), jf. ligningslovens § 8M, stk. 2.
Dokumentation
Ovenstående dokumenteres ud over tidligere fremsendte udtalelser endvidere ved følgende udtalelse fra de engelske sociale myndigheder [person2], [virksomhed4] 4 (se bilag 6):
Portable Document A1 is the standard form used throughout the European Economic Area to indicate the Member State whose social security legislation is applicable to the person named on the A1. The A1 is issued under Article 192 of Regulation (EC) 987/09, which states:
“At the request of the person concerned or of the employer, the competent institution of the Member State whose legislation is applicable pursuant to Title II of the basic Regulation shall provide an attestation that such regulation is applicable and shall indicate, where appropriate, until what date and under what conditions.”
The “attestation” referred to in the legislation is the Portable Document A1. Part 2 of the A1 indicates the Member State whose legislation applies and for what period.
An A1 issued by HMRC will show at part 2 of the A1 that the person named at part 1 is subject to UK legislation. Where the person is an employee, he and his employer(s) will be liable to pay Class 1 National Insurance (NI) contributions to the UK scheme on earnings. HMRC will require the payment of NI contributions on a mandatory basis.
Dette vil sammenfattende sige, at HMRC vil opkræve NIC fra både medarbejder og arbejdsgiver under hele udstationeringsperioden. Både medarbejder og arbejdsgiver skal således betale NIC under hele perioden, hvor medarbejderen er udstationeret med en E 101 (A1). Dette er obligatorisk og kan ikke fravælges.
Både [virksomhed3] og de engelske sociale myndigheder stiller sig uforstående overfor, at de danske skattemyndigheder antager den holdning, at der er tale om et frivilligt bidrag. Der er på ingen måde tale om et frivilligt bidrag
(...)
[virksomhed3]s kommentarer
Vi gør endvidere opmærksom på, at vi anmodede om, at hvis Skatteankenævnet mente, at der var behov for yderligere dokumentation for, at NIC er et obligatorisk bidrag, når man er udstationeret med en E 101 (A1), bedes Skatteankenævnet oplyse, hvilken form for dokumentation der ønskes, således at vi kunne indhente dette. Der er ikke tvivl om, at der er tale om obligatoriske bidrag, det var derfor vigtigt, at Skatteankenævnet oplyst, hvilken form for dokumentation der skulle til. Dette er på ingen måder kommenteret eller imødekommet af Skatteankenævnet. Vi har ikke hørt fra nævnet, før der forelå en afgørelse.
Endvidere har Skatteankenævnet ikke begrundet deres påstand om, at NIC er frivillig indbetaling. Skatteankenævnet anerkender, at der er mulighed for fradrag og at der er i 2008,798Ø (som der henvises til) selvsagt ikke tages stilling til fradrag, idet ligningslovens § 8M ikke eksisterer i 2008. Skatteankenævnet skriver derefter blot:
”at ligningslovens § 8M alene vedrører obligatoriske ordninger. Da [person1] foretager frivillig indbetaling til ordningen, vil der ej heller være fradrag for indbetalinger i 2010.”
Det er ikke begrundet, hvorfor Skatteankenævnet mener, at NIC i denne situation er frivillig og hvor denne konklusion kommer fra.
Konklusion
Vi anmoder derfor om, at det anerkendes, at vores kunde [person1] er berettiget til fradrag i den personlige indkomst for sine udenlandske obligatoriske sociale bidrag (National Insurance Contributions (NIC) betalt i UK), jf. ligningslovens § 8M, stk. 2.
Vi ser frem til at modtage en korrekt årsopgørelse for 2010, hvor der er givet fradrag i den personlige indkomst for udenlandske obligatoriske sociale bidrag (National Insurance Contributions (NIC) betalt i UK), på i alt 24.535 kr.)”
Personer omfattet af kildeskattelovens § 1 kan fradrage obligatoriske udenlandske sociale bidrag i den skattepligtige indkomst for det indkomstår, som bidraget vedrører, jf. ligningslovens § 8M, stk. 2, når den skattepligtige i henhold til en eventuel dobbeltbeskatningsoverenskomst ikke er hjemmehørende i fremmed stat, Grønland eller Færøerne, jf. ligningslovens § 8M, stk. 2, nr. 1, og når den skattepligtige er omfattet af en social sikringslovgivning i fremmed stat i medfør af De Europæiske Fællesskabers forordninger om social sikring for arbejdstagere, selvstændigt erhvervsdrivende og deres familiemedlemmer, der flytter inden for Fællesskabet, jf. ligningslovens § 8M, stk. 2, nr. 2.
Det må lægges til grund, at klageren er omfattet af den i ligningslovens § 8M, stk. 2, omfattede personkreds, da han ubestridt har udøvet lønnet beskæftigelse i Danmark i perioden fra 1. januar 2010 til 31. august 2010, hvor han ligeledes var fuldt skattepligtig her til landet, jf. kildeskatteloves § 1. Klageren var endvidere i perioden fra 1. januar til 31. august 2010 skattemæssigt hjemmehørende i Danmark i henhold til artikel 4 i dobbeltbeskatningsoverenskomsten mellem Danmark og Storbritannien, og han var omfattet af social sikringslovgivning i Storbritannien i medfør af De Europæiske Fællesskabers forordninger om social sikring for arbejdstagere, selvstændigt erhvervsdrivende og deres familiemedlemmer, der flytter inden for Fællesskabet (Forordning 1408/71).
For at få fradrag efter ligningslovens § 8M, stk. 2, er det et krav, at den skattepligtige har betalt obligatoriske udenlandske sociale bidrag.
National Insurance Contributions er en ordning, som opkræves af den engelske stat over løn- og indkomstskatterne, hvis den skattepligtige har betalt engelsk skat, som klageren må antages at have gjort inden udstationeringen. Ordningen dækker sygdom og arbejdsløshed og er en social sikringsordning.
Ordningen er frivillig, men opkræves på ”mandatory basis” af de engelske sociale myndigheder, og manglende indbetaling har konsekvenser for den skattepligtiges fordelsret til pension og sygeforsikring, når der ikke foretages løbende indbetaling til ordningen. Klageren har fremlagt en E 101 (senere erstattet af A1), som er en anerkendt måde at dokumentere bidragspligt til et andet EU-land.
Det er herefter Landskatterettens opfattelse, at National Insurance Contributions må anses for en obligatorisk udenlandsk social sikringsordning, som er omfattet af ligningslovens § 8M, stk. 2.
Klageren er derfor ved opgørelsen af den skattepligtige indkomst for indkomståret 2010 berettiget til fradrag for bidrag til National Insurance Contributions på 24.535. kr.
Landsskatteretten ændrer Skatteankenævnets afgørelse.