Kendelse af 09-04-2014 - indlagt i TaxCons database den 17-05-2014

Sagens emne

Indkomståret 2006

Skatteankenævnet har ikke imødekommet en anmodning om genoptagelse af klagerens skatteansættelse med henblik på at nedsætte klagerens skønsmæssigt ansatte skattepligtige indtægter fra erhvervsmæssig virksomhed fra 200.000 kr. til 0 kr.

Landsskatteretten stadfæster skatteankenævnets afgørelse.


Indkomståret 2007

Skatteankenævnet har ikke imødekommet en anmodning om genoptagelse klagerens skatteansættelse med henblik på nedsættelse af klagerens skønsmæssigt ansatte skattepligtige indtægter fra erhvervsmæssig virksomhed fra 150.000 kr. til 0 kr.

Landsskatteretten stadfæster skatteankenævnets afgørelse.


Faktiske oplysninger

Klageren har oplyst, at han blev skilt fra sin tidligere ægtefælle i 2006, og at han efter skilsmissen påtænkte at starte en egen virksomhed. Han har registreret virksomheden med CVR-nr. [...1] pr. 20. marts 2006.

Ifølge klageren er virksomheden ikke blevet startet som planlagt, fordi han begyndte at arbejde i Grønland i oktober 2006. Klageren er blevet tilmeldt en grønlandsk adresse den 6. marts 2007.

SKAT har den 22. marts 2007 fritaget klageren for at betale skat af løn for arbejde udført i Grønland for arbejdsgiveren [virksomhed1] ApS. Fritagelsen har været gældende fra den 30. januar 2007 og så længe klageren arbejdede i Grønland. Grundlaget for skattefritagelsen er dobbeltbeskatningsoverenskomsten mellem Danmark og Grønland.

Den 15. oktober 2007 har SKAT sendt et forslag til skønsmæssig ansættelse af klagerens skattepligtige indkomst for indkomståret 2006, idet klageren ikke havde indgivet selvangivelse. Der er foreslået, at det skattepligtige overskud af klagerens virksomhed skulle ansættes til 200.000 kr. Ifølge forslaget er overskuddet skønnet ud fra momstilsvar, tidligere års selvangivelser og øvrig kendskab til virksomheden.

Brevet er sendt til [adresse1], [Grønland], hvor klageren ifølge CPR har haft adresse i perioden fra den 17. april 2007 til den 16. juni 2009. Den efterfølgende årsopgørelse af 19. november 2007 er sendt til den samme adresse. Over for Skatteankenævnet har klageren imidlertid oplyst, at han aldrig har boet på denne adresse.

Der er angivet købsmoms med 12.016 kr. i første kvartal 2006. Resten af året er der ikke indleveret momsangivelser. SKAT har derfor foretaget foreløbige fastsættelser af momstilsvaret med henholdsvis 8.000 kr., 10.000 kr. og 12.000 kr. i 2. til 4. kvartal 2006.

Klageren har fremlagt lønspecifikationer fra [virksomhed2] A/S fra 2006. Det fremgår heraf, at klageren har modtaget 111.511 kr. arbejdsmarkedsbidragspligtig indkomst fra [virksomhed2] A/S i 2006. Det samme fremgår af SKATs kontroloplysninger vedrørende klageren for indkomståret 2006.

SKAT har i brev af 22. oktober 2008 foreslået skønsmæssig ansættelse af klagerens indkomst for indkomståret 2007, idet klageren ikke havde indgivet selvangivelse. I forslaget er overskuddet af klagerens virksomhed ansat til 150.000 kr. Det fremgår, at overskuddet er skønnet ud fra oplysninger om momstilsvar, tidligere års selvangivelser og øvrig kendskab til virksomheden. Brevet er sendt til [adresse1], [Grønland], og det er den efterfølgende årsopgørelse af 1. december 2008 også. I 2007 er momstilsvaret i klagerens virksomhed fastsat til 10.000 kr.

Klageren har fremlagt lønspecifikationer fra [virksomhed2] for 2007. Det fremgår heraf, at klageren i perioden 1. januar 2007 til 25. november 2007 har modtaget arbejdsmarkedsbidragspligtig indkomst med 55.704 kr. fra [virksomhed2] A/S. Det samme fremgår af SKATs kontroloplysninger vedrørende klageren for indkomståret 2007.

Klagerens virksomhed er blevet afmeldt den 17. januar 2008. Klageren har oplyst over for Landsskatteretten, at han arbejdede i Grønland frem til den 16. september 2009.

I SKATs inddrivelsescenters notat vedrørende klageren er det angivet, at klageren den 9. oktober 2008 har meddelt pr. telefon, at han havde forsøgt at få en udvidet selvangivelse ved et [skattecenter], men han blev henvist til internettet. Ifølge SKATs notat er klageren blevet oplyst om, at han skulle indgive selvangivelser for 2006 og 2007, hvis skatterestancerne skulle ændres.

Den 18. juni 2009 har SKAT sendt en underretning om foretaget udlæg til klageren. Det fremgår af brevet, at udlægsforretningen bl.a. vedrørte restskat for 2006 og 2007.

Den 22. marts 2012 har klageren anmodet SKAT om genoptagelse af skatteansættelserne for indkomstårene 2006-2010. SKAT har genoptaget klagerens skatteansættelser for indkomstårene 2008-2010, og klagerens indkomst er for disse indkomstår ansat i overensstemmelse med det selvangivne.

Skatteankenævnets afgørelse

Skatteankenævnet har ikke imødekommet klagerens anmodning om at genoptage klagerens skatteansættelser for indkomstårene 2006 og 2007. Skatteankenævnet har heller ikke erklæret ansættelserne ugyldige.

Klageren har gjort gældende, at SKATs skønsmæssige ansættelser for indkomstårene 2006 og 2007 er ugyldige som følge af mangelfulde begrundelser. Formalitetsindsigelser mod SKATs skønsmæssige ansættelser skulle være påklaget inden for klagefristen på 3 måneder for de årsopgørelser, som ansættelserne er gennemført ved. Klagefristen er angivet i årsopgørelserne.

Det fremgår af skatteforvaltningslovens § 36, stk. 2, at en klage til skatteankenævnet skal være skriftlig, begrundet og indgivet senest 3 måneder efter modtagelsen af den afgørelse, der klages over. Fristen regnes fra det tidspunkt, hvor afgørelsen er kommet frem til den skattepligtige.

Det lægges til grund, at klageren ikke har påklaget SKATs afgørelser inden for 3 måneder efter modtagelsen af SKATs afgørelser.

Der kan ses bort fra overskridelsen af klagefristen, hvis særlige omstændigheder taler derfor, jf. skatteforvaltningslovens § 36, stk. 2, 4. punktum. Der er dog ikke påvist særlige omstændigheder, der gør, at nævnet vil se bort fra den meget lange fristoverskridelse.

Årsopgørelserne for indkomstårene 2006 og 2007 er derfor ikke ugyldige.

Efter skatteforvaltningslovens § 26, stk. 2, skal en skattepligtig, der ønsker at få ændret sin indkomstskat, fremlægge oplysninger af faktisk eller retlig karakter, der kan begrunde ændringen, senest den 1. maj i det fjerde år efter indkomstårets udløb.

Klagerens anmodning om genoptagelse af skatteansættelsen for indkomstårene 2006 og 2007 er modtaget af SKAT den 22. marts 2012. Anmodningen er derfor indgivet efter udløbet af fristen i skatteforvaltningslovens § 26, stk. 2. Anmodningen skulle være indgivet til SKAT senest den 1. maj 2010 for indkomståret 2006 og den 1. maj 2011 for indkomståret 2007. Derfor kan der ikke ske genoptagelse efter skatteforvaltningslovens § 26, stk. 2.

Ifølge skatteforvaltningslovens § 27 kan der i særlige tilfælde ske genoptagelse af skatteansættelsen, selvom fristen i skatteforvaltningslovens § 26, stk. 2, er udløbet.

Det er lagt til grund, at ingen af betingelserne i skatteforvaltningslovens § 27, stk. 1, nr. 1-7, er opfyldt.

Det fremgår af § 27, stk. 1, nr. 8, at en ekstraordinær genoptagelse kan tillades, hvis der foreligger særlige omstændigheder. I praksis antages der at foreligge særlige omstændigheder, hvis SKAT har begået formelle fejl af en karakter, der medfører afgørelsens ugyldighed. Hvis SKAT har foretaget et åbenbart urimeligt skøn ud fra de oplysninger, der var tilgængelige på tidspunktet for den skønsmæssige ansættelse, er det også anset for særlige omstændigheder. Skatteankenævnet har henvist til SKATs juridiske vejledning 2013-1, afsnit A.A.8.2.3.10.

Klageren har anført, at SKATs skønsmæssige ansættelser er ugyldige, dels som følge af mangelfulde begrundelser for de udøvede skøn, og dels som følge af at skønnene er udøvet i strid med de faktiske forhold.

Kravene til en begrundelse fremgår af forvaltningslovens §§ 22 og 24. Ifølge forvaltningslovens § 22 skal skriftlige afgørelser ledsages af en begrundelse. Kravene til en sådan begrundelse fremgår af forvaltningslovens § 24. Sidstnævnte bestemmelse fastslår, at begrundelsen, såfremt afgørelsen hviler på et skøn, skal angive de hovedhensyn, der er tillagt betydning ved skønsudøvelsen. Efter omstændighederne skal begrundelsen også indeholde en kort redegørelse for de faktiske oplysninger, der er tillagt væsentlig betydning for afgørelsen.

SKAT har kun haft et meget spinkelt grundlag at udøve sit skøn på, og det mangelfulde oplysningsgrundlag kan i høj grad tilskrives klagerens forhold. Der må på denne baggrund stilles lempelige krav til SKATs begrundelse, og SKAT er af samme grund overladt en vid margin for sit skøn.

Klagerens registrering af sin virksomhed er en tilkendegivelse af, at klageren har haft til hensigt at etablere en selvstændig virksomhed. Ved udøvelsen af skønnet over klagerens indkomst, har SKAT derfor med føje kunnet skønne et overskud af virksomhed.

Et skøn på 200.000 kr. for en nyetableret virksomhed forekommer ikke i sig selv urimeligt højt. SKAT har udøvet et forsigtigt skøn. Klagerens adresseændring til Grønland har ikke i sig selv udelukket, at klageren drev selvstændig virksomhed.

SKAT har således ud fra de givne forudsætninger udøvet et rimeligt skøn for indkomståret 2006. Der foreligger ikke særlige omstændigheder, der kan begrunde en ekstraordinær genoptagelse af skatteansættelsen for indkomståret 2006. Hertil kommer, at 6-månedersfristen i skatteforvaltningslovens § 27, stk. 2, heller ikke er opfyldt.

SKAT er i afgørelse af 19. juni 2012 nået frem til, at der for indkomståret 2007 foreligger særlige omstændigheder, der kan begrunde en ekstraordinær genoptagelse. Skatteankenævnet har tilsluttet sig dette.

Det er imidlertid også en betingelse for ekstraordinær genoptagelse, at anmodningen fremsættes af den skattepligtige senest 6 måneder efter, at den skattepligtige er kommet til kundskab om det forhold, der begrunder fravigelsen af fristerne i § 26. Det fremgår af skatteforvaltningslovens § 27, stk. 2.

Klageren har oplyst, at SKATs skønsmæssige ansættelser er sendt til en adresse, klageren aldrig har beboet. SKATs breve er imidlertid sendt til den adresse, klageren var registreret med i CPR i mere end to år.

Hvis det lægges til grund, at klageren ikke har modtaget hverken SKATs breve om skønsmæssige ansættelser eller årsopgørelserne for 2006 og 2007, mener nævnet, at klageren i hvert fald senest den 9. oktober 2008 har fået kundskab om de foretagne skønsmæssige ansættelser. På dette tidspunkt blev klageren telefonisk orienteret om, at restancerne kun ville bortfalde, såfremt der blev indsendt selvangivelser for 2006 og 2007, og klageren oplyste endvidere, at han ville forsøge at indsende disse selvangivelser.

Fristen på 6 måneder begyndte derfor senest at løbe fra den 9. oktober 2008. Anmodningen om ekstraordinær genoptagelse er derfor modtaget næsten 3 år efter udløbet af 6-månedersfristen.

Det fremgår af skatteforvaltningslovens § 27, stk. 2, at der kan dispenseres fra 6-månedersfristen, hvis særlige omstændigheder taler derfor. Dispensationsbestemmelsen fortolkes særdeles restriktivt.

Der foreligger ikke særlige forhold, der kan begrunde en dispensation fra fristen. Der er herved lagt afgørende vægt på, at der er tale om en meget betydelig overskridelse af fristen.

Klagerens opfattelse

Klageren har nedlagt påstand om, at hans skatteansættelser for indkomstårene 2007 og 2008 genoptages ekstraordinært og nedsættes til 0 kr.

Skatteankenævnet har anført, at klageren har sprunget fristen i skatteforvaltningslovens § 27, stk. 2, på 6 måneder, idet sagen vedrører indkomstårene 2006 og 2007. I forhold til dette tidspunkt er fristen sprunget. SKAT har imidlertid siden sagens opstart været i besiddelse af oplysninger som kan begrunde, at der er foretaget urimeligt høje ansættelser for indkomståerne 2006 og 2007. Dette har klageren gjort SKAT opmærksom på i brev til SKAT af 22. marts 2012, og derfor bør dette tidspunkt være fristtidspunktet for afgørelsen af, om fristen for genoptagelse er sprunget.

SKAT har begrundet de skønsmæssige ansættelser for indkomstårene 2006 og 2007 således:

”[…] Overskud af virksomhed er skønnet ud fra oplysninger om momstilsvar, tidligere års selvangivelser og øvrigt kendskab til virksomheden.

…”

Lønsedler fra [virksomhed2] A/S dokumenterer klagerens ophold på Grønland i indkomståret 2006. Den løn klageren tjente på Grønland må have været indberettet til SKAT, idet klageren først fik skattefritagelse den 22. marts 2007. Disse oplysninger burde SKAT således have anvendt i forbindelse med den skønsmæssige ansættelse for 2006.

Klageren har solgt sin del af en ejendom den 19. januar 2006 og fået et provenu på 200.000 kr. Salg af ejendom indberettes til SKAT. Disse oplysninger er heller ikke indgået ved foretagelsen af den skønsmæssige ansættelse. SKAT har ikke lagt privatforbrugsberegninger til grund og heller ikke indhentet bankoplysninger til brug for ansættelsen.

Det er besynderligt, at SKAT angiver momsoplysninger som begrundelse. Klageren har angivet en indgående moms på 12.016 kr. i første kvartal 2006, og SKAT har skønsmæssigt ansat 2. til 4. kvartal til 30.000 kr. i udgående moms. Det giver et afgiftstilsvar på 17.984 kr., svarende til et overskud af virksomhed på 71.936 kr. ifølge SKATs egne oplysninger. Den oplysning har SKAT heller ikke anvendt i forbindelse med den skønsmæssige ansættelse for 2006.

Oplysningerne og dokumentationen vedrørende ejendomssalg og arbejde på Grønland er fremsendt i forbindelse med anmodning om genoptagelse af 22. marts 2012 samt klage til skatteankenævnet af 15. juli 2012. Det burde således være indlysende for både klagebehandlingen hos SKAT i forbindelse med klagerens anmodning om genoptagelse og i skatteankenævnet, at SKAT i forbindelse med den skønsmæssige ansættelse ikke har anvendt oplysninger, som SKAT har været i besiddelse af. SKAT er derved kommet frem til en urimelig og materielt urigtig ansættelse, som ud fra en konkret vurdering må anses for urimelig at opretholde. SKAT har fået kundskab til disse forhold i forbindelse med klagerens anmodning om genoptagelse af 22. marts 2012.

I forbindelse med klagebehandlingen har både SKAT og skatteankenævnet i deres afgørelser medgivet, at genoptagelse burde kunne imødekommes med den begrundelse, at der foreligger en skattefritagelse fra den 22. marts 2007. Alligevel er der givet afslag med den begrundelse, at fristen i skatteforvaltningsloven § 27, stk. 2, ikke er overholdt.

I forbindelse med den skønsmæssige ansættelse af 22. oktober 2008 har SKAT selv dokumenteret, at man var i besiddelse af denne oplysning. Derfor bør anmodningen om genoptagelse imødekommes. Ved den skønsmæssige ansættelse for indkomståret 2007 har SKAT anvendt samme begrundelse som for indkomståret 2006. Dermed har de overset egne oplysninger, der var tilgængelige, og som burde begrunde, at kundskabstidspunktet hos SKAT er 22. marts 2012, og dermed at skatteforvaltningslovens § 27, stk. 2, er overholdt.

Ifølge SKATs egne oplysninger er der skønsmæssigt ansat et momstilsvar på 10.000 kr. for 2008. Det kan derfor ikke have sin rigtighed, at en anden afdeling hos SKAT ansætter et overskud af virksomhed til 150.000 kr. SKAT har ingen indberettede oplysninger, som kan underbygge dette skøn, og SKAT har heller ikke foretaget privatforbrugsberegninger eller indhentet bankoplysninger til brug for ansættelsen til støtte for skønnet. Endvidere kan det undre, at SKAT er kommet frem til et overskud på 150.000 kr., når det foregående år er ansat til 200.000 kr., og de efterfølgende indkomstår er ansat til henholdsvis 48.000 kr., 95.000 kr. og 155.000 kr.

Klageren er uddannet tømrer og har ikke forstand på skat. Han er derfor kommet i den vildfarelse, at SKAT selv kunne konstatere, at de skønsmæssige ansættelser ikke var korrekte og af egen drift ville rette dette forhold. Først i 2012 har han henvendt sig til kvalificeret rådgivning, og dermed er sagens alvor gået op for klageren.

Klageren er indforstået med at betale en bøde for sit nøl, men at bøden ansættes til beskatning af sammenlagt 350.000 kr. på et vilkårligt grundlag har næppe været intentionen med skatteforvaltningsloven.

Landsskatterettens afgørelse

En skattepligtig, der ønsker at få ændret sin ansættelse af indkomst- eller ejendomsværdiskat, skal senest den 1. maj i det fjerde år efter indkomstårets udløb fremlægge oplysninger af faktisk eller retlig karakter, der kan begrunde ændringen. Det fremgår af skatteforvaltningslovens § 26, stk. 2.

Det fremgår af skatteforvaltningslovens § 27, stk. 1, nr. 8, at der kan foretages ekstraordinær skatteansættelse, hvis told- og skatteforvaltningen efter anmodning fra den skattepligtige giver tilladelse til ændring af ansættelsen som følge af, at der foreligger særlige omstændigheder. Som udgangspunkt kan skatteansættelsen imidlertid ikke genoptages, hvis anmodningen om genoptagelse fremsættes senere end 6 måneder efter, at den skattepligtige er kommet til kundskab om det forhold, der begrunder genoptagelsen. En anmodning om genoptagelse, der er fremkommet efter udløbet af denne frist, kan imidlertid imødekommes, hvis der foreligger særlige omstændigheder. Det følger af skatteforvaltningslovens § 27, stk. 2.

Efter skatteforvaltningslovens § 26 er fristen for at anmode om ordinær genoptagelse af indkomståret 2006 den 1. maj 2010, og fristen for at anmode om ordinær genoptagelse af indkomståret 2007 er den 1. maj 2011. Klagerens anmodning af 22. marts 2012 er således fremsat for sent i forhold til disse frister.

Det lægges til grund, at klageren allerede ved udgangen af indkomstårene 2006 respektive 2007 har haft kundskab om sine indtægter i disse indkomstår. Som udgangspunkt må klageren antages at have haft kendskab til SKATs ansættelser fra det tidspunkt, han har modtaget sine årsopgørelser. Årsopgørelserne er sendt til den adresse, hvor klageren har været tilmeldt CPR, og de må derfor antages at være kommet frem til klageren. Den skønsmæssige ansættelse for indkomståret 2006 er gennemført ved årsopgørelse af 19. november 2007, og den skønsmæssige ansættelse for indkomståret 2007 er gennemført ved årsopgørelse af 1. december 2008. Det må antages, at klageren har fået kundskab om ansættelserne kort efter disse datoer. Anmodningen om genoptagelse er først fremsat den 22. marts 2012, dvs. mere end 3 år efter, at klageren må antages at være kommet til kendskab om ansættelsen for 2008, og mere end 4 år efter, at klageren er kommet til kendskab om ansættelsen for 2007.

Klageren har i 2006 registreret en tømrervirksomhed, og han har i 1. kvartal 2006 angivet købsmoms med 12.016 kr., hvilket svarer til indkøb for 48.064 kr. ekskl. moms. Han har ikke indleveret selvangivelser for indkomstårene 2006 og 2007. Endvidere har klagerens arbejdsgiver i Grønland indberettet en relativt beskeden lønindkomst for klageren på 111.511 kr. i indkomståret 2006 og 55.704 kr. i indkomståret 2007.

På denne baggrund kan det ikke anses for dokumenteret, at SKAT ved de skønsmæssige ansættelser har begået fejl, der i sig selv udgør særlige omstændigheder, der kan begrunde en ekstraordinær genoptagelse. Det kan ikke føre til et andet resultat, at SKAT fra den 30. januar 2007 i henhold til dobbeltbeskatningsoverenskomsten mellem Danmark og Grønland har fritaget klageren for at betale dansk skat af løn for arbejde udført i Grønland for arbejdsgiveren [virksomhed1] ApS.

Skatteankenævnets afgørelse stadfæstes.