Kendelse af 08-03-2016 - indlagt i TaxCons database den 09-04-2016
SKAT har givet klageren afslag på at blive fritaget for at betale pensionsafkastskat i Danmark.
Landsskatteretten stadfæster SKATs afgørelse.
Klageren, der er flyveleder, indgik i maj 2011 en ansættelsesaftale med [virksomhed1] Ltd., hvorefter han skulle arbejde i [FAE].
Klageren fik orlov i perioden fra den 11. oktober 2011 til den 10. oktober 2014 fra sin hidtidige danske arbejdsgiver.
Ifølge CPR-registeret udrejste klageren fra Danmark til De Forenede Arabiske Emirater den 25. september 2011, medens klagerens ægtefælle og parrets tre børn udrejste den 2. november 2011.
Ægtefællerne ejede sammen ejendommen [adresse1], [by1], som de havde købt i 2002. Ejendommen tjente til bolig for familien indtil udrejsen.
Ifølge CPR-registeret har [person1] haft adresse på ejendommen fra den 24. februar 2012 til den 24. oktober 2012. Det er oplyst, at ejendommen var udlejet til hende, men der er hverken fremlagt en lejekontrakt eller andre oplysninger til belysning af vilkårene for udlejningen.
Den 6. marts 2012 sendte [virksomhed2] en selvangivelse for 2011 for klageren og hans ægtefælle til SKAT. Af følgebrevet fremgår bl.a., at parrets bolig ikke er udlejet uopsigeligt i tre år, hvorfor den fulde skattepligt til Danmark ikke anses for ophørt.
Den 30. maj 2012 søgte klageren om, at hans pensionsinstitut blev fritaget for at indeholde og indbetale pensionsafkastskat af hans pensionsordning. Klageren anførte, at hans fulde skattepligt var ophørt den 21. september 2011. Klageren fremlagde kopi af sin opholdstilladelse i [FAE]. Tilladelsen gjaldt fra den 5. oktober 2011 til den 4. oktober 2014.
Den 10. august 2012 indgik klageren og hans ægtefælle en aftale om udlejning af ejendommen til [person2] fra den 15. november 2012. Af aftalen fremgår, at ejendommen bagerste loftsrum er forbeholdt udlejer, der kan få adgang til rummet med 14 dages varsel, dog højest en gang årligt. Endvidere fremgår bl.a., at udlejer kan opsige lejemålet efter reglerne i lejeloven, dog med den undtagelse, at såfremt udlejer flytter hjem fra udlandet og ønsker at bo i ejendommen, kan lejemålet opsiges med 6 måneders varsel.
Ifølge CPR-registeret flyttede ægtefællen og børnene tilbage til Danmark den 9. november 2012. De flyttede ikke ind i den tidligere fælles bolig.
Den 13. januar 2013 sendte klageren skemaet ”Oplysninger om bopælsforhold med videre til SKAT”. I skemaet oplyser klageren bl.a., at han og ægtefællen blev skilt den 15. november 2012, at han er flyttet fra [adresse1], [by1], til [FAE] med henblik på emigration, og at boligen i Danmark midlertidigt er lejet ud.
Den 25. februar 2013 sendte SKAT et forslag til klageren, hvoraf fremgår, at klageren fortsat anses for fuldt skattepligtig til Danmark, da hans danske ejendom ikke er udlejet uopsigeligt fra hans side i minimum tre år. Klageren gjorde ikke indsigelser mod forslaget.
Ifølge Salgs- og Vurderingsregisteret (SVUR) overtog klageren ægtefællens andel af ejendommen [adresse1] ved et skøde dateret den 23. august 2013. Det fremgår, at overdragelsen skete i forbindelse med en bodeling.
I forbindelse med klagen til Landsskatteretten har klageren fremlagt kopi af:
• | Et ”letter of appointment for overseas staff” underskrevet den 30. maj 2011, hvoraf fremgår, at klageren er blevet ansat hos [virksomhed1] Ltd. i [FAE] fra den dag, han ankommer. |
• | Et brev fra [virksomhed3] dateret den 7. juli 2011, hvoraf bl.a. fremgår, at klageren er bevilget tjenestefrihed uden løn i perioden fra den 11. oktober 2011 til den 10. oktober 2014. |
• | En lønseddel fra maj 2013, hvoraf bl.a. fremgår, at klageren har arbejdet for [virksomhed1] Ltd. fra den 25. september 2011. |
• | En lejekontrakt, hvoraf fremgår, at han den 4. april 2013 lejede en ejendom beliggende [adresse2], i perioden fra den 1. maj 2013 til den 30. april 2014. |
Ifølge CPR-registeret flyttede [person2] fra [adresse1] den 1. december 2014. Herefter stod ejendommen tom til den 20. april 2015, hvor [person1] på ny flyttede ind. Hun havde adresse på ejendommen til den 10. december 2015. Den 15. december 2015 meldte [person3] og [person4] flytning til ejendommen.
Ifølge CPR-registeret havde klageren fortsat bopæl i [FAE] pr. 26. januar 2016.
SKAT har givet klageren afslag på at blive fritaget for at betale pensionsafkastskat i Danmark.
Pensionsberettigede, som er fuldt skattepligtige til Danmark og som ikke anses for hjemmehørende i en fremmed stat eller på Færøerne efter bestemmelserne i en dobbeltbeskatningsoverenskomst, skal betale skat af deres pensionsafkast efter reglerne i pensionsbeskatningslovens § 1.
Definitionen af fuldt skattepligtig fremgår af kildeskattelovens § 1.
SKAT kan fastsætte regler om, at der ikke skal indbetales skat for pensionsberettigede, der ikke er fuldt skattepligtige her til landet. Det fremgår af pensionsafkastbeskatningslovens § 31, stk. 2.
På baggrund heraf er der udstedt en bekendtgørelse om fritagelse for indeholdelse og indbetaling af pensionsafkastskat (bekendtgørelse nr. 1311 af 18. december 2012).
Det fremgår heraf, at SKAT kan fritage et penge- eller pensionsinstitut for at indeholde og indbetale pensionsafkastskat for pensionsberettigede,
• | som ikke er fuldt skattepligtige til Danmark, eller |
• | som er fuldt skattepligtige til Danmark, men er hjemmehørende i udlandet eller på Færøerne efter bestemmelserne i en dobbeltbeskatningsoverenskomst. |
Det er den pensionsberettigede, der skal søge om fritagelse for indeholdelse og indbetaling af pensionsafkastskat på vegne af penge- eller pensionsinstituttet.
Ansøgningen skal vedlægges dokumentation for, at den pensionsberettigede er fuldt skattepligtig til et andet land, f.eks. en attesteret bopælsattest fra det nye hjemland.
I SKATs systemer er klageren registreret som fuldt skattepligtig til Danmark. Klageren har endvidere ikke dokumenteret, at han er hjemmehørende i et andet land end Danmark. Klagerens anmodning om fritagelse for at betale skat af sit pensionsafkast i Danmark er derfor ikke imødekommet.
Klageren har fremsat påstand om, at SKAT pålægges at fritage klagerens pensionsinstitut for pligten til at indeholde og indbetale betale skat af klagerens pensionsafkast.
Klageren har siden september 2011 været bosiddende i [FAE], hvor han arbejder som flyveleder i en periode på 3 år, medens han har orlov fra [virksomhed3] i Danmark.
Klageren benytter sig af ligningslovens § 33 A, da han stadig ejer en ejendom i Danmark, som han vil vende tilbage til i efteråret 2014. Da klagerens familie rejste til [FAE] senere end klageren, har han ikke kunnet leje ejendommen ud uopsigeligt i de 3 år, der normalt giver fuld skattefritagelse.
Den dokumentation, klageren sendte til SKAT, var desværre ikke tilstrækkelig, men klageren mener, at den dokumentation, han nu har fremlagt for Landsskatteretten, er fornøden.
SKATs udtalelse til klagen
Klageren og hans familie boede indtil flytningen i september/november 2011 i ejendommen [adresse1], [by1]. Der er ingen oplysninger om eventuelle salgstiltag.
Ejendommen blev udlejet fra den 24. februar 2012. Der er ikke indsendt en lejekontrakt. Eventuel hensigt om at opgive bopæl i Danmark er således ikke bekræftet.
Den senere indgåede lejekontrakt med begyndelse den 15. november 2012 bekræfter ligeledes ikke en hensigt om opgivelse af bopæl i Danmark, idet klageren forbeholder sig ret til at opsige lejemålet med 6 måneders varsel. Han forbeholder sig endvidere ret til en vis rådighed over et loftsrum i boligen.
Der foreligger ingen dokumentation for, at klageren er blevet fuldt skattepligtig til De Forenede Arabiske Emirater eller andet, der kan bekræfte dobbeltdomicil med skattemæssigt hjemsted i De Forenede Arabiske Emirater.
Der er indsendt et residence-visum i [FAE], men det fremgår at opholdstilladelsen kun gælder i 3 år, og ophører såfremt klageren er ude af De Forenede Arabiske Emirater i mere end 6 måneder.
SKAT anser derfor klagerens fulde skattepligt til Danmark for bevaret, og at der ikke kan være tale om skift af skattemæssigt hjemsted til De Forenede Arabiske Emirater.
Ifølge pensionsafkastbeskatningslovens § 1, er bl.a. pensionsberettigede, der er fuldt skattepligtige til Danmark efter kildeskattelovens § 1, og som ikke anses for hjemmehørende i en fremmed stat efter bestemmelserne i en dobbeltbeskatningsoverenskomst, omfattede af pligten til at betale pensionsafkastbeskatningsskat af de nærmere anførte pensionsordninger.
Efter kildeskattelovens § 1, stk. 1, nr. 1, er en person fuldt skattepligtig til Danmark, hvis vedkommende har bopæl her i landet.
Bopælsbegrebet i kildeskattelovens § 1, stk. 1, nr. 1, er et mere vidtfavnende begreb end blot det at have en bolig. Bopælsbegrebet omfatter således skatteyderens tilknytningsforhold i en bredere forstand. Vurderingen foretages på grundlag af en samlet bedømmelse, hvori både indgår objektive og subjektive kriterier. Den fortsatte rådighed over en helårsbolig her i landet tillægges dog meget stor vægt. Rådigheden anses normalt først for opgivet, hvis boligen enten sælges eller udlejes uopsigeligt fra udlejers side for en periode på minimum 3 år.
Det er skatteyderen, der skal dokumentere, at han ved fraflytningen eller eventuelt på et senere tidspunkt har opgivet sin bopæl i Danmark, når det er i hans interesse, at den fulde skattepligt ophører. Det fremgår bl.a. af Højesterets dom offentliggjort i SKM2001.483.
I den foreliggende sag blev klageren og hans daværende ægtefælles bolig i Danmark i forbindelse med udrejsen ikke udlejet uopsigeligt fra ægtefællernes side for en periode på minimum 3 år.
Den udlejning, der fandt sted, skete endvidere først fra den 24. februar 2012. Der er ikke fremlagt en lejekontrakt vedrørende denne udlejning, og der foreligger ikke i øvrigt oplysninger om vilkårene for udlejningen.
Den anden udlejning af ægtefællernes ejendom i Danmark blev påbegyndt den 15. november 2012. Ifølge denne forbeholdt ægtefællerne sig ret til at opsige lejemålet med 6 måneders varsel.
På den baggrund er der ikke grundlag for at anse klagerens fulde skattepligt til Danmark for ophørt i forbindelse med udrejsen til [FAE] i efteråret 2011. Der er endvidere ikke fremlagt oplysninger, der godtgør, at klagerens fulde skattepligt til Danmark kan anses for ophørt på et senere tidspunkt.
Danmark har ikke en dobbeltbeskatningsoverenskomst med De Forenede Arabiske Emirater. Klageren kan derfor – uanset hans tilknytning dertil – ikke anses for hjemmehørende dér efter en dobbeltbeskatningsoverenskomst.
Landsskatteretten stadfæster SKATs afgørelse.