Kendelse af 06-11-2015 - indlagt i TaxCons database den 20-11-2015
Selskabet er opkrævet A-skat og AM-bidrag vedrørende fremmed arbejdskraft.
Klagepunkt | SKATs afgørelse | Klagerens opfattelse | Landsskatterettens afgørelse |
2011: AM-bidrag: 8 % af 725.202 kr. | 58.016 kr. | 0 kr. | 58.016 kr. |
2011: A-skat: 55 % af (725.202 kr. – 58.016 kr.) | 366.952 kr. | 0 kr. | 366.952 kr. |
2012: AM-bidrag: 8 % af 425.578 kr. | 34.046 kr. | 0 kr. | 34.046 kr. |
2012: A-skat: 55 % af (425.578 kr. – 34.046 kr.) | 215.343 kr. | 0 kr. | 215.343 kr. |
Ved en kontrol foretaget den 18. april 2012 sammen med politiet blev på ejendommen [adresse1], [by1], antruffet 4 udlændinge, der drev selvstændige enkeltmandsfirmaer, hvoraf det ene var et dansk firma. [person1] var kontaktperson for håndværkerne.
[person1] oplyste, at ejendommen var ejet af [virksomhed1] ApS, CVR-nr. [...1], og at [virksomhed2] ApS, ejet af [person2], var hyret til at renovere ejendommen. Selskabets telefonnummer og e-mail fremgik af et skilt.
De 3 selvstændige udenlandske firmaer var polske, og af deres RUT-registrering fremgik, at de antrufne personer var de eneste ansatte.
De 3 polakker udfyldte hver et spørgeskema, hvoraf bl.a. fremgik, at de hver fik henholdsvis 60 kr., 80 kr. og 85 kr. i timen. De oplyste på skemaet, at de var ansat af [virksomhed2] ApS, og at de afleverede time-/arbejdssedler til selskabet.
Det var [virksomhed2] ApS/chefen, der instruerede og førte det daglige tilsyn. Det var også selskabet, der stillede arbejdsredskaber m.v. til rådighed og leverede materialer til arbejdet.
Polakkerne boede på adressen [adresse2], [by1].
De 3 polske virksomheder var:
[virksomhed3]
[virksomhed4]
[virksomhed5] v/[virksomhed6].
Selskabet har den 16. maj 2012 fremsendt entreprisekontrakter og fakturaer samt skriftligt oplyst, at der kun var en mundtlig aftale med bygherren [virksomhed1] ApS.
Af entreprisekontrakterne fremgår, at underentreprenørerne skal udføre arbejde i form af bygningsfærdiggørelse.
Betalingen er en timeløn + moms. Arbejdet udføres efter regning, og underentreprenøren skal hver den 1. og den 15. i en måned fakturere den siden sidste fakturering medgåede tid og sende denne til hovedentreprenøren.
Endvidere er der en kundeklausul, hvoraf fremgår:
”Sålænge arbejdet ifølge nærværende kontrakt pågår og indtil 2 år frem efter arbejdet er udført, er underentreprenøren ikke berettiget til at træffe aftale med bygherre om udførelse af arbejde for denne af nogen art.”
Der er fremlagt følgende fakturaer:
[virksomhed4]: | ||
Fakturanr.: | ||
01/03/12 | 15.000 kr. | |
02/03/12 | 1.000 kr. | |
01/04/12 | 9.120 kr. | 25.120 kr. |
[virksomhed6]: | ||
Fakturanr.: | ||
01/03/12 | 11.000 kr. | |
02/03/12 | 1.000 kr. | |
01/04/12 | 13.600 kr. | |
01/05/12 | 2.000 kr. | 27.600 kr. |
[virksomhed3]: | ||
Fakturanr.: | ||
01/05/12 | 9.800 kr. | 9.800 kr. |
I alt | 62.520 kr. |
Fakturaerne er uden moms.
[person2] oplyste på mødet hos selskabet den 18. oktober 2012, at han kun har engageret udenlandske selvstændige enmandsvirksomheder. Årsagen hertil er, at [virksomhed2] ApS beskæftiger sig med små opgaver, hvor 1 mand er nok. Arbejdet på [adresse1], [by1], var en undtagelse.
Der er ikke indgået skriftlige kontrakter – kun vedrørende arbejdet på [adresse1], [by1]. Ved alle andre arbejder er aftalen mundtlig.
Det er i øvrigt om [virksomhed2] ApS oplyst:
Fagområde: Tømrer, snedker, maler, renovering.
Kunder: Mange forskellige. Den største kunde er [virksomhed7] I/S, [by2].
Logi: Selskabet har i tidsrummet 1. april 2010 – 31. januar 2012 lejet en lejlighed, som er udlejet til underentreprenørerne. Fra februar 2012 må underentreprenørerne selv sørge for logi.
Aftalerne indgås som følger: Underentreprenørerne præsenteres for opgaven. Indledningsvis snakker de om, hvad der skal laves, og de aftaler en pris. Derefter ”kører” underentreprenørerne selvstændigt. Der aftales en fast pris, undtagelsen er dog [by1]-opgaven, hvor det ikke var muligt på forhånd at vurdere en pris.
Reklamation: [person2] beder om at få udbedret fejlene. Nogle leverandører har udbedret fejlene. Har de ikke udbedret fejlene, er samhandlen derfor ophørt.
Forsikring: Selskabet har ikke forsikret – det er underentreprenørernes problem.
RUT-registeret: De fleste bliver bedt om at fremvise registreringen, men ikke i alle tilfælde.
Transport: Underentreprenørerne benytter egne biler.
SKAT har om faktura 50/2011 af 23. maj 2011 fra [virksomhed2] ApS til [person3] anført, at der er faktureret 154 timer a 132,50 kr. samt om det til fakturaen tilhørende bilag anført, at det heraf fremgår, at [person4] og [person5] har arbejdet hver 76,5 timer samt [person2] 1 time, i alt 154 timer. I samme periode har [person4] og [person5] ikke faktureret til selskabet, men de har betalt husleje og depositum den 28. april 2011.
SKAT har endvidere om et på polsk affattet dokument anført, at det heraf fremgår, at [virksomhed8] og [virksomhed6] har betalt for energi for perioden 1. januar 2011 – 31. marts 2011.
SKAT har tillige om fakturaerne 14/2011, 15/2011 og 21/2011 fra [virksomhed9] anført, at der er faktureret henholdsvis 97 timer a 80 kr., eller 7.760 kr., 360 timer a 80 kr., eller 28.800 kr., og 33.230 kr. vedrørende [adresse3].
SKAT har med henvisning til ovennævnte fakturaer, hvoraf fremgår, at der laves timesedler og faktureres timer, anført, at oplysningen om en fast pris hos underleverandørerne ikke kan være korrekt.
Det fremgår af ”Juridiske forhold” fra [...dk], at ”Den der driver virksomhed i form af enkeltmandsvirksomhed, skal anvende sit efternavn og fornavn som firmabetegnelse”.
De underleverandører, hvori for- og efternavn indgår i virksomhedsnavnet må betragtes som enkeltmandsfirmaer.
For disse firmaer skal der opkræves A-skat og AM-bidrag, da selskabet reelt råder over deres arbejdskraft, jf. eksempel 3 i Uddrag af vejledningen af 28. juni 2011 ”Når du bruger arbejdskraft fra et andet land.”
”[virksomhed10]” sp z o.o ved [virksomhed10] er et selskab, og ”[virksomhed12]” ved [virksomhed12] betragtes ikke som en enkeltmandsvirksomhed, da for- og efternavn ikke indgår.
SKAT har henset til de fakturerede timetal, og det ved kontrollen i [by1] anførte om, at de antrufne ”enkeltmandsfirmaer” har oplyst, at de får timeløn og er ansat ved en dansk arbejdsgiver, [virksomhed2] ApS, at der i polsk enkeltmandsfirmaer skal anvendes for- og efternavn på indehaveren som firmabetegnelse og at der ikke er fremlagt dokumentation for, at der ikke er tale om enmandsfirmaer.
SKAT er af den opfattelse, at følgende underleverandører, hvori for- og efternavn indgår i virksomhedsnavnet, må betragtes som enkeltmandsfirmaer, og at der for disse firmaer skal opkræves A-skat og AM-bidrag, da selskabet reelt råder over deres arbejdskraft:
- [virksomhed13]s virksomhed er startet den 20. april 2010 og sluttet den 1. november 2012.
- [virksomhed8]s virksomhed er startet den 1. september 2011 og sluttet den 1. december 2012.
- [virksomhed6]s virksomhed er startet den 1. september 2011 og sluttet den 1. januar 2013.
- [virksomhed9]s virksomhed er startet den 2. november 2000 og stadig aktiv.
Disse oplysninger stammer fra Central register and information of Economic Activity of the Republic of Poland.
Når der henses til, at
• | selskabet har oplyst, at det kun bruger enmandsfirmaer som underleverandører, |
• | der ved faktura 50/2011 er vedlagt timeseddel, |
• | faktura 14/2011 og 15/2011 begge er faktureret med timeantal, |
• | alle selskabets fakturaer faktureres med timetal, |
• | de 3 antrufne ”enmandsfirmaer” ved kontrollen i [by1] oplyser, at de får timeløn og er ansat ved en dansk arbejdsgiver, [virksomhed2] ApS, |
• | i polske enmandsvirksomheder skal indehaveren anvende sit efternavn og fornavn som firmabetegnelser, |
• | der ikke er fremlagt dokumentation for, at der ikke er tale om enmandsfirmaer, |
er det SKATs opfattelse, at følgende firmaer er enmandsfirmaer, hvorefter der opkræves A-skat og AM-bidrag vedrørende fakturaer fra følgende enmandsfirmaer:
2011: | |
[virksomhed10] ”[virksomhed10]” | |
[virksomhed13] | 222.697 kr. |
[virksomhed9] | 335.196 kr. |
[virksomhed6] | 67.374 kr. |
[virksomhed8] | 68.775 kr. |
[virksomhed4] | 31.160 kr. |
[virksomhed3] | |
[virksomhed12] ”[virksomhed12]” | |
I alt | 752.202 kr. |
2012: | |
[virksomhed10] ”[virksomhed10]” | |
[virksomhed13] | 114.455 kr. |
[virksomhed9] | |
[virksomhed6] | 101.760 kr. |
[virksomhed8] | 88.518 kr. |
[virksomhed4] | 42.400 kr. |
[virksomhed3] | 78.445 kr. |
[virksomhed12] ”[virksomhed12]” | |
I alt | 425.578 kr. |
For indkomståret 2011 er der betalt fakturaer for i alt 752.202 kr. og i 2012 for perioden 1. februar – 30. september for i alt 425.343 kr. fra enmandsvirksomheder.
Selskabets repræsentant har nedlagt påstand om, at forhøjelserne vedrørende A-skat og AM-bidrag ændres, idet forhøjelserne vedrører selvstændige underentreprenører og ikke ansatte således som anført af SKAT.
Underentreprenørerne er selvstændige firmaer, der har udført opgaver for egen regning. Der er sket kvartalsvis indberetning til SKAT i forbindelse med momsindberetningerne af køb af ydelser uden moms fra udlandet, og det er af virksomheden kontrolleret, at de oplyste momsnumre var gyldige til fakturering uden moms reverse charge.
SKAT har ikke påvist mangler herved, og har end ikke, efter opfordring hertil, foretaget afstemning af disse indberetninger.
Der er forhold, der taler for, at der ikke er tale om en ansættelse, men en entrepriseopgave.
Der er ingen ansættelseskontrakt og ingen lønmodtagerforpligtelser af nogen art.
Der kan ikke faktureres ekstra for sygdom og ferie.
Underentreprenørerne:
• | er selv pligtige til at tegne forsikringer som selvstændige for arbejdet |
• | har eget firma og kontor i Polen |
• | har eget værktøj og biler |
• | har selvstændigt momsnr. og er registreret med EU momsnr. |
• | afholder selv omkostninger til telefon, kontorhold, bildrift, regnskab mm. |
• | kan selv beslutte, hvilke opgaver de påtager sig |
• | er ikke underlagt [virksomhed2] ApS, men kan påtage sig opgaver for andre, uden selskabets indflydelse |
• | er ansvarlige for fejl, mangler og skader og udbedringer heraf. |
De driver derfor virksomhed for egen regning og risiko med overskud for øje.Der aftales en fast pris på en opgave, og der er fakturaer med en fast pris og en opgaves adresse.
Dette forhold synes der ikke at være taget hensyn til.
Den eneste undtagelse fra aftale om fast pris er den ene opgave i [by1], som kontrollen omhandler.
At der faktureres løbende a conto for udført arbejde er sædvanligt ved større opgaver og gør ikke forholdet til et ansættelsesforhold.
Oplysningen fra de 3 uddelte spørgeskemaer om ansættelse kan kun bero på en misforståelse, idet der ikke er aftalt nogen ansættelse, men alene udførelsen af en opgave og fortsat for egen regning.
Det forekommer ikke rimeligt at foreslå opkrævning af A-skat og AM-bidrag med tilbagevirkende kraft, ligesom det ikke forekommer korrekt at beregne A-skat og tilbageholdelse af AM-bidrag af købsfakturaer for 2011 og 2012 på baggrund af 3 spørgeskemaer og kontrollen på den ene usædvanlige opgave.
Dette forekommer ikke repræsentativt for virksomhedens drift i perioden, idet de fleste opgaver har bestået af opgaver, der var mindre end den nævnte opgave, hvor der har været faste prisaftaler med underleverandørerne.
Ved en talmæssig sammenholdelse for 2011 synes det heller ikke repræsentativt at lægge blot de 3 forespørgsler til grund for en samlet vurdering, idet der i 2011 er afregnet fakturaer for udenlandske køb af ydelser med 1.058.604 kr., hvoraf disse 3 alene udgør 98.534 kr.
Fortolkningen har været, at der er tale om underentreprenører, der udsteder fakturaer og indberettes til SKAT som ydelser, hvor SKAT får løbende indberetning kvartalsvis, og der har været kontrolleret på Skat.dk, at de udstedte fakturaer kommer fra firmaer med et gyldigt udenlandsk EU-momsnr. Dette er foretaget netop for at sikre sig mod ikke registrerede firmaer.
Selskabet er derfor af den overbevisning og fortolkning, at man har gjort, hvad der var muligt for at overholde alle regler om indberetning og kontrol af leverandørernes korrekte registrering.
Gennem de foretagne løbende indberetninger er der således givet oplysninger, der gør det muligt for SKAT at følge afstemninger m.m.
Der foreligger yderligere bekræftelse fra en leverandør (på polsk) om, at der har været flere ansatte i det personligt ejede polske firma. Dette kan fremsendes, såfremt det kan have nogen betydning i sagen.
Det fremgår bl.a. af kildeskattelovens § 43, stk. 1, at til A-indkomst henregnes enhver form for vederlag i penge samt i forbindelse hermed ydet fri kost og logi for personligt arbejde i tjenesteforhold.
Af kildeskattelovens § 46, stk. 1, fremgår, bl.a., at i forbindelse med enhver udbetaling af A-indkomst skal den, for hvis regning udbetalingen foretages, indeholde foreløbig skat i det udbetalte beløb.
Af kildeskattelovens § 69, stk. 1, fremgår, at den, som undlader at opfylde sin pligt til at indeholde skat over for det offentlige er umiddelbart ansvarlig for betaling af det manglede beløb, medmindre han godtgør, at der ikke er udvist forsømmelighed fra hans side, jf. kildeskattelovens § 69, stk. 1.
Af arbejdsmarkedsbidragslovens § 7 fremgår, at bestemmelserne i kildeskatteloven og opkrævningsloven om indeholdelse, opkrævning, hæftelse m.v. finder anvendelse ved indeholdelse og opkrævning af arbejdsmarkedsbidrag efter denne lov.
Landsskatteretten bemærker, at en lønmodtager er karakteriseret ved, at vedkommende modtager vederlag for personligt arbejde i et tjenesteforhold efter arbejdsgiverens anvisninger og for dennes regning. Selvstændigt erhvervsdrivende er normalt kendetegnet ved, at der for egen regning og risiko udøves en virksomhed af økonomisk art med det formål at opnå et overskud.
Landsskatteretten finder efter en samlet bedømmelse af de foreliggende oplysninger, at der er tale om tjenesteforhold i medfør af kildeskattelovens § 43, stk. 1. Uanset, at der foreligger selvstændig virksomhed udført af virksomheder registreret i Polen, er det rettens opfattelse, at det ikke er tilstrækkelig godtgjort, at der foreligger entrepriseforhold. Retten bemærker, at det er det reelle indhold af de arbejdsmæssige relationer selskabet og de polske arbejdere imellem, der skal vurderes. Retten har lagt vægt på, at der i henhold til de udstedte fakturaer, hvori er anført timeforbrug, må antages at foreligge ansættelsesforhold, ligesom det er tillagt vægt, at polakkerne ifølge de udfyldte spørgeskemaer selv har anset sig for at være ansatte under selskabets instruktionsbeføjelse. Endelig er der lagt vægt på, at klageren har stillet bolig til rådighed for de polske arbejdere. Disse forhold sammenholdt med, at det ikke er dokumenteret, at de polske arbejdstagere har udført arbejde for egen regning eller risiko, må efter rettens opfattelse føre til, at der er tale om arbejde i tjenesteforhold. Klageren er derfor pligtig til at indeholde A-skat og AM-bidrag i medfør af kildeskattelovens § 46, stk. 1, og arbejdsmarkedsbidragslovens § 7.
Den påklagede afgørelse stadfæstes derfor.