Kendelse af 14-03-2016 - indlagt i TaxCons database den 29-04-2016

Klagepunkt

SKATs afgørelse

Klagerens opfattelse

Landsskatterettens afgørelse

2010: Fradrag for erhvervsmæssige el-udgifter

1.000 kr.

8.193 kr.

1.000 kr.

2010: Fradrag for renovationsudgifter, vand

0

1.874 kr.

500 kr.

2010: Fradrag for erhvervsmæssige biludgifter ekskl. afskrivning varebil

3.251 kr.

32.511 kr.

3.251 kr.

2010: Afskrivning varebil

800 kr.

8.007 kr.

800 kr.

2010: Fradrag for erhvervsmæssige dieseludgifter til traktorer

0

Indgår i biludgiften 32.511 kr. ovenfor

3.000 kr.

2010: Yderligere afskrivning traktorer

0

1.250 kr.

1.250 kr.

2010: Fradrag for indgående afgift på erhvervsmæssige driftsomkostninger

0

9.960 kr.

4.960 kr.

2011: Fradrag for erhvervsmæssige el-udgifter

1.000 kr.

7.480 kr.

1.000 kr.

2011: Fradrag for renovationsudgifter, vand

0

2.019 kr.

500 kr.

2011: Fradrag for erhvervsmæssige biludgifter ekskl. afskrivning varebil

3.439 kr.

34.394 kr.

3.439 kr.

2011: Afskrivning varebil

3.975 kr.

39.755 kr.

3.975 kr.

2011: Fradrag for erhvervsmæssige dieseludgifter til traktorer

0

Indgår i biludgiften 34.394 kr. ovenfor

3.000 kr.

2011: Yderligere afskrivning traktorer

0

2.500 kr.

2.500 kr.

2011: Fradrag for indgående afgift på erhvervsmæssige driftsomkostninger

0

10.351 kr.

4.101 kr.

Faktiske oplysninger

Klageren driver landbrugsejendommen [adresse1], som er på 673.269 m². Ifølge SKATs oplysninger drives ejendommen udelukkende med EU-tilskud i form af enkeltbetaling fra EU, samt arealpleje fra [by1] Kommune, idet der på ejendommen findes hedepletvinge, trane, tinksmed, rødrygget tornskade, mosehornugle samt 25 forskellige naturtyper. Vedr. arealpleje er klageren forpligtet til for egne midler at tage slet mindst en gang årligt i perioden fra Skt. Hans til midt i juli eller september. Ved ”slet” forstås slåning med fjernelse af det afslåede materiale. Der skal tages slet i ca. 10 cm´s højde. Slåning bør foretages skånsomt, f.eks. ved at der ved hver slåning efterlades en mosaik af små felter, der ikke slås. Kommunen tilbyder at tage slet på arealerne for 400 kr./ha, hvilket modregnes i udbetalingen.

Ejendommens resultat har givet underskud i 2010 og 2011. De selvangivne resultater er opgjort således i kr. (før SKATs ændringer):

2010

2011

Indtægter:

Braklægningsstøtte

69.580

69.729

Udgifter:

Ejendomsskat

9.394

6.942

Forsikring

3.112

5.752

Vedligeholdelse

6.690

3.675

Traktordrift

2.587

1.620

Kontorhold

2.448

4.536

Telefon

7.829

5.236

Revisor

3.023

1.800

El

8.193

7.480

Renovation

3.747

4.038

Vedligeholdelse og nyanskaffelser

16.250

21.256

Biludgifter

32.511

34.394

Afskrivninger varebil

8.007

39.755

Afskrivninger traktor

5.000

10.000

Afskrivning bygninger

7.000

7.000

Resultat før renter

-46.211

-83.755

Det bemærkes, at klageren i de klagebehandlede indkomstår ikke har haft udlejningsejendom.

El-udgiften

Den samlede el-udgift for ejendommen [adresse1], [by2] er specificeret således ved årlige opgørelser fra [virksomhed1], løbende fra 1.11 – 31.10, således:

2010

2011

kWh forbrugt

10.373

9.724

udgift i alt

17.916 kr.

17.450 kr.

Af en opgørelse fra [virksomhed1] fremgår forbruget i 2008 til 7.117 kWh og i 2009 til 7.718 kWh.

Det fremgår ikke, hvordan den selvangivne erhvervsmæssige el-udgift er opgjort.

Renovation

Der foreligger ikke en opgørelse over, hvordan de selvangivne udgifter til renovation er opgjort. Udgiften til renovation er dokumenteret ved opgørelser fra [virksomhed2]. Der foreligger årsopgørelser for 2009 og 2010. For 2010 og 2011 foreligger der opgørelse af acontoraterne. På årsopgørelserne og acontoraterne er udgifterne specificeret på [virksomhed3] A/S, Renovation, [virksomhed4] A/S og Miljøgebyr. Udgifterne udgør følgende beløb i kr. i henhold til årsopgørelserne for 2009 og 2010 og acontoopgørelserne for 2011:

2009

2010

2011

[virksomhed3] (88 m³, 91 m³, 92 m³)

1.650,60

1.762,35

2.077,64

+ moms

412,65

440,59

519,42

Renovation (Dagrenovation 14-dagstømning)

576,00

576,00

576,00

+ moms

144,00

144,00

144,00

[virksomhed4] A/S*

784,40

795,80

349,60

+ moms

112,50

112,50

Miljøgebyr, Miljø og genbrugsafgift Bolig/lejlighed 1 stk.

935,00

900,00

900,00

+ moms

233,75

225,00

225,00

I alt

4.848,90

4.956,24

4.791,66

*for 2009 og 2010 dækker udgiften statsafgift spildevand og tømning af septiktank (450 kr.), i 2011 dækker udgiften alene statsafgift spildevand.

I 2010 er der i februar betalt 1. acontorate for 2010 på 2.436,86 kr. (inkl. 10,40 kr. fra opgørelsen af 2009) og i september betalt 2. acontorate for 2010 på 2.452,08 kr.

I 2011 er der i marts betalt 1. acontorate for 2011 på 2.573,53 kr. (inkl. 77,70 kr. fra opgørelsen af 2009 og 100 kr. rykkergebyr) og i september 2. acontorate på 2.395,83 kr.

Der er ikke muligt på baggrund af de foreliggende oplysninger nøjagtigt at beregne, hvordan de selvangivne fradrag for renovation er opgjort.

Udgifter til varebil

Udgifterne til varebilen er i det selvangivne resultat fratrukket 100 %. Udgifterne vedrører Land Rover reg.nr. [reg.nr.1].

Der foreligger følgende biloplysninger for indkomstårene 2010 og 2011.

Reg.nr.

Mærke

1. reg.

Tilgang

Afgang

Vedr.se-nr

[reg.nr.2]

LAND ROVER FREELANDER

14/05-99

22/10-08

29/04-11

[reg.nr.3]

LAND ROVER FREELANDER

8/05-01

11/04-11

18/03-14

[reg.nr.4]

NEPTUN PRATIK

16/11-11

16/11-11

[...1]

[reg.nr.1]

LAND ROVER

5/11-01

24/08-04

11/09-12

[...1]

[reg.nr.5]

BRENDERUP A 750

19/05-88

18/02-04

I 2010 og 2011 har der ud over klageren, ifølge cpr. registeret været registreret en kvinde ved navn [person1] på adressen [adresse1], [by2]. [person1] var i de klagebehandlede indkomstår ifølge motorregisteret ikke registreret som ejer af bil.

Der foreligger synsrapport dateret 6. juni 2011 for Land Rover Freelander reg.nr. [reg.nr.3], hvor kilometerstanden er registreret til 81.000 km. Der foreligger synsrapport dateret 7. maj 2013 for samme bil, hvor kilometerstanden er registreret til 89.000 km.

Der foreligger følgende synsoplysninger med angivelse af km-stand for Land Rover reg.nr. [reg.nr.1]:

Syns Dato

Resultat

Km-stand

Reg.nr.

27-07-2012

Godkendt

116.000

[reg.nr.1]

03-09-2010

Godkendt

107.000

[reg.nr.1]

16-08-2010

Kan godkendes efter omsyn

105.000

[reg.nr.1]

11-08-2008

Godkendt

89.000

[reg.nr.1]

11-07-2006

Godkendt

66.000

[reg.nr.1]

Der foreligger følgende synsoplysninger med angivelse af km-stand for Land Rover reg.nr. [reg.nr.2], som over årene har ændret reg.nr., jf. nedenfor:

Syns Dato

Resultat

Km-stand

Reg.nr.

02-12-2011

Godkendt

172.000

[reg.nr.6]

03-11-2011

Kan godkendes efter omsyn

172.000

[reg.nr.6]

19-04-2010

Godkendt

164.000

[reg.nr.2]

30-04-2008

Godkendt

157.000

[reg.nr.7]

Der foreligger dokumentation for vægtafgift for Land Rover reg.nr. [reg.nr.1] for perioden 1.1.2010-31.12.2010 i alt 7.290 kr.

Der foreligger faktura fra [virksomhed5] dateret 16.4.2010 vedrørende forsikring på Land Rover reg.nr. [reg.nr.1] for perioden 1.5.2010 – 1.5.2011 i alt 6.943 kr.

Der foreligger faktura fra [virksomhed5] dateret 11.4.2011 vedrørende forsikring på Land Rover reg.nr. [reg.nr.1] for perioden 1.5.2011 – 1.5.2012 i alt 5.754,5 kr.

Der foreligger faktura fra [virksomhed5] dateret 22.6.2011 vedrørende [...] på Land Rover reg.nr. [reg.nr.1] for perioden 20.6.2011 – 1.5.2012 i alt 805,55 kr.

Der foreligger en faktura fra et engelsk firma [virksomhed6] Ltd dateret 5.3.2010 vedrørende Bumper Assy (Kofanger montage) pris i alt 395,98 pund, svarende til 3.256,58 kr. + 100 kr. i gebyr for overførsel. Af forespørgsel fra klageren til den engelske virksomhed samt registreringsattest fremgår, at reservedelen er til klagerens Land Rover Discovery II reg.nr. [reg.nr.1].

Der foreligger faktura fra [virksomhed7] dateret 3.3.2010 vedrørende Land Rover Discovery II, forlygte pære skiftet i alt 85 kr. inkl. moms.

Der foreligger faktura fra [virksomhed8] dateret 16.8.2010 vedrørende periodesyn 1. gang i alt 450 kr. inkl. moms.

Der foreligger faktura fra [virksomhed8] dateret 3.9.2010 vedrørende periodesyn omsyn i alt 250 kr. inkl. moms.

Der foreligger faktura fra [virksomhed9] dateret 31.8.2010 vedrørende Land Rover [reg.nr.1], bremseklodser, bremseskiver og arbejdsløn i alt 2.673,13 kr. inkl. moms.

Der foreligger faktura fra [virksomhed10] A/S dateret 20.8.2010 vedrørende Styrestang, Br. Skive Bag. i alt 1.615 kr.

Der foreligger faktura fra [virksomhed7] dateret 7.1.2011 vedrørende Land Rover Discovery II, pærer skiftet til nærlys, i alt 150 kr. inkl. moms.

Der foreligger faktura fra [virksomhed7] dateret 15.2.2011 vedrørende Land Rover Discovery II, ABS Sencor, forsendelse, Svendetimer, i alt 1.686,31 kr. inkl. moms.

Der foreligger faktura fra [virksomhed7] dateret 9.6.2011 vedrørende Land Rover Discovery II, bremseklodser, Sencor, Svendetimer, i alt 5.097,85 kr. inkl. moms.

Der foreligger dokumentation for vægtafgift for Land Rover reg.nr. [reg.nr.1] for perioden 1.1.2011-31.12.2011 i alt 7.290 kr.

Der foreligger en faktura fra et engelsk firma [virksomhed11] dateret 15.3.2011 vedrørende Sensor Assy pris i alt 41,85 pund, svarende til 364,50 kr.

Der foreligger en faktura fra et engelsk firma [virksomhed12] dateret 23.3.2011 vedrørende Flange Assy (front) Påført tekst hjulleje i alt 210 pund, svarende til 1.719,15 kr.

Der foreligger en faktura fra et engelsk firma [virksomhed12] dateret 13.4.2011 vedrørende Track Rod Assy (styrestang) i alt 41,4 pund, svarende til 351 kr.

Der foreligger en faktura fra [virksomhed13] dateret 4.8.2011 vedrørende køb af 2 dæk Goodyear Wrangler hp all Weather 235/70 R16 106h, i alt 2.037 inkl. 25 % moms.

Der foreligger faktura fra [virksomhed7] dateret 10.8.2011 vedrørende Land Rover Discovery II, søgning efter læk på klimaanlæg, hjul lappet, Svendetimer, i alt 555,06 kr. inkl. moms.

Der foreligger en faktura fra [virksomhed14] A/S dateret 6.5.2011 vedrørende Land Rover [reg.nr.1], fejlsøgt på abs, kontrolleret abs sensor, monteret abs sensor rigtigt, i alt 1.113,30 inkl. moms.

Den selvangivne opgørelse af afskrivning på driftsmidler ser således ud:

Traktor

Varebil

Saldo 1. januar 2010

0

32.028

Tilgang

20.000

0

Afskrivning 2010 25 %

5.000

8.007

Saldo pr. 31.december 2010

15.000

24.021

Tilgang 2011

25.000

135.000

40.000

159.021

Afskrivning 2011, 25 %

10.000

39.755

Saldo pr. 31. december 2011

30.000

119.266

De selvangivne udgifter til Traktor 2010 er dokumenteret ved følgende bilag:

[virksomhed15] 15.9.2010, Fiat 650, reparation af aksel, inkl. 25 % moms 699 kr.

[virksomhed15] 28.5.2010, Traktor, Lapning, inkl. 25 % moms 590 kr.

[virksomhed15] 11.8.2010, [...], strammerulle, dæk+slange og reparation af fælg inkl. 25 % moms 1.595 kr.

[virksomhed9] 20.04.2010 (fakturaen vedrører Land Rover [reg.nr.2]. Fakturaens samlede udgifter udgør 3.959,84 kr., som vedrører reparation af bremser, syns gebyr samt batteri) Udgiften, som er anført under traktorudgifter, er udgiften til batteri på 328 kr. ekskl. moms.

De selvangivne udgifter til Traktor 2011 er dokumenteret ved følgende bilag:

[virksomhed15] 30.12.2010, 2 stk. diesel start, inkl. 25 % moms 148 kr.

[virksomhed15] 10.03.2011, pakningssæt, inkl. 25 % moms 433,75 kr.

[virksomhed15] 17.03.2011, pakningssæt, inkl. 25 % moms 433,75 kr.

[virksomhed15] 6.8.2011, 2 stk. Filesæt, 1 bolt og 1 diamant skive, inkl. 25 % moms 514,13 kr.

[virksomhed15] 13.8.2011, diamantkling, inkl. 25 % moms 393,75 kr.

[virksomhed16] ApS 17.12.2011, Rygpude, inkl. 25 % moms 250 kr.

Der foreligger dokumentation for køb af diesel og benzin over kontokort hos [virksomhed17] ved betalingsoversigter således:

Dato for tankning

Art

Antal liter

Liter pris

i kr.

Moms

i kr.

Inkl. moms

i kr.

16.11.2009

Diesel

46,44

8,31

77

385,92

30.11.2009

Benzin

20,81

10,15

42

211,22

13.12.2009

Diesel

62,12

8

99,5

496,96

04.01.2010 betalt

1.099,60

02.01.2010

Diesel

45,18

8,34

76,46

376,80

01.02.2010 betalt

382,30

21.01.2010

Diesel

69,19

8,81

122

609,56

28.01.2010

Diesel

17,20

8,76

30

150,67

01.03.2010 betalt

765,73

17.02.2010

Diesel

64,67

8,06

104

521,24

06.04.2010 betalt

526,74

16.03.2010

Diesel

47,31

8,52

81

403,08

08.04.2010

Diesel

61,01

9,40

114

573,49

03.05.2010 betalt

982,07

03.05.2010

Diesel

33,95

9,64

65

327,28

10.05.2010

Diesel

63,98

9,13

117

584,14

01.06.2010 betalt

916,92

25.05.2010

Diesel

30,01

8,98

53,90

269,49

01.07.2010 betalt

274,99

22.06.2010

Diesel

52,87

9,46

100

500,15

26.06.2010

Diesel

44,87

9,68

87

434,34

26.06.2010

Benzin

20,50

11,01

45

225,71

02.08.2010 betalt

1.165,70

14.08.2010

Diesel

52,07

8,62

90

448,84

14.08.2010

Benzin

20,59

10,06

41

207,14

01.09.2010 betalt

661,48

20.08.2010

Diesel

36,26

8,68

63

314,74

07.09.2010

Diesel

59,73

8,64

103

516,07

08.09.2010

Diesel

39,98

9,47

75

378,61

01.10.2010 betalt

1.214,92

27.09.2010

Diesel

58,05

8,62

100

500,39

04.10.2010

Diesel

33,19

9,53

63

316,30

04.10.2010

Benzin

20,25

10,69

43

216,47

01.11.2010 betalt

1.038,66

27.10.2010

Diesel

65,88

8,86

116,74

583,70

01.12.2010 betalt

589,20

23.11.2010

Diesel

39,65

9,60

76,13

380,64

03.01.2011 betalt

386,14

22.12.2010

Diesel

50,20

9,14

91,77

458,83

01.02.2011 betalt

464,33

11.02.2011

Diesel

60,08

9,63

115,71

578,57

01.03.2011 betalt

584,07

17.03.2011

Diesel

75,75

10,15

154

768,86

11.04.2011

Diesel

17,64

10,23

36

180,46

11.04.2011

Benzin(Vesløs)

49,80

12,52

124

623,50

02.05.2011 betalt

1.578,32

26.04.2011

Diesel

65,06

11,17

145

726,72

04.05.2011

Diesel

36,47

10,12

74

369,08

14.05.2011

Diesel

77,63

10,21

158

792,60

14.05.2011

Benzin

20,84

11,99

50

249,87

01.06.2011 betalt

2.143,77

15.06.2011

Diesel

45,66

10,24

93,51

467,56

01.07.2011 betalt

473,06

28.06.2011

Diesel

91,48

10,78

197

986,15

28.06.2011

Benzin

21,45

12,05

51

258,47

01.08.2011 betalt

1.250,12

19.07.2011

Diesel

81,18

10,66

173

865,38

01.09.2011 betalt

870,88

22.08.2011

Diesel

51,39

9,87

101

507,22

04.09.2011

Benzin

20,84

11,85

49

246,95

04.09.2011

Diesel

60,25

10,47

126

630,82

03.10.2011 betalt

1.390,49

07.10.2011

Diesel

56,70

10,13

114,87

574,37

01.11.2011 betalt

579,87

25.10.2011

Diesel

40,06

11,38

91

455,88

28.10.2011

Diesel

81,60

10,68

174

871,49

01.12.2011 betalt

1.332,87

Der foreligger momsopgørelser for de to indkomstår således (i kr.):

1. halvår 2010:

Beløb

Moms

1. 04.01.

[benzin]

1.099,60

219,80

2. 01.02.

[benzin]

382,30

76,46

3. 01.02.

[virksomhed18]

623,52

124,7

4. 22.02.

Ejdm. SKAT

5.352,63

28,44

5. 22.02.

[virksomhed1]

3.605,66

721,13

6. 01.03.

[virksomhed18]

534,94

106,99

7. 01.03.

[benzin]

765,73

153,00

8. 02.03.

Smed vedligehold

687,50

137,50

9. 02.03.

[...] kofanger bil

3.256,68

651,20

10. 05.03.

[...] pære bil

85,00

17,00

11. 22.03.

Kontor Printer

989,00

197,85

12. 19.03.

[virksomhed15] traktor køb

25.000,00

5.000,00

13. 06.04.

[virksomhed18]

480,47

96,09

14. 06.04.

[benzin]

526,74

105,20

15. 03.05.

[virksomhed18]

604,06

120,81

16. 03.05.

[benzin]

982,07

196,40

17. 04.05.

Tag vedligehold

2.850,00

570,00

18. 07.05.

[virksomhed9]

2.712,24

542,40

19. 25.05.

[...]

1.931,25

386,25

20. 01.06.

[virksomhed18]

539,32

107,86

21. 01.06.

[benzin]

916,92

183,20

22. 07.06.

Dæk traktor

590,00

118,00

23. 07.06.

[virksomhed1]

3.507,04

701,41

24. 21.06.

?

857,46

171,49

10.220,00

2. halvår 2010:

beløb

moms

25. 01.07.

[benzin]

274,99

54,00

26. 01.07.

[virksomhed18]

561,34

112,27

27. 02.07.

[...]

1.056,25

211,25

28. 02.08.

[virksomhed18]

552,59

110,52

29. 02.08.

[benzin]

1.165,70

232,00

30. 20.08.

[virksomhed10] bil

1.615,00

323,00

31. 23.08.

[...] syn bil

450,00

90,00

32. 01.09.

[virksomhed18]

582,95

116,59

33. 01.09.

[benzin]

661,48

122,20

34. 01.09.

[virksomhed15] Dæk traktor

1.595,00

319,00

35. 06.09.

[virksomhed1]

3.504,51

700,90

36. 06.09.

Vedligehold

2.552,16

510,43

37. 13.09.

[...] syn bil

250,00

50,00

38. 14.09.

[...]

792,09

158,44

39. 15.09.

Fiat traktor

699,00

140,00

40. 01.10.

[virksomhed18]

627,91

125,58

41. 01.10.

[benzin]

1.214,92

242,80

42. 01.10.

Slagleklipper ny anskaf.

11.687,00

2.237,50

43. 08.10.

Skrivebord kontor

1.155,00

231,00

44. 01.11.

[virksomhed18]

546,66

109,33

45. 01.11.

[benzin]

1.038,00

207,60

46. 02.11.

[...] syn bil

2.673,00

534,63

47. 03.11.

[...] brakpudser

8.625,00

1.725,00

48. 01.12.

[virksomhed18]

661,99

132,40

49. 01.12.

[benzin]

589,20

117,80

50. 06.12.

[virksomhed1]

4.360,80

872,16

3.762,14

752,40

10.539,00

1. halvår 2011:

beløb

moms

1. 03.01.

[benzin]

386,14

77,22

2. 03.01.

[virksomhed18]

718,97

142,79

3. 07.01

[virksomhed15] traktor

148,00

29,60

4. 13.01.

Bil

150,00

30,00

5. 21.01.

Kontor

316,50

-

6. 25.01.

[...] maling lade

838,70

167,74

7. 01.02.

[benzin]

464,33

92,86

8. 01.02.

[virksomhed18]

694,84

137,96

9. 01.02.

ACER

4.990,00

998,00

10. 07.02.

[...]

373,75

74,75

11. 15.02.

Bil

1.686,31

337,31

12. 22.02.

Vægtafgift

7.290,00

-

13. 01.03.

[virksomhed18]

565,57

113,11

14. 01.03

[benzin]

584,07

116,80

15. 01.03.

ejendomsskat

3.606,10

29,31

16. 01.03.

[virksomhed1]

4.686,16

937,23

17. 16.03.

[...] bil

364,51

72,80

18. 24.03.

[...] Bil

1.719,15

343,83

19. 16.03.

Forsyningen

2.573,53

444,21

20. 16.03.

[virksomhed15] traktor

433,75

86,75

21.

[...]

2.533,32

-

22. 01.04.

[virksomhed18]

533,94

106,79

23. 04.04.

[virksomhed15] traktor

433,75

86,75

24. 14.04.

Vedligehold

496,95

99,35

25. 15.04.

[...] bil

351,00

70,20

26. 18.04.

Dæk [...]

1.926,78

385,36

27. 02.05.

[virksomhed18]

618,58

123,72

28. 02.05.

[benzin]

1.578,32

315,66

29. 03.05.

[virksomhed5]

5.754,50

-

30. 06.05.

[...] bil

1.113,30

222,66

31. 09.05.

Vedligehold

298,46

59,69

32. 24.05.

[virksomhed19]

2.250,00

450,00

33. 24.05.

vedligehold

298,46

59,69

34. 27.05.

maling vedligehold

995,85

199,17

35. 01.06.

[virksomhed18]

635,13

129,03

36. 01.06.

[benzin] traktor

2.143,77

428,75

37. 06.06.

[virksomhed1]

4.734,54

946,91

38. 06.06.

Frø vedligehold

1.025,00

205,00

39. 09.06.

[...] bil

5.097,25

1.019,57

9.108,32

2. halvår 2011:

beløb

moms

40. 01.07.

[benzin]

473,06

94,60

41. 01.07.

[virksomhed18]

559,91

111,98

42. 01.08.

[virksomhed18]

616,25

123,25

43. 01.08.

[benzin]

1.250,12

250,00

44. 08.08.

Dæk online disc bil

2.097,00

407,40

45. 11.08.

Bil

555,06

111,01

46. 12.08.

[virksomhed15] traktor

514,13

102,83

47. 22.08.

[virksomhed15] traktor

393,75

78,25

48. 01.09.

[virksomhed18]

461,48

92,30

49. 01.09.

[benzin]

870,88

174,00

50. 01.09.

forsyningen [...]

2.473,33

444,21

51. 01.09.

[virksomhed1]

4.718,41

943,68

52.

[...] t. vedligehold

184,76

36,95

53. 03.10.

[virksomhed18]

577,29

115,46

54. 03.10.

[benzin]

1.390,49

278,00

55. 10.10.

[virksomhed20] vedligeh

607,75

121,55

56. 01.11.

[benzin]

579,87

116,00

57. 01.11.

[virksomhed18]

645,28

129,06

58. 14.11.

[...] trailer køb

5.625,00

1.019,00

59. 20.11.

Traktor køb

31.250,00

6.250,00

60. 01.12.

[virksomhed18]

548,48

109,70

61. 01.12.

[benzin]

1.332,37

266,00

62. 05.12.

[virksomhed1]

3.711,79

935,01

63. 09.12.

vægtafgift

105,42

-

64. 19.12.

traktor sæde

250,00

50,00

65. 22.12.

Bil køb

135.000

-

12.360,00

SKATs afgørelse

SKAT har ved afgørelse af 28. august 2013 ændret klagerens indkomst for indkomstårene 2010 og 2011 vedrørende de påklagede forhold således:

Forhøjelser:

2010

2011

Ændring vedrørende erhvervsmæssige el-udgifter

7.193

6.480

Ændring vedrørende renovationsudgifter

3.747

4.038

Ændring vedrørende erhvervsmæssige biludgifter

29.260

30.955

Ændring vedrørende afskrivning på varebilen

7.207

35.780

SKAT begrunder de enkelte påklagede ændringer således:

El-udgifter

Ifølge statsskattelovens § 6 kan der fratrækkes udgifter, som er afholdt for at erhverve, sikre og vedligeholde indkomsten. Idet indtægterne i virksomheden udelukkende består af tilskud, anses den erhvervsmæssige benyttelse af el som meget begrænset. SKAT har derfor skønsmæssigt godkendt fradrag for kr. 1.000.

Ved afgørelsen er der lagt vægt på, at SKM 2010, 744 og SKM 2009,768 udtrykkeligt fastslår, at der er tale om vejledende mindstepriser. Det vil sige, at beløbet sagtens kan udgøre et større beløb under konkrete forhold. SKAT er af den opfattelse, at den skønnede beløb dækker de faktiske udgifter til belysning i maskinhuset.

Renovationsudgifter

Ifølge statsskattelovens § 6 kan der fratrækkes udgifter, som er afholdt for at erhverve, sikre og vedligeholde indkomsten. Udgiften til renovation anses for udelukkende privat udgift, hvorfor der ikke kan godkendes fradrag herfor.

Ved afgørelsen er der lagt vægt på, at [virksomhed21] i [by1] oplyser, at klageren kun betaler for en 14-dages tømning som udelukkende vedr. dagrenovation. [virksomhed21] oplyser, at der ikke må komme andet end almindelig husholdningsaffald i containeren.

Erhvervsmæssige biludgifter herunder afskrivning på varebilen

Klageren har fratrukket udgifterne vedr. varebilen med 100 %. Ifølge statsskattelovens § 6 kan der fratrækkes udgifter, som er afholdt for at erhverve, sikre og vedligeholde indkomsten. Idet indtægterne i virksomheden udelukkende består af tilskud, anses den erhvervsmæssige benyttelse af varebilen som meget begrænset. SKAT har derfor skønsmæssigt godkendt fradrag for 10 %. Ved skønnet er der lagt vægt på, at klageren ikke har ført nogen kørebog, eller på anden måde forsøgt at dokumentere det erhvervsmæssige kørselsbehov. Ved afgørelsen er der endvidere lagt vægt på LSR 1990-2-463, hvor Landsskatteretten afgør, at der ved bortforpagtning af jord og bygninger ikke kan godkendes fradrag for biludgifter.

Ved afgørelsen er der lagt vægt på, at der fratrækkes udgifter og afskrivninger på en traktor, som må anses for at dække de faktiske udgifter vedr. marken. Herudover anses det skønnede beløb til bilen at dække dit kørselsbehov vedr. EU-tilskud.

Klagerens opfattelse

Ved klage modtaget 7. november 2013 anfører klageren:

”SKAT har ved skrivelse af 28 aug.2013 ændret min indkomst på punkter som er fejlagtige og punkter som er uacceptable og acceptable, disse punkter vil jeg, med mit heldigvis ringe kendskab til SKAT, forsøge at kommentere. At denne klage nok ikke er fyldestgørende betvivler jeg ikke, men håber at De vil anmode om de eventuelle mangler der måtte være, således at jeg kan føle mig tryg ved Deres afgørelse, og jeg møder naturligvis gerne op for at undgå enhver form for misforståelse, såfremt Ankenævnet ikke kan imødekomme min klage, skal jeg anmode om et møde med nævnet.

SKATs afgørelse berører 2 punkter, nemlig en momsafgørelse som jeg via [virksomhed19] v/[person2] anker til Landskatteretten, og denne indkomstmæssige del af afgørelsen, som jeg vil forsøge at følge efter punkterne i SKATs afgørelse.

Ændring af telefonudgifterne 2010 accepteres.

Ændring af el-udgifterne accepteres ikke, jf. bilag 1. hvoraf fremgår at der i vinterhalvåret kører 2 stk. 2000 W el-radiatorer, i et rum for at holde vandinstallationerne frostfri, i et andet til opbevaring af maling m.v., dertil kommer alm. brug til vedligeholdelse af maskiner, traktorer m.v., her finder jeg min revisors oprindelige angivelse mere relevant og i overensstemmelse med de faktiske forhold.

Ændring af renovationsudgifterne accepteres ikke, her forekommer en 50 % deling at være i overensstemmelse med forholdene, affald fra et landbrug, vedligeholdelse og reparationer kan i sagens natur ikke være uden affald af forskellig art.

Ændring af bil udgifterne accepteres ikke. Jfr. bilag 1. dokumenteres 4200 km. af de 8000 km kørt i årene 10 og 11, de resterende kilometer er absolut ikke privat, men understøttes af den videre forklaring i bilaget. Jeg har i de ca. 50 år jeg har haft firmabil aldrig blevet mødt med krav om at føre kørebog, selv om det ville have været den endelige underbyggende bevisførelse for mit kørselsbehov. I øvrigt mener jeg heller ikke at SKAT nu kan stille dette krav, eftersom jeg tilsyneladende efter forgodtbefindende betragtes som privat/virksomhed i SKAT´s afgørelse Det gør det ikke blot svært, men umuligt at bevise mit kørselsbehov. Ud over de argumenter som jeg i overensstemmelse med sandheden anvender i årene 10/11 vil jeg forsøge at underbygge dette for årene 2012/13 i alt 22 måneder: I 12 er der købt brændstof for kr. 14.201,- inkl. moms, i 13 er der købt for kr. 8.396 inkl. moms og incl benzin for begge år, dette til motorsav og buskrydder m.v., dette giver ca. 2200 liter. Min varevogn købte jeg den 22.12.11 med kilometerstand 246.000 km., den har dags dato kørt 256.200 km., altså på 22 mdr. ca. 10.000 km. Den køre ca. 8,5 – 9.0 kml. Resten af den indkøbte diesel anvendes til traktorerne, og dette forbrug ligger noget over varebilens – dette har SKAT set helt bort fra – traktorerne anvendes til slåning af ca. 12,5 HA 5 gange årligt, dette skyldes bekæmpelse af lysesiv og slåning af slet som er et krav for at opretholde hektarstøtten, dertil rivning og fjernelse af græs i alt 8 – 9 gange og der tales om individuel slåning efter krav fra [by1] Kommune for varetagelse af NATURA 2000 planerne, dette medfører meget ekstra arbejde og følgende udgifter, denne pålagte arbejdsbyrde ville hvis [by1] Kommune jf. tilbud i plejeaftalen med kr. 400 pr. HA koste kr. 40.000 plus moms, dertil traktorkørsel til vedligeholdelse af skovkanter, grøfter, veje m.v.

Diesel til traktordrift, som udgør den væsentligste del bør fratrækkes.

At mit kørselsbehov i 2012 og 13 er større end tidligere skyldes at jeg i juli 2012 købte et hus i [...] til udlejningsformål (er udlejet). Huset kostede kr. 145000,- og er blevet total renoveret, dette har krævet en del kørsel til renoveringen samt køb af møbler m.m., en ikke fyldestgørende specifikation kan udarbejdes, men ekstra kørsel ca. 2-3000 km. bør vel kunne accepteres.

Min anvendelse af bilen på ejendommen skyldes i høj grad at mine traktorer er uden hus med varme hvorfor bilen anvendes i vinterhalvåret til vedligeholdelse af levende hegn, grøfter m.v.

Med 2 biler i husstanden (en privat og en varevogn) som er på to personer, har jeg bogført udgifterne som i årevis tidligere, og anvendt bilerne med største agtpågivenhed for netop at undgå en situation som denne. Hver af bilerne kører ca. 4000 km. årligt (personbilen jf. syns rapport, som vedlægges), at SKAT total uden hensyntagen til min forklaring om varevognens drift træffer en afgørelse som er så fejlagtig og helt uden hensyntagen til diesel forbruget, hvor traktorerne bruger størsteparten kan kun bero på et klart fejlskøn, som bør rettes. I sagens natur ville jeg ved anskaffelse af de to brugte minitraktorer, hvis jeg havde forudset en så latent fare fra SKAT´s side, havde anskaffet en langt dyrere traktor m. hus og varme for at varetage de opgaver som [by1] Kommune på vegne af EU havde pålagt mig. En sådan disposition havde efter SKAT´s afgørelse ikke voldt problemer, desuagtet den havde været langt dyrere for begge parter, altså føler jeg at være taget med bukserne nede om hælene og tilmed med tilbagevirkende kraft, og det forekommer mig så moralsk forkert at jeg ikke kan acceptere det.

Ændring af afskrivning af bygninger accepteres, og beklages.

Ændring af afskrivninger på varebilen accepteres jf. ovenstående ikke da den kun bruges erhvervsmæssig plus/minus 5-10 %.

For året 2011 forholder det sig som 2010, blot må jeg dybt beklage fejlen på kr. 16.707, som skyldes en revisorfejl.”

I sagsmaterialet foreligger endvidere kommentarer til de påklagede forhold ud over det i klagen beskrevne således:

”Renovation: Også vand som naturligvis anvendes i stald/lade til rengøring også af maskiner. Renovationen dækker affald fra vedligehold af maskiner, bygninger, embl. m.m., herudover ca. 10 gange losseplads p.a.

Biludgifter: I 2011 er der købt 906 l. diesel, bilen kører ca. 4000 km. altså ca. 400 l., resten ca. 506 l. anvendes til traktorer ved markbrug (der slås stadigvæk 4-5 gange årligt for bl.a. Lysesiv for at opretholde HA støtten plus en gang for fjernelse af afgrøder (græs), vejene skal også vedligeholdes).

I 2010/2011 er der i erhvervsøjemed kørt følgende længere ture:

[virksomhed22] Slagleklipper 60 km – ”[...] brakpudser 800 km – [by3] rive 800 km nitte – [by4] syd se på slagleklipper (for dyr) ([by5]) 600 km [by6] traktor køb 3 gange 500 km – [by7] brugt skivehøster købt 2 gange 400 km uden kvittering – [virksomhed23] v. [by8] købt trailer 500 km total med mangler 4200 km ud af de 8000 km som bilen har kørt.

Hertil kommer [adresse2] a 16 km måske min. 20 gange årligt og så anvender jeg bilen til vedligehold af grøfter samt hegn a.h.t. HA støtten dette stort set om vinteren (traktorerne er u. hus) hertil brugt bilen til afhentning af – alle verdens ting – materialer til vedligehold af bygninger og maskiner, at dette taler for som oprindelig angivet at den anvendes 100 % erhverv, og derfor skal der ikke føres kørebog.

Momspligten startede allerede primo 1980 og uden dyrkningsforbud ville den stadig være relevant, hvilket jeg naturligvis mener at den er under de foreliggende omstændigheder.”

[person2] har som klagerens rådgiver i forbindelse med sagens behandling hos SKAT ved skrivelse af 8. november 2013 anført følgende vedrørende de påklagede forhold:

El

Det er vores opfattelse, at forholdet skal behandles efter de retningslinjer som fremgår af SKAT2010.744.SKAT samt ligningsvejledningens afs. E.B.2.1.

Dette begrunder vi med, at der ikke er nogen tvivl om, at [person3] er forpligtede til at passe arealerne, for at kunne erhverv ret til indkomsten. Heraf følger, at [person3] har den nødvendige maskinpark til dette arbejde. Maskinerne står i el oplyste bygninger. [person3] foretager selv normal vedligeholdelse. Til det benyttes et el opvarmet værksted.

Bil.

SKAT har i deres forslag henvist til LSR 1990-2-463, efter vores opfattelse er denne afgørelse ikke analog med herværende sag. Der ingen tvivl om, at [person3] har div. forpligtigelser vedrørende ejendommen, som skal overholdes, for at han kan erhverv ret til indkomsten.

Familien råder over 2 biler en 100 % privat bil på papegøjeplader, som køre på benzin. En ældre firehjulstrukken varebil som køre på diesel. Varebilen benyttes specielt i vinterhalvåret som supplement til virksomhedens traktorer. Der er tale om ældre traktorer uden varme m.v. og med et forholdsvist højt forbrug af diesel pr. time.

Som det er SKAT bekendt, så skal [person3] opfølge div. betingelser for at erhverve ret til indkomsten. Herunder skal han sikre sig, at div. hegn, grøfter m.v. er vedligeholdt og dertil er varebilen velegnet. Derudover benyttes den til kørsel til bank, revisor, mekaniker, byggemarked m.v. Samt til udlejningsejendommen i forbindelse alm. forefaldende opgaver.

Os bekendt er virksomhedens samlede køb af diesel ført på varebilen. [person3] skønner, at ca. 60 % af den indkøbte diesel er benyttet på virksomhedens traktorer. Traktorerne benyttes til at pleje jorden. [person3] er f.eks forpligtiget til, at holde lyssiv nede på ejendommen. Dette kan kun ske maskinelt, da sprøjtning vil medføre, at han mister retten til MVJ (miljø venligt jordbrug) tilskud. Arealerne skal derfor slås fem til syv gange på en sæson. Derudover skal der tages slet en gang, rives 2 gange og fjernes afklip.

Henset til at varebilen kun kører ca. 4.000 km. om året, er det vores opfattelse, at [person3] har løftet bevisbyrden for, at bilen benyttes 100 % erhvervsmæssig.

Vi mener ikke, at SKAT med henvisning til ovenstående LSR kendelse, eller på anden måde har sandsynliggjort, at [person3] benytter den omhandlede bil til privat kørsel. Endvidere er vi af den opfattelse, at en evt. skønsmæssig ansættelse af kørselen skal foretages efter ligningsvejledningens anvisning og at der ved skønsudøvelsen jf. retspraksis skal tages hensyn til, at der er 2 biler i husstanden.

Renovation.

Det er utvivlsomt, at driften af ejendommen vil bevirke, at der erhvervsmæssigt affald fra f.eks. vedligeholdelse af erhvervsbygninger og maskiner. Vi er enige med SKAT i, at der skal medregnes i privat andel. Henset til at husstanden kun er på 2 personer, vil vi foreslå en fordeling på 50/50.”

Af mailkorrespondance mellem klageren og [person2] 24. oktober 2013 anfører [person2], at da SKAT har nægtet fradrag for (refusion af) moms med beløbene 20.759 kr. i 2010 og 21.468 kr. i 2011, skal der godkendes fradrag for en del heraf i skatten, svarende til 9.960 kr. i 2010 og 10.351 kr. i 2011. [person2] har reduceret beløbene med momsen af de udgifter, som SKAT har nægtet fradrag for telefon 750 kr. om året, el 1.798 kr. i 2010 og 1.620 kr. i 2011, renovation 936 kr. i 2010 og 1.009 kr. i 2011, bil 7.315 kr. i 2010 og 7.738 kr. i 2011.

Landsskatterettens afgørelse

Landsskatteretten tager i nærværende afgørelse kun stilling til de påklagede forhold vedrørende skatteansættelsen.

El-udgifter

Den selvangivne udgift til el ses på det foreliggende grundlag at udgøre ca. 50 % af el-udgiften på ejendommen [adresse1], [by2].

Da indtægterne i virksomheden udelukkende består af braklægningsstøtte, anses den erhvervsmæssige benyttelse af el som meget begrænset.

Det forhold, at klageren for at holde vandinstallationerne frostfrie i vinterhalvåret har 2 stk. 2000 W el-radiatorer kørende, ses ikke at have relation til driften af virksomheden, men ses at vedrøre den private bolig. Der er herved henset til, at aktiviteten i virksomheden i vinterhalvåret anses for at være meget begrænset.

Der er ingen særskilt måler, som viser, hvad den erhvervsmæssige udgift til el udgør til eksempelvis hegn og belysning i maskinhuset.

Ifølge statsskattelovens § 6, stk. 1, litra a kan der fratrækkes udgifter, som er afholdt for at erhverve, sikre og vedligeholde indkomsten.

Bevisbyrden for afholdelsen og størrelsen af en udgift, og for at udgiften er fradragsberettiget, påhviler den skattepligtige, idet denne er nærmest til at sikre sig dokumentation herfor.

SKAT har skønsmæssigt godkendt fradrag for 1.000 kr. til el. Det er ikke godtgjort af klageren, at SKATs skøn over erhvervsmæssigt anvendt el er urimeligt, eller at SKAT har foretaget skønnet på et urigtigt grundlag.

SKATs afgørelse stadfæstes på dette punkt.

Renovationsudgifter

Den selvangivne udgift til renovation ses på det foreliggende grundlag at dække udgifter til vand, spildevand (tømning af septiktank), dagrenovation og miljø- og genbrugsafgift på ejendommen [adresse1], [by2].

Klageren ses ikke at have haft udgifter forbundet med fjernelse af erhvervsmæssigt affald. Klagerens udgifter til renovation vedrører dagrenovation. Klageren har betalt en fast pris for fjernelse af privat dagrenovation, og der ses ikke at være afholdt særlige udgifter til erhvervsmæssigt affald. Klageren ses således ikke at have været påført udgifter i forbindelse med klagerens virksomhed til fjernelse af affald, men alene at have afholdt en udgift svarende til en almindelig privat husholdning. Det er uden betydning, om klageren i et uvist omfang har fået fjernet erhvervsmæssigt affald via dagrenovationen, idet det ikke ses at have haft indflydelse på størrelsen af klagerens udgift til dagrenovationen, og klageren dermed ikke ses at være påført særlige udgifter til fjernelse af erhvervsmæssigt affald. Der nægtes således fradrag for nogen del af udgiften til dagrenovation, idet klageren ikke ses at have afholdt udgifter til fjernelse af affald for at erhverve, sikre og vedligeholde indkomsten jf. statsskattelovens § 6, stk. 1, litra a.

Med undtagelse af udgiften til vand, anses de øvrige udgifter til spildevand (tømning af septiktank), og miljø- og genbrugsafgift ligeledes at være udgifter, som udelukkende vedrører den private husholdning. Der nægtes således fradrag for udgifterne, idet udgifterne ikke ses at være afholdt for at erhverve, sikre og vedligeholde indkomsten jf. statsskattelovens § 6, stk. 1, litra a.

Vandudgifter

Vedrørende udgiften til vand anses det for sandsynligt, at der ligesom for el anvendes vand i virksomheden. Der er ingen særskilt måler, som viser, hvad den erhvervsmæssige udgift til vand udgør til eksempelvis rengøring af maskiner.

Ifølge statsskattelovens § 6, stk. 1, litra a kan der fratrækkes udgifter, som er afholdt for at erhverve, sikre og vedligeholde indkomsten. Da der ikke foreligger en særskilt opgørelse af det erhvervsmæssige vandforbrug, godkendes der et skønsmæssigt fradrag på 500 kr. inkl. moms for hvert af indkomstårene. Ved skønnet er der henset til, at udgiften til vand omfatter drikkevand og således primært vedrører den private husholdning. Der er henset til husstandens størrelse samt det samlede vandforbrug i m³.

SKATs afgørelse ændres og der godkendes fradrag for udgiften til vand med 500 kr. inkl. moms i hvert af årene 2010 og 2011.

Erhvervsmæssige biludgifter herunder afskrivning på varebilen

Klageren har fratrukket udgifterne vedrørende varebilen med 100 %.

Der er tale om en Land Rover. Biludgifterne har udgjort 32.511 kr. i 2010 og 34.394 kr. i 2011. Beløbene omfatter vægtafgift, forsikring, vedligeholdelse og diesel. Klageren oplyser, at dieselen også omfatter diesel til traktorer. Derudover har klageren afskrevet varebilen med 8.007 kr. i 2010 og 39.755 kr. i 2011.

Ifølge statsskattelovens § 6, stk. 1, litra a kan der fratrækkes udgifter, som er afholdt for at erhverve, sikre og vedligeholde indkomsten.

Den erhvervsmæssige benyttelse af varebilen må anses som værende begrænset, da indtægterne i virksomheden udelukkende består af braklægningsstøtte, og traktoren må dække behovet for erhvervsmæssig kørsel i marken.

SKAT har skønsmæssigt godkendt fradrag for 10 % af udgifterne til varebilen.

SKAT har endvidere accepteret det selvangivne fradrag på traktorer til drift (ekskl. diesel) og afskrivning på traktor.

Klageren har ikke fremlagt en kørebog eller på anden måde dokumenteret eller sandsynliggjort omfanget af den erhvervsmæssige kørsel i varebilen.

På det foreliggende grundlag, henset til virksomhedens aktiviteter samt omfanget af kørsel i klagerens biler, vil der alene i begrænset omfang kunne godkendes fradrag for erhvervsmæssige udgifter vedrørende varebilen for de klagebehandlede indkomstår.

Det er ikke godtgjort af klageren, at SKATs skøn over den erhvervsmæssige andel af udgifterne til varebilen er urimeligt, eller at SKAT har foretaget skønnet på et urigtigt grundlag.

SKATs afgørelse stadfæstes derfor på dette punkt.

Erhvervsmæssige dieseludgifter til traktorer

Ifølge statsskattelovens § 6, stk. 1, litra a kan der fratrækkes udgifter, som er afholdt for at erhverve, sikre og vedligeholde indkomsten.

Udgifter til diesel til traktorerne er erhvervsmæssige udgifter, hvorfor der er fradrag herfor.

Da der ved SKATs afgørelse ikke er godkendt fradrag for udgift til diesel vedrørende traktorerne, som indgår i biludgifterne, godkendes der på det foreliggende grundlag et skønsmæssigt fradrag for dieseludgifter til traktorerne på 3.000 kr. inkl. moms i hvert af årene 2010 og 2011. Ved skønnet er der henset til dieselforbruget på en traktor, oplysningerne om køb af diesel, markens størrelse og virksomhedens aktivitetsniveau.

Ændring af afskrivningsgrundlag for traktorer

I henhold til afskrivningslovens § 5, stk. 2 opgøres afskrivningsgrundlaget for udelukkende erhvervsmæssigt anvendte aktiver som den nedskrevne saldoværdi ved indkomstårets begyndelse med tillæg af anskaffelsessummen for driftsmidler, der er anskaffet i indkomståret, og med fradrag af salgssummen for driftsmidler, der er solgt og leveret i indkomstårets løb. Afskrivning kan i henhold til afskrivningslovens § 5, stk. 3 højst foretages med 25 % af afskrivningsgrundlaget efter stk. 2.

Ifølge de selvangivne oplysninger er afskrivningsgrundlaget for traktorer opgjort således:

Tilgang i 2010

20.000

Afskrivning 2010, 25 %

5.000

Saldo pr. 31. december 2010

15.000

Tilgang 2011

25.000

40.000

Afskrivning 2011, 25 %

10.000

Saldo pr. 31. december 2011

30.000

Ifølge specifikation af den selvangivne indgående afgift (købsmoms) ses klageren den 19. marts 2010 at have angivet køb af traktor 25.000 kr. inkl. moms.

Tilgangen i 2011 er ifølge klagerens oplysninger reduceret med købsmomsen på 6.250 kr., hvilket bekræftes af specifikationen af den selvangivne indgående afgift.

Da SKAT har nægtet refusion af den indgående afgift, skal købsmomsen tillægges saldoen og dermed afskrivningsgrundlaget i 2010 og 2011.

Afskrivningsgrundlaget pr. 31. december 2010 udgør herefter 25.000 kr. og afskrivning foretages med 25 % heraf, svarende til 6.250 kr., hvorfor indkomsten for indkomståret 2010 nedsættes med 1.250 kr. vedrørende yderligere afskrivning på traktorer.

Afskrivningsgrundlaget pr. 31. december 2011 udgør herefter 50.000 kr. (18.750 kr. + 31.250 kr.) og afskrivning foretages med 25 % heraf, svarende til 12.500 kr., hvorfor indkomsten for indkomståret 2011 nedsættes med 2.500 kr. vedrørende yderligere afskrivning på traktorer.

Skattemæssigt fradrag for indgående afgift på erhvervsmæssige driftsomkostninger

Ifølge statsskattelovens § 6, stk. 1, litra a kan der fratrækkes udgifter, som er afholdt for at erhverve, sikre og vedligeholde indkomsten.

SKAT har nægtet refusion af indgående afgift (købsmoms) i henhold til momslovens regler. SKATs afgørelse om nægtet refusion af indgående afgift er ikke omfattet af nærværende klagesagsbehandling.

I det omfang klageren har afholdt erhvervsmæssige udgifter, som er pålagt indgående afgift (købsmoms), og han ikke har fået refunderet denne købsmoms, vil købsmomsen som udgangspunkt blive anset for en fradragsberettiget driftsudgift i virksomheden.

Klagerens rådgiver har opgjort de yderligere fradrag for købsmoms til 9.960 kr. i 2010 og 10.351 kr. i 2011. Heri ses dog at være købsmoms for traktorer på henholdsvis 5.000 kr. i 2010 og 6.250 kr. i 2011, som er tillagt afskrivningsgrundlagene, jf. ovenfor.

På det foreliggende grundlag godkendes i henhold til statsskattelovens § 6 skattemæssigt fradrag for købsmoms 4.960 kr. i 2010 og 4.101 kr. i 2011 i henhold til klagerens rådgivers opgørelse med reduktion af købsmoms for traktorer.

Det bemærkes, at de ovenfor skønnede fradrag til diesel og vand er inkl. moms.