Kendelse af 04-01-2017 - indlagt i TaxCons database den 25-03-2017

SKAT har truffet afgørelse om, at klageren i medfør af kildeskattelovens § 1, stk. 1, nr. 1, var fuldt skattepligtig til Danmark i indkomstårene 2010 og 2011 og skattepligtig af overførsler fra konti i udlandet til konti i Danmark, jf. statsskattelovens § 4.

Landskatteretten er enig med SKAT i, at klageren i indkomstårene 2010 og 2011 er fuldt skattepligtig til Danmark i henhold til kildeskattelovens § 1, stk. 1, nr. 1.

SKAT anmodes dog om at foretage den talmæssige opgørelse i overensstemmelse med de under ”Landsskatterettens afgørelse” angivne retningslinjer.

Faktiske oplysninger

Ansættelse

Klageren flyttede i 2000 fra Danmark for at arbejde i shippingbranchen i [...], England. I forbindelse med flytningen til England ophørte klagerens fulde skattepligt til Danmark. Kort tid efter sin ansættelse i England blev klageren udstationeret i [...], Sierra Leone.

I 2004 blev klageren ansat som General Manager i [virksomhed1] Ltd, som er et shippingfirma i Sierra Leone. Denne stilling bestred klageren indtil udgangen af 2011.

Klageren havde konti i [finans1], hvortil hans lønindtægter fra [virksomhed1] Ltd blev indbetalt. Endvidere oprettede klageren konti for [virksomhed1] Ltd i [finans1]. Det var efter klagerens oplysninger ikke hensigtsmæssigt at have bankforbindelser i Sierra Leone på daværende tidspunkt.

Endvidere sørgede klageren for, at [virksomhed1] Ltd fik oprettet en hjemmeside. Dette skete den 25. november 2003. Der var efter klagerens oplysninger ikke firmaer i Sierra Leone, som tilbød dette, hvorfor hjemmesiden blev oprettet med dansk hosting og dansk hjemsted. Klageren var registreret som registrant og administrator.

Klageren har fremlagt kopi af sin ansættelseskontrakt, hvoraf det fremgår, at han fik udbetalt 10.000 USD månedligt i fast løn efter skat. I tillæg hertil har klageren i et vist omfang fået udbetalt bonusser.

Endvidere fik klageren ifølge ansættelseskontrakten stillet hus, bil og telefon frit til rådighed, ligesom klagerens arbejdsgiver betalte for klagerens rejser.

Klageren har fremlagt lønsedler for 2010 og 2011, hvoraf det fremgår, at hans løn var på 16.000 USD om måneden før skat, og at han efter skat fik udbetalt 10.000 USD. For hver af månederne marts og december 2010 samt oktober, november og december 2011 modtog klageren endvidere skattefrie bonusser på 5.000 USD.

Klageren har fremlagt et dokument fra National Revenue Authority i Sierra Leone, hvoraf det fremgår, at han har betalt skat af sine indtægter fra [virksomhed1] Ltd til Sierra Leone i perioden fra 2004 til 2011.

Udover sin ansættelse hos [virksomhed1] Ltd var klageren i perioden fra den 7. december 2005 til udgangen af 2011 honorær konsul for Danmark i Sierra Leone.

I forbindelse med sin fratrædelse fra [virksomhed1] Ltd oprettede klageren i oktober 2011 selskabet [virksomhed2] ApS, som er et datterselskab til [virksomhed3] ApS, som er ejet af klageren. [virksomhed2] ApS skulle som agent opretholde kontakten til [virksomhed1] Ltds europæiske kunder. Klageren er direktør i [virksomhed2] ApS og [virksomhed3] ApS.

Familieforhold og sygdom

Klageren har en hustru, [person1], som han indledte et forhold til i 2004.

[person1] flyttede i november 2005 til Sierra Leone, hvor parret boede sammen indtil medio 2006, på hvilket tidspunkt [person1] flyttede tilbage til Danmark. [person1] bevarede i den pågældende periode sin danske bopæl.

Parret har sammen en søn og to døtre, som blev født i henholdsvis 2007, 2010 og 2013. Klagerens hustru flyttede med parrets søn i juni 2008 til lejligheden beliggende på adressen [adresse1], [by1].

Klagerens mor havde bopæl i [by2].

Klageren blev den 19. oktober 2009 indlagt på [by3] sygehus. Klageren har oplyst, at han på grund af sin sygdom og sit behandlingsforløb var nødsaget til at blive i Danmark indtil juli 2010, på hvilket tidspunkt han rejste tilbage til Sierra Leone for at genoptage sit arbejde for [virksomhed1] Ltd

Det var efter klagerens oplysninger af helbredsmæssige årsager, at han fratrådte sin stilling som General Manager i [virksomhed1] Ltd ved udgangen af 2011.

Ejendomme i Danmark og adresse

Klageren erhvervede i 2002 en ubebygget sommerhusgrund i [by4], som blev bebygget i 2011.

Den 14. maj 2006 erhvervede klageren et sommerhus på [ø1], som har været delvist udlejet.

Klageren erhvervede den 15. november 2006 en ejerlejlighed beliggende på adressen [adresse2], [by1], som han efterfølgende udlejede.

Endvidere erhvervede klageren den 1. juni 2008 en ejerlejlighed beliggende på adressen [adresse1], [by1], på hvilken hans hustru og børn har haft adresse siden juni 2008. Klageren har siden den 11. januar 2012 været registreret som boende på adressen.

Klageren har i perioden fra 2000 til 2012 været registreret som udrejst af landet, men har i den pågældende periode skiftevis haft c/o postadresse hos sin mor og hos sin hustru. Klageren har oplyst, at dette skyldtes, at postleveringen i Sierra Leone var upålidelig.

Betalingsoplysninger

SKAT har registreret, at der i 2010 har været foretaget hævninger på klagerens betalingskort i Danmark i 159 dage. Herudover har SKAT registreret hævninger på klagerens betalingskort i andre lande end Danmark og Sierra Leone i 33 dage. Klageren har oplyst, at hans hustru har haft rådighed over de pågældende betalingskort.

Klageren har forklaret, at han af sikkerhedsmæssige årsager kun benyttede kontanter i Sierra Leone.

Klageren har i 2010 og 2011 overført henholdsvis 2.800.000,03 kr. og 2.340.000,00 kr. fra sine konti i [finans1] til sine konti i danske pengeinstitutter.

Klageren har oplyst, at han inden han stiftede familie havde en betydelig opsparing, som blev forvaltet af [finans1], hvilket gav et betydeligt afkast. Klageren har ikke fremlagt dokumentation for sine engagementer i [finans1].

SKATs afgørelse

Af SKATs afgørelse fremgår følgende:

”SKAT har ændret grundlaget for din skat for 2010 og 2011 sådan:

2010:

Ansat lønindkomst jævnfør nedenstående sagsfremstilling:

2.800.000 kr.

2011:

Ansat lønindkomst jævnfør nedenstående sagsfremstilling:

2.340.000 kr.

SAGSFREMSTILLING:

Subjektiv skattepligt:

SKAT har ved brev af den 15. oktober 2012 truffet administrativ afgørelse vedrørende dine skatteansættelser for indkomstårene 2007, 2008 og 2009. Der henvises til dette brev.

Som meddelt i SKATs brev af den 15. oktober 2012 har SKAT fundet, at du allerede inden den 1. januar 2007 havde etableret bofællesskab med din hustru – dengang kæreste – og at SKAT derfor fandt, at du må anses for fuldt skattepligtig til Danmark for årene 2007 – 2009 i medfør af kildeskattelovens § 1, stk. 1, nr. 1.

SKAT havde ved den afgørelse henset til, at du ikke har redegjort for hvilke arbejdsfunktioner, du har udført for [virksomhed1] Ltd, at du ifølge kontoudtog fra dine bankkonti og creditcards har foretaget hævninger / betalinger i Danmark i et betydeligt antal dage hvert af årene, at du ifølge samme kontoudtog har afholdt betydelige omkostninger til benzinkøb, telefoni og internet, og at det som følge heraf er SKATs opfattelse, at du reelt har udført i hvert fald størstedelen af dit arbejde for [virksomhed1] Ltd i Danmark.

SKAT har gennemgået kontoudtog for dine bankkonti og creditcards for indkomstårene 2010 og 2011. Billedet her er stort set det samme som for årene 2007 – 2009. Kun hvad udgifter til telefoni og internet angår er der en forskel, da de er væsentligt mindre end for 2007 – 2009.

Samlet set er det på det foreliggende grundlag SKATs opfattelse, at du også for indkomstårene 2010 og 2011 er fuldt skattepligtig til Danmark i medfør af kildeskattelovens § 1, stk. 1, nr. 1.

Objektiv skattepligt:

I 2010 og 2011 er der foretaget en række indsættelser fra udlandet på din konto [...44] hos [finans2]. Det drejer sig om følgende:

2010:

Dato

Tekst

Beløb

04-01-2010

Overførsel fra udlandet

120.000,00

07-01-2010

Overførsel fra udlandet

150.000,00

12-01-2010

Overførsel fra udlandet

120.000,00

03-02-2010

Overførsel fra udlandet

150.000,00

01-03-2010

Overførsel fra udlandet

150.000,00

03-03-2010

Overførsel fra udlandet

120.000,00

30-03-2010

Overførsel fra udlandet

100.000,00

06-04-2010

Overførsel fra udlandet

50.000,00

03-05-2010

Overførsel fra udlandet

140.000,00

10-05-2010

Overførsel fra udlandet

100.000,03

28-05-2010

Overførsel fra udlandet

100.000,00

03-06-2010

Overførsel fra udlandet

200.000,00

18-06-2010

Overførsel fra udlandet

150.000,00

02-07-2010

Overførsel fra udlandet

100.000,00

23-07-2010

Overførsel fra udlandet

100.000,00

05-08-2010

Overførsel fra udlandet

100.000,00

17-09-2010

Overførsel fra udlandet

100.000,00

14-10-2010

Overførsel fra udlandet

120.000,00

15-10-2010

Overførsel fra udlandet

60.000,00

25-10-2010

Overførsel fra udlandet

150.000,00

03-11-2010

Overførsel fra udlandet

100.000,00

02-12-2010

Overførsel fra udlandet

120.000,00

29-12-2010

Overførsel fra udlandet

200.000,00

I alt 2010

2.800.000,03

2011:

Dato

Tekst

Beløb

04-01-2011

Overførsel fra udlandet

70.000,00

01-02-2011

Overførsel fra udlandet

100.000,00

14-02-2011

Overførsel fra udlandet

80.000,00

25-02-2011

Overførsel fra udlandet

100.000,00

21-03-2011

Overførsel fra udlandet

80.000,00

05-04-2011

Overførsel fra udlandet

350.000,00

04-05-2011

Overførsel fra udlandet

300.000,00

30-05-2011

Overførsel fra udlandet

80.000,00

23-06-2011

Overførsel fra udlandet

150.000,00

08-07-2011

Overførsel fra udlandet

520.000,00

02-08-2011

Overførsel fra udlandet

70.000,00

05-09-2011

Overførsel fra udlandet

100.000,00

05-10-2011

Overførsel fra udlandet

100.000,00

13-10-2011

Overførsel fra udlandet

80.000,00

07-11-2011

Overførsel fra udlandet

80.000,00

30-11-2011

Overførsel fra udlandet

80.000,00

I alt 2011

2.340.000,00

SKAT har anmodet [finans2] om at oplyse hvorfra indsættelserne stammer. [finans2] har oplyst, at ordregiver ved samtlige overførsler var:

[...], [person2]

[adresse3]

[...], [...]

Afsendende pengeinstitut var til og med overførslen den 5. september 2011:

[finans3].

[adresse4]

[Luxembourg]

Luxembourg

Fra og med overførslen den 5. oktober 2011 var det afsendende pengeinstitut:

[finans4]

[adresse5]

[Finland]

Finland

Som det fremgår af SKATs brev af den 15. oktober 2012 har du ikke på noget tidspunkt dokumenteret, at du har haft noget opsparing af betydning i udlandet.

Som det også fremgår af samme brev, har du i årene 2007 – 2009 overført væsentligt større beløb til Danmark end hvad der skulle være dokumenteret som bruttolønindkomst fra [virksomhed1] Ltd

Det samme gør sig gældende for 2010 og 2011.

SKAT må på det foreliggende grundlag kvalificere overførslerne fra udlandet til din [finans2]-konto i 2010 og 2011 for honorering for personligt arbejde i et ansættelseslignende forhold, altså som løn.

Kilden må på det foreliggende grundlag antages at være [virksomhed1] Ltd, i hvert fald for den væsentligste del af beløbet.

Danmark har ud fra globalindkomstprincippet beskatningsretten til sådanne indtægter for personer, der – som du – anses for fuldt skattepligtige til Danmark.

Løn er skattepligtig i medfør af statsskattelovens § 4, litra c.

Løn er personlig indkomst i medfør af personskattelovens §§ 3 og 4.

Endelig er løn arbejdsmarkedsbidragspligtigt i medfør af arbejdsmarkedsbidragslovens § 2, stk. 1, nr. 1).

SKAT har i brev af den 20. november 2012 blandt andet anmodet dig om at fremsende dine lønsedler. SKAT har ikke modtaget disse.

Der er ikke nogen dobbeltbeskatningsoverenskomst mellem Danmark og Sierra Leone, hvor [virksomhed1] Ltd er hjemmehørende.

Eventuel udlandslempelse i dine skatteberegninger for 2010 og 2011 skal derfor i givet fald ske efter reglerne i ligningslovens § 33. Der er tale om en creditlempelsesbestemmelse, hvilket vil sige at der i givet fald skal lempes med dokumenterede betalte skatter i udlandet.

SKAT har ikke modtaget nogen sådan dokumentation, hvorfor der på det foreliggende grundlag ikke kan indrømmes dig nogen udlandslempelse.

Indsigelse:

SKAT har den 16. august 2013 modtaget en email fra [person3] med følgende ordlyd:

“Vedr [...] [person2] Skatteansættelse 2010 – 2011

SKAT har den 25. juli 2013 fremsendt agterskrivelse vedrørende indkomstårene 2010 og 2011

Indsigelsesfristen er på trods af ferietid 19. august 2013

Derfor denne ret korte indsigelse

Vedrørende skattepligt og ophold.

Vi må fastholde, at der ikke i de pågældende år er indtrådt fuld skattepligt.

[person2] har opholdt sig relativt meget her i landet på grund af sin sygdom, operationer og efterveer efter dette (stomi).

Dette har vi tidligere udførligt redegjort for.

Aflønning og arbejde i Sierre Leone

På trods af at [person2] måtte fratræde som direktør i Sierra Leone, så ønskede arbejdsgiver stadig at bruge [person2]s store erfaring, samt at fortsætte lønudbetalingen en periode i betragtning af den tragiske baggrund for fratræden som direktør og [person2]s store indsats for opbygningern af firmaet i Sierra Leone.

[person2] tog derfor en række gange til Sierra Leone for at oplære sin(e) efterfølger(e)e, og overføre sin erfaring til dem.

[person2] modtog de pågældende år 10 t. $ om måneden i gage og 10 t.kr. pr. årsafslutning som bonus, altså 130 t.$ pr. år.

Heri blev trukket kildeskat, som tidligere forklaret og dokumenteret

Kontoret i Sierra Leone har lovet at sende kopi af lønafregninger, og de forventes at komme i næste uge, og vi vil selvfølgelig så eftersende dem til SKAT, idet der dog er ferie hos os ([person3] og [person4]).

Afslutning

Som anført henviser til tidligere oplyste og fremførte.

Vi vil altså fastholde, at [person2] ikke er fuldt skattepligtig i Danmark de pågældende år, da [person2] i skattemæssig henseende ikke er tilflyttet Danmark, og de oplyste ophold i Danmark skyldes [person2]s sygdom (og efterfølgende rekreation)

Hvis der er fuldt skattepligt til Danmark, skal [person2] beskattes af løn 130.000 $ pr. år Det er helt uhjemlet at beskatte [person2] af overførsler af formue (hævning af opsparing), som SKAT foreslår

Der skal dernæst efter reglerne i Ligningslovens § 33 gives credit for betalt (kilde)skat til Sierra Leone, da den pågældende løn er udbetalt for arbejde i Sierra Leone, og derfor er fra kilde i dette land.

Bemærk, at LL § 33 direkte taler om credit for betalt skat og ved indeholdelse af skat (som her) (LL § 33, stk. 1, 1. pkt. sidste del)

Hvis der er fuld skattepligt til Danmark, skal opgøres kapitalindkomst, men dette kan først ske, når det er afgjort, hvornår skattepligten er indtrådt. jfr klagesagerne vedrørende tidligere år.”

SKATs afgørelse:

Det er SKATs opfattelse at [person3]s indsigelse ikke indeholder påstande, som ikke allerede er gennemgået af SKAT i ovenstående Sagsfremstilling eller som er vendt i forbindelse med dine skatteansættelser for indkomstårene 2007 – 2009.

En gennemgang af påstandene vil derfor blot være en gentagelse af det af SKAT tidligere fremførte.

Da sagen i øvrigt ikke er bibragt yderligere oplysninger eller dokumentationer som kan ændre SKATs opfattelse af sagen, fastholdes de foreslåede ændringer af dine skatteansættelser for 2010 og 2011.

Der henvises i øvrigt til de med SKATs forslag af den 25. juli 2013 fremsendte bilag.”

Klagerens opfattelse

I klagen er følgende anført:

Vore påstande.

Ikke fuld skattepligtig til Danmark 2010 – 2011

Det er vor opfattelse, at [person2] fortsat ikke var fuld skattepligtig til Danmark de pågældende år, da [person2] ikke var tilflyttet Danmark i skattemæssig henseende, jf. bestemmelserne i Kildeskattelovens § 7.

[person2] har først fra 10.1.2012 taget ophold i Danmark efter reglerne i Kildeskattelovens § 7, og er derfor først fra dette tidsrum fuldt skattepligtig til Danmark.

[person2] har som beskrevet i klagen vedrørende indkomstårene 2007 – 2009 haft bolig til rådighed i de pågældende år, men fortsat haft sin bopæl og virke i Sierra Leone, og først fra begyndelsen af 2012 ophørt med denne virksomhed, og påbegyndt virksomhed i Danmark, og taget fast ophold i Danmark.

Som beskrevet i klagen vedrørende 2007 – 2009 har [person2] haft relativt lange ophold i Danmark i 2010 og 2011, men dette skyldes som beskrevet og dokumenteret [person2]s sygdom og behandlingsforløb.

Opgørelse af skattepligtig indkomst under eventuel fuld skattepligt.

Hvis Landskatteretten skulle anse [person2] for fuld skattepligtig til Danmark i nogen periode i 2010 – 2011 er det vor opfattelse, at den skattepligtige indkomst ikke kan opgøres, som den af SKAT foretagne i skatteansættelsen, hvor [person2] er skatteansat af “lønindtægt”

Indkomståret 2010: 2.800.000 kr.

Indkomståret 2011: 2.340.000 kr.

De pågældende “lønindtægter” angives som lig de beløb, der af [person2] er overført fra egne konti i Luxembourg til egne konti i Danmark.

I givet fald skal [person2] beskattes efter globalindkomstprincippet. Det vil sige af

modtaget løn fra arbejdsgiver i Sierra Leone, og med lempelse efter bestemmelsen i Ligningslovens § 33 for den til Sierra Leone betalte kildeskat, da der ikke er en dobbeltbeskatningsoverenskomst mellem Danmark og Sierra Leone. [person2] skal endvidere beskattes af løbende kapitalindtægter og af realiserede skattepligtige kursavancer (gevinster og tab) efter bestemmelserne i aktieavancebeskatningsloven og kursgevinstloven. De skattepligtige gevinster og tab skal opgøres med udgangspunkt i skattemæssige anskaffelsessummer fastsat ud fra handelsværdien på det tidspunkt, hvor den fulde skattepligt er anset for at være indtrådt, jf. bestemmelserne i Kildeskattelovens § 9, Aktieavancebeskatningslovens § 37 og Kursgevinstlovens § 36.

Der påstås i givet fald, at [person2] skal beskattes af modtaget løn fra

2010: 1.040.755 kr.

2011: 1.045.629 kr.

Desuden skal [person2] have lempelse efter reglerne i Ligningslovens § 33 for tilbageholdt kildeskat i Sierra Leone

Indkomståret 2010: 303.788 kr.

Indkomståret 2011: 289.559 kr.

Begrænset skattepligt

Vi anerkender således, som det også er selvangivet, at [person2] er begrænset skattepligtig for indkomst fra fast ejendom i Danmark, herunder til betaling af ejendomsværdiskat af ejendommen [adresse1] og sommerhus for de pågældende år.

Begrundelse for vore påstande

Vi henviser til klagen vedrørende indkomstårene 2007 – 2009 vedrørende beskrivelse af [person2]s bopælsmæssige, familiemæssige, arbejdsmæssige og ansættelsesforhold 2000 - 2011.

[person2] blev syg i efteråret 2009 og gennemgik flere operationer og fik stomi. Dette betød, at [person2] forsøgte at opholde sig så meget som muligt i Danmark, da han ikke var tryg ved mulighederne for helbredelse i Sierra Leone, da stomien krævede meget fine sanitære forhold samt der var utryghed ved muligheden for akut lægehjælp, hvis der opstod komplikationer. [person2] fortsatte dog sin stilling som General Manager i 2010 og 2011, men i den sidste tid med henblik på at sætte nye folk ind i de forskellige funktioner, idet [person2] indså, at han på grund af sygdommen ikke kunne fortsætte for fuld tid i Sierra Leone.

Efter aftale med [person5] fratrådte [person2] derfor formelt fra anættelsen i [virksomhed1] Ltd ultimo 2011.

[person2] stiftede i januar 2012 i Danmark det danske [virksomhed4] A/S, og dette selskab har indgået agenturaftaler med [virksomhed1] Ltd og repræsenterer dette selskab i Danmark og omliggende lande. [virksomhed4] A/S ejes altså af [person2] og har ikke finansiel forbindelse til [virksomhed1] Ltd eller dette selskabs aktionærer.

[person2] var fra 2006 - 31.12.2011 dansk honorær konsul i Sierra Leone og varetog under reference til den danske ambassade i [...], Ghana, de danske interesser i Sierra Leone.

Bopælsforhold og ophold i Danmark.

Der er i 2010 - 2011 ikke indtrådt forskel i [person2]s bopælsforhold i forhold til de tidligere år, hvorfor der henvises til den udførlige dokumentation, der er for disse i klagen for indkomstårene 2007 - 2009.

Som forklaret overfor skyldes [person2]s mere omfattende ophold i Danmark sygdommen og behandlingen heraf.

Skattepligtsforhold.

Sierra Leone.

[person2] har været skattepligtig af sin løn. Denne skattepligt er gennemført ved, at arbejdsgiveren har udbetalt nettoløn og indbetalt lønskat på 30 % af den udbetalte nettoløn samt social security.

Der er i klagen for 2007 – 2009 vedlagt dokumentation for skattepligt til Sierra Leone i form af Certificate of Income fra National Revenue Authority vedrørende [person2]s skattepligt til Sierra Leone 2004 – 2011.

Det fremgår heraf, at [person2] har betalt sin skat 2004 – 2011 og dette er sket ved betaling af kildeskat (P.A.Y.E.). Der er afregnet fra [virksomhed1] Ltd til og med december 2011.

Danmark

Der henvises til klagen for 2007 – 2009 og den deri givne beskrivelse.

Bemærkninger til SKATs begrundelse for skattepligten

Der er i beskrivelsen i klagen for 2007 – 2009 nøje redegjort for [person2]s forhold 2000 – 2012.

SKAT har forsøgt at påvise, at [person2] har opholdt sig størstedelen af de pågældende år i Danmark.

Til denne sindige opstilling vil vi kun bemærke, at der ud fra SKAT kriterier kun kan være tale om 2009, hvor der angives ophold i 202 dage. Men heri i medregnet 21 dage uden for Danmark. De kan ikke medtages i denne beregning.

Som det er påvist overfor SKAT og anført ovenfor er SKATs opstilling ikke korrekt, idet der ikke ud fra hævninger på betalingskort kan sluttes, at [person2] har opholdt sig i Danmark, idet der er særlige grunde til, at de personlige hævekort ikke medtages til Sierra Leone og benyttes der.

Da der ikke under ligningen af ejendomsresultat som begrænset skattepligtig fra SKAT er rejst spørgsmål om [person2]s skattepligtsforhold og ophold, kan det ikke bebrejdes [person2], at han ikke har opbevaret flybilletter, der er betalt af hans arbejdsgiver i Sierra Leone eller har opbevaret bankbilag for ophævede konti.

SKAT anfører i sin sagsfremstilling, at overførslerne fra [finans1] er sket fra [finans4] plc.

Som oplyst overfor SKAT, skyldes det interne forhold i [bankens], idet filialen i Luxembourg er i

Eurozonen, og det kun er [bankens] “hovedkontor” i Finland, der fører sin bogholderi i €, og betalinger fra eurozoen går derfor gennem hovedkontoret i Finland.

SKAT nægter lempelse, fordi der ikke er dokumenteret betaling af den pågældende skat.

For god ordens skyld bemærkes, at bestemmelsen i Ligningslovens § 33, stk. 1 netop er formuleret, så den gælder foretaget kildeskattetræk, der berettiger til lempelse:

§ 33 Skat, der er betalt til fremmed stat, til Grønland eller til Færøerne og opkrævet af indkomst fra kilder dér, det være sig ved direkte påligning eller ved indeholdelse, kan fradrages i de indkomstskatter til stat og kommune, der skal svares af denne indkomst i Danmark. Fradragsbeløbet skal dog ikke kunne overstige den del af den samlede danske skat, der efter forholdet mellem den i fremmed stat, i Grønland eller på Færøerne beskattede del af indkomsten og hele den i Danmark beskattede indkomst falder på førstnævnte del af indkomsten.

Der er taget højde for, at der ofte er tale om en indeholdt endelig kildeskat, hvor der ikke modtages “årsopgørelse” og lign. fra de lokale skattemyndigheder.

Der er nu, se nedenfor, fremlagt dokumentation for, at der er betalt kildeskat i Sierra Leone.

Denne dokumentation opfylder kravet til dokumentation efter ligningslovens § 33, stk. 1, og er efter vor mening tilstrækkelig dokumentation for berettigelse til lempelse, hvis der i Danmark skal ske beskatning af den udbetalte løn for arbejde i Sierra Leone.

Eventuel beskatning af løn fra [virksomhed1] Ltd

Hvis Landsskatteretten skulle finde, at der foreligger fuld skattepligt for nogen del af de pågældende indkomstår, er vi selvfølgelig enige i, at der skal ske beskatning af modtaget løn fra [virksomhed1] Ltd, Sierra Leone.

Denne skal imidlertid opgøres ud fra den faktisk modtagne løn for den periode, hvor der eventuelt statueres fuld skattepligt, og beskatningen skal selvfølgelig ikke ske ud fra, hvilke beløb, som [person2] har overført fra sine konti i [finans1] til danske bankkonti.

[person2] var aflønnet med en løn på 15.000 $ månedligt.

Skattemæssigt skal der beskattes bruttolønnen, altså løn før skattetræk,

Til gengæld skal der efter reglerne i ligningslovens § 33 gives lempelse for den skat, der er betalt til Sierra Leone, da der ikke er nogen dobbeltbeskatningsoverenskomst mellem Danmark og Sierra Leone.

Der er med klagen for 2007 – 2009 fremsendt den til SKAT udleverede kopi af ansættelseskontrakten.

[person2] har nu ved besøg hos [virksomhed1] Ltd modtaget kopi af de månedlige lønafregninger fra selskabet i årene 2010 – 2011.

Det fremgår her, at der er en månedlig løn på 15.000 $ og kildeskat på 4.500 $.

Hertil kommer bonus i december 2010 og i oktober, november og december 2011 på 5.000 $

månedligt. Der er ikke skattepligt til Sierra Leone af en sådan bonus.

Der er tilbageholdt kildeskat med 4.500 $ pr. måned, altså 54.000 $, hvert af årene 2010 og 2011.

Det bertyder, at der er udbetalt løn til [person2] med

2010: 185.000 $

2011: 195.000 $

Dette betyder, at skulle Landsskatteretten anse [person2] for fuldt skattepligtig i 2010 og 2011 skal beskatningen ske af den udbetalte bruttoløn omregnet til DKK efter Nationalbankens gennemsnitskurser, der for $ er 562,57 for 2010 og 536,22 for 2011.

Indkomståret 2010:

Modtaget løn fra udlandet 185.000 $ = 1.040.755 kr.

Indeholdt kildeskat,

der berettiger til lempelse 54.000 $ = 303.788 kr.

Indkomståret 2011:

Modtaget løn fra udlandet 195.000 $ = 1.045.629 kr.

Indeholdt kildeskat,

der berettiger til lempelse 54.000 $ = 289.559 kr.

[person2]s vederlag fra [virksomhed1] Ltd var inkl. fribolig m.v. Værdi af fri bolig er normalt skattepligtig, jf. bestemmelserne i ligningslovens § 16.

Imidlertid har SKAT ikke anset [person2] for havende bolig i [...], og vi må forstå SKATs synspunkt som, at der er tale om, at har stillet overnatningsfaciliteter til rådighed under opholdene i [...]. Dette understøttes af, at der ikke i den af SKAT foretagne skatteansættelse er medtaget beskatning af fri bolig og andre personalegoder.”

SKATs høringssvar i klagesagen

SKAT har anført følgende:

”Denne sag er en opfølgning på skatteansættelserne for indkomstårene 2007 – 2009. Ændringerne af skatteansættelserne for disse indkomstår er påklaget til Landsskatteretten og har landsskatterettens journalnummer [...]. De spørgsmål, som indgår i denne sag, er identiske med de spørgsmål, som indgår i skatteansættelserne for indkomstårene 2007 – 2009. SKAT skal derfor helt overordnet henvise til argumentationen vedrørende skatteansættelserne for indkomstårene 2007 – 2009.

Der henvises endvidere til sagsfremstillingen i SKATs administrative afgørelse af den 28. august 2013.

I nærværende klage anføres det, at SKAT har beskattet skatteyder af en fiktiv løn. Det gøres af skatteyders repræsentanter gældende, at skattyder, såfremt han måtte anses for fuldt skattepligtig til Danmark for 2010 og 2011, alene skal beskattes af den bruttoløn som fremgår af de lønsedler fra [virksomhed1] Ltd, som i kopi er medsendt klagen til Landsskatteretten, og at der skal indrømmes skatteyder lempelse for de skattebetalinger, som fremgår af samme lønsedler.

SKAT har i sagsfremstilling og udtalelse til Landsskatteretten for indkomstårene 2007 – 2009 kommenteret den validitet, som efter SKATs opfattelse bør tillægges lønsedlerne. Der er efter SKATs opfattelse intet nyt for så vidt angår lønsedlerne for 2010 og 2011.

SKAT bemærker videre, at skatteyder ikke på noget tidspunkt i sagsforløbene – hverken vedrørende skatteansættelserne for indkomstårene 2007 – 2009 eller nærværende skatteansættelser – har fremlagt nogen som helst dokumentation for det kontante flow fra i Sierra Leone til hans egne bankkonti, hvorfor hverken brutto- eller nettoindkomsterne ifølge lønsedlerne på nogen måde er dokumenteret.

Det kan objektivt konstateres, at overførsler fra udlandet til skatteyders danske konto for alle årene 2007 – 2011 overstiger den angivelige nettoløn fra i Sierra Leone. Skatteyders re-præsentanter har forklaret dette med, at skatteyder trækker på opsparinger af beskattede midler fra tidligere indkomstår. En påstand, som aldrig er blevet dokumenteret eller sandsynliggjort til trods for at SKAT adskillige gange har udbedt sig en sådan dokumentation.

Det er derfor SKATs opfattelse at lønsedlerne fra i Sierra Leone ikke kan tillægges skatteansættelserne nogen betydning, hverken hvad størrelsen af skattepligtige bruttolønindkomster eller størrelsen af lempelsesberettigede skattebetalinger angår.

SKAT skal derfor indstille, at de påklagede skatteansættelser fastholdes i deres helhed.”

Klagerens bemærkninger til SKATs høringssvar i klagesagen

Klageren har anført følgende:

”Vi henviser til vor udførlige klage af 27.11.2013 og den dertil hørende dokumentation.

Vi er enige med SKAT i, at nærværende sag om [person2]s skattepligt skal ses i sammenhæng med den verserende klagesag vedrørende ansættelserne for 2007 – 2009 (Skatteankestyrelsens j.nr. [...]). De to sager kan med fordel behandles samlet.

Denne sag vedrører spørgsmålet om [person2] skattemæssigt er tilflyttet Danmark i 2010 - 2011 eller tidligere, og derfor fuld skattepligtig til Danmark i 2010 og 2011, samt hvordan en eventuel skattepligtig indkomst skal opgøres, og om der i en eventuel skat af udenlandsk indkomst skal gives lempelse efter bestemmelserne i Ligningslovens § 33 for skat betalt til Sierra Leone, som Danmark ikke har en dobbeltbeskatningsoverenskomst med.

Det fremgår generelt af SKATs udtalelse, at SKAT betvivler, at [person2] har opholdt sig i og arbejdet i Sierra Leone i de pågældende år.

I den anledning vil vi på ny fremhæve, at [person2] de pågældende år var General Manager i [virksomhed1] Ltd i [...], Sierra Leone, og der fik en efter lokale forhold betydelig løn, og af den danske dronning og regering udpeget til at være dansk konsul i Sierra Leone.

Opgørelse af indkomst – løn

Vi har i klagen ret indgående begrundet, at hvis der skulle være indtruffet fuld skattepligt i 2010 eller tidligere, så vil der efter globalindkomstprincippet skulle medregnes skattepligtig indkomst. Denne vil bestå af modtaget løn fra [virksomhed1] Ltd samt eventuelle kapitalindtægter, samt naturligvis fortsat resultatet af den som begrænset skattepligtig indtjente indkomst fra fast ejendom.

Der er ingen hjemmel til – som foretaget af SKAT – at foretage beskatning af de overførsler, som [person2] i de pågældende år har foretaget fra sine konti i Luxembourg til sine konti i Danmark.

SKAT undlader behændigt at kommentere vore anbringender i klagen på dette punkt, men henviser blot til sagsfremstillingen, der ikke indeholder nærmere dokumentation for hjemlen til SKATs opgørelsesmetode.

Lempelse for skat til Sierra Leone

Vi forstår SKATs udtalelse således, at SKAT er enig i, at [person2] har ret til lempelse for betalt skat i Sierra Leone, men at det ikke er tilstrækkeligt dokumenteret, at der er betalt den pågældende skat.

Vi henviser indledningsvis til det ovenfor anførte om beskatning i Sierra Leone, og den fremlagte dokumentation for, at [person2] er anset skattepligtig i Sierra Leone af sin løn fra [virksomhed1] Ltd

Som tidligere forklaret og dokumenteret over for SKAT er skattesystemet i Sierra Leone ikke så avanceret som i Danmark. Beskatning af lønmodtagere er baseret på kildebeskatning, hvor arbejdsgiver tilbageholder kildeskat ved lønudbetalingen, og arbejdsgiver herefter indbetaler det tilbageholdte beløb til National Revenue Authority. Der udarbejdes ikke efterfølgende Årsopgørelse og lign. Vi har i den allerede verserende sag fremsendt erklæring fra National Revenue Authority af 14.2.2012 om, at [person2] er beskattet for skat af løn i årene 2004 – 2011.

Vi har sammen med klagen for 2010 og 2011 fremsendt lønsedler, der viser, hvorledes bruttoløn og nettoløn er udbetalt. Det fremgår heraf, at der er tale om løn fra [virksomhed1] Ltd og vi står uforstående overfor, at SKAT anfører, at der ingen oplysninger om, hvorfra indtægterne stammer. Der begæres selvsagt kun lempelse for den skat, der er betalt af modtaget løn.

Der er selvsagt ikke betalt skat i Sierra Leone af de imaginære beløb, som SKAT beskatter [person2] af, og derfor selvsagt ikke begæret lempelse for en ikke eksisterende skat.

Det fremgår tydeligt af den fremlagte dokumentation, hvorledes skatten er beregnet, og der er selvsagt en sammenhæng mellem den lønindkomst, som [person2] i givet fald skal beskattes af, og den kildeskat, der er tilbageholdt af arbejdsgiver, og som der derfor berettiger til lempelse efter reglerne i Ligningslovens § 33, idet vi gør opmærksom på, at lempelse efter LL § 33 også omfatter indeholdt kildeskat af indkomst fra kilder i udlandet.

Der er således ikke krav om, at der foreligger Årsopgørelse og lign. fra de lokale skattemyndigheder.”

Landsskatterettens afgørelse

Skattepligt

Personer, der har bopæl her i landet, er fuldt skattepligtige til Danmark. Det fremgår af kildeskattelovens § 1, stk. 1, nr. 1.

Ved afgørelsen af, om betingelsen for bopæl er opfyldt, lægges der vægt på, om den pågældende ved at grunde husstand, leje sig bolig eller ved andre foranstaltninger har tilkendegivet, at vedkommende har til hensigt at have hjemsted her i landet. Det fremgår af kapitel 1 i cirkulære nr. 135 af 4. november 1988 om opkrævning af indkomst- og formueskat efter kildeskatteloven.

Der er således tale om et bredt tilknytningskriterium, hvor der lægges vægt på både objektive og subjektive kriterier.

For en person, der erhverver bopæl her i landet uden samtidig at tage ophold her, indtræder den fulde skattepligt i henhold til kildeskattelovens § 1, stk. 1, nr. 1, først, når den pågældende tager ophold her i landet. Det fremgår af kildeskattelovens § 7, stk. 1, 1. pkt. Kortvarigt ophold her i landet på grund af ferie eller lignende anses ikke for ophold i Danmark. Det fremgår af kildeskattelovens § 7, stk. 1, 2. pkt.

Efter praksis anses et uafbrudt ophold her i landet af en varighed på mere end 3 måneder, eller samlede ophold på i alt mere end 180 dage inden for et tidsrum af 12 måneder, ikke for “kortvarigt ophold på grund af ferie eller lignende”. Se skd. 1972.21.139.

Ophold under de 3 måneder, eller 180 dage, udløser efter praksis ikke skattepligt for personer, medmindre der udføres erhvervsmæssige aktiviteter her i landet.

Der henvises til Den juridiske vejledning, afsnit C.F.1.2.2., som gengivet i SKATs styresignal af 9. oktober 2013, offentliggjort i SKM2013.715.SKAT.

Nærværende sag er sammenholdt med sagen for klageren med sagsnr. [...], som vedrører klagerens skatteansættelser for indkomstårene 2007, 2008 og 2009.

I sagen [...] anses klageren for efter kildeskattelovens § 1, stk. 1, nr. 1, jf. § 7, stk. 1, 1. pkt., at være fuld skattepligtig til Danmark fra den 1. juli 2008.

Der er i nærværende sag ikke fremlagt nye faktiske eller retlige oplysninger, som begrunder et andet resultat.

Landsskatteretten finder derfor, at klageren i indkomstårene 2010 og 2011 er fuldt skattepligtig til Danmark i henhold til kildeskattelovens § 1, stk. 1, nr. 1. Der henvises til den i sagen med sagsnr. [...] anførte begrundelse.

Landsskatteretten stadfæster derfor SKATs afgørelse på dette punkt.

Indkomstopgørelsen

Det følger af statsskattelovens § 4, at det som udgangspunkt er alle indtægter, som skal medtages i den skattepligtige indkomst, uanset om de hidrører fra Danmark eller udlandet.

Det er Landsskatterettens opfattelse, at klageren fra tilflytningstidspunktet den 1. juli 2008 skal beskattes efter globalindkomstprincippet, herunder af den faktisk modtagne løn fra arbejdsgiveren [virksomhed1] Ltd i Sierra Leone, og ikke af de overførte beløb fra klagerens konti i udlandet til klagerens konti i Danmark. Klageren skal endvidere beskattes af løbende kapitalindtægter og af realiserede skattepligtige avancer efter bestemmelserne i aktieavancebeskatningsloven og kursgevinstloven. De skattepligtige gevinster og tab skal opgøres med udgangspunkt i skattemæssige indgangsværdier fastsat ud fra handelsværdien pr. 1. juli 2008, jf. bestemmelserne i kildeskattelovens § 9, aktieavancebeskatningslovens § 37 og kursgevinstlovens § 36.

Landsskatteretten ændrer således SKATs afgørelse på dette punkt.

Klageren har ikke dokumenteret i hvilket omfang, der er betalt skat i Sierra Leone, hvorfor han ikke er berettiget til lempelse efter ligningslovens § 33.

SKAT anmodes om at foretage den talmæssige opgørelse i overensstemmelse med de angivne retningslinjer.