Kendelse af 10-04-2015 - indlagt i TaxCons database den 15-05-2015
Klagepunkt | SKATs afgørelse | Klagerens opfattelse | Landsskatterettens afgørelse |
2010: Fradrag for udgifter i virksomhed | 4.970 kr. | 94.574 kr. | 4.970 kr. |
2011: Fradrag for udgifter i virksomhed | 15.676 kr. | 285.021 kr. | 15.676 kr. |
SKAT har nægtet fradrag for udgifter, som SKAT ikke har anset for at have en direkte og umiddelbar forbindelse med indkomsterhvervelsen.
Klager driver virksomheden [virksomhed1], der har cvr-nr. [...1].
Virksomhedens omsætning har i indkomståret 2010 været på 5.049,67 kr. vedrørende salg af Aloe Vera produkter. De selvangivne og fratrukne udgifter udgjorde 94.574,67 og det selvangivne underskud af virksomhed udgjorde således 89.525 kr. Klager havde samtidig lønindkomst fra rengøringsarbejde for [virksomhed2] på 335.675 kr. og fra [virksomhed3] A/S på 141.583 kr.
Virksomhedens omsætning har i indkomståret 2011 været på 295.881 kr. vedrørende rengøring for [virksomhed2] i [virksomhed4] og [virksomhed5]. De selvangivne og fratrukne udgifter udgjorde 285.021 kr., og det selvangivne overskud af virksomhed udgjorde 5.430 kr.
Klager havde lønindkomst i perioden 01.01.2011-31.03.2011 fra rengøringsarbejde for [virksomhed2] på 135.190 kr. og i perioden 01.01.2011-30.04.2011 fra [virksomhed3] A/S på 43.757 kr.
SKAT har set på regnskabsmaterialet for 2010 og 2011, og har gennemgået den moms, der er angivet for perioden 01.01-31.12.2011, og den indkomst, der er selvangivet for 2010 og 2011.
Udgifterne i virksomheden er specificeret således:
2010
[virksomhed6] hjemmeside og event880,00
Videotelefoni9.280,10
Internet2.232,74
Fodboldsspillere og fodboldskole25.873,13
Licens18.000,00
Telefoni og fax20.234,12
Sponsor3.000,00
Vedligeholdelse7.139,72
Visum og transport til fodboldsspillere6.713,50
Udstyr til spillere1.220,00
Kontor7.080,8194.574,67
2011
Omkostninger:
Kontor103.641
Telefoni og internet43.179
Transport36.163
Udstyr4.707
[virksomhed7] og visumbetaling ect95.797285.021
Ved SKATs gennemgang er det konstateret, at der er fratrukket 285.021 kr. i udgifter. Der er bilag på 199.308 kr. på nær forhandling af kontrakt på 15.000 kr., interflora 316 kr. + moms, Macbook 8.758,40 kr. + moms, computer 1.315,96 kr. + moms, fire taletidskort i alt på 367 kr., forsikring 963,00 kr., ventilator 540,00 kr. + moms, i alt 27.260,36 kr. + moms. Det betyder, at der er bilag for i alt 172.048 kr.
De udgifter, der er afholdt, er f.eks. til mad, abonnement, kontingent IF, spilletøj, playstation, macbook, computer, kropspleje, flybilletter, forhandling af kontrakt 15.000, telefon og internet, biludgifter, tøj, støvsuger, sko, tasker, penge overført til [...]. [post], ventilator m.v.
Udgifterne til tøj er specificeret således:
30.10.2010 | [virksomhed4] | jeans | 150 | |
11.10.2010 | [virksomhed8] | fodtøj | 1.150 | |
02.10.2010 | [virksomhed9] | undertøj og blyanter | 169 | |
30.10.2010 | [virksomhed4] | diverse tøj ([person1]) | 1.770 | |
06.08.2010 | [virksomhed4] | diverse sko | 1.975 | |
16.12.2010 | [virksomhed4] | tøj og sko ([person1]) | 1.000 | |
24.09.2010 | [virksomhed4] | boxershorts ([person2]) | 110 | |
27.09.2010 | [virksomhed4] | diverse tøj ([person3]) | 1.400 | |
ej læsbar | [virksomhed10] | Skjorter | 100 | |
19.08.2010 | [virksomhed4] | Diverse tøj | 3.500 | |
09.10.2010 | [virksomhed10] | Jeans | 300 | |
08.10.2010 | [virksomhed10] | jeans | 220 |
29.08.2011 | [virksomhed11] A/S | Spillertøj | 3.721,00 | 14.884,00 |
28.03.2011 | [virksomhed9] | Mad, Sko, Kufferter | 171,30 | 685,30 |
19.05.2011 | [virksomhed1] | Tøj | 111,05 | 444,20 | |
15.07.2011 | [virksomhed12] | Støvsuger | 159,80 | 799,00 | |
15.08.2011 | [virksomhed13] | Tøj | 30,00 | 120,00 | |
14.09.2011 | [virksomhed9] | Tøj, Stikdåser | 78,00 | 312,00 | |
02.08.2011 | [virksomhed4] | Sko, Taske | 28,00 | 112,00 | |
30.10.2011 | [virksomhed4] | Mavetrimmer | 39,99 | 159,96 | |
15.08.2011 | [virksomhed13] | Tøj | 20,00 | 100,00 | |
14.11.2011 | [virksomhed4] | Taske | 12,00 | 48,00 | |
25.07.2011 | [virksomhed11] A/S | Sko | 299,80 | 1.199,20 | |
16.05.2011 | [virksomhed14] | Tøj | 59,99 | 239,96 | |
25.02.2011 | [virksomhed15] | Sko | 59,80 | 239,20 | |
19.02.2011 | [virksomhed16] | Fodbold | 119,80 | 479,20 | |
04.06.2011 | [virksomhed15] | Tøj | 78,80 | 315,20 | |
11.02.2011 | [virksomhed15] | Sko | 79,80 | 319,20 |
xx.09.2011 | [virksomhed4] | Tøj | 400,00 | 1.600,00 | |
16.09.2011 | [virksomhed4] | Sko | 200,00 | 800,00 | |
29.07.2011 | [virksomhed4] | Tøj | 200,00 | 800,00 | |
16.08.2011 | [virksomhed4] | Tøj, Sko | 364,00 | 1.456,00 | |
18.06.2011 | [virksomhed4] | Tøj | 320,00 | 1.280,00 |
22.11.2011 | [virksomhed4] | Tøj | 60,00 | 440,00 | |
02.12.2011 | [virksomhed4] | [...] | 59,97 | 239,88 | |
29.11.2011 | [virksomhed10] | Tøj | 20,00 | 80,00 | |
23.01.2011 | [virksomhed4] | Tøj | 299,00 | 1.196,00 | |
14.07.2011 | [virksomhed4] | Sko | 100,00 | 400,00 |
Af klagen fremgår, at virksomheden [virksomhed1] blev opstartet i 2004, og at den løbende har udvidet sine aktiviteter og sit formål. Der er tale om en virksomhed, der består af flere aktiviteter. En del af virksomheden består af rengøring, en anden del salg af skønheds- og velværeprodukter, en del med salg og levering af billig telefoni, en del hvor virksomheden agerer som fodboldagent og den sidste del, der består af oprettelsen af et [...].
I 2011 udførte virksomheden rengøring i to butikker i [by1] for [virksomhed2]. Omsætningen i 2011 var på 295.881 kr. ekskl. moms. Virksomhedens omsætning stammede udelukkende fra rengøring af de to butikker. Der har ikke været andre indtægter i 2011. Klager har i 10 år frem til og med 2010 været ansat ved [virksomhed2]. Nu udskriver klager faktura for det antal timer, som klager arbejder.
Der er ikke udarbejdet et egentlig regnskab, men en side kaldet regnskab. Siden er udarbejdet af klagers hustru. Der er ikke udarbejdet kontospecifikationer. Der er ikke udarbejdet en balance. Der er ingen ansatte.
SKAT var på servicebesøg i virksomheden den 7. april 2011. Efter gennemgang af regnskabsmaterialet fandt SKAT, at de udarbejdede regnskaber ikke overholdt lovgivningens bestemmelser for udarbejdelse af skattemæssige årsregnskaber og momsopgørelser.
Klager har bedt om et bindende svar fra SKAT. SKAT har i bindende svar af 8. december 2011, svaret på 100 spørgsmål om fradrag for diverse udgifter relateret til [...] m.v.
For indkomståret 2012 er overskud af virksomhed selvangivet med 52.760 kr. Klager havde lønindkomst i perioden 01.11.2012-31.12.2012 fra [virksomhed17] på 20.424 kr. og i perioden 01.02.2012-29.02.2012 fra [virksomhed3] A/S på 5.581 kr. Klager modtog rejse- og befordringsgodtgørelse fra [virksomhed18] på 6.562 kr.
For indkomståret 2013 var overskud af virksomhed selvangivet med 9.642 kr. Klager havde lønindkomst fra [virksomhed17] på 116.020 kr.
SKAT har i afgørelse af 30. august 2013 ændret indkomsten for årene 2010 og 2011 således:
2010 | ||
SKAT har gennemgået de foreliggende udgifter, og har nægtet fradrag for den del af udgifterne, der anses for private og dermed ikke anses for anvendt til at, erhverve, sikre og vedligeholde indkomsten, jf. statsskattelovens § 6 Godkendt skønsmæssigt udgifter til telefon og kontor med | 94.574 kr. | |
4.970 kr. | ||
89.604 kr. |
2011 | ||
SKAT har gennemgået de foreliggende udgifter, og har nægtet fradrag for den del af udgifterne, der anses for private og dermed ikke anses for anvendt til at, erhverve, sikre og vedligeholde indkomsten, jf. statsskattelovens § 6 | 285.021 kr. | |
Godkendt skønsmæssigt udgifter til telefon og kontor med | 15.676 kr. | |
269.345 kr. |
Driftsomkostningsbegrebet indebærer, at der skal være en direkte og umiddelbar forbindelse mellem afholdelsen af udgiften og erhvervelse af indkomsten. Der skal altså være en aktuel driftsmæssig begrundelse for at afholde udgiften.
Der er ikke fradrag for private udgifter i henhold til statsskattelovens § 6, stk. 2.
Det er SKATs opfattelse, at det er begrænset, hvilke udgifter der kan henføres til omsætningen med rengøring for [virksomhed2], som dækker udgifterne i forbindelse med rengøringen, såsom rengøringsartikler m.v. Transporten er mellem hjem og arbejde, hvor man selv skal afholde de første 24 km pr. dag. Afstanden mellem hjem og arbejde er under 24 km pr. dag.
Af SKATs beskrivelse af virksomheden fremgår:
”Virksomheden udfører rengøring i to butikker i [by1] for [virksomhed2]. Omsætningen i 2011 er på 295.881 kr. ekskl. moms dækker udelukkende rengøring i de to butikker, der har ikke været andre indtægter i 2011. Der er tale om et lønmodtagerlignende forhold. Skatteyder har tidligere været ansat ved [virksomhed2] i 10 år, samme sted hvor han nu er arbejdsgiver. Forskellen er bare at der nu skrives faktura for det antal timer, som han arbejder for. [virksomhed2] afholder alle udgifter i forbindelse med rengøringen.”
Klagerens opfattelse
Klagers repræsentant anfører, at der er tale om en virksomhed, der består af flere aktiviteter.
Det er klagers repræsentants påstand, at der er tale om erhvervsmæssige virksomheder og de afholdte udgifter er omfattet af statsskattelovens § 6. Skatteansættelsen skal således i 2010 og 2011 nedsættes med henholdsvis 89.604 kr. og 269.345 kr. Repræsentanten anfører, at SKAT har fundet, at en del af de udgifter, der er afholdt, skal anses for at være private udgifter, ligesom SKAT ikke vil godkende fradrag for samtlige udgifter, da SKAT finder, at de afholdte udgifter ikke relaterer sig til rengøringsdelen.
Repræsentanten anfører, at SKAT først og fremmest skal anerkende, at der er tale om en erhvervsmæssig virksomhed, der består af flere aktiviteter. Der er intet i vejen for, at en virksomhed består af flere aktiviteter, og det kræves heller ikke, at der er forskellige CVR-numre knyttet til de forskellige dele af virksomheden. Derudover er det ikke et krav, at en virksomhed har flere branchekoder. Idet branchekoden alene bestemmes af virksomhedens hovedaktivitet. Dette er ligeledes bekræftet på www.branchekode.dk. jf. bilag 2 til klagen, hvoraf det både fremgår, at en virksomhed gerne må have anden aktivitet end, hvad der er omfattet af branchekoden, og at en virksomhed sagtens kan have flere aktiviteter. Der er således intet i vejen for, at virksomhedens aktivitet er udvidet som sket i nærværende sag.
Om virksomhedens forskellige områder anføres vedrørende de til klagebehandlingen relevante forhold:
Rengøring
Repræsentanten anfører, at der er tale om erhvervsmæssig virksomhed, idet klager opfylder betingelser for at være erhvervsdrivende i skattemæssig henseende. Repræsentanten redegør for afgrænsningen mellem lønmodtager og erhvervsdrivende og anfører, at efter de konkrete omstændigheder i sagen skal det særligt fremhæves, at klager udfører en arbejdsydelse i form af rengøring for henholdsvis [virksomhed19] og [virksomhed5]. I forbindelse hermed får klager stillet rengøringsmidleme til rådighed af [virksomhed4], hvor klagers virksomhed sørger for de resterende redskaber, herunder kan nævnes relevant arbejdsuniform, der er beregnet til det pågældende rengøringsarbejde i selve butikken og ved henholdsvis slagteriet og bageriet. Det var ligeledes nødvendigt af sikkerhedsmæssige årsager, at erhverve en vådstøvsuger med henblik på udførelsen af arbejdet i [virksomhed5]. At klager selv har afholdt udgiften hertil understøtter ligeledes af, at der er tale om selvstændig erhvervsmæssig virksomhed, da arbejdsgiveren ellers ville have afholdt denne.
I forbindelse med etableringen af sin virksomhed havde klager stort fokus på at anskaffe sig nye kunder og foretog opsøgende salg, hvor klager udsendte tilbud til andre Super-markeder med henblik på erhvervelsen af nye kontrakter. Den største udfordring klager blev mødt med var igen, at de største aktører på markedet indenfor rengøring, [virksomhed2] og [virksomhed20], allerede havde kontrakter i butikkerne. I medfør heraf forsøgte klager ligeledes at få en fod inden for ved mindre bagerier og slagterier men uden held.
Det er ikke hver dag, at klager udfører arbejde for [virksomhed4] og [virksomhed5], ligesom der ikke foreligger en aftale om, at klager skal møde i [virksomhed4] eller [virksomhed5] i bestemte tidsrum, som det ellers ville være aftalt mellem en lønmodtager og dennes arbejdsgiver. I denne sag er det alene aftalt, at der skal ydes rengøring i butikkerne, hvorfor det har været nødvendigt, at klager arbejder i en stor del af åbningstiden for at opfylde arbejdsforpligtelsen. Selve arbejdstiden har varieret afhængig af behovet for rengøringen.
Udgifter
I aftaleforholdet med [virksomhed5] har klager afholdt udgiften til vådstøvsuger, som var nødvendig på grund af problemer med butikkens ventilationsanlæg. Der er klart tale om en driftsomkostning, og det skal endvidere bemærkes, at vådstøvsugeren blev erhvervet af klager for dennes regning og risiko, hvorfor han ikke ud fra denne betragtning kan anses for at være lønmodtager, idet [virksomhed5] i stedet for skulle have afholdt udgiften.
Det skal yderligere understreges, at klager selv har afholdt udgifter til erhvervelse af det nødvendige og specielle arbejdstøj, der er beregnet til rengøring af butikken, bageren og slagteriet. Det bestrides ikke, at udgifter til beklædning, der kan anvendes privat, ikke kan fradrages. jf. statsskattelovens § 5, litra a. I nærværende sag var der udelukkende tale om arbejdstøj, som var uanvendeligt til privatbrug, idet arbejdstøjet blev udsat for forskellige rengøringsmidler.
De driftsomkostninger, der efter statsskattelovens § 6, litra a, kan fradrages ved opgørelsen af den skattepligtige indkomst, er de udgifter, der er afholdt med henblik på at erhverve, sikre og vedligeholde indkomsten. Da klager skal anses for at drive selvstændig erhvervsvirksomhed er han berettiget til at fradrage de udgifter, som han har oppebåret som følge af sit erhverv. I medfør heraf vil der i det nærliggende blive redegjort nærmere for virksomhedens andre aktiviteter.
[virksomhed21]
Det skal bemærkes, at formålet med virksomheden [virksomhed21] er at drive økonomisk virksomhed inden for skønheds- og velværeprodukter tilpasset den enkelte forbruger.
Hensigten med virksomheden har fra starten været at etablere et bredt netværk, der på sigt ligeledes vil sælge de pågældende produkter og samtidigt have muligheden for at udvide netværket og markedet for produkterne. Virksomheden har haft opstartsvanskeligheder, idet klagers hustru skulle forestå det primære arbejde, men var nødsaget til at tage plejeorlov for at passe sin mormor.
Det er et velkendt faktum, at der i forbindelse med etableringen af en ny virksomhed kræves en betydelig arbejdsindsats, og at der ikke nødvendigvis er en proportional indtjening fra begyndelsen af. Det er særlig relevant at etablere sig og skabe et renomme og en kundegruppe for på den måde at generere en passende indtjening, hvilket kan tage tid i opstartsfasen.
Af virksomhedens udarbejdede resultat fremgår det, at [virksomhed21] i indkomståret 2010 har genereret en omsætning på 5.049,67 kr., hvilket understøtter det faktum, at virksomheden udøves med henblik på rentabel virksomhedsdrift. Klager anskaffede sig et arbejde som lønmodtager i perioden for at få dagligdagen til at løbe økonomisk rundt, hvilket ikke kan begrunde, at [virksomhed21]s aktivitet ikke er af økonomisk karakter. Ifølge praksis kan klager godt være lønmodtager med én aktivitet og selvstændig erhvervsdrivende med sine virksomhedsaktiviteter.
[virksomhed6] — billig telefoni
Denne del af klagers virksomhed har til formål at understøtte en anden del af klagers virksomhed i henhold til [...]. Virksomheden kan ikke karakteriseres som værende af hobby-karakter, idet virksomheden drives med rentabel drift for øje. Formålet er at sælge telefonløsninger til slutforbrugere, hvor denne får mulighed for visuelt at se personerne, som man ønsker at holde møde med. Det er af væsentlig betydning, da klager på den måde kunne være i kontakt med sine erhvervsinteresser og yderligere involveret i udviklingen af sit [...]. Klager ser en stor mulighed i disse telefonløsninger til at forbedre fremdriften og kommunikationen med erhvervsinteresserede, hvor den fysiske distance er betydelig. På den baggrund erhvervede klager videotelefoner, hvoraf den ene af dem er placeret i [Afrika] på klagers [...], hvilket ligeledes gav ham muligheden for at fremvise telefonløsningens praktiske anvendelighed for potentielle aftagere. Den globale verden bliver mindre, hvorfor digitale løsninger af denne karakter har et stort økonomisk potentiale, og det er klagers hensigt at udnytte dette potentiale i fremtiden.
I forbindelse hermed udarbejdede klager flyers og andet reklamemateriale for at promovere sin virksomhed, som blev uddelt til virksomheder og almindelige mennesker. Derudover anskaffede klager fem medarbejdere, der skulle hjælpe ham med at markedsføre telefonløsninger med henblik på at nå ud til potentielle kunder. Klager erhvervede ligeledes nye forhandlere af telefonløsninger og har for egen regning afholdt udgiften til licens til [virksomhed6] herfor. Det begrunder klart, at der foreligger den fornødne intensitet og seriøsitet med den pågældende aktivitet, hvorfor [virksomhed6] - billig telefoni skal anses for at være erhvervsmæssig virksomhed.
Fodboldvirksomhed
Klager har set et økonomisk potentiale i udviklingen af [...] fodboldtalenter og formidle kontakten mellem udvalgte talenter og europæiske klubber med henblik på at tjene penge herpå. I medfør heraf har klager til opgave at fremme kontakten mellem fodboldtalenter fra [Afrika] og europæiske klubber ved at optage kontakt til potentielle klubber med henblik på at få etableret prøvetræninger, der på sigt vil udmunde sig i en fast kontrakt. Formålet hermed er, at klager erhverver ret til provision på det tidspunkt, hvor spilleren indgår en kontrakt med en klub.
Klager fik kontakt med to spillere gennem sit netværk samt en spiller fra Canada med rødder fra [Afrika] og fik arrangeret prøvetræninger i bl.a. [by2], [by3] og [by4], hvor klagers virksomhed afholdt udgifterne forbundet med transporten, hvilket han tillige selv forestod, hvilket taler for, at der er fradrag herfor, jf. statsskattelovens § 6. Spillerne trænede med hos [...] og [...] for at skærpe fysikken og tilpasse sig den europæiske spillestil. Træning med andre professionelle spillere er afgørende for vedligeholdelse og udviklingen af spillernes fodboldtalent og mulighed for at opnå en kontrakt. I medfør heraf skaffede klager hver af sine to spillere en kontrakt med en færøsk klub. Det indikerer tydeligt, at virksomheden ikke har hobbymæssig karakter, men udelukkende er erhvervsmæssig.
Derudover er der afholdt udgifter til en playstation, headphones, reparation af computer på kontoret og tv-pakke med sportskanaler, hvilket har været særdeles nødvendigt, idet en del af forarbejdet for professionelle fodboldspillere er at studere teknik og strategi i fodboldkampe. Dette er svarende til egentlige personaleudgifter, som afholdes over for de ansatte i en virksomhed, kan fratrækkes efter statsskattelovens § 6, og er ikke en unaturlig del af en virksomheds drift. På denne baggrund har det således været i virksomhedens interesse at afholde de pågældende udgifter.
Det er videre oplyst, at udgifterne til telefoni, taletidskort og abonnement er direkte og nødvendig for virksomhedens aktivitet for at kommunikere med spillerne og klubberne, da det er nærmest umuligt at drive en virksomhed uden udgifter til telefoni. Det var tillige en af de væsentligste faktorer for, hvorfor klager så et stort forretningsmæssigt potentiale i telefonløsningerne fra [virksomhed6] - billig telefoni, da udgifterne til den løbende kommunikation med udenlandske erhvervskontakter ville blive reduceret betydeligt. Det er således klart, at udgifterne er fradragsberettigede, idet de er afholdt i virksomhedens interesse og med henblik på fremadrettet at modtage et udbytte af de økonomiske og tidsmæssige ressourcer, der er anvendt i virksomheden.
De tiltag klager har foretaget er tilsigtet på opnåelsen af provisionsindtægter som følge af indgåede kontrakter. Klager varetager tillige enhver annoncering, som er nødvendig for markedsføringen af sine spillere samt afholder omkostningerne hertil. Det der ligeledes taler stærkt for erhvervsmæssig virksomhed er derfor, at klager har sponsoreret nye fodbolddragter til [...] med den hensigt at markedsføre sin virksomheds forretningsmæssige aktiviteter. Ydermere indgik klagers virksomhed en aftale med klubben om et erhvervssponsorat, hvor der ydes 3.000 kr. årligt for at have sin virksomheds reklame på banderne i klubben. På den baggrund er der en direkte sammenhæng mellem de afholdte reklameudgifter og klagers virksomhed, hvorfor der er fradrag for de afholdte udgifter. Bidrag, som i reklameøjemed ydes til lotterier og lignende, samt sponsorers bidrag til sportsfolk. sportsklubber. kulturelle og lignende formål, anses for reklameudgifter, når virksomhederne opnår en hertil svarende ret til reklame for deres navn eller firmamærke, hvilket er tilfældet for klagers virksomhed, jf. cirkulære nr. 72 af 17. april 1996 pkt. 14.2.
Det skal bemærkes, at en virksomhed, der drives på et forsvarligt og professionelt grundlag, herunder i henseende til virksomhedens størrelse og omfang, må anerkendes som selvstændig erhvervsvirksomhed, også selvom virksomheden i adskillige år har været underskudsgivende, jf. U.1998.412 H og U.l978.614 H.
Det tilpligtes at anerkende, at klager for indkomstårene 2010 og 2011 i skattemæssig henseende skal anses som selvstændig erhvervsdrivende i relation til virksomhedens indtægter og udgifter.
[virksomhed7] i [Afrika]
Der er af SKAT lagt vægt på, at der ikke er et betydeligt overskud i samtlige selskaber. Det må her bemærkes, at der netop ikke kan stilles krav om, at et nystiftet selskab skal give overskud med det samme, men blot at virksomhedsaktiviteten skal være rentabel på sigt.
For så vidt angår [...] er formålet at etablere et solidt fundament som tiltrækker og udvikler fodboldtalenter i [Afrika] med henblik på at agere som repræsentant for dem i dialogen med potentielle klubber i Europa, da det europæiske fodboldmarked indeholder en stor økonomisk værdi. Baggrunden herfor er, at der er et stort potentiale i fodboldspiller fra [Afrika], hvilket understøttes af den udvikling, der er i europæiske klubbers anvendelse af fodboldspillere fra [Afrika] hertil benævnes eksempelvis [person4], der spiller for [...], og har tidligere en fortid i [...], [person5], der har spillet i [...], [...] og nu spiller i [...], [person6] ([...]), [person7] ([by5]), [person8] (fortid i [...]) og [person9] ([...]), jf. bilag 8 til klagen. Derudover er der særdeles mange spillere i de europæiske klubber med rødder i [Afrika], hvilket klart understøtter det potentiale, der er i udviklingen af fodboldtalenter fra [Afrika].
Til etableringen af [...] foregik forløbet anderledes end, hvad der er normalt i Danmark, hvorfor de kulturmæssige forskelle har en afgørende betydning, da det er altafgørende for ens virksomheds succes at tilpasse sig de traditioner, som er i det pågældende land. I [Afrika] er det afgørende, at der udvises respekt overfor det lokale samfund, hvor [...] etableres i, hvorfor det er naturligt at udvise gavmildhed med henblik på at få befolkningens hjælp til akademiet. I den sammenhæng er der afholdt udgifter til overskudstøj, som blev anvendt til betalingen af den pågældende arbejdskraft. Udgifterne hertil er afholdt for egen regning og risiko, hvilket taler for, at der foreligger erhvervsmæssig virksomhed. Det pågældende driftsudstyr, der tillige er anvendt i fodboldvirksomheden muliggør udarbejdelsen af salgsvideoer, hvor hver spiller fremstiller sine kompetencer i form af fysik, teknik og spilforståelse. Salgsvideoerne danner grundlag for markedsføringen af hver spiller over for fodboldklubber, og giver et professionelt fundament for forhandling med potentielle klubber. Da virksomheden har den fornødne intensitet og arbejder med henblik på et opnå et økonomisk udbytte, understreger det, at der drives selvstændig erhvervsmæssig virksomhed.
De ovenstående udgifter er afholdt med henblik på at erhverve, sikre og vedligeholde klagers indkomst, hvorfor der uden tvivl er fradrag herfor.
Til SKATs udtalelse til den indsendte klage har repræsentanten fastholdt sin påstand og anfører blandt andet:
Der er henset til det forhold, at SKAT anser en væsentlig del af udgifter for at være af privat karakter, men dette kan ikke tilsluttes, idet virksomheden skal anses som en helhed bestående af fem aktiviteter. En del af virksomheden består af rengøring, en anden del salg af skønheds- og velværeprodukter, salg og levering af billig telefoni, en del hvor virksomheden agerer som fodboldagent og ikke mindst, den sidste del der består af oprettelsen af et [...]. I forlængelse heraf har det været nødvendig med afholdelse af udgifter til telefoni, transport, tøj m.v., og da udgifterne relaterer sig til de fem aktiviteter kan de alt andet lige ikke anses for at være private, da de er afholdt i erhvervsmæssige henseende.
Som videre begrundelse herfor fremlægges en nærmere redegørelse fra [virksomhed7] i [Afrika], hvori det bagvedliggende koncept omkring udviklingen af fodboldspillere med rødder i [Afrika] er beskrevet. Det skal endvidere påpeges, at direktøren fra [...] ser lovende på udviklingen og er klar til at sende flere fodboldspillere, som har været igennem [...] til Danmark, hvilket understøtter virksomhedens karakter som erhvervsmæssig.
På baggrund heraf må arten af udgifter sammenholdt med virksomhedens samlede aktivitet anses for erhvervsmæssige henset til det forhold, at udgifter er anvendt til at erhverve, sikre og vedligeholde virksomhedens samlede aktiviteter, jf. Statsskattelovens § 6.
Det er Landsskatterettens opfattelse, at aktiviteterne med salg af Aloe Vera og rengøring skal anses for to særskilte virksomheder.
Det er endvidere rettens opfattelse, at aktiviteterne med ”[virksomhed6]” samt ”[virksomhed22]” og ”[virksomhed7]”, også skal anses for selvstændige virksomheder, idet der ikke ses at være nogen form for naturlig indbyrdes sammenhæng mellem virksomhedernes aktiviteter. Virksomhederne har heller ikke nogen naturlig sammenhæng med hverken rengøringsvirksomheden eller aktiviteterne med salg af Aloe Vera. Der er herved henset til, at uanset om telefonabonnementerne anvendes i forbindelse med de øvrige aktiviteter, er der ingen sammenfald mellem aktiviteterne i virksomhederne. Der er således ikke tale om, at rengøringsvirksomheden leverede ydelser, som indgik i de øvrige aktiviteters drift eller omvendt.
Aktiviteterne med ”[virksomhed6]”, ”[virksomhed22]” og ”[virksomhed7]”
Selvstændige erhvervsdrivende kan ved opgørelsen af den personlige indkomst foretage fradrag for udgifter, som i årets løb er anvendt til at erhverve, sikre og vedligeholde indkomsten. jf. statsskattelovens § 6, stk. 1, litra a. I virksomheder, der ikke er erhvervsmæssige, kan der alene foretages fradrag for de udgifter, der har været forbundne med indkomsterhvervelsen, jf. nettoindkomstprincippet. Underskud af ikke-erhvervsmæssig virksomhed kan ikke fradrages i anden indkomst.
Retten anser ikke aktiviteterne med ”[virksomhed6]”, ”[virksomhed22]” og ”[virksomhed7]”, for at være erhvervsmæssige i skattemæssig henseende i de påklagede indkomstår. Bedømmelsen af, om en virksomhed er erhvervsmæssigt drevet, foretages ud fra en samlet konkret vurdering af virksomheden, hvori alle relevante forhold skal inddrages. Det, der i praksis især er lagt vægt på, er, om virksomheden er drevet rentabelt, det vil sige om virksomheden er indrettet på en systematisk indkomsterhvervelse. Derudover ses der ofte på, om virksomheden har været drevet med den fornødne intensitet.
Der har ingen omsætning været i 2010 og 2011, og der er ikke fremlagt oplysninger til dokumentation for, at der på noget tidspunkt, og særligt i de påklagede indkomstår, har været udsigt til, at virksomhederne ville blive rentable.
Retten finder det ikke sandsynliggjort, at der i fremtiden vil komme så mange indtægter fra virksomhederne, at de vil blive overskudsgivende. Der er herved også lagt vægt på, at aktiviteterne ikke tidligere har været indtægtsgivende, og at der ikke er fremlagt budgetter for virksomhederne.
Der er endvidere ikke dokumenteret ejerskab vedrørende [...]. Det forhold, at der bliver overført penge til [Afrika], dokumenterer ikke, at klager er medejer af et [...].
De udgifter, der i 2010 og 2011 knyttede sig til aktiviteterne/virksomhederne ”[virksomhed6]”, ”[virksomhed22]” og ”[virksomhed7]” kan derfor ikke modregnes i de erhvervsmæssige indtægter i 2010 og 2011.
Aktiviteterne med salg af Aloe Vera og rengøring
SKAT har anset begge aktiviteter for erhvervsmæssige virksomheder, og der ses således ikke at være uenighed herom. Retten har derfor lagt til grund, at klager har drevet to selvstændige erhvervsmæssige virksomheder.
Statsskattelovens § 6 indeholder den grundlæggende hovedregel for, hvilke driftsomkostninger, der kan trækkes fra ved beregningen af den skattepligtige nettoindkomst.
En virksomhed kan fratrække sine dokumenterede udgifter, i det omfang det er godtgjort eller sandsynliggjort, at udgifterne er anvendt til at erhverve, sikre eller vedligeholde indkomsten, jf. statsskattelovens § 6, stk. 1, litra a. Der skal foreligge en direkte og umiddelbar forbindelse mellem afholdelsen af udgiften og erhvervelsen af indkomsten, ligesom det kræves, at udgiftsafholdelsen ligger inden for de naturlige rammer af virksomheden, og at udgiften ikke kan karakteriseres som en anlægs-, etablerings- eller privatudgift, jf. statsskattelovens § 6, stk. 2.
Driftsomkostningsbegrebet indebærer, at der skal være en direkte og umiddelbar forbindelse mellem afholdelsen af udgiften og erhvervelse af indkomsten. Der skal altså være en aktuel driftsmæssig begrundelse for at afholde udgiften.
Bevisbyrden herfor påhviler som udgangspunkt virksomheden, og bevisbyrden skærpes bl.a. i det tilfælde, hvor udgifterne har privat karakter.
Landsskatteretten finder, at det på det foreliggende grundlag ikke er tilstrækkelig dokumenteret, at udgiften til støvsuger har været afholdt for at erhverve, sikre og vedligeholde indkomsten i 2011, og at det på det foreliggende grundlag ikke er tilstrækkeligt dokumenteret, at tøjkøb vedrører arbejdstøj, som ikke er egnet til privat brug, hvorfor der nægtes fradrag for udgifterne.
Landsskatteretten finder ikke grundlag for at ændre de af SKAT udøvede skøn, hvor der i 2010 og 2011 er godkendt fradrag for henholdsvis 4.970 kr. og 15.676 kr. til dækning af udgifter til telefon og kontor.
SKATs afgørelse stadfæstes derfor.