Kendelse af 14-03-2017 - indlagt i TaxCons database den 08-04-2017

Klagepunkt

[Skatteankenævnet]s afgørelse

Klagerens opfattelse

Landsskatterettens afgørelse

Ekstraordinær genoptagelse af skatteansættelsen i indkomståret 2007 under henvisning til skatteforvaltningslovens § 27, stk. 1, nr. 8 og § 27, stk. 2.

Nej

Ja

Nej

Ordinær genoptagelse af skatteansættelsen i indkomståret 2008 under henvisning til skatteforvaltningslovens § 26, stk. 2.

Nej

Ja

Ja

Ordinær genoptagelse af skatteansættelsen i indkomståret 2009 under henvisning til skatteforvaltningslovens § 26, stk. 2.

Nej

Ja

Ja

Faktiske oplysninger

Klageren var i indkomstårene 2007-2009 registreret som medejer af [virksomhed1] S.M.B.A, herefter benævnt ”selskabet”. Selskabet var registreret indenfor branchen vejgodstransport og blev stiftet den 1. oktober 2007 af klageren og klagerens ægtefælle. I perioden 1. juni 2006 til 31. november 2007 drev klageren desuden virksomheden [virksomhed1] v/[person1], CVR-nr. [...1]. For virksomheden var der selvangivet et underskud i 2007 på -63.029 kr.

Den 24. januar 2011 var klageren og klagerens ægtefælle udtrådt af selskabets direktion, og den 19. maj 2011 blev der sendt en anmodning om opløsning, jf. lov om erhvervsdrivende virksomheders § 21 til Sø- og Handelsretten.

I forbindelse med at selskabets revisor indsendte en genoptagelsesanmodning den 26. februar 2010 vedrørende indkomstårene 2007, 2008 og 2009, sendte SKAT i forlængelse heraf et brev med materialeindkaldelse af 19. marts 2010 til selskabet samt klageren med frist til den 12. april 2010.

Efter, at klageren og selskabet havde været i løbende dialog samt til møde med SKAT, fremsendte SKAT et forslag af 28. marts 2011 til selskabets skatteansættelse i 2009-2010, hvoraf et opgjort overskud på 1.544.737 kr. i 2009 fremgik. Overskuddet var opgjort på baggrund af indsætninger på klagerens samt dennes ægtefælles bankkonti, da selskabet ikke stod registeret som ejer af nogle bankkonti.

SKAT udsendte desuden et forslag af 28. marts 2011, hvori SKAT bl.a. foreslog at ændre klagerens skatteansættelse i 2007-2009 og forhøje klagerens personlige indkomst på baggrund af maskeret udlodning for i alt 214.007 kr. i 2007, 1.538.281 kr. i 2008 og 708.257 kr. i 2009 beregnet ud fra indsætninger på henholdsvis klagerens og ægtefællens bankkonti.

I den forbindelse blev både selskabet og klageren bedt om at indsende bemærkninger til forslaget inden den 22. april 2011, da skatteansættelserne ellers ville ske i overensstemmelse med de fremsendte forslag.

Den 2. maj 2011 fremsendte SKAT en afgørelse om ændring af selskabets skatteansættelse i indkomståret 2009 på baggrund af et mangelfuldt regnskab. Selskabet havde selvangivet et overskud på 263.561 kr. i indkomståret 2009, mens SKAT havde opgjort et overskud for selskabet på 1.544.737 kr. i indkomståret 2009. Det beregnede overskud var opgjort ud fra indsætninger på en række bankkonti ejet af klageren samt klagerens ægtefælle. Denne afgørelse blev ikke påklaget.

Ved en afgørelse af samme dato blev klagerens skatteansættelse i indkomståret 2009 forhøjet med maskeret udlodning for i alt 214.007 kr. i 2007, 1.538.281 kr. i 2008 og 708.257 kr. i 2009 som konsekvens af selskabets forhøjelse af overskud. Denne afgørelse blev heller ikke påklaget.

Den 19. august 2011 blev der afsagt konkursdekret over selskabet og advokat (...) blev udpeget som kurator.

Ved e-mail af 8. november 2011 anmodede klageren om ordinær genoptagelse af skatteansættelsen i indkomståret 2007, 2008 og 2009, da klageren ikke mente, at den fastsatte maskerede udlodning var korrekt. I forlængelse af genoptagelsesanmodningen sendte SKAT en materialeindkaldelse ud den 9. november 2011.

Da klageren ikke reagerede på indkaldelsen blev der udsendt et forslag til afgørelse af klagerens genoptagelsesanmodning den 23. februar 2012. I forslaget blev klageren nægtet ordinær genoptagelse af skatteansættelsen i 2009 og indrømmet en frist for bemærkninger til den 9. marts 2012.

Efterfølgende anmodede klagerens revisor om genoptagelse af selskabets skatteansættelse i indkomstårene 2007-2009 på baggrund af et udarbejdet regnskabsmateriale ved brev af 29. marts 2012. SKAT fremsendte herefter en afgørelse af 14. maj 2012, hvor der blev givet afslag på selskabets anmodning om genoptagelse på baggrund af manglende dokumentation.

Den 5. juli 2012 sendte SKAT en afgørelse i overensstemmelse med forslaget af 23. februar 2012.

Selskabets konkursbehandling blev afsluttet den 20. december 2012.

Klageren påklagede herefter SKATs afgørelse af 5. juli 2012 til [Skatteankenævnet], som stadfæstede SKATs afgørelse den 5. december 2013.

[Skatteankenævnet]s afgørelse

[Skatteankenævnet] har nægtet ordinær genoptagelse af skatteansættelsen i indkomstårene 2008-2009, da betingelserne i skatteforvaltningslovens § 26, stk. 2, ikke anses for opfyldt.

Ankenævnet har samtidig nægtet ekstraordinær genoptagelse af skatteansættelsen i indkomståret 2007, da betingelserne i skatteforvaltningslovens § 27, stk. 1, nr. 8 og stk. 2, ikke anses for opfyldt.

Skatteankenævnet har anført følgende som begrundelse for sin afgørelse:

”(...)

Anmodning om genoptagelse af indkomstårene 2007, 2008 og 2009 er indsendt ved mail af 8. november 2011. Det kan derfor konstateres, at fristen for ordinær genoptagelse af indkomstårene 2007 er overskredet, jf. skatteforvaltningslovens § 26 stk. 2, mens fristen er overholdt for indkomstårene 2008 og 2009.

Det afgørende er derfor, for indkomstårene 2008 og 2009, om der er kommet oplysning af faktisk eller retlig karakter, som kan begrunde en genoptagelse iht. skatteforvaltningslovens § 26 stk. 2, og for indkomståret 2007 om der foreligger særlige omstændigheder, der kan begrunde en ekstraordinær genoptagelse jf. skatteforvaltningslovens § 27 stk. 1 nr. 8.

Nævnet bemærker, at de bilag som repræsentanten har indsendt i forbindelse med den supplerende klage, vedrører selskabet [virksomhed1] SMBA CVR-nr. [...2], der er gået konkurs den 20. december 2012. Da selskabet er gået konkurs er det ikke muligt for SKAT at foretage ændringer af skatteansættelserne i dette selskab med en eventuel efterfølgende konsekvensændring af de pågældende personers indkomstansættelse.

Nævnet mener, ligesom SKAT, at de fremsendte bilag ikke kan danne grundlag for genoptagelse eller en fornyet vurdering af skatteansættelserne, da der alene er indsendt udgiftsbilag og ingen omsætningsbilag for selskabet (...). Der er derfor ikke mulighed at foretage en samlet vurdering af selskabets skatteansættelse/overskud af virksomhed, herunder udlodning fra selskabet til (klageren). SKAT har oplyst, at de i afgørelse om afslag på genoptagelse til selskabet af den 14. maj 2012, har redegjort for, at selskabets regnskabsgrundlag er af så mangelfuld karakter, at det ikke kan danne grundlag for en ændret vurdering fra SKAT, og heller ikke kan begrunde genoptagelse af skatteansættelserne. De fremsendte udgiftsbilag for selskabet mener nævnet ikke ændrer på dette.

Vedrørende ekstraordinær genoptagelse af skatteansættelsen for indkomståret 2007 bemærker nævnet samtidig, at det forhold, at SKATs ændringer fejlagtigt ikke er blevet påklaget indenfor fristerne, ikke er en særlig omstændighed der berettiger til genoptagelse iht. skatteforvaltningslovens § 27 stk. 1. Nævnet henviser til SKM 2012.170. Ligeledes mener nævnet ikke at repræsentanten har dokumenteret eller sandsynliggjort, at der har været kontakt med SKAT indenfor den ordinære frist.

Det oplyste på mødet ændrer ikke på nævnets opfattelse. Selvom bilagene ikke tidligere har været indsendt i forbindelse med (klagerens) skatteansættelse, kan bilagene ikke danne grundlag for en genoptagelse af skatteansættelserne. Bilagene vedrører selskabet (...), som nu er gået konkurs, og SKAT har tidligere givet afslag på selskabets anmodning om genoptagelse ud fra indsendt bogførings- og bilagsmateriale.

Nævnet stadfæster derfor SKATs afslag på genoptagelse af skatteansættelserne for indkomstårene 2008 og 2009 efter skatteforvaltningslovens § 26 stk. 2 og indkomståret 2007 efter skatteforvaltningslovens § 27 stk. 1.

(...)”

Klagerens opfattelse

Klageren har nedlagt påstand om, at skatteansættelsen i indkomstårene 2008-2009 skal genoptages under henvisning til bestemmelsen om ordinær genoptagelse efter skatteforvaltningslovens § 26, stk. 2, og at skatteansættelsen i indkomståret 2007 skal genoptages ekstraordinært efter skatteforvaltningslovens § 27, stk. 1, nr. 8.

Klagerens repræsentant har anført følgende:

”(...)

Nærværende sag drejer sig helt overordnet om, hvorvidt (klageren) er berettiget til at få genoptaget behandlingen af sine skatteansættelser for indkomstårene 2008, 2008 og 2009. Det er skatteankenævnets opfattelse, at betingelserne for genoptagelse af (klagerens) skatteansættelser for indkomstårene 2007, 2008 og 2009 ikke er opfyldt. Det er heroverfor (klagerens) opfattelse, at hun er berettiget til at få genoptaget sine skatteansættelser for indkomstårene 2007, 2008 og 2009.

PÅSTAND:

Der nedlægges påstand om, at (klagerens) skatteansættelser for indkomstårene

2007 genoptages,

2008 genoptages, og

2009 genoptages.

SAGSFREMSTILLING:

SKAT ændrede den 2. maj 2011 (klagerens) skatteansættelser for indkomstårene 2007, 2008 og 2009 som konsekvens af, at SKAT den samme dag ændrede selskabet [virksomhed1] S.M.B.A.s skattepligtige indkomst. (Selskabet) blev stiftet den 1. oktober 2007 af (klageren) og (klagerens ægtefælle) og var registreret under branchen "Vejgodstransport".

SKATs afgørelse af den 2. maj 2011 vedrørende (klagerens) skatteansættelser for indkomstårene 2007, 2008 og 2009 fremlægges som bilag 2. SKATs afgørelse af den 2. maj 2011 vedrørende(selskabets) skattepligtige indkomst fremlægges som bilag 3.

Ved SKATs afgørelse af den 2. maj 2011 vedrørende (selskabet) opgjorde SKAT overskuddet for (selskabet) og salgsmomsen for selskabets første og andet regnskabsår. Selskabets omsætning samt resultatet vedrørende første og andet regnskabsår, herunder også udlodning til hovedanpartshaverne (klageren og klagerens ægtefælle), blev af SKAT opgjort på baggrund af indhentede kontoudskrifter og samhandelsoplysninger.

Som bilag 4 fremlægges en række regnskabsbilag vedrørende (selskabet).

ANBRINGENDER:

Til støtte for den nedlagte påstand gøres det helt overordnet gældende, at (klageren) er berettiget til at få genoptaget sine skatteansættelser for indkomstårene 2008 og 2009 ordinært i henhold til skatteforvaltningslovens § 26, stk. 2.

Reglen om ordinær genoptagelse af en skatteansættelse er indeholdt i bestemmelsen i skatteforvaltningslovens § 26. Skatteyders adgang til at anmode om ordinær genoptagelse af en skatteansættelse er reguleret i bestemmelsens stk. 2.

Den grundlæggende betingelse for at gennemføre en genoptagelse af en skatteansættelse er, at vedkommende skatteyder kan fremlægge oplysninger af faktisk eller retlig karakter, der kan begrunde en ændring af skatteansættelsen for det pågældende indkomstår.

Det er ikke en betingelse, at oplysningerne er nye i objektiv forstand. Det afgørende er, at oplysningerne ikke har dannet grundlag for den afgørelse, der ønskes genoptaget, og at der på baggrund af de forelagte oplysninger er anledning til at ændre skatteansættelsen eller revurdere denne, jf. Folketingstidende 2002/2003, tillæg A, spalte 4606.

Det gøres gældende, at det med de som bilag 4 fremlagte oplysninger i form af regnskabsbilag vedrørende (selskabet) er tilstrækkelig godtgjort, at der materielt er grundlag for at ændre (klagerens) skatteansættelser for indkomstårene 2008 og 2009. Ordinær genoptagelse af skatteansættelserne bør derfor indrømmes.

Til støtte herfor skal det fremhæves, at de fremlagte regnskabsbilag vedrørende (selskabet) dokumenterer, at der har været afholdt en række fradragsberettigede udgifter, som SKAT ikke har taget højde for i det opgjorte overskud, ligesom bilagene også dokumenterer, at der er grundlag for en ændring af momsansættelserne. Det er således med de fremlagte regnskabsbilag dokumenteret, at (selskabets) overskud rettelig burde have været nedsat, hvorfor der er grundlag for en genoptagelse.

Det er således åbenbart, at den af SKAT foretagne fastsættelse af (klagerens) skatteansættelser for indkomstårene 2008 og 2009 er baseret på et urigtigt grundlag og fører til åbenbart urigtige og urimelige skatteansættelser for (klageren). En genoptagelse af (klagerens) skatteansættelser for de nævnte indkomstår vil derfor utvivlsomt føre til en ændring af (klagerens) skatteansættelser.

Det gøres videre gældende, at (klagerens) også er berettiget til at få genoptaget sin skatteansættelse for indkomståret 2007 ekstraordinært i henhold til skatteforvaltningslovens § 27, stk. 1, nr. 8.

Efter bestemmelsen i skatteforvaltningslovens § 27 kan en ansættelse af indkomst- eller ejendomsværdiskat foretages eller ændres uanset fristerne i § 26, hvis der foreligger en af de særlige omstændigheder, der er opregnet i skatteforvaltningslovens § 27, stk. 1, nr. 1-8.

Som en undtagelse til bestemmelsen i skatteforvaltningslovens § 26 kan en skatteansættelse således efter skatteforvaltningslovens § 27 ændres ekstraordinært, såfremt en af de i § 27, stk. 1, nr. 1-8, opregnede betingelser er opfyldt.

Det gøres gældende, at der i denne sag foreligger særlige omstændigheder, hvorfor (klageren) er berettiget til at få sin skatteansættelse for indkomståret 2007 genoptaget ekstraordinært i henhold til skatteforvaltningslovens § 27, stk. 1, nr. 8. De særlige omstændigheder består i, at (klageren) har været af den overbevisning, at hendes daværende revisor havde styr på regnskaberne, og indsendt det fornødne materiale til SKAT.

(...)”

Landsskatterettens afgørelse

En skattepligtig, der ønsker at få ændret sin ansættelse af indkomst- eller ejendomsværdiskat, skal senest den 1. maj i det fjerde år efter indkomstårets udløb fremlægge oplysninger af faktisk eller retlig karakter, der kan begrunde ændringen jf. skatteforvaltningslovens § 26, stk. 2.

Sagen vedrører skatteansættelsen for indkomstårene 2007-2009. I medfør af skatteforvaltningslovens § 26, stk. 2, skal en anmodning om genoptagelse på den skattepligtiges initiativ være sendt til SKAT senest den 1. maj 2011, 1. maj 2012 og 1. maj 2013.

Klagerens anmodning om genoptagelse af skatteansættelsen blev sendt den 8. november 2011 og ligger således indenfor den ordinære ansættelsesfrist i skatteforvaltningslovens § 26, stk. 2 for så vidt angår indkomstårene 2008 og 2009.

Afgørende i vurderingen af om der skal ske genoptagelse efter denne bestemmelse er, at oplysningerne som er fremlagt i forbindelse med genoptagelsesanmodningen ikke har dannet grundlag for den afgørelse, der ønskes genoptaget, og at der på baggrund af de forelagte oplysninger er anledning til at ændre skatteansættelsen jf. TfS 1997.713 V. Helt ubegrundede anmodninger kan afvises, jf. SKM 2008.322 BR. En anmodning om genoptagelse skal suppleres af et skriftligt grundlag, der sandsynliggør, at ansættelsen er forkert, og som kan indgå i sagen for den videre behandling.

Landsskatteretten finder, at klagerens anmodning om ordinær genoptagelse efter skatteforvaltningslovens § 26, stk. 2, kan imødekommes. Ved afgørelsen er der lagt vægt på, at ansættelserne for 2008 og 2009 er foretaget med udgangspunkt i indsætninger på klagerens og ægtefællens bankkonti, da selskabet ikke stod registeret som ejer af nogle bankkonti. Der er imidlertid ikke godkendt noget fradrag vedrørende de driftsudgifter, som selskabet nødvendigvis må have afholdt vedrørende ”selskabets drift” indtil opløsningen. Der er fremlagt en række bilag, der angiveligt er adresseret til selskabet i den omhandlede regnskabsperiode, hvorfor det er rimeligt at vurdere, hvorvidt disse udgifter kan reducere de ansatte udlodninger fra selskabet.

SKAT pålægges derfor at genoptage klagerens skatteansættelse i indkomstårene 2008 og 2009.

Klagerens anmodning om genoptagelse af indkomståret 2007 ligger udenfor den ordinære ansættelsesfrist i skatteforvaltningslovens § 26, stk. 2. Uanset fristerne i § 26, kan en ansættelse af indkomst- eller ejendomsværdiskat foretages eller ændres, hvis SKAT efter anmodning fra den skattepligtige giver tilladelse til ændring af ansættelsen som følge af, at der foreligger særlige omstændigheder. Dette fremgår af skatteforvaltningslovens § 27, stk. 1, nr. 8.

En ansættelse kan kun foretages efter de i § 27, stk. 1, nr. 1-8, nævnte tilfælde, hvis genoptagelsesanmodningen fremsættes af den skattepligtige senest 6 måneder efter, at den skattepligtige er kommet til kundskab om det forhold, der begrunder fravigelsen af fristerne i § 26, jf. skatteforvaltningslovens § 27, stk. 2.

SKAT kan endvidere behandle en anmodning om genoptagelse, der er modtaget efter udløbet af fristen i 1. pkt., hvis særlige omstændigheder taler derfor jf. skatteforvaltningslovens § 27, stk. 2, 5. pkt.

Klageren opfylder ikke nogle af betingelserne for genoptagelse efter de objektive kriterier i skatteforvaltningslovens § 27, stk. 1, nr. 1-7, og Landsskatteretten finder ikke, at klagerens anmodning om ekstraordinær genoptagelse af skatteansættelsen for 2007 på baggrund af særlige omstændigheder jf. skatteforvaltningslovens § 27, stk. 1, nr. 8, kan imødekommes.

Sådanne særlige omstændigheder fastslås ud fra en helt konkret vurdering. Bestemmelsen finder f.eks. anvendelse, hvor en urigtig ansættelse skyldes svig fra tredjemand eller andre særlige omstændigheder, der ikke kan bebrejdes den skattepligtige.

Ved afgørelsen er der lagt vægt på, at det forhold, at klageren har været af den overbevisning, at hendes daværende revisor havde styr på regnskaberne og indsendt det fornødne materiale til SKAT, ikke udgør svig fra tredjemand eller andre særlige omstændigheder, der ikke kan bebrejdes den skattepligtige.

På baggrund af ovenstående stadfæstes [Skatteankenævnet]s afgørelse for så vidt angår indkomståret 2007.