Kendelse af 25-10-2016 - indlagt i TaxCons database den 26-11-2016
Klagepunkt | SKATs afgørelse | Klagerens opfattelse | Landsskatterettens afgørelse |
2012: Fradrag for børnebidrag | 47.542 kr. | 124.034 kr. | 47.542 kr. |
Ifølge Det Centrale Personregister har klageren boet i USA fra 21. september 2006 til 1. april 2011. Han blev skilt fra sin tidligere ægtefælle den 14. november 2011.
Klagerens repræsentant har forklaret sagens faktiske forhold således:
"[person1] har tidligere været bosiddende i USA, hvor han var gift med [person2] nu [person3]. Parret er forældre til [person4], som [person1] betaler underholdsbidrag til.
I forbindelse med skilsmissen, blev han pålagt at betale 725 $ pr. måned til [person4]. Denne beslutning blev truffet af The State of [...] Judical Branch med virkning fra april måned 2010.
Beløbet på 725 $ slog dog ikke til i 2012, hvorfor [person1] og hans tidligere ægtefælle i 2011 aftalte, at der skulle betales et større beløb til dækning af [person4]s underhold. Dette skyldtes blandt andet, at [person3]s indtægtsgrundlag svigtede, hvorfor det blev nødvendigt med større betaling fra [person1].
Der er således månedligt i 2012 betalt mellem 1584 $ og 1950 $ til [person4]s underhold."
Til SKAT har klageren forklaret:
"Jvf. brev fra dig, fremsender jeg hermed konto udtog fra den konto jeg sætter penge på, som min ekskone kan trække dem fra.
Vi har haft en løbende aftale om at aftale beløbet og så sende pengene. Grundet gebyrer og vekselkurser etc. blev det til nogle skæve beløb og det var svært at kommunikere om, så vi blev tidligt i 2012 enig om 1750 US Dollars per måned, medmindre hun fik behov for mere. Der er også nogle betalinger på 9,99 USD der flyver lidt rundt, det er fordi jeg fandt ud af at der er gebyr på det beløb, på den konto. De penge er naturligvis ikke talt med i bidraget, derfor veksler tallene stadig lidt.
Jeg har indhentet et stykke underskrevet papir på de samlede beløb fra hende, som også er vedhæftet. Nogle måneder overførtes der af flere gange, da hendes behov ændrede sig i løbet af måneden.
Vi har også et skilsmisse papir der har fastsat beløbet til 725 dollars/måned, men da det er i mit barns interesse at hun gør sin uddannelse færdig, har vi valgt at jeg støtter hende mere nu, så hun kan blive færdig. Derfor ovenstående. Hvis du ønsker en kopi af skilsmisse papirerne, siger du bare til, men da der er en anden aftale, går jeg ud fra det er den der er mest relevant."
Klagerens tidligere ægtefælle har den 30. august 2013 erklæret:
"Agreement of additional childsupport, related to [person4]:
By mutual agreement, [person1] has been paying childsupport additional to the court agreement, throughout 2012.
From January to December, the following amounts (including the amount agreed on by the court) were given:
January | § 1.687 |
February | § 1.584 |
March | § 1.750 |
April | § 1.740 |
May | § 1.890 |
June | § 1.740 |
July | § 1.790 |
August | § 1.750 |
September | § 1.960 |
October | § 1.740 |
November | § 1.760 |
December | § 1.950 |
Ifølge fremsendte kontoudtog fra [finans1], er kontoudtogene for den konto, som klageren indbetaler til, udskrevet til klageren. Af kontoudtoget fremgår tillige:
"[person1]
[person2]
Household Account"
Klagerens indkomst udgjorde 481.671 kr. i 2012.
Skat har forhøjet klagerens skattepligtige indkomst med 76.492 kr.
SKAT har som begrundelse for afgørelsen anført:
"Børnebidrag
Du kan få fradrag for børnebidrag, som er fastsat af myndighederne i [...]. Du kan dog kun få fradrag for den del af betalingen, der overstiger tillægget til det normale bidrag pr. barn. Tillægget er på 141 kr. om måneden. Det svarer til 1.692 kr. om året.
12 måneder af 725 dollar til kurs 565,91 | 49.234 kr. |
- tillæg | 1.692 kr. |
Fradrag godkendes med | 47.542 kr. |
Du har fratrukket | 124.034 kr. |
Vi nedsætter derfor dit fradrag med | 76.492 kr. |
Reglerne står i ligningslovens § 10 og § 11. Se også Den juridiske vejledning 2013, afsnit C.A.8.5.2.2.
Børnebidrag
Da det fratrukne bidrag på 124.034 kr. åbenbart overstiger, hvad statsforvaltningen ville have fastsat, nedsættes fradraget til det bidrag efter aftalen som er fastsat af myndighederne i [...].
Ved fradragets størrelse, har vi lagt vægt på den fastsatte aftale med myndighederne i [...] samt hvad fradragene normalt bør fastsættes til af de bidragsfastsættende myndigheder i Danmark ville have fastsat.
Denne fastsættelse sker i overensstemmelse med de vejledende regler for fastsættelse af børnebidrag, som Familiestyrelsen under Justitsministeriet udsender.
I vejledning om retningslinjer for fastsættelse af børnebidrag i 2009, VEJ nr. 9858 af 11. december 2008, har Familiestyrelsen meddelt, at man finder, at der ved fastsættelse af højere børnebidrag end normalbidraget bør tages udgangspunkt i nogle grænser for bruttoindkomsten, hvor tillægget er fra 25 % til 300 %. Retningslinjerne tager udgangspunkt i normalbidraget, der består af et grundbeløb og et tillæg. Grundbeløbet i 2012 er på 13.044 kr. årligt, mens tillægget er på 1.692 kr. årligt.
Der er ikke fremlagt dokumentation for anden aftale end den bidragsfastsættelse fra familieretten i [...], men vi vurderer fortsat at ud fra det indsendte, at der kan godkendes fradrag for det bidrag, der er fastsat af myndighederne i [...], da det tilsyneladende ikke væsentligt overstiger de vejledende satser udsendt af Familiestyrelsen under Justitsministeriet.
Vi vurderer altså fortsat at en aftale om et bidrag på årligt 124.034 kr. åbenbart overstiger, hvad statsforvaltningen ville have fastsat, hvis forældrene ikke havde indgået en aftale."
Klageren har nedlagt påstand om, at fradrag for børnebidrag skal ændres fra 47.542 kr. til 124.034 kr.
Subsidiært at forskellen, der udgør 76.492 kr., skal anses for underholdsbidrag til klagerens tidligere ægtefælle.
Det er til støtte for påstanden anført:
"...
Den principale påstand:
Det er vores påstand, at der skal godkendes fradrag for børnebidrag som selvangivet med i alt 124.034 kr. Der er ved indsendelse af selvangivelsen brugt en anden kurs en den af SKAT benyttede gennemsnitskurs. Ved selvangivelsen er anvendt kursen på betalingstidspunktet.
Hvis man benytter sig af den kurs, som SKAT har anvendt, kan fradraget beregnes til 120.827 kr. - tillæg som ikke er fradragsberettiget 1.692 kr. I alt 119.135 kr.
Det fremgår af ligningslovens § 10, at der kan godkendes fradrag for bidrag, der betales til underhold af børn, der ikke opholder sig hos bidragsyderen.
Det fremgår ikke af ligningslovens § 10, at det er et krav, at modtagerne af bidrag omfattet af bestemmelsen, er skattepligtige til Danmark. Pligten til indberetning af oplysning om modtagerne af underholdsbidrag m.v. efter skattekontrollovens § 7 L, jf. ligningslovens § 10 stk. 5, var ikke trådt i kraft for indkomståret 2012.
SKAT har ikke anset det faktisk betalte bidrag for at være fradragsberettiget under henvisning til, at der er fastsat et andet beløb af Staten [...].
Det fremgår af SKATs juridiske vejledning 2014-1, afsnit C.A.8.5.2.2, at de børnebidrag, som forældrene har aftalt indbyrdes, i almindelighed kan fratrækkes. Det er en forudsætning, at parterne kan dokumentere aftalen. Overstiger bidraget åbenbart, hvad statsforvaltningen ville have fastsat, hvis forældrene ikke havde indgået en aftale, kan fradragsretten begrænses. Dette bør dog kun ske i ekstreme tilfælde - specielt hvor de forhøjede børnebidrag ydes i stedet for bidrag til ægtefællen, eller hvor der er tale om krydsende børnebidrag. Se nedenfor om vejledende bidragssatser.
Der foreligger dokumentation for, at [person3] og [person1] har indgået en aftale om betaling af det fratrukne bidrag, idet [person3] har kvitteret for modtagelsen af bidragene. Der er ikke tale om et ekstremt tilfælde. Der er ikke tale om krydsende børnebidrag, og bidraget er ikke ydet i stedet for bidrag til ægtefællen. Der er således ikke tale om, at bidraget er benævnt børnebidrag af hensyn til at omgå betaling af topskat eller lign. for [person3].
Den subsidiære påstand:
Ifølge ligningslovens § 10 stk. 1 kan der godkendes fradrag for underholdsbidrag, som den ene ægtefælle udreder til den anden ægtefælle i anledning af skilsmisse eller separation. Det er ikke et krav ifølge lovteksten, at bidraget er fastsat af statsamt eller offentlig myndig hed i øvrigt. Fra indkomståret 2013 er det et krav, for at der kan godkendes fradrag for bidraget, at der sker indberetning af nærmere angivne oplysninger om bidragsmodtager jf. skattekontrollovens § 7 L.
Det er ikke et krav, at bidragsmodtager er skattepligtig til Danmark, jf. ordlyden af ligningslovens § 10.
Det er ubestridt, at [person1] har betalt for sin søns underhold ved at udrede et månedligt beløb af varierende størrelse. Dette har [person3] kvitteret for.
Hvis Landsskatteretten således er enig med SKAT i, at der ikke kan godkendes fradrag for betalt børnebidrag med et større beløb end 725 $ pr. måned, er det vores opfattelse, at det overskydende beløb skal anses som fradragsberettiget underholdsbidrag til [person3]. De månedlige betalinger har været nødvendige for at [person3] har kunnet opretholde en fornuftig husholdning og varetage sine forpligtelser som enlig forsørger overfor [person4].
..."
Telefonmøde den 7. juni 2016
Klagerens repræsentant har på mødet henvist til følgende afgørelser:
• | SKM2004.483.LSR. Landsskatteretten udtaler blandt andet: |
”Det må lægges til grund, at parterne har indgået en aftale om, at klageren påtager sig en forpligtelse til at betale børnebidrag med et beløb udover normalbidraget, svarende til 750 kr. til hvert barn. Der er ikke aftalt krydsende bidrag, og klageren har betalt de aftalte bidrag i henhold til aftalen.
Det er rettens opfattelse, at bidraget ikke åbenbart overstiger, hvad Statsamtet ville have fastsat uden sådan aftale. Klageren er berettiget til fradrag i overensstemmelse med det selvangivne.”
• | SKM2009.226.BR, hvor klageren ikke får fradrag med den begrundelse, at det ikke anses for dokumenteret, at det omhandlede underholdsbidrag er betalt. |
Repræsentanten finder, at afgørelserne er sammenlignelige med nærværende sag og henviser til, at klagerens tidligere ægtefælle i nærværende sag har underskrevet en erklæring, hvor hun oplyser, at hun har modtaget det omhandlede børnebidrag.
Repræsentantens bemærkninger til sagsfremstillingen
"I modsætning til afgørelsen i SKM2009.226 har [person1] dokumenteret, at han har betalt underholdsbidrag.
Underholdsbidraget er betalt i USA, hvor de sociale sikringsakter i forhold til en enlig forsørger er væsentlig anderledes end i Danmark. Der er ikke de samme tilskud til en enlig forsørger, som findes i Danmark.
Beløbet blev fastsat ud fra [person1]s ekskones behov så hun kunne forsørge hans barn, selvom uden ikke havde nogen indkomst. Denne ordning blev lavet, så hun kunne færdiggøre en uddannelse.
Det er ikke muligt at forsørge ham $725, når hun ikke havde nogen indtægter ved siden af. [person1] vurderede dengang, at jeg kunne forbedre sin søns situation på sigt, ved at betale et højere bidrag i en periode, så hun kunne få den uddannelse, der satte hende i stand til at forsørge sig selv og deres fælles søn.
Beløbet blev fastsat af retten i [...], ud fra et standard regneark. Der er ikke indlagt individuelle vurderinger ind ved fastsættelse af beløbet.
Der er ikke tale om krydsende bidrag og ikke tale om forsøg på skatteunddragelse eller skatteundgåelse, hvorfor der bør godkendes fradrag som anført i klagen."
Børnebidrag
Hvis en fraskilt/frasepareret ægtefælle betaler underholdsbidrag til de børn, der ikke bor hos vedkommende, har bidragsyderen fradrag i den skattepligtige indkomst for udgiften til bidraget. Det fremgår af ligningslovens § 10, stk. 1.
Der er ifølge ligningslovens § 10, stk. 2, kun fradrag for den del af bidraget, der overstiger et beløb svarende til det tillæg, der er fastsat i § 4, stk. 5, i lov om børnetilskud og forskudsvis udbetaling af børnebidrag. Der er således for 2012 kun fradrag for beløb, der overstiger 1.692 kr. pr. barn.
Klageren har fratrukket 124.034 kr. for 2012, hvilket åbenbart overstiger det beløb, som statsforvaltningen ville have fastsat, når henses til klagerens indkomst. Beløbet overstiger tillige det beløb på 725 $ pr. måned, som klageren - med virkning fra april måned 2010 - blev pålagt at betale af The State of [...] Judical Branch.
Dertil kommer, at de 124.034 kr. er overført til en konto i [finans1] benævnt "Household Account". Kontoen tilhører både klageren selv og hans tidligere ægtefælle.
Ifølge de vejledende retningslinjer for højere børnebidrag end normalbidraget, udsendt af Familiestyrelsen under Justitsministeriet, kan der ved en indkomst på ca. 450.000 kr. fastsættes et bidrag svarende til normalbidraget med tillæg af 100 %. Ved en indkomst på ca. 600.000 kr. kan tillægget udgøre 200 %.
Det må lægges til grund, at det selvangivne bidrag overstiger, hvad Familiestyrelsen ville have fastsat, når der henses til klagerens indkomst.
Landsskatteretten stadfæster SKATs afgørelse om, at der godkendes fradrag for det beløb, som er fastsat af The State of [...] Judical Branch, hvilket svarer til normalbidraget på 14.736 kr. med tillæg af ca. 220 %.
Ægtefællebidrag
Hvis en ægtefælle i anledning af separation eller skilsmisse betaler bidrag til underhold af den anden ægtefælle, er der fradrag for bidraget i bidragsyderens skattepligtige indkomst jf. ligningslovens § 10, stk. 1.
Det er blandt andet en betingelse for fradrag, at beløbet er forfaldent og betalt og at bidraget er fastsat af en offentlig myndighed eller aftalt mellem parterne ved en dokumenterbar aftale.
Ifølge det oplyste har klageren og hans tidligere ægtefælle i 2011 aftalt, at klageren i 2012 skal betale et større beløb til sønnens underhold end fastsat af The State of [...] Judical Branch, idet den tidligere ægtefælles indkomstgrundlag svigtede.
Det er Landsskatterettens opfattelse, at det forhold, at SKAT ikke fuldt ud godkender fradrag for det betalte børnebidrag ikke kan medføre, at forskellen mellem det betalte og det godkendte beløb kan omkonverteres til et fradragsberettiget ægtefællebidrag.
Dertil kommer, at klageren indbetaler til en konto i [finans1], benævnt "Household Account" der tilhører både ham selv og hans tidligere ægtefælle.
Landsskatteretten godkender ikke fradrag for ægtefællebidrag.