Kendelse af 04-09-2014 - indlagt i TaxCons database den 27-09-2014
Klagepunkt | SKATs afgørelse | Din opfattelse | Landsskatterettens afgørelse |
Skønsmæssig ansættelse af yderligere momstilsvar af yderligere omsætning | 68.285 kr. | 43.870 kr. | 68.285 kr. |
Landsskatteretten stadfæster SKATs afgørelse.
Det ændrede momstilsvar er en afledt ændring af en skønsmæssig forhøjelse af virksomhedens omsætning på grundlag af en tilsidesættelse af virksomhedens regnskabsgrundlag, jf. skattekontrollovens § 3, stk. 4, samt § 5, stk. 3 og opkrævningslovens § 5, stk. 2.
Virksomhedens omsætning er ansat på grundlag af en skønnet bruttoavanceprocent på 65.
Vareforbruget har udgjort 273.442 kr.
Omsætningen er herefter ansat til781.263 kr.
Selvangivet omsætning508.122 kr.
Difference yderligere omsætning273.141 kr.
Udgående afgift 25 % heraf68.285 kr.
SKAT har skønsmæssigt forhøjet den udgående afgift med 68.285 kr. for 2011.
SKAT har bl.a. henvist til følgende:
”Virksomhedens omsætning er skattepligtig indkomst i henhold til statsskattelovens § 4a, og der skal afregnes salgsmoms af leverancen jævnfør momslovens § 4.
For at et regnskab, der er vedlagt selvangivelsen skal kunne anses for tilstrækkelig dokumentation for størrelsen af den skattepligtige indkomst, skal regnskabet være udarbejdet på grundlag af et ført og afstemt kasseregnskab efter virksomhedens art og omfang.
Endvidere fremgår det af bogføringslovens §§ 7-9, at der skal foreligge en elektronisk dagsrapport (revisionsstrimmel), som kan dokumentere de enkelte registreringer på kasseapparatet, således at det er muligt at følge registreringerne til den bogførte omsætning. Endvidere skal registreringerne afstemmes med den kontante kassebeholdning.
SKAT finder, at det vedlagte regnskab ikke kan anses for tilstrækkelig dokumentation for størrelsen af den skattepligtige indkomst og regnskabsgrundlaget tilsidesættes fordi:
• | der ikke foreligger dokumentation for kasseoptælling og kasseafstemning |
• | der ikke foreligger elektroniske dagsrapporter – revisionsstrimler, der viser samtlige indslag på kasseapparatet, herunder at [...] omsætningen er indtægtsført inden Z-strimmel trækkes og kasseapparatet nulstilles |
• | der ikke er konstateret kassedifferencer |
• | det er konstateret, jævnfør bilag 1, at der er mere end 60 dage indenfor perioden 1. august 2011 til 1. december 2011, hvor den daglige bogførte omsætning ikke kan rumme den omsætning, som er foretaget via [...] både betalt online og kontant samt omsætningen ved spisende gæster i restauranten, som har betalt med betalingskort. |
• | det er konstateret, jævnfør bilag 2, at der sker manuel tilretning af Z-strimlen, således at den daglige omsætning forhøjes. |
• | det er konstateret jævnfør bilag 1 og 2, at den daglige omsætning normalt kan rumme omsætning via [...] betalt med kort og omsætning i restauranten betalt med kort, men ikke således at omsætning via [...] betalt kontant og omsætningen i restauranten betalt kontant kan indeholdes. |
Som følge af, at regnskabsgrundlaget tilsidesættes, ansættes det skattemæssige resultat af virksomheden og momstilsvaret skønsmæssigt i henhold til reglerne i skattekontrollovens § 3, stk. 4, samt § 5, stk. 3 og opkrævningslovens § 5, stk. 2.
SKAT har gennemgået din indsigelse, der ikke er vedlagt underbyggende dokumentation for, at der i virksomheden er leveret luksusvarer til almindelige priser. SKAT finder stadig, idet du ikke har dokumenteret det reelle indtægtsgrundlag, at skønnet passende kan ansættes således, at bruttoavancen udgør 65 %, idet der herved er taget hensyn til følgende:
• | der er tale om en spiserestaurant, hvor bruttoavancen normalt ligger på minimum 70 %, |
• | der er taget hensyn til at der er tale om opstartsåret, herunder indkøringsvanskeligheder omkring indkøb og svind, |
• | der er taget hensyn til, at den oplyste bruttoavance på 55 % for første halvår af 2012, ikke er den reelle bruttoavance, idet der også for 2012, jævnfør bilag 3, er godt 50 dage, hvor dagens omsætning ikke kan rumme den omsætning, som SKAT har kontroloplysninger på.” |
SKAT forhøjer resultatet af virksomhed med yderligere omsætning i alt 273.141 kr. ekskl. moms.
Salgsmoms af den yderligere omsætning udgør i alt 68.285 kr., som er momspligtigt i henhold til momslovens § 4, stk. 1. SKAT ansætter yderligere salgsmoms for 2011 til 68.285 kr.
Klagen vedrører forhøjelsen salgsmomsen på grundlag af en bruttoavance på 65 %, i alt 68.285 kr.
Der er nedlagt påstand om, at forhøjelsen af omsætningen skal ske på grundlag af en bruttoavance på maksimalt 60 % for 2011.
Påstanden begrundes med følgende forhold:
Det er absolut ikke hver dag, der er kontantbetalende kunder i restauranten og bruttoavancen vil uvægerligt ligge væsentligt under den gennemsnitlige bruttoavance for sammenlignelige restauranter, dels på grund af, at der ikke har været drevet virksomhed af denne type forud for åbningen, dels på grund af, at den økonomiske krise har gjort det sværere at tiltrække kunder på en ny forretningsadresse. Derfor har du måtte gøre særligt meget ud af retternes kvalitet i forhold til prisniveauet.
Bruttoavancen vil normalt ligge under gennemsnittet i en nystartet forretning. Det gør sig især gældende, hvor en vare ikke blot er en vare, men varens kvalitet kan variere med kvaliteten af de ingredienser, der indgår i varen og dermed i varens fremstillingspris.
Da branchen er i hård konkurrence om kunderne i [by1]-området, har det været nødvendigt at levere luksusvarer til almindelige priser for at få opbygget en kundekreds så hurtigt som muligt.
Momsregistrerede virksomheder skal ifølge momslovens § 55 føre et regnskab, der kan danne grundlag for opgørelse og kontrol af merværdiafgiften. Regnskabet skal være udarbejdet på grundlag af en løbende bogføring, herunder et ført og afstemt kasseregnskab.
Kravene til regnskabet fremgår af kapitel 12 i momsbekendtgørelsen, bogføringsloven (lovbekendtgørelse nr. 648 af 15. juni 2006) og årsregnskabsloven (lovbekendtgørelse nr. 323 af 11. april 2011).
Hvis regnskabet ikke opfylder kravene, kan afgiften fastsættes skønsmæssigt. Det fremgår af opkrævningslovens § 5, stk. 2.
Den opkrævede yderligere moms er en direkte følge af ændringen af den skattepligtige omsætning i virksomheden, beregnet som 25 % af 273.141 kr. Landsskatteretten har ved afgørelse af d.d. (j.nr. 13-0210094) stadfæstet SKATs afgørelse vedrørende den skønsmæssige forhøjelse af virksomhedens omsætning med 273.141 kr.
På denne baggrund finder retten, at SKAT har været berettiget til at foretage en skønsmæssig ansættelse af omsætningen i virksomheden, idet bestemmelserne i momslovens § 55 om løbende bogføring, kasseregnskab og daglig afstemning af kassebeholdning m.v. ikke er opfyldt. Retten er således enig i, at regnskabsgrundlaget ikke i tilstrækkelig grad dokumenterer, at den selvangivne merværdiafgift er opgjort korrekt.
Retten finder ikke, at der i klagen er fremkommet oplysninger, der sandsynliggør eller dokumenterer en lavere bruttoavanceprocent end ansat af SKAT. Der er herved henset til, at der ved skønnet allerede er ansat en lavere bruttoavanceprocent end normalt for branchen, hvorved der er taget hensyn til, at der er tale om en nystartet virksomhed.
På baggrund heraf og som en følge af rettens afgørelse i skattesagen, stadfæster retten den skønsmæssige ansættelse af virksomhedens salgsmoms med 68.285 kr.