Kendelse af 02-07-2014 - indlagt i TaxCons database den 09-08-2014
Sagen drejer sig om, hvorvidt SKAT med rette har genoptaget skatteansættelsen for 2011 efter udløbet af den korte ligningsfrist for personer med enkle økonomiske forhold med henvisning til, at ændringen vedrører et helt tilsvarende forhold, som har begrundet en ændring af skatteansættelsen for 2012, jf. § 1, stk. 1, nr. 4 i den dagældende bekendtgørelse nr. 1095 af 15. november 2005.
Landsskatterettens afgørelse
Personlig indkomst
SKAT har forhøjet den skattepligtige indkomst med lønindkomst som børnepasser med 108.728 kr.
Du har selvangivet 0 kr.
Landsskatteretten stadfæster SKAT’s afgørelse.
Du har været privat børnepasser siden 2009.
I 2011 og 2012 har du ikke selvangivet lønindkomsten. [Skattecentret] har modtaget underretning fra [Kommunen] om, at du har fået udbetalt løn som privat børnepasser i 2011 og 2012. Underretningerne er dateret den 7. januar 2013. Der er senere indsendt en revideret underretning / årsopgørelse, dateret den 18. december 2013, hvor pasningsstedet er ændret fra ”pasning andet” sted til ”pasning i børnepasserens eget hjem”.
I 2012 har du således været berettiget til at foretage et standardfradrag efter ligningslovens § 9H, stk. 3, for pasning i hjemmet, som skal dække en skønnet udgift til slitage på dagplejerens møbler, udgifter til sanitet, service m.m.
Pasningen har i begge år omfattet barnet [person1] og lønnen har været den samme.
SKAT har udsendt varsel vedrørende ændring i ansættelsen af indkomst for 2011 den 12. november 2013. Da der ikke er indkommet bemærkninger, har SKAT udskrevet ny årsopgørelse den 14. januar 2014.
Indkomsten er forhøjet med modtaget løn som privat børnepasser, som udgør 108.728 kr.
Indkomsten er ikke selvangivet.
Idet indkomsten for 2012 er ændret vedrørende det helt samme forhold kan SKAT foretage ansættelsen for 2011 efter udløbet af den korte ligningsfrist i bekendtgørelse nr. 1095 af 15. november 2005, § 1, stk. 1, nr. 4.
Forhøjelsen af den skattepligtige indkomst skal nedsættes til det selvangivne.
Skat har med sin skrivelse af den 28. oktober 2013 og den 17. januar 2014 ændret din skat for år 2012 og restskatten er derefter betalt. Grundlaget for din indtægt fra [Kommunen] i år 2012 var børnepasning, hvor eget hjem stilles til rådighed for arbejdsindsatsen. Det tilgodeser SKAT ved et særligt fradrag som privat børnepasser på 47 % af den løn, der er tilbage efter at ATP og arbejdsmarkedsbidrag er trukket fra.
I SKAT’s skrivelse af 12. november 2013 kræver SKAT efterfølgende at ændre din skat for år 2011, angiveligt fordi ”der gælder samme forhold som i 2012”.
Denne betragtning er du ikke enig i. I år 2011 var dit arbejde udkørende. Hver arbejdsdag i år 2011 tilbagelagde du 64 km. tur/retur. Det er en helt anden arbejdsmåde end børnepasning i eget hjem og det berettiger heller ikke til det specielle fradrag som privat børnepasser. Det er som at sammenligne æbler og pærer.
Grundlaget for din skatteansættelse i år 2011 er indlysende ikke helt tilsvarende som i år 2012, blandt andet også udtrykt ved ikke helt tilsvarende ligningsmæssige fradrag og adskilte arbejdssteder.
Du har ikke selv anmodet om genoptagelse af din skatteansættelse.
Du gør derfor gældende, at fristen for at ændre skatteansættelsen for personer med enkle økonomiske forhold er overskredet ved SKAT’s ændring af 12. november2013, idet ændringen skulle være foretaget ”inden den 1. juli i det andet kalenderår efter indkomstårets udløb”, jf. bekendtgørelse nr. 1095 af 15. november 2005.
Du vil understrege, at bekendtgørelse nr. 1095 af 15. november 2005, § 1, stk.4 ikke taler om ”tilsvarende forhold”, men om ”helt tilsvarende forhold”.
Ifølge skatteforvaltningslovens § 26, stk. 1, skal told- og skatteforvaltningen udsende varsel om ændring af en ansættelse af indkomstskat inden den 1. maj i det fjerde år efter indkomstårets udløb, og ansættelsen skal være foretaget senest den 1. august samme år.
Det følger af § 1, stk. 1 i den dagældende bekendtgørelse nr. 1095 af 15. november 2005 om en kort frist for personer med enkle økonomiske forhold, at told- og skatteforvaltningen, uanset fristen i skatteforvaltningslovens § 26, stk. 1, skal udsende varsel om ændring af en ansættelse af indkomstskat for fysiske personer inden den 1. juli i det andet år efter indkomstårets udløb, såfremt den skattepligtige anses for at have enkle økonomiske forhold.
Fristerne i § 1 gælder ikke, når betingelserne for ekstraordinær genoptagelse efter skatteforvaltningslovens § 27 er til stede, jf. bekendtgørelsens § 3. Ifølge skatteforvaltningslovens § 27, stk. 1, nr. 5 kan skattemyndighederne genoptage skatteansættelsen, når den skattepligtige eller nogen på dennes vegne forsætlig eller groft uagtsomt har bevirket, at skattemyndighederne har foretaget en ansættelse på et urigtigt eller forkert grundlag.
Da undladelsen af ikke at selvangive din indkomst ved privat børnepasning anses for mindst groft uagtsomt, er betingelserne for ekstraordinær genoptagelse til stede.
Er varsel foretaget indenfor den ordinære frist i skatteforvaltningslovens § 26, stk. 1, gælder reaktionsfristen i skatteforvaltningslovens § 27, stk. 2, for udsendelse af varsel ikke.
Idet SKAT har udsendt varsel den 12. november 2013 er varsel sket indenfor den ordinære frist.
Landsskatteretten stadfæster således SKAT’s afgørelse med en ændret begrundelse.