Kendelse af 18-12-2014 - indlagt i TaxCons database den 27-02-2015

Klagepunkt

SKATs afgørelse

Klagerens opfattelse

Landsskatterettens afgørelse

Lønindkomst uden lempelse

961.802 kr.

276.746 kr.

276.746 kr.

Lønindkomst med lempelse efter dobbeltbeskatningsoverenskomst

0

-

Lønindkomst med lempelse efter ligningslovens § 33 A stk. 1

0

626.337 kr.

626.337 kr.

Lønindkomst med lempelse efter ligningslovens § 33 A stk. 3

0

58.719 kr.

58.719 kr.

Faktiske oplysninger

Klageren har været ansat i en årrække hos [virksomhed1]. Klageren har ikke tidligere haft udenlandsk indkomst. Klageren har via TastSelv angivet lønindkomst ved arbejde i udlandet.

Klageren har via TastSelv tilkendegivet følgende ændringer af sin skatteansættelse:

Klageren har angivet lønindkomst uden lempelse med...159.848 kr.

SKAT har ansat lønindkomst uden lempelse til...961.802 kr.

Klageren har angivet lønindkomst med lempelse efter

en dobbeltbeskatningsoverenskomst med......178.132 kr.

SKAT har anset den udenlandske indkomst for lønindkomst uden lempelse.

Klageren har angivet lønindkomst med lempelse efter

ligningslovens § 33 A med........ 623.821 kr.

SKAT har ikke anset betingelserne for lempelse efter

ligningslovens § 33 A for opfyldt og har anset den

udenlandske indkomst for lønindkomst uden lempelse.

Klageren har oplyst arbejdsophold i følgende lande i følgende perioder:

01.02.2012 – 28.02.2012 Belgien

01.03.2012 – 31.03.2012 Tyrkiet

01.04.2012 – 31.10.2012 Forenede Arabiske Emirater

01.07.2012 – 31.07.2012 Singapore

01.11.2012 – 30.11.2012 Tyskland.

Klageren har påberåbt sig lempelse efter ligningslovens § 33 A for den periode, han har været i Forenede Arabiske Emirater.

Der er fremlagt materiale for SKAT, hvoraf fremgår, at klageren har haft ophold i de ovennævnte lande. Efter det fremlagte har der også været ophold i Danmark.

Til brug ved vurderingen af om der har været udført arbejde i Danmark, som var i direkte forbindelse med udlandsarbejdet, og som dermed ikke ville afbryde § 33A-opholdet, har SKAT anmodet klageren om en erklæring fra hans arbejdsgiver med angivelse af, hvilke perioder, han har haft beskæftigelse i Danmark, samt arbejdsgivers tilkendegivelse af, i hvilke perioder han har haft beskæftigelse i Danmark, som var i direkte forbindelse med beskæftigelsen i udlandet, ferie eller lignende. SKAT har endvidere anmodet om en specifikation af den optjente løn fordelt på de enkelte arbejdsperioder i Danmark.

I forbindelse med sagens behandling i Skatteankestyrelsen er der fremlagt en erklæring af 21. marts 2014 underskrevet af [person1], [virksomhed1]. Af erklæringen fremgår følgende:

“Til rette vedkommende

[person2], CPR-nr. [...] - Redegørelse vedr. arbejde i 2012

På given foranledning kan jeg bekræfte, at [person2] i perioden fra og med 3. april til og med 5. juli 2012 var udstationeret i De Forenede Arabiske Emirater for [virksomhed1].

Afrejsen fra Danmark til De Forenede Arabiske Emirater fandt sted den 3. april 2012 og hjemrejsen fra De Forenede Arabiske Emirater til Danmark fandt sted 5. juli 2012.

Perioden i De Forenede Arabiske Emirater omfatter også afholdelse af ferie i 7 dage. Efter hjemkomsten den 5. juli 2012 afholdte [person2] ferie til og med 15. juli 2012. Ovennævnte ferieperioder inkluderer weekender.

Den 16. juli 2012 var [person2] på arbejde i Danmark. Arbejdet bestod udelukkende i at afrapportere om det arbejde, som [person2] udførte i De Forenede Arabiske Emirater.

Jeg kan yderligere bekræfte, at [person2] i perioden fra og med den 17. juli til og med den 1. august 2012 var udstationeret i Singapore for [virksomhed1].

Afrejsen fra Danmark til Singapore fandt sted den 17. juli 2012 og hjemrejsen fra Singapore til Danmark fandt sted den 1. august 2012.

Den 2. august 2012 var [person2] på arbejde i Danmark. Arbejdet bestod udelukkende i afrapportering om det arbejde, som [person2] udførte i Singapore.

Efter den følgende weekend var [person2] på arbejde i Danmark den 6. august 2012. Arbejdet bestod udelukkende i forberedelse til en forestående udstationering til De Forenede Arabiske Emirater.

I perioden fra og med den 7. august tit og med den 5. november 2012 var [person2] således udstationeret for [virksomhed1] i De Forenede Arabiske Emirater.

Afrejsen fra Danmark til De Forenede Arabiske Emirater fandt sted den 7. august 2012, og hjemrejsen fra De Forenede Arabiske Emirater til Danmark fandt sted 5. november 2012.

Sammenfatning vedr. arbejde i udlandet og Danmark

Sammenfattende kan jeg bekræfte, at [person2] i perioden fra 3. april til 5. november 2012 har opholdt sig i Danmark i to perioder dels fra og med 5. juli til og med 17. juli 2012, dels fra og med 1. august til og med 7. august 2012, hvilket i alt udgør 20 dage med ophold i Danmark.

Ud af disse 20 dage udførte [person2] arbejde i Danmark i 3 dage henholdsvis den 16. juli, 2. og 6. august 2012. Arbejdet bestod udelukkende i afrapportering og forberedelse i forbindelse med udstationeringerne. Af hensyn til optimalt udbytte for virksomheden af [person2]s udstationeringer i udlandet anser jeg det for nødvendigt, at [person2] udførte dette arbejde i Danmark.

Derudover har [person2] været på betalt standby i perioden 11 - 13 juli og den 3 august. Alt i alt 4 dage udover de 3 andre dage [person2] har brugt på forberedelse af job.

Løn for arbejdet i Danmark i perioden fra 3. april til 5. november 2012

Af [person2]s lønseddel for oktober 2012 fremgår det, at [person2] år-til-dato havde optjent 840.734 kr.

(amb-grundlag) Af lønsedlen for marts 2012 fremgår, at [person2] år-til-dato havde optjent 120.762

kr.(amb-grundlag). Med lønnen for april blev udbetalt en bonus på 26.390 kr. vedrørende 2011, Ferietillæg 72.423 b. vedr. 2011 samt Fritvalgsordning 1.844 vedr. 2011/12.

I perioden fra 1. april til 31. oktober 2012 - hvilket ca. svarer til perioden fra 3. april til 5. november 2012 - tjente [person2] således 619.315 kr.

Lønnen for de 7dage med arbejde i Danmark i perioden udgør 8.526 kr.”

SKATs afgørelse

SKAT har givet afslag på klagerens anmodning om at få ændret skatteansættelsen og blive omfattet af lempelsesreglerne i ligningslovens § 33 A, stk. 1 og 3.

SKAT har ikke modtaget materiale, som kan danne grundlag for en vurdering af, om betingelserne for at kunne anvende lempelsesreglerne er opfyldt.

Betingelserne for at anvende bestemmelserne i ligningslovens § 33 A er således ikke opfyldt.

Betingelserne for, at klageren kan få ændret sin skatteansættelse, står i skatteforvaltningslovens § 26, stk. 2, og undtagelsesbestemmelserne i skatteforvaltningslovens § 27, stk. 1, nr. 1-8.

Klagerens opfattelse

Der er nedlagt påstand om, at lønindkomsten uden lempelse på årsopgørelsen for 2012 nedsættes med 685.056 kr. til 276.746 kr., og at der gives fuld lempelse i henhold til ligningslovens § 33 A, stk. 1, vedrørende en lønindkomst på 626.337 kr. og halv lempelse i henhold til ligningslovens § 33 A, stk. 3, vedrørende en lønindkomst på 58.179 kr.

Det er gjort gældende, at klageren i perioden fra og med 3. april til og med 5. november 2012 opfyldte betingelserne i ligningslovens § 33 A for at opnå lempelse i den danske skat af lønindkomst optjent ved at arbejde henholdsvis i De forenede Arabiske Emirater og i Singapore.

Udlandsopholdets varighed oversteg 6 måneder, og klageren opholdt sig mindre end 42 dage i Danmark i enhver 6-måneders periode af udlandsopholdet. Opholdsdage i Danmark var pga. ferie, standby-tid hvor klager ikke udførte arbejde samt nødvendigt arbejde i Danmark i direkte forbindelse med udlandsopholdet.

Som dokumentation er henvist til redegørelsen af 21. marts 2014 fra klagerens arbejdsgiver.

Af klagerens lønseddel for oktober 2012 fremgår det, at klageren år-til-dato havde optjent 840.734

kr. Af hans lønseddel for marts 2012 fremgår det, at klageren år-til-dato havde optjent 120.762 kr.

Med i lønnen for april 2012 blev udbetalt en bonus på 26.390 kr. vedrørende 2011.

I perioden fra 1. april til 31. oktober 2012 - hvilket ca. svarer til perioden fra 3. april til 5. november 2012 - tjente klageren således 693.582 kr. (840.734 kr. — 120.762 kr. — 26.390 kr. = 693.582 kr.).

I denne periode udførte klageren nødvendigt arbejde i Danmark i direkte forbindelse med udlandsopholdet i 3 dage, og han fik ion for at være på standby vedrørende arbejdet i udlandet i 4 dage. Klagerens arbejdsgiver har opgjort lønnen for disse 7 dage til 8.526 kr.

Den lempelsesberettigede løn udgør således 685.056 kr. (693.582 kr. — 8.526 kr. = 685.056 kr.). I dette beløb indgår ferietillæg med 72.423 kr. samt et beløb på 1.844 kr. vedrørende en fritvalgsordning. Disse beløb er udbetalt med lønnen for april 2012, hvor klageren arbejdede i udlandet. Beløbene er lempelsesberettigede i henhold til ligningslovens § 33 A, jf. SKATs juridiske vejledning

C.F.4.2.2.1.

Perioden fra og med 3. april til og med 5. november 2012 omfatter i alt 217 dage. Fratrukket de anførte 7 dage resterer der 210 dage, hvortil kan henføres den lempelsesberettigede løn på 685.056 kr.

Klageren var i De Forenede Arabiske Emirater i 192 dage inklusiv 7 dages ferie afholdt i Danmark efter afslutning af den første udstationeringsperiode til De Forenede Arabiske Emirater. Det fremgår af SKATs juridiske vejledning C.F.4.2.2.1, at løn under ferie afholdt i Danmark i sådanne tilfælde behandles på samme måde som den løn, personen optjente under det ophold, der ligger umiddelbart for ferien.

Da Danmark ikke har en dobbeltbeskatningsoverenskomst med De Forenede Arabiske Emirater, er klageren berettiget til fuld lempelse i henhold til ligningslovens § 33 A, stk. 1, vedrørende den del af lønnen, som kan henføres hertil, hvilket er 626.337 kr. (192/210 * 685.056 kr. = 626.337 kr.).

For den resterende del af den lempelsesberettigede løn er klageren berettiget til halv lempelse i henhold til ligningslovens 33 A, stk. 3, da Danmark er tillagt beskatningsretten til denne del af lønnen i henhold til dobbeltbeskatningsoverenskomsten imellem Danmark og Singapore. Lønnen som berettiger til halv lempelse udgør således 58.719 kr. (1 8/210 * 685.056 kr. = 58.719 kr.).

Landsskatterettens afgørelse

Der kan efter ligningslovens § 33 A gives skattenedsættelse for løn erhvervet ved personligt arbejde i tjenesteforhold under ophold uden for riget i mindst 6 måneder.

Opholdet kan afbrydes af nødvendigt arbejde her i riget i direkte forbindelse med udlandsopholdet, ferie eller lignende af en sammenlagt varighed på højst 42 dage inden for enhver afsluttet 6-måneders-periode, uden at retten til nedslag fortabes.

Hvis beskatningsretten til lønnen er tillagt Danmark efter en dobbeltbeskatningsaftale, gives der dog kun halv skattenedsættelse.

Opholdet uden for riget skal have en varighed på mindst 6 måneder. Udrejsedag og hjemrejsedag tæller med i de 6 måneder.

Ferieophold uden for riget tæller med ved opgørelsen af de 6 måneder. Dette gælder også, selv om ferien afholdes i udlandet, efter arbejdet er afsluttet. Modsat tæller ferie, der holdes i Danmark som afslutning på udlandsopholdet, ikke med, når 6-måneders-perioden skal opgøres.

Hvis der i forbindelse med arbejdet uden for riget erhverves løn for arbejde udført i Danmark eller anden indkomst, f.eks. arbejdsløshedsdagpenge, anses udlandsopholdet for afbrudt. Hvis udlandsopholdet på afbrydelsestidspunktet ikke har varet mindst 6 måneder, kan der ikke gives skattenedsættelse for perioden. Det er i så fald ikke muligt at forlænge udlandsopholdet ved igen at rejse til udlandet.

6-måneders-opholdet uden for riget kan afbrydes af nødvendigt arbejde, herunder kursus, i direkte forbindelse med udlandsarbejdet eller af ferie eller lignende her i landet af en samlet varighed på indtil 42 dage, uden at retten til skattenedsættelse bortfalder.

Ved opgørelsen af de 42 dage tæller brudte døgn også med. Et ufrivilligt ophold her i landet, f.eks. som følge af sygdom, tæller også med ved opgørelsen af de 42 dage.

Skattenedsættelsen er betinget af, at ophold her i riget sammenlagt har en varighed på højst 42 dage inden for enhver afsluttet 6-måneders periode. Det betyder, at ved ophold i udlandet, der strækker sig ud over 6 måneder, skal det tilladte ophold i Danmark placeres således, at det på intet tidspunkt overstiger 42 dage inden for de seneste 6 måneder.

Overstiger opholdet 42 dage på en given dato inden for de seneste 6 måneder, anses opholdet for afbrudt ved påbegyndelsen af det ferieophold m.v., hvorunder de 42 dage overskrides.

Retten finder det tilstrækkeligt dokumenteret, at klageren opfylder betingelserne for at være omfattet af lempelsesreglerne i ligningslovens § 33 A, stk. 1 og 3.

Retten har herved henset til erklæringen fra klagerens arbejdsgiver omkring klagerens ophold i henholdsvis Danmark og udlandet samt redegørelsen for arbejdet, der er udført i Danmark i perioden.

Retten har efterprøvet repræsentantens beregninger af lempelse og kan tilslutte sig disse.

Landsskatteretten giver derfor fuldt medhold i klagen.