Kendelse af 23-12-2015 - indlagt i TaxCons database den 23-01-2016
Indkomstårene 2012 og 2013:
Klagepunkt | SKATs afgørelse | Klagerens opfattelse | Landsskatterettens afgørelse |
2012: Seniornedslag | Ikke berettiget | Berettiget | Ikke berettiget |
2013: Seniornedslag | Ikke berettiget | Berettiget | Ikke berettiget |
Klageren blev ved dekret af den 6. juni 2012 erklæret personligt konkurs.
Ved konkursen ophørte bl.a. driften af klagerens virksomhed [virksomhed1], CVR-nr. [...1]. Virksomheden blev drevet under virksomhedsskatteordningen.
Som følge af konkursen fremsendte SKAT den 11. februar 2014 et forslag til ændring af klagerens skatteansættelse for år 2012. Forslaget vedrørte renteindtægter fra pengeinstitutter, fradrag for renteudgifter i virksomheden og overskud af virksomheden. Det fremgår således af forslaget, at klagerens indkomst fra virksomheden samt renteindtægter og renteudgifter fra konkursåret og frem til konkursens afslutning indgår i konkursindkomsten og derved ikke længere indgår i opgørelsen af klagerens skattepligtige indkomst.
Klageren reagerede ikke på forslaget, og han har ikke påklaget denne afgørelse.
Ud over drift af virksomheden [virksomhed1] var klageren i år 2012 ansat som lønmodtager ved henholdsvis ApS [virksomhed2] og [virksomhed3] ApS.
Klageren arbejde indtil år 2012 således primært som selvstændigt erhvervsdrivende. Som følge af konkursen udgik bl.a. al overskud af klagerens virksomhed fra konkursåret og frem til konkursens afslutning fra opgørelsen af klagerens skattepligtige indkomst. Klageren havde således i indkomståret 2012 kun en indkomst som lønmodtager på 196.286 kr.
Klageren arbejdede i år 2013 kun som lønmodtager, og han havde således i indkomståret 2013 en indkomst som lønmodtager på 99.280 kr.
Årsopgørelse nr. 1 for år 2012 var tilgængelig i klagerens skattemappe den 13. marts 2013.
Årsopgørelse nr. 2 for år 2012 var tilgængelig i klagerens skattemappe den 13. marts 2014. Ud over ændringerne i overensstemmelse med forslaget af den 11. februar 2014 fremgår det af denne, at der er en ændring i beregningen af seniornedslag, hvorefter klageren ikke længere er berettiget hertil.
Årsopgørelsen for år 2013 var tilgængelig i klagerens skattemappe den 18. marts 2014. Der er heller ikke beregnet seniornedslag på denne årsopgørelse.
Klageren rettede i marts 2013 henvendelse til Arbejdsmarkedets Tillægspension (ATP). Han fik her oplyst, at han, for at være berettiget til seniornedslag, skulle opfylde et arbejdstidskrav, eftersom han efter SKATs regler havde en lønmodtagerindkomst på 75 % eller mere af hans samlede indkomst i indkomståret. Endvidere fik han oplyst, at det er SKAT, som træffer afgørelse om, hvorvidt man i et enkelt år skal anses som lønmodtager eller selvstændig.
SKAT har i perioden 1. februar 2012 til 19. maj 2014 sendt en rækkeorienteringsskrivelser om seniornedslag til klageren.
Af SKATs brev af 19. maj 2014 fremgår bl.a. følgende:
”(...)
4. Krav om fuldtidsbeskæftigelse
Du kan være lønmodtager i nogle af de fem år og ”ikke-lønmodtager” i de andre, dvs. enten selvstændig erhvervsdrivende eller honorarmodtager.
Lønmodtager
Man bliver anset for lønmodtager og skal både opfylde et arbejdstidskrav (beskæftigelsesgrad) og et indkomstkrav i indkomstår, hvor 75 pct. af den samlede arbejdsmarkedsbidragspligtige indkomst eller mere består af arbejdsmarkedsbidragspligtig A-indkomst plus udbetalte sygedagpenge i et beskæftigelsesforhold hos en dansk arbejdsgiver.
Timekrav
For at blive anset som fuldtidsbeskæftiget skal man fra og med det indkomstår, man fylder 60 år, til og med det indkomstår, man fylder 64 år, indbetale ATP bidrag med ”fuldtidssats” i minimum 90 pct. af perioden i de indkomstår, hvor man anses for at være lønmodtager.
Anvendelsen af fuldtidssats for ATP-bidrag indebærer, at personer der arbejder mindst 27 timer om ugen, som udgangspunkt anses som fuldtidsbeskæftigede.
Perioder på sygedagpenge i et beskæftigelsesforhold medregnes ved opgørelsen af beskæftigelsesomfanget. Perioder i fleksjob eller lignende skal ikke medregnes ved opgørelse af beskæftigelsesomfanget.
Med et krav til beskæftigelsesgraden på 90 pct. af fuldtidsbeskæftigelse, vil ledighedsperioder på samlet op til 16 måneder fra 60 til og med 64 års alderen ikke medføre, at retten til skattenedslag mistes. For årgang 1946 og 1947 er grænsen for ledighedsperioder dog mindre, da der for disse årgange ikke optjenes ret til nedslag i så mange år som årgang 1948 – 1952. En månedslønnet lønmodtager fra årgang 1946 og årgang 1947 må kun have henholdsvis 3 og 4 måneders ledighed.
Her ser du vores oplysninger fra ATP om din beskæftigelse i de år, hvor du fylder 60-64 år.
Indkomstår | Din alder | Din beskæftigelsesgrad |
2008 | 60 år | Ej aktuel |
2009 | 61 år | Ej aktuel |
2010 | 62 år | Ej aktuel |
2011 | 63 år | Ej aktuel |
2012 | 64 år | 75 pct. |
Gennemsnit | 75 pct. |
Hvis du har spørgsmål i forbindelse med beskæftigelsesgraden, skal du kontakte ATP.
(...)
Ovenstående oplysninger er kun orienterende. Hvis du ønsker en afgørelse om hvorvidt du er berettiget til seniornedslaget eller ej, skal du anmode om et bindende svar hos SKAT.”
SKAT har for årene 2012 og 2013 ikke anset klagerens for berettiget til seniornedslag.
Det er som begrundelse anført:
”Ud fra vores oplysninger er du ikke er berettiget til seniornedslag. For at være berettiget skal man være født i perioden fra den 1. januar 1946 til den 31. december 1952, være i arbejde og opfylde en række betingelser. Hvis man opfylder betingelserne, får man seniornedslag i de år, hvor man fylder 64 og 65 år.
Du kan se mere om seniornedslag i TastSelv under ”Se årsopgørelsen”.
SKAT har yderligere udtalt:
”(...)
Beregning af seniornedslag:
Vi har følgende kommentarer til de nye oplysninger, som ikke står i sagsfremstillingen:
Kompetencen til at træffe afgørelse om, hvorvidt seniorer opfylder kravet om fuldtidsbeskæftigelse i henhold til lov om skattenedslag for seniorer henhører under ATP med klageadgang til Ankenævnet for ATP m.v. – se SKM2013.794.SR.
SKAT indstiller derfor, at klagen afvises.”
Den 12. oktober 2015 udtalte SKAT yderligere:
”(...)
Det bemærkes, at der ikke har været nogen sag/henvendelse vedr. seniornedslaget. Ændringen i Seniornedslaget sker, fordi indkomstansættelsen for 2012 nedsættes med hele overskuddet af selvstændig virksomhed, jf. brev 11. februar 2014 (brev vedlagt). Hvorefter ansættelsen alene indeholder lønindkomst.
Ved årsopgørelse nr. 2 af 25. marts 2014 fremgår i ”Supplerende oplysninger vedr. skatteberegning” ændringen omkring seniornedslaget.
Indkomstansættelsen består således nu kun af lønindkomst, hvorfor [person1] anses for at være lønmodtager, med henvisning til Lov om Skattenedslag for seniorer, § 1, stk. 4.
Er man lønmodtaget, skal beskæftigelsesgraden opfyldes i det 60.-64. år, § 4, stk. 2 i Lov om Skattenedslag for seniorer.
Kredsen af nedslagsberettiget personer fremgår af § 1 og ifølge § 1, stk. 4 skal personer, som ud over at være omfattet af stk. 3 nr. 1, også er omfattet af stk. 3 nr. 2 eller 3 anses for lønmodtager, hvor mindst 75 % af den samlede personlige indkomst består af AM-bidragspligtig A-indkomst.
Det betyder, at man enten er at betragte som lønmodtager eller erhvervsdrivende. Man kan godt være lønmodtager i et indkomstår og erhvervsdrivende i et andet. Man skal så kun opfylde beskæftigelseskravet de/det år, hvor man er lønmodtager.”
Klageren har fremsat påstand om, at han er berettiget til seniornedslag for årene 2012 og 2013.
Det er til støtte for påstanden anført:
”Jeg skal hermed e over at Skat ved en ændring af min årsopgørelse for 2012 har ændret min ret til seniornedslag.
Skat begærede mig personligt konkurs grundet skattegæld den 06.06.2012, hvilket medførte, at mit enkeltmandsfirma [virksomhed1] blev lukket.
Skat har herefter fjernet alle tal vedr. selvstændig virksomhed fra min årsopgørelse, hvilket medfører at min beskæftigelsesgrad opgjort af ATP er opgjort til 75. Men hertil skal lægges beskæftigelsen som selvstændig indtil den 06.06.2012, nemlig 42,5.
Beregning af seniornedslag var således med på den første årsopgørelse for 2012.
Ændringen medfører således, at der heller ikke beregnes seniornedslag for 2013.
Jeg mener dette skal rettes for begge indkomstår.”
Klageren har yderligere bemærket:
”Som svar på SKATs udtalelse af 12.10.2015 kan jeg bemærke, at jeg føler mig utroligt dårligt behandlet i denne sag. SKAT ændrer uden forudgående advisering min årsopgørelse for 2012 ved at fjerne overskud af selvstændig virksomhed 1/1-6/6 2012 på 205.435, dette medfører en overskydende skat på 40.000 som udbetales til mit konkursbo. Da konkursboet skal gøres op i 2014 indrømmer SKAT, at der er tale om en fejl og får pengene tilbage. Pengene er aldrig blevet sendt videre til mig. Herefter ændrer SKAT endnu engang min årsopgørelse og påligner renter af den under konkursbehandlende skattegæld, denne praksis fortsættes i 2013 og 2014.
Fakta er, at jeg var selvstændig erhvervsdrivende 01.01-06.06.2012 og som lønmodtager derudover havde 1120 arbejdstimer i 2012, hvilket gør mig fuldt berettiget til seniornedslag.”
Klageren har til styrelsens forslag fremført:
”Mine bemærkninger til den i brevet foreslåede afgørelse er, at nedsættelsen af overskud af selvstændig virksomhed iht. konkursskatteloven kan ikke medføre en ændring af beskæftigelsesgraden. Bestemmelsen er en ren skattemæssig ændring, men kan jo ikke ændre på en fysisk persons ren faktiske beskæftigelse med tilbagevirkende kraft.”
Det følger af konkursskattelovens § 6 (lov nr. 1242 af 27. oktober 2010), at fysiske personer, hvis bo tages under konkursbehandling, som udgangspunkt ikke er skattepligtige af konkursindkomsten (www. retsinformation.dk).
Endvidere følger af konkursskattelovens § 7, stk. 1, at konkursindkomsten ved fysiske personer omfatter skyldnerens indtægter og udgifter fra konkursboets aktiver og passiver i perioden fra konkursdekretets afsigelse indtil konkursens afslutning. Konkursindkomsten omfatter skyldnerens indtægter og udgifter fra begyndelsen af det indkomstår, hvori konkursdekretet afsiges, og indtil dekretets afsigelse. Skyldnerens A-indkomst omfattes dog ikke af konkursindkomsten, jf. lovens § 7, stk. 2.
Det følger af § 1, stk. 1 i lov om skattenedslag for seniorer (lov nr. 473 af 17. juni 2008), at en person, der i perioden fra og med indkomståret 2010 til og med indkomståret 2016 fylder 64 år, for de indkomstår, hvor personen fylder 64 år og 65 år, kan få et nedslag i indkomstskatten.
Seniornedslaget fordeles forholdsmæssigt mellem de to indkomstår, hvor personen fylder 64 år og 65 år efter tidspunktet for den pågældendes fødselsmåned, jf. lovens kapitel 4.
Nedslagsberettigede er personer, der 1) erhverver indkomst i form af vederlag for personligt arbejde i ansættelsesforhold, 2) erhverver indkomst i form af vederlag m.v. for personligt arbejde uden for ansættelsesforhold eller 3) er selvstændigt erhvervsdrivende, jf. lovens § 1, stk. 3.
Hvis en person i et indkomstår i perioden fra og med det indkomstår, personen fylder 60 år, til og med det indkomstår, personen fylder 64 år, ud over at være omfattet af stk. 3, nr. 1, også er omfattet af stk. 3, nr. 2 eller 3, anses personen dog for omfattet af stk. 3, nr. 1, i det pågældende indkomstår, hvis mindst 75 % af personens samlede vederlag m.v. som nævnt i stk. 2, nr. 1 og 2 i det pågældende indkomstår er A-indkomst, jf. lovens § 1, stk. 4.
Personen skal for at få et nedslag 1) overholde en indkomstgrænse i de indkomstår, hvor den pågældende fylder 57 år, 58 år og 59 år efter kapitel 2, 2) opfylde et krav om fuldtidsbeskæftigelse i form af et indkomst- og arbejdstidskrav efter kapitel 3 og 3) være skattepligtig efter kildeskattelovens § 1 eller § 2, stk. 1, nr. 1-4 eller 7, eller stk. 2, i det indkomstår, hvor vedkommende fylder 64 år, jf. lovens § 1, stk. 5.
En person anses for fuldtidsbeskæftiget, hvis personen hvert indkomstår fra og med det indkomstår, personen fylder 60 år, til og med det indkomstår, personen fylder 64 år, optjener et vederlag som nævnt i § 8, stk. 1, og § 10 i lov om arbejdsmarkedsbidrag inklusive bidrag og præmier til pensionsordninger m.v. omfattet af § 18 i pensionsbeskatningsloven, der mindst svarer til 1 års ydelser på 80 pct. af højeste dagpenge, jf. § 47 i lov om arbejdsløshedsforsikring m.v., forhøjet med satsen for arbejdsmarkedsbidraget, jf. lovens § 3, 1. pkt.
For klageren, der i år 2012 fyldte 64 år, er seniornedslaget således betinget af, at indkomsten som nævnt i lovens § 3 i indkomstårene 2008, 2009, 2010, 2011 og 2012 mindst udgjorde henholdsvis 158.939 kr., 163.913 kr., 170.017 kr., 173.183 kr. og 178.157 kr.
Ud fra sagens oplysninger lægges det til grund, at klageren opfylder indkomstkravet i lovens § 3 i de indkomstår, hvor han fyldte 60 år, 61 år, 62 år, 63 år og 63 år.
Det fremgår af lovens § 4, stk. 1, at det for personer, der erhverver indkomst i form af vederlag for personligt arbejde i ansættelsesforhold, endvidere er en betingelse for at blive anset for fuldtidsbeskæftiget, at vedkommende hvert indkomstår fra og med det indkomstår, personen fylder 60 år, til og med det indkomstår, personen fylder 64 år, opfylder et arbejdstidskrav som nævnt i stk. 3 og 4 om betaling af ATP-bidrag som fuldtidsbeskæftiget medlem. En person anses for fuldtidsbeskæftiget, hvis personen har en gennemsnitlig beskæftigelsesgrad på mindst 90 %.
Klageren havde i indkomståret 2012 alene en indkomst som lønmodtager på 196.286 kr. I indkomståret 2013 havde klageren ligeledes alene en indkomst som lønmodtager på 99.280 kr.
SKAT har derfor i henhold til § 1, stk. 4 i lov om skattenedslag for seniorer anset klageren for lønmodtager fra og med indkomståret 2012, hvilket indebærer, at både indkomstkravet og arbejdstidskravet (beskæftigelsesgraden) skal være opfyldt.
Det fremgår af SKATs orienteringsskrivelser, at spørgsmål i forbindelse med beskæftigelsesgraden skal rettes til Arbejdsmarkedets Tillægspension (ATP). Ligeledes fremgår, at oplysningerne kun er orienterende, og at der er mulighed for at anmode SKAT om et bindende svar, hvis der ønskes en afgørelse om, hvorvidt man er berettiget til seniornedslag eller ej. Dette har klageren ikke gjort.
Arbejdsmarkedets Tillægspension (ATP) har i henhold til § 4, stk. 3 i lov om skattenedslag for seniorer registreret klagerens beskæftigelsesgrad i indkomståret 2012 til 75 %.
Det findes således, at da klageren ikke opfylder arbejdstidskravet i lovens § 4 i indkomståret 2012, hvor han fylder 64 år, er han derfor ikke er berettiget til seniornedslag i indkomstårene 2012 og 2013.
Det bemærkes herved, at SKAT i henhold til lovens §§ 4 og 5 ikke har kompetence til at tage stilling til, om kravet om fuldtidsbeskæftigelse efter lovens § 4 er opfyldt. Denne kompetence er tillagt Arbejdsmarkedets Tillægspension (ATP), jf. lovens § 4, stk. 3, med klageadgang til Ankenævnet for ATP m.m., jf. lovens § 15.
Bestemmelserne i lov om skattenedslag for seniorer er ufravigelige, og der findes ingen dispensationsmuligheder i loven. Der kan derfor ikke dispenseres fra de krav og betingelser, der stilles i loven.
SKAT, og dermed skatteankenævnene, Skatterådet og Landsskatteretten, har derfor ikke kompetence til at træffe afgørelse om beskæftigelsesgraden efter § 4, stk. 3 i love om skattenedslag for seniorer.
Landsskatteretten stadfæster derfor SKATs afgørelse.