Kendelse af 02-12-2014 - indlagt i TaxCons database den 20-02-2015
Forskudsansættelsen 2014
Klagepunkt | SKATs afgørelse | Klagerens opfattelse | Landsskatterettens afgørelse |
Danmark har beskatningsret til ATP | Ja | Nej | Ja |
Klager bor i Luxembourg og er begrænset skattepligtig efter kildeskattelovens § 2 af diverse pensioner m.v.
I 2014 begynder klager også at modtage ATP.
Hun har i den forbindelse anmodet SKAT om ved forskudsregistreringen for 2014, at blive fritaget fra skattetræk af ATP, idet hun mener, at Danmark ikke har beskatningsretten til ATP.
Vi har ikke ændret din forskudsopgørelse for 2014 på disse punkter:
Vi har modtaget dine bemærkninger af 20/1 2014.
Disse giver ikke anledning til ændringer, idet Danmark har beskatningsretten til udbetalt ATP i henhold til KSL § 2,stk. 1 nr. 11 samt dobbeltbeskatningsoverenskomsten mellem Danmark og Luxembourg artikel 18, stk. 2.
Der fremsendes derfor ikke fritagelse til ATP.
SKAT har i udtalelsen til klagen henvist til Skattedepartementets meddelelse af 31.3.1997 i Tfs. 1998.306.
Klager påstår, at Danmark ikke kan beskatte ATP.
Hun har følgende anbringender:
Det fremgår af artikel 18 stk. 1 at pensioner og lignende vederlag, der udbetales for tidligere personligt arbejde i tjenesteforhold, beskattes i domicillandet.
ATP er en pension, der relaterer sig til tidligere personligt arbejde i tjenesteforhold, og skal derfor beskattes i domicillandet.
En fortolkning af dobbeltbeskatningsoverenskomsten fører derfor til at beskatningsretten til ATP pension tilkommer domicillandet.
I henhold til bek. om social pension nr. 390 af 19 april 2013 er social pension alene førtidspension og folkepension.
ATP er ikke indeholdt i denne bek. og er derfor ikke at henregne til social pension.
Efter sin art er ATP ikke en social sikringsordning
1) Atp er en livslang privat lovpligtig pensionsordning
2) Arbejdsmarkedets ATP ordning kan ikke betragtes som en del af det sociale system, da arbejdsmarkedets parter selv ved overenskomsterne fastsætter bidragene til ordningen, som arbejdsmarkedets parter alene bidrager til.
3) Det offentlige! staten bidrager ikke til denne ordning.
4) Arbejdstager kan selv vælge at foretage valg om investering.
5) Pensionsordningen er uafhængig af udbetaling af folkepension, således skal krav om bopæl på 40 år for at opnå fuld folkepension ikke opfyldes. Atp kan fås udbetalt selv om man ikke er berettiget til folkepension.
6) Ved dødsfald kan der til efterlevende udbetales et beløb op til kr. 50.000
7) Hvis den månedlige udbetaling er lille kan hele beløbet udbetales kontant
Således som overenskomsten skal fortolkes, skal alene folkepensionsbidragene og andre beløb i henhold til den sociale sikringslovgivning anses for omfatter af dansk beskatning.
Klager henviser desuden til EU-forordning nr. 1408/71 om anvendelse af sociale sikringsordninger.
Klager udbygger videre som sin opfattelse, at ATP hører under artikel 18, stk. 1. Hun mener, at forordning 883/2004 ikke gælder overenskomsten med Luxembourg og, at SKM2001.254 således heller ikke kan anvendes til at henføre beskatning af ATP til Danmark. Hun mener, at der skal ske en konkret fortolkning af dobbeltbeskatningsoverenskomsten.
Det følger af kildeskattelovens § 2, stk. 1, nr. 11, at der er begrænset skattepligtig til Danmark af ”pensionsopsparing eller pension og andre sociale ydelser udbetalt i henhold til lovgivningen ...”.
Af artikel 18, stk. 2 i dobbeltbeskatningsoverenskomsten med Luxembourg (bekendtgørelse nr. 95 af 23.09.1982) fremgår:
”Uanset bestemmelserne i stykke 1 kan pensioner og andre beløb, som udbetales i henhold til den sociale sikringslovgivning i en kontraherende stat, kun beskattes i denne stat.”
Skattedepartementet har i meddelelsen SKM2011.254 beskrevet beskatning af sociale ydelser og andre offentlige ydelser efter dobbeltbeskatningsoverenskomster. Det fremgår bl.a.:
Danmark vil således kunne anse de ydelser, som efter deres natur er ”sociale”, for omfattet af dobbeltbeskatningsoverenskomsternes artikel 17/18 i de tilfælde, hvor den pågældende artikel er affattet på en sådan måde, at den giver kildestaten ret til at beskatte sociale ydelser. Det er i denne forbindelse uden betydning, om sådanne ydelser administreres i Socialministeriets regi eller i andet regi. Det er ydelsens karakter, der er det afgørende.
En dansk afgrænsning af begrebet ”sociale ydelser” i relation til dobbeltbeskatningsoverenskomsterne kan tage udgangspunkt i EU-forordning 883/04 om koordinering af de sociale sikringsordninger. Falder en given ydelse ind under anvendelsesområdet for denne forordning, må ydelsen anses for at være ”social”. Dette gælder også, hvis modtageren er hjemmehørende i et land uden for EU/EØS.
Pensionsstyrelsen har oplyst, at Danmark har givet meddelelse om, at følgende love og ordninger er omfattet fra anvendelsestidspunktet for forordning 883/2004: Sundhedsloven, Lov om dagpenge ved sygdom, Lov om dagpenge ved fødsel, Lov om barseludligning på det private arbejdsmarked (barseludligningsloven), Lov om social pension, Lov om højeste, mellemste, forhøjet almindelig og almindelig førtidspension, ATP-ordningen efter lov om Arbejdsmarkedets Tillægspension, Lov om arbejdsskadesikring, Lov om arbejdsløshedsforsikring, Lov om fleksydelse, Ledighedsydelse, Lov om en børnefamilieydelse, Lov om børnetilskud m.v. bortset fra reglerne om bidragsforskud, reglerne i Lov om aktiv socialpolitik og Lov om aktiv beskæftigelsespolitik om retten til revalideringsindsats, (kap. 6) og ”redskaberne” dertil, visse ydelser efter lov om social service og endvidere tilskud til privat pasning og til pasning af egne børn efter dagtilbudsloven.
SKM2011.254 er en opfølgning på departementets meddelelse i Tfs.1998.306, hvor konklusionen var den samme og dengang ud fra en definition af EU-forordning 1408/71, som klager også har henvist til i sin klage.
Klager er bosiddende i Luxembourg og er begrænset skattepligtig til Danmark af forskellige indkomster.
Som det fremgår af artikel 18, stk. 2 i dobbeltbeskatningsoverenskomsten med Luxembourg kan pensioner og andre beløb, som udbetales i henhold til den sociale sikringslovgivning i en kontraherende stat, kun beskattes i denne stat. Som det det fremgår af Skattedepartementets meddelelse SKM2011.254, som gælder i de tilfælde, hvor en dobbeltbeskatningsoverenskomst giver kildestaten ret til beskatning af sociale ydelser, har Pensionsstyrelsen oplyst, at Danmark har givet meddelelse om, at ATP-ordningen er omfattet af EU-forordning 883/2004. ATP er således omfattet af artikel 18, stk. 2 og Danmark har beskatningsretten.
Landsskatteretten stadfæster således SKATs afgørelse.