Kendelse af 13-07-2015 - indlagt i TaxCons database den 05-09-2015

SKAT har givet afslag på anmodning om genoptagelse af indkomstansættelsen for indkomståret 2008.

Landsskatterettenstadfæster SKATs afgørelse.

Faktiske oplysninger

SKAT har den 6. december 2013 fra klagerens revisor modtaget anmodning om genoptagelse af klagerens skatteansættelse for indkomståret 2008.

SKAT har efter det oplyste ansat indkomsten for indkomståret 2008 skønsmæssigt, da klageren ikke har indsendt selvangivelse. Overskud af virksomhed er fastsat til 135.000 kr. ud fra virksomhedens momstilsvar. Momstilsvaret for 3. og 4. kvartal 2008 er fastsat skønsmæssigt til henholdsvis 8.000 kr. og 10.000 kr.

SKAT har ikke genoptaget ansættelsen, da ansættelsesfristerne i skatteforvaltningsloven er overskredet.

Klageren har været registreret med en igangværende virksomhed i hele indkomståret 2008. Der er ifølge kontroloplysninger oplyst følgende momsbeløb:

Tekst

1. kvartal

2. kvartal

3. kvartal

4. kvartal

total

Salgsmoms

10.583 kr.

10.881 kr.

8.000 kr.

10.000 kr.

39.464 kr.

Købsmoms

2.859 kr.

4.598 kr.

0 kr.

0 kr.

7.457 kr.

Momstilsvar

7.724 kr.

6.283 kr.

8.000 kr.

10.000 kr.

32.007 kr.

SKATs afgørelse

SKAT har ikke genoptaget skatteansættelsen for indkomståret 2008, da betingelserne for genoptagelse ikke er opfyldt.

En skatteyder, der ønsker genoptagelse af skatteansættelsen skal senest den 1. maj i det fjerde år efter indkomstårets udløb fremlægge oplysninger af faktisk eller retlig karakter, der kan begrunde en ændring af skatteansættelsen.

SKAT kan kun give tilladelse til genoptagelse, hvis klageren har bedt om genoptagelse senest 6 måneder efter, at han har fået kendskab til det, der begrunder, at ansættelsesfristen er overskredet. SKAT kan dog se bort fra fristen, hvis der er særlige omstændigheder, der tilsiger dette.

Fristen for genoptagelse for indkomståret 2008 udløb den 1. maj 2012, og fristen er dermed udløbet. Klageren kan derfor kun få genoptaget ansættelsen, hvis han opfylder betingelserne i skatteforvaltningslovens § 27, stk. 1, nr. 1-8 og stk. 2. SKAT mener ikke, at klageren er berettiget til genoptagelse af ansættelsen for indkomståret 2008, da han ikke opfylder betingelserne i denne bestemmelse.

Klageren har været registreret med virksomhed i hele indkomståret 2008, og det skønsmæssigt fastsatte overskud af virksomhed på 135.000 kr. er hovedsageligt beregnet ud fra virksomhedens momstal samt klagerens beregnede privatforbrug.

Momsoplysningerne er begrænsede, mens det beregnede privatforbrug efter ændringerne er opgjort til 149.941 kr.

Klageren har desuden aldrig reageret på SKATs henvendelser før nu.

SKAT anser, at når det har været muligt for klageren at passe et job som fuldtidsansat pædagog samtidig med, at han har haft musikundervisning, må det også have været muligt for ham at indberette sin selvangivelse rettidigt eller reagere på SKATs henvendelser.

SKAT anser derfor ikke, at betingelsen efter skatteforvaltningslovens § 27, stk. 2 er opfyldt, og anser ligeledes ikke, at den skønsmæssige ansættelse kan anses for åbenbart forkert og således danne grundlag for en ekstraordinær genoptagelse i henhold til skatteforvaltningslovens § 27, stk. 1, nr. 8.

SKAT har skønnet overskud af virksomhed til 135.000 kr., og det ”reelle” resultat udgør ifølge klagerens repræsentant 63.002 kr. Differencen på 71.998 kan ikke i sig selv anses som en særlig omstændighed til ekstraordinær genoptagelse efter skatteforvaltningslovens § 27, stk. 1, nr. 8.

Klagerens opfattelse

Klagerens repræsentant har fremsat påstand om, at skatteansættelsen for indkomståret 2008 skal genoptages og overskud af virksomhed fastsættes til 63.002 kr.

Klageren har ikke selvangivet indkomst og moms for indkomståret 2008. Der er ikke uenighed om, at tidsfristen er overskredet.

Af væsentlige kriterier for genoptagelse af klagerens skatteansættelse kan nævnes nyt fast arbejde, krævende afvikling af virksomhed, problemer omkring forældremyndighed og adskillige retssager. Det skal tilføjes, at klageren bestemt ikke er nogen papirnusser.

Klageren skulle uanset foranstående naturligvis have reageret på SKATs henvendelser om den skønsmæssige ansættelse og fået det bragt i orden. Der foreligger dog særlige omstændigheder, som bør medføre genoptagelse af indkomst- og moms ansættelsen for 2008.

Den skønsmæssige ansættelse er foretaget i sommeren 2009. På det tidspunkt har SKAT oplysninger for 2008, som viser, at klageren har fået fuldtidsjob fra juli 2008, og virksomheden må derfor uden tvivl anses for at være ophørt eller under afvikling/nedtrapning. Skattemyndighedernes skøn er derfor ikke realistisk, da det baserer sig på uændret virksomhedsdrift.

Det er ikke lovligt at lægge noget oven i skønnet for at fremtvinge en selvangivelse.

Man kunne måske have rettet henvendelse til klageren for at høre nærmere, hvilket havde været service.

Der skulle under alle omstændigheder være taget hensyn til de ændrede forhold i forbindelse med skønnet over virksomhedens indkomst for 2008.

Skønnet for 2008 afviger således med ca. 100 pct. fra det faktiske resultat for indkomståret 2008.

Sammenlignet med indkomsten i virksomheden for indkomståret 2007 på 44.805 kr. baseret på regnskabet, virker den skønnede indkomst ligeledes meget forkert.

Indkomsten for indkomståret 2007 burde således have dannet udgangspunkt for skønnet. Den reelle indkomst på 63.002 kr. er opgjort på baggrund af indtægts- og udgiftsbilag, kontoudtog m.v.

Skattemyndighedernes ansættelse støtter sig til et skønnet privatforbrug på 149.941 kr.

Dette privatforbrug er meget forkert, idet der mangler oplysninger om bilhandler m.v. Det forekommer også voldsomt stort, da der er tale om en enlig far. Den månedlige husleje udgør ca. 4.000 kr.

Det overordnede og afgørende i sagen for genoptagelse må være, at de er tale om en væsentlig forskel mellem den skønnede ansættelse og den reelle indkomst. Da forskellen udgør 71.998 kr. må man fastslå, at det er tilfældet her.

Det vil samtidig virke stødende for retsbevidstheden at fastholde den åbenbart forkerte afgørelse.

Man bør ligeledes udvise menneskelige hensyn, da der er tale om en enlig far med en søn på 10 år, der kæmper for at få det hele til at løbe rundt, herunder at komme af med en gæld til SKAT.

Landsskatterettens afgørelse

Told- og skatteforvaltningen kan ikke afsende varsel som nævnt i skatteforvaltningslovens § 20, stk. 1, om foretagelse eller ændring af en ansættelse af indkomst- eller ejendomsværdiskat senere end den 1. maj i det fjerde år efter indkomstårets udløb. Ansættelsen skal foretages senest den 1. august i det fjerde år efter indkomstårets udløb. Denne frist gælder ikke for den skatteberegning, der er en følge af ansættelsen. Har det betydning for den skattepligtiges mulighed for at varetage sine interesser, at fristen for at foretage ansættelsen forlænges, skal en anmodning om en rimelig fristforlængelse imødekommes. Skatteministeren kan for grupper af skattepligtige fastsætte kortere frister end angivet i 1. og 2. pkt.

Stk. 2. En skattepligtig, der ønsker at få ændret sin ansættelse af indkomst- eller ejendomsværdiskat, skal senest den 1. maj i det fjerde år efter indkomstårets udløb fremlægge oplysninger af faktisk eller retlig karakter, der kan begrunde ændringen.

Det fremgår af skatteforvaltningslovens § 26, stk. 1 og 2.

Uanset fristen i skatteforvaltningslovens § 26, stk. 2, kan SKAT imødekomme anmodningen om ændring, hvis en af de objektive betingelser for ekstraordinær genoptagelse i skatteforvaltningslovens § 27, stk. 1, nr. 1-7, er til stede. Klageren opfylder ikke betingelserne for genoptagelse efter disse bestemmelser.

Spørgsmålet om genoptagelse kan herefter alene ske, hvis der er særlige omstændigheder, der begrunder, at anmodningen ikke er fremsat før.

Det fremgår af skatteforvaltningslovens § 27, stk. 1, nr. 8, at told- og skatteforvaltningen efter anmodning fra den skattepligtige kan give tilladelse til ændring af ansættelsen som følge af, at der foreligger særlige omstændigheder.

Det fremgår af skatteforvaltningslovens § 27, stk. 2, at en ansættelse kun kan foretages i de i stk. 1 nævnte tilfælde, hvis den varsles af told- og skatteforvaltningen eller genoptagelsesanmodning fremsættes af den skattepligtige senest 6 måneder efter, at told- og skatteforvaltningen henholdsvis den skattepligtige er kommet til kundskab om det forhold, der begrunder fravigelsen af fristerne i § 26. En ansættelse, der er varslet af told- og skatteforvaltningen, skal foretages senest 3 måneder efter den dag, hvor varsling er afsendt. Denne frist gælder ikke for den skatteberegning, der er en følge af ansættelsen. Har det betydning for den skattepligtiges mulighed for at varetage sine interesser, at fristen for at foretage ansættelsen forlænges, skal en anmodning om en rimelig fristforlængelse imødekommes. Told- og skatteforvaltningen kan behandle en anmodning om genoptagelse, der er modtaget efter udløbet af fristen i 1. pkt., hvis særlige omstændigheder taler derfor.

Klagerens anmodning om genoptagelse af skatteansættelsen for indkomståret 2008 er indsendt til SKAT den 6. december 2013, og dermed efter udløbet af fristen i skatteforvaltningslovens § 26, stk. 2, hvilket er uomtvistet.

Ifølge bemærkningerne til den tilsvarende bestemmelse i den tidligere gældende skattestyrelseslovs § 35, stk. 1, nr. 8, finder bestemmelsen anvendelse i de tilfælde, hvor særlige omstændigheder medfører, at det må anses for urimeligt at opretholde skatteansættelsen. Bestemmelsen kan bl.a. finde anvendelse, hvor en urigtig ansættelse skyldes svig fra tredjemand eller andre særlige omstændigheder, som ikke kan bebrejdes den skattepligtige.

Bestemmelsen er således tiltænkt et snævert anvendelsesområde.

Klageren har, uagtet at han allerede på tidspunktet for SKATs skønsmæssige ansættelse var bekendt med de forhold, der lå til grund for genoptagelsesbegæringen, ikke indgivet denne før i december 2013.

Landsskatteretten anser ikke, at der er påvist særlige omstændigheder, der ikke kan bebrejdes klageren, og som kan begrunde genoptagelse, herunder forhold, der kan ligestilles med svig fra tredjemands side eller lignende. Der kan i den forbindelse henvises til praksis, jf. blandt andet domme offentliggjort i SKM2014.610.BR og SKM2013.739.ØLR.

Der er på den baggrund ikke grundlag for at tilsidesætte SKATs vurdering, hvorefter der ikke skal ske genoptagelse af skatteansættelsen.

Landsskatteretten stadfæster derfor afgørelsen.