Kendelse af 13-07-2015 - indlagt i TaxCons database den 22-08-2015

Klagepunkt

SKATs afgørelse

Klagerens opfattelse

Landsskatterettens afgørelse

Indkomståret 2012

Forhøjelse af overskud af virksomhed

310.000 kr.

0 kr.

310.000 kr.

Faktiske oplysninger

Klageren driver sammen med sin samlever grillbaren [virksomhed1] med cvr-nr. [...1]. Grillbaren sælger kinesiske retter og grillmad.

Ved et kontrolbesøg i grillbaren er det konstateret, at der ikke er foretaget daglige dokumenterede kasseafstemninger. Der foreligger hverken opgørelser over den daglige kontantbeholdnings sammensætning, størrelse eller andre registreringer, der kan sandsynliggøre, at der har fundet en fysisk optælling og dermed afstemning sted.

SKAT har fået udleveret revisionsstrimler for en del af 2012 samt en del af 2013. Ved at sammenholde disse med dankortoplysninger indhentet fra Nets, har de konstateret, at der i et tidsrum på ca. tre timer dagligt ikke sker indslag af hverken kontant- eller dankortsalg på kasseapparatet.

SKAT har konstateret et fast mønster i den manglende indtægtsregistrering. I et tidsrum om eftermiddagen til først på aftenen mangler alle indslag på kasseapparatet. Umiddelbart inden lukketid udskrives en x-bon, hvorefter rapport fra dankortterminal udskrives. Efterfølgende indtastes et rundt korrektionsbeløb, inden z-bonnen til slut udskrives fra kasseapparatet og vedlægges regnskabsmaterialet.

Klagerens repræsentant har forsøgt at indhente forklaring på den manglende indtægtsregistrering fra klageren og hendes samlever. I den forbindelse har klagerens samlever forklaret, at der i beregning af korrektionsbeløbet indgår:

1) Fejlbehæftelser omkring kasseapparatets funktionalitet

Klagerens samlever har forklaret, at virksomhedens gamle kasseapparat ikke virkede rigtigt, og det var derfor, at der ikke var registreringer på kasseapparatet om eftermiddagen.

2) Fejlslagne indtastninger
3) Kunders dankorthævninger som ikke relaterer sig til dagens omsætning
4) Hævninger i forbindelse med spil på spilleautomater i forretningen

Klagerens samlever har på et møde med repræsentanten erkendt at have udeladt en del af omsætningen i 2012 samt i noget af første halvår 2013, men han har intet bud på en samlet beløbsstørrelse.

SKAT har lavet en opgørelse for to perioder, hvoraf det fremgår, hvor meget der samlet mangler at blive registreret på kasseapparatet af dankortsalg, hvilket beløb der er reguleret med ved lukketid efter udskrift af x-bon og differencen mellem disse to beløb. Ud fra dette kan udledes hvor meget dankortsalg, der mangler at blive registreret på kasseapparatet, mens der kan være usikkerhed forbundet med skønnet af kontantsalg. De dage hvor differencen er positiv, er kontantsalget sat til 0 kr. og de resterende dage, er det medregnet i den negative difference.

Opgørelsen for december 2012 ser således ud:

Dato

Manglende

registrering

Efterregulering

Difference

1. december

3.720 kr.

3.700 kr.

20 kr.

2. december

3.442 kr.

2.200 kr.

1.242 kr.

3. december

2.116 kr.

700 kr.

1.416 kr.

4. december

2.109 kr.

1.300 kr.

809 kr.

5. december

1.319 kr.

2.200 kr.

-881 kr.

6. december

3.165 kr.

400 kr.

2.765 kr.

7. december

2.300 kr.

2.500 kr.

-200 kr.

8. december

2.784 kr.

3.200 kr.

-416 kr.

9. december

2.518 kr.

3.200 kr.

-682 kr.

10. december

589 kr.

2.200 kr.

-1.611 kr.

11. december

478 kr.

600 kr.

-122 kr.

12. december

1.708 kr.

700 kr.

1.008 kr.

13. december

2.083 kr.

1.700 kr.

383 kr.

14. december

2.948 kr.

1.800 kr.

1.148 kr.

15. december

3.691 kr.

2.600 kr.

1.091 kr.

16. december

3.693 kr.

3.000 kr.

693 kr.

17. december

2.097 kr.

1.000 kr.

1.097 kr.

18. december

1.489 kr.

210 kr.

1.279 kr.

19. december

3.584 kr.

1.700 kr.

1.884 kr.

20. december

3.015 kr.

900 kr.

2.115 kr.

21. december

4.301 kr.

1.700 kr.

2.601 kr.

22. december

2.469 kr.

1.500 kr.

969 kr.

23. december

646 kr.

2.300 kr.

-1.654 kr.

26. december

2.310 kr.

2.100 kr.

210 kr.

27. december

2.754 kr.

1.800 kr.

954 kr.

28. december

2.346 kr.

930 kr.

1.416 kr.

29. december

2.586 kr.

2.600 kr.

-14 kr.

30. december

3.262 kr.

2.031 kr.

1.231 kr.

Gennemsnitlig udeholdelse pr. dag i december 2012 er 1.210 kr.

SKAT har lavet en tilsvarende opgørelse for perioden fra den 1. januar 2013 til 19. februar 2013, som ser således ud:

Dato

Manglende

registrering

Efterregulering

Difference

1.januar

5.167 kr.

2.000 kr.

3.167 kr.

2. januar

876 kr.

2.000 kr.

-1.124 kr.

3. januar

2.077 kr.

2.200 kr.

-123 kr.

4. januar

2.951 kr.

1.300 kr.

1.651 kr.

5. januar

3.589 kr.

3.400 kr.

189 kr.

6. januar

5.511 kr.

5.000 kr.

511 kr.

24. januar

4.019 kr.

1.800 kr.

2.219 kr.

25. januar

4.635 kr.

3.700 kr.

935 kr.

26. januar

4.738 kr.

3.000 kr.

1.738 kr.

27. januar

3.180 kr.

2.500 kr.

680 kr.

28. januar

1.715 kr.

2.800 kr.

-1.085 kr.

29. januar

1.885 kr.

1.500 kr.

385 kr.

30. januar

2.276 kr.

1.600 kr.

676 kr.

31. januar

1.934 kr.

1.000 kr.

934 kr.

1. februar

4.330 kr.

2.500 kr.

1.830 kr.

2. februar

3.654 kr.

1.300 kr.

2.354 kr.

3. februar

4.479 kr.

5.400 kr.

-921 kr.

4. februar

1.357 kr.

1.600 kr.

-243 kr.

5. februar

2.767 kr.

2.100 kr.

667 kr.

7. februar

1.394 kr.

2.400 kr.

-1.006 kr.

8. februar

3.198 kr.

1.700 kr.

1.498 kr.

9. februar

3.831 kr.

4.000 kr.

-169 kr.

10. februar

2.447 kr.

3.000 kr.

-553 kr.

11. februar

926 kr.

800 kr.

126 kr.

12. februar

2.788 kr.

1.510 kr.

1.278 kr.

13. februar

1.753 kr.

1.300 kr.

453 kr.

14. februar

3.371 kr.

3.000 kr.

371 kr.

15. februar

3.030 kr.

600 kr.

2.430 kr.

16. februar

3.068 kr.

2.500 kr.

568 kr.

18. februar

653 kr.

100 kr.

553 kr.

19. februar

2.451 kr.

1.000 kr.

1.451 kr.

Gennemsnitlig udeholdt omsætning pr. dag i perioden fra den 1. januar 2013 til 19. februar 2013 er 1.159 kr.

Skønnet for 2012 er beregnet ud fra 340 åbningsdage. SKAT har fået oplyst, at grillbaren har åben alle ugens dage bortset fra ca. tre ugers ferie, og så er der tillagt yderligere fire lukkedage pga. jul, nytår mv.

SKATs skøn over udeholdt omsætning udgør 340 dage * 1.210 kr. = 411.400 kr. inkl. moms.

Beløbet nedrundes til 387.500 kr. inkl. moms, så der er taget højde for eventuelle hævninger på dankort til spil på automater eller lignende.

Overskud af virksomhed i 2012 forhøjes herefter af SKAT med 310.000 kr. og salgsmoms med 77.500 kr.

I SKATs forslag til afgørelse af 5. december 2013 er omsætningen foreslået skønsmæssigt forhøjet med 320.000 kr. I afgørelsen er skønnet således nedsat med 10.000 kr. til eventuelle udsving på de forskellige måneder.

Efter forhøjelsen udgør virksomhedens bruttoavance 61,9 %.

Virksomhedens bruttoavance i 2010 var 63,7 % og 60,4 % i 2011. Branchegennemsnittet for restaurationsbranchen var ifølge Danmarks Statistik 61,6 %.

SKATs afgørelse

SKAT har forhøjet overskud af virksomhed med 310.000 kr. i indkomståret 2012.

Virksomhedens regnskaber er ikke egnet som grundlag for en nøjagtig indkomstopgørelse. Regnskabet tilsidesættes derfor, og indkomsten ansættes skønsmæssigt.


Ved afgørelsen er der lagt vægt på, at der ikke er foretaget daglige fysiske kasseafstemninger, samt at der ved sammenholdelse af revisionsruller med transaktionslisterne på dankort er konstateret omsætning, som ikke er blevet indtægtsregistreret.

Kasseapparatet har ingen problemer med funktionaliteten om formiddagen og om aftenen. Det betvivles derfor, at kasseapparatets funktionalitet kan være årsag til de manglende registreringer.

Revisor har fremført et eksempel, hvor en kunde har købt for 89 kr. og hævet 139 kr. på dankort. I de perioder som SKAT har bearbejdet, er det kun konstateret én gang den 1. december 2012, at en kunde har hævet over beløbet. Derfor antages det, at dette kun er sket i meget begrænset omfang og ikke de ca. tre timer om dagen, hvor omsætningen ikke er registreret, da transaktionen da som minimums skal være registreret som et 0-indslag.

Privatforbrugsberegninger er ikke inddraget i skønnet, da det konkret kan bevises, at der dagligt er udeholdt omsætning.

Ved beregning af gennemsnitlig udeholdt omsætning, er der taget udgangspunkt i to forskellige perioder. I december 2012 er der gennemsnitligt udeholdt 1.210 kr. pr. dag og i perioden fra den 1. januar 2013 – 19. februar 2013 er der gennemsnitligt udeholdt 1.159 kr. pr. dag. De opgjorte beløb afviger ikke meget fra hinanden, og kan derfor anvendes som grundlag for skønnet.

Det skal yderligere bemærkes, at der ikke er taget højde for udeholdt kontantomsætning på 2/3 af de dage, som SKAT har gennemgået.

Ved udarbejdelse af skønnet er der endvidere sket sammenholdelse af bruttoavancen efter forhøjelsen med bruttoavancen for 2011 samt branchegennemsnittet for restaurationsbranchen ifølge Danmarks Statistik.

SKAT mener derfor, at skønnet er realistisk.

Klagerens opfattelse

Klageren har fremsat påstand om, at SKATs forhøjelse af overskud af virksomhed skal nedsættes til 0 kr.

SKATs skøn er foretaget på et utilstrækkeligt grundlag, da beregningen alene er baseret på tal fra perioden december 2012 samt 1. januar 2013 til 19. februar 2013. Perioderne må anses for værende atypiske omsætningsmæssigt, og de kan derfor ikke give et retvisende billede for 2012 og første halvdel af 2013.

SKATs beregning er foretaget for 340 åbningsdage årligt, desuagtet at klagerens samlever har oplyst, at der også var dage, hvor udeholdelse ikke skete.

I forbindelse med skønnet er der draget sammenligning mellem Danmarks Statistiks branchegennemsnit for restaurationsbranchen og virksomhedens bruttoavance. Denne sammenligning kan ikke laves, da klagerens virksomhed ikke er en restauration men en kinesisk grillbar med take away og uden servering.

Prisen ved vareindkøb er steget i perioden, men virksomhedens prisniveau ved varesalg er kun i beskedent omfang blevet reguleret, og ikke i et omfang der har kunnet dække de stigende priser ved indkøb. Ifølge virksomhedens to hovedleverandører er den gennemsnitlige procentuelle prisstigning i 2012-2013 på 10-13 % ved den ene leverandør og 12-15 % ved den anden. Der er således en formodentlig gennemsnitlig prisstigning på 12,5 %. En prisstigning på 12,5 % ved vareindkøb vil uden en regulering af salgspriserne afstedkomme et fald i virksomhedens bruttoavance på 5 % eller eksempelvis fra 60 % til 55 %.

SKAT gør til støtte for skønnet gældende, at det er blevet oplyst, at der er optaget flere private lån hos familiemedlemmer mv. Denne påstand er ikke korrekt, da der alene er optaget et familielån i tilknytning til virksomhedens etablering i 2010.

Klageren har ikke kendskab til den udeholdte omsætning, og hendes eneste arbejdsindsats i perioden har omfattet tilvirkning af varer i køkkenet. Det udeholdte beløb må anses for medgået til samleverens underhold af børn samt spil og kasinobesøg mv.

SKATs udtalelse

Klageren har ikke løftet bevisbyrden for påstanden om, at de udvalgte måneder er atypiske eller forklaret, hvorfor de tre måneder skulle være atypiske. I afgørelsen er skønnet nedsat med 10.000 kr. i forhold til udsendt forslag for at imødegå forskelle i omsætningen på månederne.

Beregningen er foretaget for 340 åbningsdage, da udeholdelse af omsætning anses for at være foregået på alle de dage, SKAT har bearbejdet. Oplysningen om, at der også var dage hvor udeholdelse ikke skete, er udokumenteret.

SKAT er bekendt med, at restaurationsbranchen dækker over mange forskellige typer af restaurationer, og at der kan være virksomheder, som har en højere eller lavere bruttoavance. Branchegennemsnittet er dog alligevel et rimeligt bud på bruttoavancen i [virksomhed1], da branchekoden dækker over mange lignende virksomheder og er en gennemsnitsbetragtning.

Klageren har ikke fremlagt dokumentation for, at priserne på de af virksomheden anvendte råvarer er steget med 10-15 % i 2012-2013, og at [virksomhed1]s priser skulle være steget forholdsvist mindre.

Skønnet er foretaget på baggrund af de gennemsnitlige konstaterede udeholdelser, og branchegennemsnittet på bruttoavancen underbygger, at det udøvede skøn ikke er åbenbart urimeligt.

Oplysningerne om private lån blev afgivet til SKAT under mødet, der blev afholdt den 6. november 2013.

Landsskatterettens afgørelse

Ifølge statsskattelovens § 4 er indtægter ved selvstændig erhvervsvirksomhed skattepligtige.

Erhvervsdrivende skal indgive et skattemæssigt årsregnskab i overensstemmelse med de regler, skatteministeren har fastsat. Det fremgår af skattekontrollovens § 3.

Regnskabet skal være udarbejdet på grundlag af en løbende bogføring, herunder et ført og afstemt kasseregnskab.

Såfremt regnskabsgrundlaget ikke kan lægges til grund for en nøjagtig indkomstopgørelse, er der grundlag for en skønsmæssig ansættelse jf. skattekontrollovens § 3, stk. 4 jf. § 5, stk. 3.

Det er konstateret, at der ikke er foretaget daglige kasseafstemninger, ligesom det ved gennemgang af virksomhedens regnskabsmateriale er konstateret, at der er omsætning, som ikke er indtægtsregistreret. Da kravene til regnskabsgrundlaget således ikke er opfyldt, kan virksomhedens regnskabsmateriale ikke danne grundlag for en nøjagtig opgørelse af indkomsten. SKAT har derfor været berettiget til at tilsidesætte regnskabet og foretage en skønsmæssig ansættelse.

Klageren har ikke sandsynliggjort, at der ikke er sket udeholdelse af omsætning hver dag.

Klageren har ikke redegjort for, hvorfor de bearbejdede måneder er atypiske, og derfor ikke kan anses for retvisende for hele indkomståret. I de to perioder som SKAT har bearbejdet, har der været en gennemsnitlig udeholdelse pr. dag på henholdsvis 1.210 kr. og 1.159 kr. Beløbene ligger således nogenlunde på niveau, hvilket understøtter, at de kan anvendes til beregning af den udeholdte omsætning.

Det er sandsynligt, at der har været kontantomsætning, som ikke er registreret. Der er alene medregnet kontantomsætning på de dage, hvor differencen mellem manglende registrering og efterregulering er negativ. De dage hvor differencen er positiv, er kontantsalget sat til 0 kr. Gennemsnitberegningen må derfor anses at være foretaget på en rimelig måde.

Det er konstateret, at der er sket et fald i virksomhedens bruttoavance i 2012. Der er ikke fremlagt dokumentation for, at råvarepriserne er steget mere end salgspriserne eller andre forhold, der kan begrunde den faldende bruttoavance.

Landsskatteretten kan tiltræde SKATs opgørelse af virksomhedens omsætning, da klageren således ikke har godtgjort, at skønnet er urimeligt eller udøvet på et fejlagtigt eller ufuldstændigt grundlag

Landsskatteretten stadfæster på denne baggrund SKATs afgørelse.