Kendelse af 27-03-2015 - indlagt i TaxCons database den 10-05-2015

SKAT har givet afslag på anmodning om genoptagelse af indkomstansættelserne for 2006, 2007 og 2008.

Landsskatterettenstadfæster SKATs afgørelse.

Faktiske oplysninger

Ved afgørelse den 4. november 2010 har SKAT ansat resultat af klagerens virksomhed for indkomstårene 2006, 2007 og 2008 til henholdsvis 36.664 kr., 553.368 kr. og 429.608 kr.

Klageren påklagede ikke SKATs afgørelse.

Virksomhedens aktivitet består i affiliate markedsføring, hvilket betyder, at danske virksomheder, som sælger produkter/serviceydelser, som markedsføringskanal kan anvende et affiliate program. Klageren har haft flere danske domæner (websites) og konti hos [virksomhed1]. Arbejdet består i at oprette en enkelt hjemmeside, tilmelding af programmet via [virksomhed1] og efterfølgende trafikgenerering via [virksomhed2].

Klageren har til SKAT oplyst, at det hele sker online via computer og tager 2 timer om måneden, og at alt foretages fra [by1].

Klageren er bosiddende i Sverige, men anses for at udøve erhverv i Danmark, hvorfor der foreligger begrænset skattepligt.

Anmodningen om genoptagelse for indkomstårene 2006-2008 er modtaget i SKAT den 13. november 2013.

SKATs afgørelse

Anmodningen om genoptagelse kan ikke imødekommes.

Som begrundelse for afslaget anfører SKAT, at det ikke er nærmere beskrevet eller på anden vis dokumenteret, hvad den åbenbart urimelige skatteansættelse består i, og hvad overskud af virksomhed burde have været. SKAT henviser endvidere til, at der ikke er gjort indsigelse imod afgørelse af 4. november 2010, og at klageren i samråd med sin advokat, har vedtaget et bødeforlæg på 90.000 kr. med baggrund i unddragelsen af skatter med 545.899 kr.

Endelig mener SKAT ikke, at anmodningen er fremsat inden for 6-månedersfristen i skatteforvaltningslovens § 27, stk. 2.

Klagerens opfattelse

Der er nedlagt påstand om, at skatteansættelserne for 2006-2008 skal genoptages.

Klagerens repræsentant mener, at der foreligger særlige omstændigheder, således at betingelserne for ekstraordinær genoptagelse er opfyldte. Repræsentanten anfører i den forbindelse, at det vil være åbenbart urimeligt at opretholde ansættelserne, da de under ingen omstændigheder er korrekte.

Samtidig mener repræsentanten, at SKAT har begået fejl i forbindelse med skatteansættelsen, idet opgørelsen af udgifterne sammenholdt med indtægterne er særdeles lav.

Endelig anfører repræsentanten, at 6-månedersfristen løber fra det tidspunkt, hvor klageren ved henvendelse til en revisor bliver bekendt med, at der mangler fradrag for udgifter. Efter at klageren var blevet opmærksom på de manglende fradrag, reagerede hun straks, og dermed er reaktionsfristen i skatteforvaltningslovens § 27, stk. 2, overholdt.

Der henvises til, at der ikke er taget hensyn til alle afholdte udgifter i forbindelse med virksomhedens aktivitet.

Det er repræsentantens opfattelse, at der skal ske yderligere fradrag således:

2006

2007

2008

Lejeudgifter m.v.

42.000 kr.

42.000 kr.

42.000 kr.

Administrationsomkostninger

6.000 kr.

36.000 kr.

36.000 kr.

Kørselsgodtgørelse

1.780 kr.

8.900 kr.

9.150 kr.

I alt

49.780 kr.

86.900 kr.

87.150 kr.

Lejeudgifter m.v.

Det oplyses, at klageren har anvendt et rum på 9 m2 udelukkende erhvervsmæssigt, og det skønnes, at lejeudgift inkl. udgifter el, vand, varme og forsikringer udgør 3.500 kr. om måneden.

Administrationsomkostninger

Det skønnes, at udgiften til diverse administrationsomkostninger til varetagelse af virksomhedens aktivitet t udgør 500 kr. om måneden i 2006, men 3.000 kr. om måneden i 2007 og 2008.

Kørselsgodtgørelse

Der skønnes erhvervsmæssig kørsel i virksomheden med 1.000 km i 2006 og 5.000 km i hvert af årene 2007 og 2008. Fradrag er beregnet efter statens takster for skattefri kørselsgodtgørelse.

Ved møde med Skatteankestyrelsen har repræsentanten oplyst, at klagerens manglende henvendelse i anledning af SKATs oprindelige afgørelse af 4. november 2010 skyldes, at klageren mente, at uoverensstemmelser ville blive klarlagt i forbindelse med den ansvarsvurdering, som SKAT havde oplyst i afgørelsen, at der ville blive foretaget.

Landsskatterettens afgørelse

Efter skatteforvaltningslovens § 26, stk. 2, skal en skattepligtig, der ønsker at få ændret sin ansættelse, senest den 1. maj i det 4. år efter indkomstårets udløb fremlægge oplysninger af faktisk eller retlig karakter, der kan begrunde ændringen.

Fristen for at anmode om genoptagelse efter reglerne om ordinær genoptagelse i skatteforvaltningslovens § 26, stk. 2, var 1. maj 2010 for indkomståret 2006, 1. maj 2011 for indkomståret 2007 og 1. maj 2012 for indkomståret 2008.

SKAT har modtaget anmodningen om genoptagelse af skatteansættelserne for indkomstårene 2006, 2007 og 2008 den 13. november 2013. Anmodningen er således ikke fremsendt indenfor fristen i skatteforvaltningslovens § 26, stk. 2, om ordinær genoptagelse.

Spørgsmålet om genoptagelse skal herefter afgøres efter bestemmelsen om ekstraordinær genoptagelse i skatteforvaltningslovens § 27, stk. 1. Betingelserne for ekstraordinær genoptagelse er anført i bestemmelsen, som er udtømmende.

Skatteforvaltningslovens § 27, stk. 1, nr. 1-7, indeholder en række objektive grunde til genoptagelse. Ingen af disse betingelser er opfyldt.

Herefter kan spørgsmålet om genoptagelse alene afgøres efter skatteforvaltningslovens § 27, stk. 1, nr. 8. Ifølge § 27, stk. 1, nr. 8, kan ansættelser genoptages ekstraordinært, når der foreligger særlige omstændigheder.

Ifølge bemærkningerne til den tidligere bestemmelse i skattestyrelseslovens § 35, stk. 1, nr. 8, er bestemmelsens anvendelsesområde tilfælde, hvor der foreligger særlige omstændigheder, der fører til, at det må anses for urimeligt, at opretholde ansættelsen udenfor de tilfælde, hvor genoptagelse kan ske efter de objektive grunde i bestemmelsen. Af bemærkningerne fremgår, at bestemmelsen bl.a. kan finde anvendelse i tilfælde, hvor en urigtig ansættelse skyldes svig fra tredjemand eller andre særlige omstændigheder, der ikke kan bebrejdes den skattepligtige, eller hvor skattemyndigheden har foretaget en åbenbar urimelig skønsmæssig ansættelse.

Bestemmelsen giver derimod ikke grundlag for genoptagelse i tilfælde, hvor den skattepligtige har glemt et fradrag, eller hvor myndighederne har fortolket lovgivningen eller sagsforholdet forkert, medmindre myndighederne i den forbindelse har handlet ansvarspådragende.

Klageren er enig med SKAT i ansættelsen af indtægterne i virksomheden. Det er derfor Landsskatterettens opfattelse, at anmodningen om genoptagelse udelukkende skyldes glemte fradrag, hvilket ikke kan begrunde ekstraordinær genoptagelse. Det bemærkes, at de udgifter, som klageren ønsker fradrag for, desuden ikke er dokumenteret.

Landsskatteretten finder ikke, at der er begået ansvarspådragende fejl af skattemyndigheden eller fejl i øvrigt, som har medført en materielt urigtig afgørelse, som det må anses for åbenbart urimeligt at opretholde.

Det fremgår endvidere af skatteforvaltningslovens § 27, stk. 2, at der kun kan ske ekstraordinær genoptagelse efter anmodning fra den skattepligtige, hvis anmodningen fremsættes senest 6 måneder efter, at den skattepligtige er komme til kundskab om det forhold, der begrunder fravigelsen af fristen for ordinær genoptagelse i skatteforvaltningslovens § 26.

Efter Landsskatterettens opfattelse skal denne frist i nærværende sag, beregnes fra tidspunktet for SKATs oprindelige afgørelse den 4. november 2010, hvori klageren fik oplyst, hvordan ansættelsen af overskud af virksomhed var fremkommet, herunder hvilke udgifter, der var godkendt fradrag for. Da klageren således allerede i forbindelse med den oprindelige afgørelse blev bekendt med, at fradragene ikke var medtaget, er fristen i skatteforvaltningslovens § 27, stk. 2, sprunget.

På baggrund heraf stadfæster Landsskatteretten SKATs afgørelse.