Kendelse af 17-05-2017 - indlagt i TaxCons database den 23-06-2017

Klagepunkt

SKATs afgørelse

Klagerens opfattelse

Landsskatterettens afgørelse

Indkomståret 2009

Kapitalindkomst

Salg af juletræskultur på rod

700.000 kr.

0 kr.

0 kr.

Indkomståret 2010

Personlig indkomst

Værdi af fri jagt

For meget indtægtsført

89.500 kr.

70.000 kr.

53.700 kr.

0 kr.

89.500 kr.

0 kr.

Indkomståret 2011

Personlig indkomst

Værdi af fri jagt

For meget indtægtsført

89.500 kr.

70.000 kr.

53.700 kr.

0 kr.

89.500 kr.

0 kr.

Indkomståret 2012

Personlig indkomst

Værdi af fri jagt

For meget indtægtsført

84.000 kr.

70.000 kr.

50.400 kr.

0 kr.

84.000 kr.

0 kr.

Generelle faktiske oplysninger

Klageren er direktør og hovedanpartshaver i selskabet [virksomhed1] ApS, cvr-nr.: [...1], der bl.a. ejer selskabet [virksomhed2] ApS (selskabet), cvr-nr.: [...2], hvor klageren ligeledes er direktør. Selskabets formål er at drive jordbrug, skovdrift og investering samt virksomhedsudøvelse, der står i naturlig forbindelse hermed.

Salg af juletræskultur på rod

Faktiske oplysninger

Der foreligger en forpagtningskontrakt mellem klageren og selskabet, hvor af fremgår:

”1: Arealet

Arealet udgør ca. 20 HA Normangran juletræskultur, på [adresse1], arealet er delvis beplantet, ca. 40.000 stk.

2: Pris

6.500 kr. pr. HA i alt kr. 130.000,- + moms.

Køb af planter på rod over 10 år, kr. 70.000,- / år

I alt kr. 200.000,- / år + moms.

3: Periode

!0 år. Fra 1/1 2009.

4: Vedligehold

Al vedligehold påhviler lejer

5: Genplantning

Ingen

6: Høst

Arealet afleveres som det forefindes ved kontraktens ophør.

7: Tinglysning

Lejer må, hvis det ønskes, tinglyse kontrakten efter gældende regler. Lejer betaler udgiften hertil.”

Klagerens repræsentant har oplyst, at forpagtningen er først påbegyndt i indkomståret 2010, men forpagtningsaftalen er ikke blevet opdateret.

SKATs afgørelse

SKAT har ændret klagerens skattepligtige indkomst, idet SKAT har anset, at der er sket salg af juletræskultur på rod, som er omfattet af ejendomsavancebeskatningsloven.

Af SKATs afgørelse af 11. februar 2014 fremgår bl.a.:

”SKAT har ved hjælp af luftfotos fra Kort og Matrikelstyrelsen fra 2008 og 2010 undersøgt om der har været beplantning på de bortforpagtede arealer ved aftalens indgåelse.

Ifølge markplanen har de udleje marker numrene (sidste to cifre) nr. 28, nr. 11 og nr. 83:

mark nr. 28: i 2008 beplantet med juletræer i 2010 er det hele ryddet

mark nr. 11: i 2008 beplantet med forskellig højde, spredt i 2010 er godt 1/3 ryddet

mark nr. 83: i 2008 knap 1/3 er beplantet i 2010 er det hele beplantet

Det er undersøgt med bl.a. Naturstyrelsens informationer omkring tilplantning med juletræer, hvor stort areal ca. 40.000 juletræer fylder.

Det kan konstateres, at det godt kan passe, at 40.000 juletræer fylder et areal på ca. 6 hektar ud af de bortforpagtede arealer (nr. 28, 11 og 83). Dette stemmer ligeledes med, at der ud fra luftfotos kan konkluderes, at ca. 1/3 af de 20 hektar var tilplantet ved aftalens indgåelse.

Dette kan også stemme med, at der i aftalen er nævnt ”delvist beplantet”.

Det vil sige, at du har solgt juletræskultur på rod i 2009, da aftalen blev indgået.

Salg af træer på rod er salg af fast ejendom, idet der henvises til Den Juridiske Vejledning C.C.4.3.4. og der henvises til Tfs. 1998.202. Det indgår som en del af den faste ejendom jf. vurderingsloven § 9.

Salget er skattepligtigt jf. ejendomsavancebeskatningsloven § 1.

Da aftalen er indgået i 2009, skal det medregnes til den skattepligtige indkomst i 2009.

Der er tale om en transaktion mellem interesseforbundne parter jf. ligningsloven § 2 og den er omfattet af skattekontrolloven § 3B. Den forlængede ligningsfrist kan anvendes idet der henvises til SKM 2012.92HR og der henvises hermed til skatteforvaltningsloven § 26, stk. 5.

Revisor henviser i mail af 18. september 2013 til, at der er tale om ren forpagtning (ikke salg af træer) og at forpagtningen svarer til 10.000 kr. pr. hektar.

En forpagtningsafgift på 10.000 kr. pr. ha., ses at være en del højere end markedsværdien. Markedsværdien for bortforpagtet jord, synes umiddelbart højst at kunne udgøre 5. – 6.000 kr. pr. ha. Der indgår heller ingen afkoblede dyrepræmier til jorden, prisen vil derfor heller ikke kunne opjusteres derfor. Der kan bl.a. henvises til en artikel i [...dk] i 2008, som hedder: ”Den rigtige pris for din bortforpagtede jord”.

Ifølge aftalen modtager du 6.500 kr. + moms pr. hektar for din til selskabet bortforpagtede jord. Denne værdi synes at være i overkanten af markedsværdien, idet der henvises til ligningsloven § 2 omkring handel mellem interesseforbundne parter.

Forpagtningsafgiften udgør jf. aftalen 130.000 kr. + moms pr. år. Det er oplyst til sagen, at første gang, der betales forpagtningsafgift, er i 2010. Der gøres i denne forbindelse opmærksom på, at idet der skal betales forpagtningsafgift hvert år i 10 år, vil det sidste år være 2019, hvilket er året efter aftalen faktisk udløber jf. aftalens ordlyd.

Prisen på juletræskulturen på rod udgør jf. aftalen 70.000 kr. x 10 år = 700.000 kr. + moms.

Da SKAT kan konstatere, at der var delvist beplantet på de bortforpagtede marker, svarer det også til aftalens indhold.

Salg af juletræskulturen på rod skal hermed indtægtsføres i 2009 jf. ejendomsavancebeskatningsloven § 1.”

Klagerens opfattelse

Repræsentanten har på vegne af klageren nedlagt påstand om, at klageren ikke skal beskattes af indtægter ved salg af juletræskultur på rod i aftaleåret, men i de år, hvor klageren har modtaget betalinger fra selskabet.

Til støtte for påstandene har repræsentanten gjort følgende gældende:

”SKAT anfører i deres begrundelse følgende:

Salg/køb af træer på rod er salg/køb af fast ejendom, hvorfor indtægten medregnes som ejendomsavance hos sælger og tillægges ejendommens anskaffelsessum hos køber.
SKAT henviser til Østre Landsrets dom af 14. januar 1998, offentliggjort som TfS 1998, 202, samt følgende formulering i Den Juridiske Vejledning 2014-1, afsnit C.C.4.3.4; ”Træer på roden behandles skattemæssigt som en del af den faste ejendom, jf. vurderingslovens § 9. Se TfS 1998, 202 ØLD”.
SKAT anfører endvidere, at en samlet forpagtningspris på 10.000 kr. pr. ha er for høj i forhold til markedsværdien, hvilket SKAT bedømmer ud fra en artikel i [...dk] i 2008, benævnt ”Den rigtige pris for din bortforpagtede jord”.

Det er vores opfattelse, at såfremt [person1] skal beskattes af salg af juletræerne i aftaleåret, er der allerede i aftaleåret både solgt og købt juletræer på rod, således [virksomhed2] ApS skal have fradrag for deres køb af juletræer samme år, som [person1] beskattes af salget.

Vi er enige i SKATs vurdering af, at salg/køb af træer på rod som udgangspunkt er omfattet af ejendomsavancebeskatningslovens regelsæt.

Dette tydeliggøres i den førnævnte Østre Landsrets dom, hvor en skatteyder, der var ejer af ejendommen oprettede et investeringsprojekt vedrørende beplantning og salg af juletræer, som han efterfølgende også blev en del af. Den omtalte skatteyder var således ejer af ejendommen, og Østre Landsret afgjorde, at købet af træer på rod var en tilgang til anskaffelsessummen for ejendommen. Der nævnes dog ikke i afgørelsen noget om den skattemæssige behandling hos de øvrige investeringspartnere (interessenter).

Det er dog vores opfattelse, at [virksomhed2] ApS ikke køber fast ejendom, men forpagter det, hvorfor udgiften til køb af juletræer ikke kan anses for at være en tilgang til ejendommens anskaffelsessum.

Dette understøttes af formuleringen i Den Juridiske Vejledning, afsnit C.C.4.4.6; Indtægten fra salg af juletræer på rod, der står på lejet eller forpagtet grund, skal indgå i indkomstopgørelsen.

Vederlaget anses ikke for vederlag for afståelse af fast ejendom, fordi der ikke samtidig sker en overdragelse af den faste ejendom.

Når der ikke sker en overdragelse af fast ejendom ved afståelsen, er det vores vurdering, at der heller ikke sker en overdragelse af fast ejendom ved anskaffelsen.

Såfremt ovenstående ikke kan accepteres, er det vores opfattelse, at der er tale om en løbende driftsudgift/-indtægt for henholdsvis [virksomhed2] ApS og [person1], som skal modsvare hugsten af træerne i forpagtningsaftalens løbetid.

Det er anført i forpagtningsaftalen, at der er aftalt en pris for forpagtningen af jorden samt en pris for den løbende hugst af træerne. Det er derfor vores vurdering, at både forpagtningen af jorden og juletræerne reelt set bør anses for at være en samlet forpagtningsudgift.

Det er således vores opfattelse, at betalingen for den løbende hugst af træerne ikke kan anses for køb af juletræskultur på rod og dermed ejendomsavance, men at der først sker betaling for træerne, når de fældes.

Det er endvidere vores vurdering, at der burde foretages en årlig opgørelse af den årlige hugst og der­ efter afregnes på baggrund af det reelle forbrug, men af praktiske årsager er det aftalt, at der afregnes et fast beløb hvert år i forpagtningsperiodens løbetid, hvilket ikke kan medføre, at SKAT kan ændre det aftalte.

Det er således vores opfattelse, at såfremt der ikke sker beskatning og gives fradrag i aftaleåret, skal betalingen for træerne i forbindelse med den løbende hugst behandles som driftsudgifter/-indtægter, hvorfor [person1] ikke skal beskattes af 700.000 kr. i aftaleåret, men beskattes af den løbende betaling, ligesom [virksomhed2] ApS skal have fradrag for den løbende betaling i selskabets skattepligtige indkomst.

[virksomhed2] ApS medregner løbende indkomsten ved salg af juletræerne, så hvis selskabet ikke kan fa fradrag for udgiften til anskaffelsen, er der ikke symmetri mellem behandlingen af aktivet og dermed selskabets skattebetaling.

Vi finder det endvidere forbavsende, at SKAT kanvurdere prisen for forpagtning på baggrund af en artikel i [...dk] i 2008, uden yderligere begrundelse eller beskrivelse.”

SKATs udtalelse

SKAT har i forbindelse med klagesagen bl.a. anført:

”SKAT præciserer, at ifølge forpagtningsaftalen, har [virksomhed2] ApS forpagtet 20 ha. jord af selskabets hovedaktionær, [person1] og samtidig har selskabet købt de juletræer på rod, som stod plantet ved forpagtningens start.”

Landsskatterettens afgørelse

Formalitet

Efter skatteforvaltningslovens § 26, stk. 1, kan Told- og skatteforvaltningen ikke afsende varsel som nævnt i § 20, stk. 1, om foretagelse eller ændring af en ansættelse af indkomst- eller ejendomsværdiskat senere end den 1. maj i det fjerde år efter indkomstårets udløb, jf. skatteforvaltningslovens § 26, stk. 1, 1. pkt. Ansættelsen skal af skattemyndigheden foretages senest den 1. august i det fjerde år efter indkomstårets udløb. Denne frist gælder ikke for den skatteberegning, der er en følge af ansættelsen, jf. skatteforvaltningslovens § 26, stk. 1, 2. pkt.

Efter skatteforvaltningslovens § 26, stk. 5, udløber den ordinære frist for genoptagelse efter § 26, stk. 1 og 2 i det sjette år efter indkomstårets udløb for skattepligtige omfattet af § 3 B i skattekontrolloven eller § 13 i tonnageskatteloven for så vidt angår kontrollerede transaktioner.

Klageren er hovedanpartshaver i selskabet og omfattet af personkredsen i skattekontrollovens § 3B, stk. 1, nr. 1, og der er mellem klageren og selskabet sket en kontrolleret transaktion, ved at klageren har indgået en forpagtningsaftale med selskabet.

Da SKAT har udsendt afgørelsen den 11. februar 2014, har SKAT foretaget en skatteansættelse indenfor den ordinære frist i skatteforvaltningslovens § 26, stk. 5.

Realitet

Det følger af ejendomsavancebeskatningslovens § 1, stk. 1, at fortjeneste ved afståelse af fast ejendom medregnes til den skattepligtige indkomst efter reglerne i denne lov. Træer på rod er del af den faste ejendom, jf. vurderingslovens § 9.

Der er tale om en forpagtningsaftale, hvor der ikke sker afståelse af fast ejendom, hvorfor salget af juletræerne ikke anses at udgøre en afståelse omfattet ejendomsavancebeskatningslovens § 1, stk. 1.

Klageren skal således beskattes af den løbende betaling, der modtages for salget af juletræerne, der udgør 70.000 kr. pr. år, jf. statsskattelovens § 4.

Landsskatteretten ændrer SKATs afgørelse i overensstemmelse hermed.

Fri jagt til rådighed

Faktiske oplysninger

Selskabet ejer [skov6], [adresse2], [by1] og [adresse3], [by1]. Skovens areal udgør 117 hektar(ha). Selskabet ejer endvidere [skov3], [adresse4], [by2], hvor skovens areal udgør 29 ha. og [skov4], [adresse5], [by1], hvor skovens areal udgør 33 ha. [skov4] er afhændet med overtagelse den 1. september 2012.

Det er oplyst, at klageren har et gyldigt jagttegn.

SKATs afgørelse

SKAT har forhøjet klagerens skattepligtige indkomst med 89.500 kr. for indkomståret 2010 og 2011, og med 84.000 kr. for indkomståret 2012, da SKAT har anset klageren for skattepligtig af værdi af fri jagtret, jf. ligningslovens § 16 A, stk. 1, jf. ligningslovens § 16, stk. 1 og 3.

Af SKATs afgørelse af 11. februar 2014 fremgår bl.a.:

2.4 SKATs bemærkninger og begrundelse

Du har som hovedaktionær rådigheden over selskabet og hermed også rådigheden over selskabets skovejendomme:

[skov6], beliggende [adresse2], [by1] og [adresse3], [by1]. Disse to ejendomme ligger op ad hinanden og har et samlet areal på 117 hektar.

[skov3], beliggende [adresse4], [by2] med et areal på 29 hektar.

[skov4], beliggende [adresse5], [by1] med et areal på 33 hektar.

Rådighed over jagten vil være skattepligtig i henhold til ligningsloven § 16, stk.1.

Værdiansættelsen vil skulle ske til markedsværdien jf. ligningsloven § 16, stk. 3, det vil sige, den pris, som det antages at koste i almindelig fri handel.

I LSR afgørelse af 3. nov. 2010 (07-03697) har en Syns- og Skønsmand (skovrider) givet følgende oplysninger til vurderingen af jagtens værdi:

Væsentlig forhold ved vurdering af jagtretten.

Ved den tidligere fremsendte besvarelse er der foretaget en samlet afvejning af en lang række forhold som altid påvirker niveauet for jagtleje.

Alle forhold på et skovareal har betydning for jagtudøvelsen - og dermed også på prisfastsættelsen.

Prisdannelsen er en ren markedsbaseret prisdannelse baseret på udbud og efterspørgsel og der er livlig omsætning i markedet, hvilket fremgår af annoncemængden i aviser, jagtblade og på Internettet. Der sker desuden en høj grad af mundtlig videreførelse af oplysninger om ledige jagtarealer i de forskellige situationer hvor jægere mødes.

Derfor er der generelt tale om et velorienteret og åbent marked med stor fokus på alle relevante forhold omkring de enkelte jagter. Se i øvrigt vedlagte artikel fra [tidsskrift], 2/10, side 82 - 85.

Væsentlige forhold for prisdannelsen:

1) Geografi / Landsdel. Store forskelle i forskellige landsdele.

2) Jagtbiotop. Skov værdiansættes højest af alle typer - især varieret gammel skov.

3) Jagtform. Konsortiejagt medfører højere leje end udleje til enkeltpersoner.

4) Varighed og indhold af aftale. Flerårig skriftlig aftale og mulighed for forlængelse medfører højere jagtleje.

5) Personlige og subjektive forhold mellem lejer og udlejer.

6) Jagthytte til rådighed.

7) Historik for udbytte og muligheder for afskydning, opdræt og anden påvirkning af bestand og afskydning.

8) Forekomst af større hjortearter og lignende spændende forhold (mange snepper, stort træk af ænder, gæs, duer osv.)

9) Nærhed til større by.

Disse overordnede forhold påvirker den overordnede prisdannelse mest og de indgår alle i de tidligere fastlagte prist for de to aktuelle skove.

Ved gennemgangen af skoven vurderes herefter de specifikke forhold som har betydning for jagtform og jagtudøvelse, bestandsstørrelse og sammensætning samt de personlige, etiske og æstetiske forhold omkring jagten.

Ved den konkrete afgørelse vil den normale markedspris være på 400 kr. pr. ha. i dette område. Der er henvist til:

Jagtrettens værdi ansættes til normal markedspris, da der ikke er væsentlige forhold som medfører at prisen skulle afvige herfra.

Væsentlige forhold for værdiansættelsen: Varieret skov med fornuftig arrondering beliggende i et område men mange andre skove og bestande af råvildt, dåvildt og kronvildt. Der forekommer ikke faste bestande af då- og kronvildt og der er ikke skudt andet end råvildt i ejerens tid. Tidligere afskydning (jagtjournal) er et væsentligt argument hvis jagtlejen skal afspejle forekomst af de store hjortearter. Der er taler om mager jordbund med deraf følgende lave bæreevne for vildtarterne, med mindre der fodres kraftigt. Det har ikke været tilfældet og bestandene må derfor anses for at være naturlige bestande.

Beliggenheden tæt på [x3] har betydning for prisfastsættelsen, idet naboskab til større velrenommerede ejendomme medfører højere priser end normalt.

Lejen er forudsat uden faciliteter for jagtlejerne som f.eks. foderhuse, jagthytte, stiger og hochsitze.

Med et areal på 66,8 ha. vurderes jagtrettens værdi således:

2004: 26761,41 kr. svarende til 400 kr. / ha.

2005: 27564,35 kr. svarende til 412,64 kr. / ha.

Taksten der er lagt til grund for vurderingen er fremkommet som et gennemsnit af data for tilsvarende skove for jagtåret 2009 som efterfølgende er diskonteret med 3 % til 2005. For at sikre fuld sammenlignelighed er der tale om skove med strejfende forekomst af kronvildt og enten dåvildt eller sikavildt. Der er endvidere korrigeret for afstand til større byer, idet nærhed til [...] og [...] påvirker prisen i opadgående retning.

Priser er indhentet fra [x4], [...], Skovdyrkerforeningerne, Skov- og Naturstyrelsen samt via hjemmesiden [...dk].

Mulighederne for jagtudfoldelse på ejendommen er normale, idet andelen af veje og stier ikke afviger fra gennemsnittet af jyske skove af samme størrelse.

Den ovenfor nævnte LSR afgørelse kommer frem til en værdi 400 kr. for et specifikt område i Jylland uden jagthytte, hochsitze, mm. Ved fastsættelsen af jagtlejen er bl.a. henset til, at der i den pågældende skov, ikke er opsat foderhuse, der er ikke fodret, der er ikke jagthytte og der er ikke stiger og heller ikke hochsitze.

Vi mener dog ikke, at jagtlejen på de 400 kr. pr. hektar kan tillægges væsentlig betydning i denne sag, da området er ukendt udover, at det tilsyneladende er i Jylland.

Fra hjemmesiden: [...dk], er her et uddrag af annoncer fra nærområdet, der er fundet relevante at sammenligne med:

[by3]

Annonce indsat 19-9-2013

Udlejet D. 20-9-2013

På kanten af [by3] i vel nok noget af Danmarks flotteste natur tilbydes sjældent udbudt jagt. Det samlede areal udgør ca. 40 tdl. - hvor halvdelen er agerjord med direkte skel op mod stor samlet skovareal. Rundt om markerne er der brede læhegn. Den anden halvdel består af eng, mose, overdrev, skov samt uberørt kratskov tæt ved [by3] Å.. Dette areal er også beliggende i stor sammenhængende skovområde. Der er en meget stor bestand af rådyr, fasaner, skovduer, ræve samt meget andet vildt. Kronvildt ses også i området. Der medfølger lille jagthytte til fri disposition.

Udlejes kun til mindre jagtselskab med høj jagtmoral.
Pris: = kr. 18000

Østjylland nær [by4]

Annonce indsat 24-2-2013
Udlejet D.26-02-2013
Mindre jagt. Varieret skov i kuperet terræn m. 2 små søer. God bestand af råvildt og fuglevildt. Ca. 10 ha. Udlejes pr. 1. marts.
Pris: = kr. 8.800

[by5]

Annonce indsat 23-2-2013
Udlejet D.26-02-2013
90tdl. skov krat eng ager.
Pris: = kr. 25000

[by6]

Annonce indsat 3-3-2013
Udlejet D.09-03-2013
20 hk. som har 12 hk. skov 8 ha. eng sumpet. Der er masser af dyr, så derfor jægere som kan nyde nogle af dem, uden at skyde på det hele. Desuden har jeg 500 m fiskeret i [by7] å. Jeg kan også prale med, at der forefindes skovduer - fasaner -harer, samt forventer jeg at der kommer en masse ænder og gæs, fordi [by6] kommune har lavet engoversvømmelse på 80 ha, som grænser op til mit jord. Der forefindes en hytte på ca. 20 m2, møbleret, samt brændeovn, der kan fin overnattes i hytten. Jeg har forventet, at man er maks. 4 personer om jagten, og nu kommer det, jeg går selv på andejagt, og kan godt lide at skyde en fasan, jeg skyder ikke dyr selv.
Jeg har forventet, at prisen, skal være 20,000,00 kr. for et år, man må gå der som det passer en. Jagten lejes ud til dem som byder mest.
Med mange hilsner
[person2]:
Pris: = kr. Ring/ skriv for pris

Annonce indsat 11-2-2013

Udlejet D.19-02-2013

Lille skovjagt på 17 hektar udlejes pr. 1. maj 2013. Stykket er beliggende ved det gamle [virksomhed3] midt i Danmark største sammen hængende skov område. Der er en lille sø (ikke ænder), lidt mose, bøgeskov og granskov. Hovedsagelig råvildt men fra tid til anden også stående dåvildt. Men jagten følger også fiskekort til 4 km strækning ved [...] å. Mvh. [person3], [virksomhed4]

Pris: = kr. 14000

Jagt i Midtjylland

Annonce indsat 18-2-2012

Udlejet D. 19-02-2012

Jagtlejen består af et sammenhængende areal på 21,5 tdl.

Der er mulighed for både andejagt, bukkejagt og fasan, ræv, hare samt 4-500 rågeunger per år.

Der er lidt mark med juletræer, men primært skov, eng samt et vandhul. Alle små marker er omkrænset af læhegn.

Vi er interesseret en langsigtet lejer, der samtidigt vil tage hånd om vildtplejen i området.

Til orientering kan det nævnes der evt. yderligere er mulighed for aftaler om skovning samt afbenyttelse af ´jagtstue´ med tilhørende faciliteter.

Hvis ovenstående stadig har fanget din interesse kontakt mig da venligst.

Pris 5-7000 kr. afhængig af ønsker.

Annonce indsat 31-8-2012

Udlejet D.17-10-2012

28 tdr. land blandet skov og ager (ca. 1/2/1/2) belligende nær [hede1]/[plantage1] mellem [by8] og [by9]. [hede1] har en af Danmarks største kronvildt bestande, og de færdes også på disse jorde. Herudover ses harer og råvildt jævnligt. Jorden afgrænses af [...] å. Der er et skydetårn. Jægere med fortåelse for vildtpleje ønskes. Maks. 3 jægere på arealet. Mulighed for flerårig leje. Udlejes snarest.

Pris: = kr. 15000

Annonce indsat 25-8-2012

Udlejet D.03-09-2012

Alsidig jagt på 60 tdr. Beliggende op til [plantage2].

Gode læhegn og vandhul på arealet.

God bestand af råvildt og fin spor af kronhjorte.

Max 3 jægere, med forståelse for god vildtpleje.

Udlejes for 1 år af gangen, med evt. forlængelse.

Udlejes allerede fra d. 1. septemper 2012.

Pris: = kr. 21.000

Annonce indsat 5-9-2011

Udlejet D. 18-9-2011

Jagt udlejes på 130 tdr. jord, beliggende ved [skov5]. Fortrinsvis agerjord med også lidt skov, krat og bæk. Der er rigt dyreliv. Mange krondyr samt fasaner rådyr harer skovduer. Jagten er ledig fra 01/10-11. Gerne flerårig aftale.

Pris: = 25000

Bukke jagt Midtjylland

Annonce indsat 30-5-2012

Udlejet D.30-05-2012

God bukkejagt udlejes - 20 HA. Evt. flerårig aftale.

Skov, krat, mark, sø, vandløb.

2 hochsitz.

Max 4 bukke sæson.

Pris: = kr. 10000

Annonce indsat 2-3-2010

Udlejet D.04-03-2010

110 ha i kronvildttæt område beliggende direkte op til [plantage3]. Terrænet omfatter 63 ha skov, hovedsageligt nåletræsplantage, 37 ha landbrugsareal og 10 ha eng samt en mindre kunstig sø. Udover kronvildt er der råvildt, ræv og harer - fuglevildt kun i mindre omfang. Pris: 650-800 kr/ha afhængig af fordeling/omfang af udgifter t. vildtpleje. Send mail for yderligere oplysninger.

Pris: = kr. 70000-90000

Jagt ved [by10]

Annonce indsat 6-8-2011

Udlejet D. 07-08-2011

Ca. 20 ha. kuperet jagt syd for [sø] ved [by10]. Jagten består af overdrev, landbrugsjord, skov og krat samt 300 m. søbred.

Jagten udlejes fra 1. sep. og 1 år frem og evt. forlængelse.

Pris: = kr. 10000

25-11-2012

Udlejet D.26-11-2012

32 ha blandet skov udlejes. ved [by11] området.

20 ha høj skov med gamle gran skov

7 ha grand skov som blev plantet til for 8 år siden

2 ha pil skov

3 ha mose

Jagten har været lejet ud de sidste 11 år men er ikke blevet drevet jagt på det de sidste 2 år pga sygedom.

kronvildt kan forefindes. der blev skudt en rigtig fin 12 ender for 3 år siden.

der bliver skudt ca. 2 pæne bukke hvert år.

Der er 2 tåne og 1 stige på skykket.

der er mulighed for at se stykket.

udlejes fra 1/1-2013.

p.s udlejes til maks. 2 personer. dog må der holdes driv jagt med hagl hvor der er flere personer med.

Pris: = kr. 10.000

Ovenstående annoncer har følgende hektarpris:

[by3], 22 ha818 kr.

Nær [by4], 10 ha880 kr.

[by5], 50 ha500 kr.

[by6], 20 ha1.000 kr.

[skov7], 17 ha823 kr.

Midtjylland, 12 ha416 - 583 kr.

Nær [hede1] /[by12], 15 ha1.000 kr.

Op til [plantage2], 33 ha636 kr.

Ved [skov5], 72 ha347 kr.

Midtjylland, 20 ha500 kr.

Op til [plantage3], 110 ha636 – 818 kr.

Ved [by10], 20 ha500 kr.

Ved [by11], 32 ha312 kr.

I annoncerne fra internettet kan ses hvor længe, de har været til leje, en del af dem er kun kortere perioder – hvilket signalerer, at jagten må være lejet ud til udbudsprisen.

De udvalgte annoncer vedrører jagt i skove eller jagt på arealer, der ligger tæt op ad skove. Ingen af annoncerne er 100 % sammenlignelige, da der altid vil være forskelligheder.

Det skal bemærkes, at vi ikke beregner et gennemsnit af de udvalgte annoncer og sætter det lig med markedsværdien. På grund af forskelligheder og at det er et skøn, anvendes annoncerne til at finde niveauet på en skønnet markedsværdi.

Ud fra hjemmesiden, [...dk] kan ses en oversigt over jagtleje – prisudvikling. Dansk Skovforening har offentliggjort den årlige statistik over skovbrugets økonomi. Den bygger på indberetninger fra 15 % af det private skovareal, men med overvejende vægt på store ejendomme. Statikken viser en stigende jagtleje, registeret for tre dele af landet, heraf er den ene fra [...] i Vestjylland. Statistikken viser en stigende jagtleje i Vestjylland fra at være lidt under 400 kr. i 2000 til at være lidt over 500 kr. i 2007.

Sammenlignet med vore oplysninger om jagtlejer fra internettet, ses der ikke at være indikationer på at jagtlejen fra 2008 og fremover skulle være faldet. Jagtlejen synes hermed ikke at være blevet påvirket af finanskrisen.

Ved værdiansættelse af fri jagt tager SKAT ikke hensyn til om værdien svarer til udleje til et konsortium eller til udleje til enkelt personer. Hovedaktionæren, som beskattes af fri jagt, vil frit kunne råde over jagtarealet, han vil kunne bestemme, om han vil have andre personer med på jagt og han vil kunne bestemme over vildtudbyttet.

Selskabet har i mail af 2. oktober 2013 oplyst følgende:

[person1] af NaturErhvervsstyrelsen den 18.08.2013 har fået oplyst, at [skov1], der udgør et areal på ca. 380 ha., blev udlejet i 2012 for 473 kr. pr. ha. [skov1] ligger meget tæt på [skov6], og er derfor i det væsentlige sammenlignelig med [skov6] i forhold til jagtmuligheder. NaturErhvervsstyrelsen har oplyst, at jagtlejeren i 2013 har opsagt lejemålet igen, hvilket formodes at hænge sammen med, at det andet højeste bud ved jagtudlejningen i 2012 udgjorde ca. 237 kr. pr. ha., og at dette niveau er mere realistisk i forhold til jagtmulighederne, og dermed mere markedskonform.

SKAT har spurgt ejer af [skov1] til, hvad denne aftale indebærer. I denne aftale er der bl.a. følgende konkrete forhold, der har betydning i denne sammenhæng:

Der er 355 ha, udlejet i perioden 1/5-2013 – 31/3-2014 for 180.500 kr. pr. år (nettoprisindekseres fremover), det svarer til 508 kr. pr. hektar.

Det er korrekt, at lejemålet er opsagt igen.

Der må maks. skydes 20 stk. råvildt.

Der må ikke skydes då-, sika- og kronvildt.

Der må kun anvendes hagl godkendt af Naturstyrelsen.

Der må ikke udøves fællesjagter på søn- og helligdage og pürschjagt må ikke udøves på søn- og helligedage mellem kr. 9.00 og kl. 19.00.

Der gælder særlige regler for fællesjagter og at tage gæster med.

Der må ikke fodres i og ved vandhuller eller vådområder.

Enhver anden form for fodring, revirpleje m.v. på arealet må kun foretages efter nærmere aftale med ejer.

Der skal føres og afleveres nøjagtigt ført jagtjournal.

Der skal fremsendes plan over påtænkte fællesjagter med deltagerantal til ejer og den skal godkendes.

Offentlighedens ret til færdsel og ophold på det lejede areal skal respekteres.

Ønske om lukning af det lejede areal ved afholdelse af jagt, kan ikke forventes imødekommet, ligesom enhver form for skiltning eller opslag på arealet i forbindelse med jagtudøvelsen ikke er tilladt.

Opsatser og gevirer af vildt, der er nedlagt på det lejede areal, skal på forlangende udlånes til arealenheden.

Selskabet har i mail af 2. oktober 2013 oplyst følgende:

NaturErhvervsstyrelsen har oplyst, at [skov2], som ligger i forlængelse af [skov1] (mod vest), pt. er udlejet for ca. 280 kr. pr. ha. (oprindelige 250 kr. med tillæg af årlig pristalsregulering

SKAT har spurgt ejer af [skov2] til, hvad denne aftale indebærer. I denne aftale er der bl.a. følgende konkrete forhold, der har betydning i denne sammenhæng:

Der er 133 ha, udlejet i perioden 01/04-2005 – 31/3-2010 for 48.000 kr. pr. år (nettoprisindekseres fremover), det svarer til 55.286 kr. pr. 1. januar 2011. Gennemsnittet pr. ha. er hermed 415 kr. pr. ha. pr. 1. januar 2011. Denne aftale er forlænget til 31. marts 2015, den er derfor fortsat gældende.

Der må maks. skydes 20 stk. råvildt.

Der må ikke skydes då- og kronvildt.

Der må ikke fodres i og ved vandhuller eller vådområder.

Der må kun anvendes hagl godkendt af Naturstyrelsen.

Enhver anden form for fodring, revirpleje m.v. på arealet må kun foretages efter nærmere aftale med ejer.

Der skal føres og afleveres nøjagtigt ført jagtjournal.

Der skal fremsendes plan over påtænkte fællesjagter med deltagerantal til ejer og den skal godkendes.

Offentlighedens ret til færdsel og ophold på det lejede areal skal respekteres.

Ønske om lukning af det lejede areal ved afholdelse af jagt kan ikke forventes imødekommet, ligesom enhver form for skiltning eller opslag på arealet i forbindelse med jagtudøvelsen ikke er tilladt.

SKAT vurderer, at henvisningen til [skov1] og [skov2], kan anvendes i den grad, at der i aftalen med ejeren, staten, er restriktive krav, der skal overholdes. Herunder bl.a. at der ikke må skydes kronvildt og at der er begrænsning på afskydning af råvildt. Desuden hensyntagenden til offentligheden. Ikke fuld jagtudøvelse på søn- og helligdage i [skov1]. Begrænsningerne i fodring og revirpleje. Plan for fællesjagter skal godkendes af ejer. Aflevering af nøjagtigt førte jagtjournaler. Ovenfor nævnte uddrag af krav er alle begrænsninger i jagtudfoldelsen og hermed en nedsættelse af markedsleje i forhold til et areal uden sådanne begrænsninger. SKAT finder derfor at markedsværdien i selskabets skove vil være højere end i [skov1] og [skov2], der begge er ejet af staten.

Selskabet har i mail af 2. oktober 2013 oplyst følgende:

Når der søges udklip af annoncer om jagtudlejning fra f.eks. [...dk] (se vedhæftede) er der i området ”ca. Midtjylland” rigtig mange lejemål, som udbydes mellem 180 – 300 kr. pr. ha.

Der er i alt 12 annoncer, som revisor henviser til. De er kort gengivet nedenfor med SKAT’s kommentar tilføjet.

Vest for [by6], annonce fra 28-8-2013

30 ha markjagt med 1 ha skov for 15.000 kr. Det giver en pris på 500 kr. pr. ha.

Kommentar: Det er mest markjagt med dog lidt skov. Det ses at annoncen står som udlejet den 28-10-2013, hvilket er 2 mdr. efter den blev sat ind, dette signaler, at der ikke er sket udlejning, da annoncerne bliver taget af efter 2 mdr. til udlejning.

Bukke og Hjortejagt op til [plantage2], annonce fra 15-8-2013.

60 tdr. land til 21.000 kr. Revisor har opgjort lejen til 350 kr. pr. ha.

Kommentar: Omregnet til hektar = 33 ha. Det giver en pris på 636 kr. pr. ha. Da arealet ligger op til [plantage2], kan den sammenlignes med.

Trekantområdet, annonce fra 8-9-2013.

200 tdr. land til 50.000 kr. Revisor har opgjort lejen til 250 kr. pr. ha.

Kommentar: Omregnet til hektar = 110 hektar. Det giver en pris på 455 kr. pr. ha.

Det er i Trekantområdet.

Annonce fra 6-9-2013.

40 ha agerjord for 7.500 kr.

Kommentar: Der står ikke noget om hvor i Jylland, det er og det er agerjord.

Trekantområdet, annonce fra 31-7-2013.

80 tdr. agerjord m. vandhul, brede hegn og skovgrænser for 14.000 kr.

Kommentar: Omregnet til hektar = 44. Det giver en pris på 318 kr. pr. ha.

Det er i Trekantområdet og agerjord.

[by11]/[by13], annonce fra 13-7-2013.

100 ha for 29.000 kr. Det giver en pris på 290 kr. pr. ha.

Jagt med søer, enge og skov. Det er ikke beskrevet hvor meget der er agerjord.

Kommentar: [by11]/[by13] ligger lidt længere væk.

[by14], annonce fra 27-5-2013.

200 ha. Agerjord og 40 ha skov.

Kommentar: [by14] er ikke i midtjylland og en meget stor del er agerjord.

Annonce fra 10-5-2013.

30 ha for 9.000 kr.

Kommentar: Der indgår ingen skov og der står ikke noget om hvor i Jylland, det er.

Ved [by15], annonce fra 24-4-2013.

173 ha agerjord, heraf 3,5 ha skov.

Kommentar: Det er næsten udelukkende agerjord, ikke skov.

Annonce fra 23-2-2013.

90 tdr. skov for 25.000 kr.

Kommentar: Omregnet til hektar = 50 ha. Det giver en pris på 500 kr. pr. ha.

Der står ikke noget om, hvor i Jylland, det er.

[by16], annonce fra 21-1-2013.

100 tdr. land for 22.000 kr. Heraf 3 tdr. skov.

Kommentar: Omregnet til hektar = 55 ha. Det giver en pris på 400 kr. pr. ha.

Det er næsten udelukkende agerjord, ikke skov.

Østjylland, annonce fra 11-2-2013.

17 ha skovjagt ved [skov7] for 14.000 kr. Det giver en pris på 824 kr. pr. ha.

Kommentar: Det er skov og tæt på selskabets skove, dog et lille areal.

SKAT’s samlede vurdering af ovenstående annoncer, som revisor henviser til, er, at det rent faktisk kun er disse 2 annoncer, som er relevante og er fra nærområdet:

Bukke og Hjortejagt op til [plantage2], annonce fra 15-8-2013.
Østjylland, annonce fra 11-2-2013.

Selskabet har i mail af 2. oktober 2013 oplyst, at der ikke skydes kronvildt og at der ikke har været mulighed for at skyde kronvildt. Det er ikke begrundet hvorfor, man ikke skyder kronvildt.

[skov6] ligger syd for [by15] i et større sammenhængende skovområde og den grænser op til [skov7] skov mod sydøst, [plantage4] mod nordvest og [skov1] mod syd.

[skov4] ligger syd for [by15] i et større sammenhængende skovområde og den grænser op til den store [plantage4] og længere mod vest ligger [plantage3]. Mod øst ligger koncernens anden skov, [skov6] og herefter [skov7]. Mod syd ligger de to statsejede skove, [skov2] og [skov1].

[skov3] ligger sydøst for [by15] midt i den store [skov8].

Det ses af Kronvildtoversigten fra 2012, at der samlet set for [by17], [by12], [by18] og [plantage4]r er registreret omkring 1.500 – 1.600 krondyr og bare i [by17] plantager er der i samme oversigt for 2010 og 2011 registreret 400 krondyr.

SKAT finder det derfor ikke usandsynligt, at der forefindes kronvildt i hvert fald i [skov6] og [skov4].

Endvidere foreligger ingen oplysninger om eventuelle hjortelaug, hvori man indgår skriftlige aftaler med naboejendomme omkring afskydning af vildt, herunder kronvildt

Selskabet har i mail af 2. oktober 2013 oplyst, at en del at selskabets skov er udlagt med pyntegrønt/juletræskultur og som beskyttelse mod hare og råvildt bid, er det indhegnet, hvorved der ikke er jagtmuligheder på disse arealer. SKAT har ingen konkrete oplysninger om hvilke og hvor store arealer, der er indhegnet. Vi er dog også generelt er bekendt med at hegninger flyttes fra kultur til kultur alt efter størrelsen af træerne. Vi bemærker endvidere, at der i skovområderne syd for [by15] findes mange juletræskulturer iblandt skovene.

[skov6] ligger i et ganske kuperet terræn. Der er bl.a. enge, lysninger, forskellige bevoksninger/ beplantninger og flere mindre søer.

SKAT har den 31. januar 2014 modtaget kopi af et brev sendt til dig fra [person4], der er miljø- og vildtplejekonsulent i [person5]. [person5] er et landbrugsrådgivningsfirma. Det ses i sin helhed under punkt 2.2. og det er her kommenteret af SKAT:

SKAT har taget nedenstående luftfoto fra KRAK. Her ses at [skov6] (markeret med gult) og [skov4] længst vest (markeret med gult). Af kortet ses også [plantage4] grænsende op til [skov4] og som kun er få kilometer fra [skov6]. Øst på ses større skovarealer med bl.a. [skov7] skov. Syd for ses inden for få kilometer [skov1]. Der går flere veje igennem [plantage4], som har en stor kronvildtbestand, vejene synes her ikke at være nogen hindring. Mellem [skov6] og [skov1] er [...] å med å-dal, hvilken er tiltrækkende for dyrene. Ved vores besøg på ejendommen, [adresse3], kunne ses et ganske kuperet og tæt bevokset terræn og også med en varieret beplantning. [adresse2], som hedder [adresse6] lidt længere syd, går også i gennem [skov1]. [adresse2] ses at være lidt større og mere trafikkeret end [...] og vejene og de andre veje, der også ses at gå igennem bl.a. [plantage4]. Vi finder det derfor ikke for at være nogen større hindring for kronvildtet, at der går veje igennem, idet der også er veje igennem f.eks. [plantage4] og særligt også henset til størrelsen af vejene. Vi er derfor ikke enige med miljø- og vildtplejekonsulentens udtalelse omkring vejene.

Miljø- og vildtplejekonsulenten vurderer, at der skal være et område på over 500 ha, før at der er kronvildt. Kronvildtet vandrer og strejfer omkring og idet, der her er større skovarealer på sammenlagt flere 1.000 hektar sydvest for [by15], vil der være rig mulighed for at finde kronvildt. Der er jf. ovenfor, konstateret større kronvildtbestande i nærliggende plantager, herunder [plantage4]. Der er også [skov9] skov, som ligger lidt øst for [by19] og grænser op til [skov2]. Ved en søgning på internettet kan ses, at noget af [skov9] skov har været til salg ([skov10]) gennem landbrugsmæglerne. Af salgsprospektet fremgår følgende: ”Jagten hører til i den absolut eksklusive ende af kronvildtjagter i landet. Området huser en meget stærk stamme af kronvildt, og samtidig står der naturligvis også meget råvildt.” Der er også et andet salgsprospekt gennem [virksomhed5] A/S ejendomsmæglerfirma, også omkring salg (solgt i dec. 09) af noget af [skov9], heraf fremgår følgende: ”Særligt skal kronvildtsjagten dog fremhæves, idet kronvildtet står fast i [skov9] skovene, hvor der i de senere år er skudt både 12, 14 og 16 ender kronhjorte.”

Om ikke kronvildt står fast i [skov6], så er det sandsynligt, at det vil være at finde som strejfende på grund af de korte afstande til de omkringliggende større skove.

Som ovenfor nævnt, har SKAT fået bekræftet, hvad jagtaftalen for [skov1] og [skov2] plantager indeholder, og den ses at indeholde en del restriktioner, hvor en væsentlig faktor er, at der ikke må skydes kronvildt. Det er kendt, at statsskovene har mange flere restriktioner end private skove, hvilket tydeligt ses af oplysningerne fra de 2 aftaler, som er omtalt her ([skov2] og [skov1]). Alligevel er de disse statsskove udlejet til højere værdier end hvad miljø- og vildtplejekonsulenten kommer frem til.

Det må ligeledes igen præciseres, at der for [skov6] ikke er indgået nogen jagtlejeaftale, der er i øvrigt heller ingen jagtlaugsaftale med naboskovene. Hovedaktionær, der har skoven til rådighed, bestemmer selv, hvor meget jagten skal udnyttes, hvad der må skydes, m.v.

Da det er markedslejen, der skal findes, vil der alt andet lige, skulle sammenlignes med, hvad jagten kan lejes ud til i området.

SKAT finder, at en erklæring indhentet fra [person5] ikke kan tillægges væsentlig afgørende betydning, idet der ikke er modstridende interesser omkring værdiansættelsen af jagten. Det skal i øvrigt bemærkes, at der i [person5] vurderingen ikke er taget hensyn til markedsværdier i området jf. vore oplysninger, der er oplyst ovenfor. Desuden kan i øvrigt henvises til denne LSR afgørelse:

LSR afgørelse nr. 08-02207, i uddrag:

” SKAT finder på denne baggrund, at der ikke kan tillægges den ensidigt indhentede tredjemands erklæring, hvorved markedsværdien skønnes til 350.000 kr. i november 2004, afgørende betydning.”

I samme mail af 31. januar 2014 fra revisor, er der henvist til en del omkring annoncerne og brugen af dem samt værdien af dem. (se mail’en i sin helhed under punkt 2.2.).

SKAT har tidligere kommenteret på annoncerne og værdien af dem og vi mener ikke, at der er noget afgørende nyt i det, som revisor fremkommer med i mail’en.

Desuden er også kommenteret omkring forskellige øvrige forhold omkring ansættelsen af værdien. SKAT finder dog ikke, at der er væsentligt nyt, der vil kunne ændre skønnet over værdien.

(...)

SKAT vurderer, at markedsværdien for jagt til rådighed i [skov6] skønsmæssigt vil kunne ændres fra tidligere 600 kr. pr. hektar til i stedet 500 kr. pr. hektar idet der bl.a. er henset til brevet fra [person5].

[skov4] ligger tæt på [plantage4] og er på kortet ovenfor markeret med 2 punkter gult mest vestligt. SKAT vurderer, at markedsværdien for jagt til rådighed i [skov4] skønsmæssigt vil kunne ændres fra tidligere 600 kr. pr. hektar til i stedet 500 kr. pr. hektar idet der bl.a. er henset til brevet fra [person5].”

Klagerens opfattelse

Repræsentanten har på vegne af klageren nedlagt påstand om, at værdien af jagten skal nedsættes til 300 kr. pr. ha. pr. år.

Repræsentanten har til støtte herfor gjort gældende:

”Vi vil indledningsvist anføre, at det er vores opfattelse, at SKATs vurdering af prisen på jagtleje er alt for høj i forhold til de muligheder, der er for jagt i de tre skove.

SKAT har med baggrund i en række annoncer og kontakt til andre udlejere af jagtrettigheder fastsat lejen i de tre skove til 600 kr. pr. ha.

Vi har via rådgivningsfirmaet [person5], ved miljø- og vildplejekonsulent [person4], indhentet en begrundet vurdering af mulighederne for jagt samt en vurdering af markedsværdien for jagtret­ tighederne i [skov6].

[person4] vurderer markedsværdien til at ligge på omkring 300 kr. pr. ha på baggrund af følgende observationer og fakta:

[skov6] består primært af nåletræer, men der findes parceller med bøgetræer og andre løvtræer. Endvidere er der arealer, der er ubevoksede samt arealer, hvor der er mose sø og eng.
Flere af parcellerne bærer præg af stormfald, og mange steder er de meget åbne.
Denne sammensætning af parceller er optimale levevilkår for bl.a. ræv, mår og odder, men ikke kronvildt.
Optimale forhold for kronvildt er, hvis der er mulighed for redeskjul, fouragering samt mulighed for læ og skjul. Såfremt disse forhold ikke er til stede, vil kronvildt kun anvende arealet som et kortere opholdssted – f.eks. gennemgangsområde.
Der skal endvidere helst være et samlet område på over 500 ha, for at det er optimalt for kronvildt.
Området gennemskæres af flere veje, som har stor betydning for kronvildtets frie mulighed for vandring og passage. Det er dokumenteret fra [Diverse], at kronvildt ser trafikerede veje som en meget stor barriere og hindring for fri passage.
Med baggrund i de meget åbne parceller og dermed begrænsede muligheder for skjul samt de trafikerede veje, vurderer [person4], at jagt og afskydning af kronvildt i [skov6] ikke er en mulighed.

Dette stemmer med oplysninger fra [person1], som har tilkendegivet, at der ikke skydes kronvildt, og det ikke er muligt at skyde kronvildt i skovene.

SKAT anfører i deres begrundelse følgende:

Med baggrund i Kronvildtoversigten fra 2012 findes det ikke usandsynligt, at der forefindes kronvildt i hvert fald i [skov6] og [skov4].
Skat er ikke enig i [person4]s vurdering af vejenes begrænsninger for kronvildtet, da SKAT har kendskab til andre plantager og skove, hvor der forefindes både veje og kronvildt.
Der er store plantage- og skovarealer, som ligger tæt på de omhandlede skove, hvilket giver et samlet område på langt over 500 ha.
Selv om kronvildtet ikke opholder sig fast i [skov6], er det sandsynligt, at det vil være at finde som strejfende på området på grund af de korte afstande til de omkringliggende skove.

SKAT anfører endvidere, at vurderingen fra [person5] ikke kan tillægges væsentlig afgørende betydning, idet der ikke er modstridende interesser omkring værdiansættelsen af jagten. SKAT ændrer dog alligevel prisen til 500 kr. pr. ha med baggrund i vurderingen fra [person5].

Det er efter vores opfattelse forundrende, at SKAT er bedre til at vurdere prisen for jagtleje end en uvildig miljø- og vildplejekonsulent fra [person5]. Det er endvidere forbavsende, at SKAT bl.a. kan til­ sidesætte analyser omkring vejes konsekvenser for vildtbestanden foretaget af [Diverse] med baggrund i luftfotos og SKATs erfaring.

Det er ligeledes forundrende, at SKAT ikke tillægger områdets åbenhed og sammensætning vægt, men derimod tager udgangspunkt i Kronvildtoversigten fra 2012, og med en noget kryptisk vurdering anfører, at "det ikke er usandsynligt, at der forefindes kronvildt i hvert fald i [skov6] og [skov4]".

Det er vores vurdering, at der i vurderingen af prisen skal tages specielt hensyn til, at området er betydeligt mere åbent end de områder, som SKAT refererer til, hvorfor kronvildtet ikke opholder sig i området, men højst bruger det til passage, hvilket fører til [person4] konklusion, at jagt og afskydning af kronvildt i [skov6] ikke er en mulighed.”

SKATs udtalelse

Under sagsbehandlingen ved Skatteankestyrelsen har SKAT bl.a. anført:

”SKAT finder det betænkeligt, at selskabet alene henser til vurderingen fra [person5]. I vurderingen fra [person5] indgår ingen konkrete henvisninger til øvrige markedspriser.

I lighed med f.eks. fastsættelse af markedsværdi på biler, jf. LSR afgør. nr. 08-02207, kan en ensidig indhentet tredjemands erklæring ikke tillægges afgørende betydning.

SKAT finder særligt, at der bør henses til bl.a. jagtlejekontrakter for de nærliggende statens skove, som er udlejet til henholdsvis godt 400 og 500 kr. pr. ha. og endda under særlige restriktive vilkår. Desuden finder SKAT at markedslejen skal kunne afspejles i markedsannoncer fra det frie marked.”

Landsskatterettens afgørelse

Det følger af ligningslovens § 16 A, at alt, hvad der udloddes til en aktionær er skattepligtig indkomst og af ligningslovens § 2 fremgår, at transaktioner mellem interesseforbundne parter skal ske på markedsvilkår. Det fremgår endvidere af ligningslovens § 16, stk. 1, at personalegoder beskattes med markedsværdien af godet, jf. ligningslovens § 16, stk. 3.

Klageren er hovedanpartshaver og har derfor rådighed over selskabet og dermed over jagtretten på selskabets ejendom. Der gælder herefter en formodning om, at jagtretten er udnyttet, medmindre formodningen konkret afkræftes, jf. ligningslovens § 16 A og TfS1999,877 HR.

Det lægges til grund, at klageren, der har jagttegn, har udnyttet jagtretten på selskabets ejendomme. Klageren skal således beskattes af værdi af fri jagt. Værdien heraf anses for maskeret udlodning, jf. ligningslovens § 16 A.

For så vidt angår oplysningerne om, at en del af arealet er udlagt til juletræskultur og pyntegrønt, finder Landsskatteretten det ikke tilstrækkeligt godtgjort, at det ikke er muligt at udøve jagt på området, og at dette er sket. Det bemærkes, at den påberåbte jagtfrihed ifølge det oplyste er en forpligtelse som selskabet, der ejer området, har pålagt sig selv.

Landsskatteretten kan på det foreliggende grundlag tiltræde SKATs skønsmæssige fastsættelse af markedslejen for jagten. Det bemærkes, at SKAT ved skønsudøvelsen bl.a. har henset til foreliggende annoncer, den geografiske placering, forekomsten af jagtbart vildt, jagtlejepriserne for nærliggende statsskove samt den af klageren indhentede erklæring.

Landsskatteretten stadfæster SKATs afgørelse.