Kendelse af 31-08-2016 - indlagt i TaxCons database den 30-09-2016

SKAT har givet afslag på anmodning om, at foreningen [forening1] kan fritages for indsendelse af selvangivelse i medfør af skattekontrollovens § 2, stk. 1, nr. 5, idet foreningen ikke er udelukkende almennyttig eller på anden måde almenvelgørende.

Landsskatteretten stadfæster SKATs afgørelse.

Faktiske oplysninger

Foreningen er registreret med skattepligt efter selskabsskattelovens § 1, stk. 1, nr. 6.

Foreningen er stiftet ved den stiftende generalforsamling den 18.12.2013.

Af årsregnskabet for 2013, som er foreningens første regnskabsår, fremgår der indtægter med 179.312 kr. der er fordelt således:

Sponsorindtægter på bil

36.250,00 kr.

Sponsorindtægter på hjemmeside

6.216,66 kr.

[...]

2.157,60 kr.

Andre indtægter

121.314,58 kr.

Medlemskontingenter

6.373,30 kr.

Tilskud fra fonde og lignende

7.000,00 kr.

I alt

179.312,14 kr.

Af foreningens vedtægter fremgår bl.a.:

§2. Formål

Varetage og fremme [by1] og [by2] samt omkringliggende byers interesse i fremtidig udvikling

”Brande” og synliggøre vores lokalområde som et godt sted at bo, hvor engagement og fællesskab har høj prioritet.

Fungere som lokalområdets hjemmeside, hvor løbende nyheder om aktiviteter og arrangementer er afgørende for stadig udvikling, og generel information til alle borgere.

Udgive lokale publikationer, som informerer om nutidige udviklinger og fortællinger om aktiviteter og personer, som tegner et billedet af vores lokalområde.

Arrangere kurser for alle, som ønsker at lære om tilgængelige informationsformer – unge som ældre

Bistå lokalområdets foreninger med formidling af deres arrangementer

Kunne være mødested for foreninger og andre, som ønsker at afholde arrangementer til gavn for lokalområdet.

Kunne rådgive andre aktører, som ønsker at høre om erfaringer i formidling, hjemmesider og video- og fotooptagelser.

§3. Tilhørsforhold og medlemskab

Byens foreninger, interesseorganisationer og privatpersoner kan optages som medlem. Den til en hver tid siddende bestyrelse skal godkende en ansøgning om optagelse.

Ved indmeldelse betales der et årligt kontingent – som fastsættes af bestyrelsen.

(...)

§11. Ophævelse

[Forening1] kan kun ophæves på en generalforsamling.

Ved ophævelse, skal institutionens midler og udstyr gå til almennyttige formål defineret som foreningslivet i [by1] og [by2]s sogne, til gavn for sport, idræt og unge mennesker.”

Af foreningens hjemmeside, [...dk] fremgår bl.a.:

”Formålet med [forening1] er at synliggøre vores lokale byer.

[Forening1] varetager forskellige opgaver og ny struktur for 2016 afspejler denne således:

1. [Forening1] varetager administration af hjemmesider – både interne såvel som eksterne hjemmeside. Vedligeholdelse og administration af eksterne hjemmesider gælder for andre byers hjemmesider som administreres via vores eget hjemmeside portal hos [virksomhed1] i [by3]. Vedligeholdelse af storskærme er ligeledes en opgave som ligger her.
2. [x1] er hjemmeside for [by1] Sogn. Dvs. [by1] og [by2]. [x1] omfatter foreninger og virksomheder og håndteres via årsabonnement. Et abonnement betyder at alle nyheder kan vises på siden og at der tilbydes en årlig profilvideo. Alle nyheder vises på de sociale medier efter aftale. [x1] gik i luften den 10-2-2010.
3. [x2] er produktion af lokale nyheder. Produkter fra [x2] kan aftales med [person1] uafhængig af abonnement.”

SKATs afgørelse

SKAT har fundet, at foreningen ikke kan fritages for indsendelse af selvangivelse i medfør af skattekontrollovens § 2, stk. 1, nr. 5, idet foreningen ikke er udelukkende almennyttig eller på anden måde almenvelgørende.

Af SKATs afgørelse af 14. maj 2014 fremgår bl.a.:

Afgørelse

Det er fortsat SKATs opfattelse, at [forening1] er skattepligtig efter selskabsskattelovens § 1, stk. 1, nr. 6.

Videre er det fortsat opfattelsen, at foreningen [forening1] ikke kan fritages for indsendelse af selvangivelse i medfør af skattekontrollovens § 2, stk. 1, nr. 5, idet foreningen ikke er udelukkende almennyttig eller på anden måde almenvelgørende.

Der er henset til vedtægtens bestemmelser, hvoraf det fremgår, at foreningens aktiviteter består af at fremme byers interesse i fremtidig udvikling, brande og synliggøre lokalområdet som et godt sted at bo, fungere som lokalområdets hjemmeside, arrangere kurser for alle, bistå lokalområdets foreninger med formidling m.v., samt at rådgive andre aktører, ikke kan anses for at være almennyttigt eller på anden måde almenvelgørende aktiviteter.

Det er derimod SKATs opfattelse, at foreningen [forening1] har erhvervsmæssige aktiviteter, der blandt består af sponsorindtægter, fra undervisning samt udlejning af lokaler m.v.

Der er blandt andet henset til cirkulære nr. 136 af 7/11 1988 punkt 52 og 55 hvoraf det fremgår hvad der forstås ved erhvervsmæssig virksomhed samt vurdering af, om der foreligger almenvelgørende eller på anden måde almennyttigt formål.

Der kan endvidere også henvises til cirkulære nr. 136 af 7/11 1988 punkt 80 hvoraf det fremgår, at foreninger der varetager formål, som ikke kan karakteriseres som almennyttige eller almenvelgørende, skal derimod fortsat indgive selvangivelser, såfremt disse har indtægt ved erhvervsmæssig virksomhed. Tilsvarende gælder foreninger med blandede formål, det vil sige foreninger der foruden almennyttige eller almenvelgørende formål, også varetager andre formål samt foreninger, hvor der ikke foreligger en tilstrækkelig sammenhæng mellem det almennyttige formål og erhvervsvirksomheden. Disse foreninger kunne heller ikke under det tidligere skattefritagelsessystem opnå en ”stående skattefritagelse”.

Af afgørelse fra Vestre Landsret gengivet i SKM 2010.556 udtaler Vestre Landsret, at de to betingelser i skattekontrollovens § 2, stk. 1, nr. 5 er – som anført af Skatteministeriet – kumulative betingelser, der begge skal være opfyldt, for at foreningen er undtaget fra pligten til at indgive selvangivelse.”

Klagerens opfattelse

Repræsentanten har på vegne af foreningen nedlagt påstand om, at foreningen ikke er omfattet af selvangivelsespligten, jf. skattekontrollovens § 2, stk. 1, nr. 5.

Til støtte for påstanden har repræsentanten gjort følgende gældende:

”Hovedreglen er, at foreninger, der er skattepligtige efter SEL § l, stk. 1, nr. 6 skal selvangive sine indkomster. Har foreningen ingen skattepligtige indtægter fra erhvervsmæssig virksomhed, skal den dog, jf. SKL § 2, stk. 1. nr. 4, ikke indgive selvangivelse. Tilsvarende gælder, jf. SKL § 1, stk. 1., nr. 5, selvom foreningen har indtægter fra erhvervsmæssig virksomhed, hvis

1. foreningens formål er udelukkende almenvelgørende eller på anden måde almennyttigt, og
2. foreningen på grund af udlodninger eller henlæggelser efter SEL § 3, stk. 2 og 3, ikke har indkomst til beskatning.

Vi mener, [forening1]'s formål opfylder kriterierne for at være almennyttige, fordi foreningens aktiviteter kommer en vis videre kreds til gode, nemlig borgerne i [by1] og [by2] samt omkringliggende byer, og fordi formålet ud fra en almindelig fremherskende opfattelse kan karakteriseres som nyttigt. [forening1]'s formål og faktiske virker bidrager til at gøre [by1] og [by2] og de omkringliggende byer til et godt sted at bo ved blandt andet at formidle nyheder om aktiviteter og arrangementer for foreningerne, og ved at kunne være et mødested for foreninger og andre, som ønsker at holde arrangementer til gavn for lokalområdet. Jf. cirkulære 136 af 7/11 1988, pkt. 80 er også foreninger med fritidsaktiviteter som formål fritaget for selvangivelsespligt. Det er vores opfattelse, at [forening1]'s aktiviteter ud fra formålet og foreningens faktiske aktiviteter gavner det sociale liv, via styrkelse af fællesskabet og fritidsaktiviteterne i lokalsamfundet. [forening1]'s faktiske aktiviteter, der udøves i overensstemmelse med formålet, bibringer ingen personer eller virksomheder nogen økonomisk gevinst. Foreningen har derfor ingen "erhvervsrelaterede" formål, i modsætning til, hvad der er situationen i SKM2008.263 og SKM2010.556, som SKAT henviser til i afgørelsen.

Vi har ikke påstået, at [forening1] ikke har indtægter fra erhvervsmæssig virksomhed, men har [forening1] sådanne indtægter, vil foreningen dog ikke få indkomst til beskatning, fordi foreningen kan udligne en eventuel positiv skattepligtig indkomst ved udlodninger eller henlæggelse efter SEL § 3, stk. 2 og 3. [forening1]'s erhvervsmæssige virksomhed har en naturlig sammenhæng med formålet. Foreningens indtægter, som f.eks. sponsorindtægter og serviceydelser, anvendes udelukkende til gavn for foreningens almennyttige formål, og vil derfor kunne udlignes ved fradrag af de modsvarende omkostninger som udlodninger eller henlæggelser, jf. SEL § 3, stk. 2 og 3. Det fremgår af vedtægternes § 11, at ved ophævelse af foreningen, skal midler og udstyr gå til almennyttige formål, defineret som foreningslivet i [by1] og [by2] sogne, til gavn for sport, idræt og unge mennesker. Foreningens indtægter kan derfor udelukkende anvendes til almennyttige formål. Dette gælder både mens foreningen drives og i tilfælde af opløsning.

SKAT henviser i afgørelsen til SKM2008.263. Den i afgørelsen omhandlede forening har ikke almennyttige formål, da foreningens formål er at styrke og fremme erhvervs- og turismeudviklingen i X, og foreningen skal arbejde for at påvirke den erhvervsmæssige og turistpolitiske dagsorden samt tilvejebringe optimale vilkår for iværksættere og forbedre og udbygge rammerne for eksisterende og nye virksomheders vækst og udvikling. Endelig skal foreningen markedsføre X kommune. I tilfælde af foreningens opløsning skal foreningens aktiver tilfalde andre foreninger eller lignende, som har tilsvarende formål. Foreningen i SKM2008.263 har således "erhvervsrelaterede" formål, der ikke kan karakteriseres som almennyttige. Vi mener ikke, denne landsskatteretsafgørelse er sammenlignelig med [forening1]'s situation, da [forening1] jævnfør de ovenfor anførte argumenter netop ikke har aktiviteter, der bibringer personer eller virksomheder nogen form for økonomisk gevinst. [forening1] har efter vores opfattelse ingen "erhvervsrelaterede" formål. I tilfælde af opløsning af den i SKM2008.263 omhandlede forening, skal foreningens aktiviteter tilfalde andre foreninger eller lignende, som har tilsvarende formål. Dette er også en væsentlig forskel i forhold til [forening1]'s vedtægter, da [forening1]'s midler og udstyr i tilfælde af opløsning skal gå til almennyttige formål, defineret som foreningslivet i [by1] og [by2] sogne, til gavn for sport, idræt og unge mennesker. Det fremgår af cirkulære 136 af 7/11 1988, at bl.a. idrætsforeninger kan anses for almennyttige.

SKAT henviser også i kendelsen til SKM2010.556. Vi mener heller ikke denne afgørelse er sammenlignelig med [forening1]'s situation. Den i SKM2010.556 omhandlede forening er en antenneforening, der leverer tv, radio, internet og telefoni til foreningens medlemmer. Det blev ved afgørelsen lagt til grund, at foreningens aktiviteter i det væsentligste drejer sig om at skaffe medlemmerne fordele i form af rabatter og billigst mulige ydelser inden for leverance af radio- og tv-programmer, internet og telefoni. Det blev derfor lagt til grund, at det egentlige formål med foreningen er at varetage økonomiske interesser for medlemmerne. [forening1] har i modsætning hertil ikke til formål at varetage økonomiske interesser for medlemmerne. [forening1] har som nævnt ingen aktiviteter, der bibringer hverken foreningens medlemmer eller andre personer eller virksomheder nogen form for økonomisk gevinst. [forening1] har efter vores opfattelse ingen "erhvervsrelaterede" formål.

Konklusion

Vi mener, at [forening1] opfylder betingelserne for at blive fritaget fra selvangivelsespligt, jævnfør SKL § 1, stk. 1., nr. 5, selvom foreningen har indtægter fra erhvervsmæssig virksomhed, da foreningens formål er udelukkende almenvelgørende eller på anden måde almennyttigt, og da foreningen på grund af udlodninger eller henlæggelser efter SEL § 3, stk. 2 og 3, ikke har indkomst til beskatning.”

Landsskatterettens afgørelse

Det fremgår af skattekontrollovens § 2, stk. 1, nr. 5, at selvangivelsespligten ikke omfatter foreninger m.v. som nævnt i § 1, stk. 1, nr. 6 i selskabsskatteloven, hvis foreningen m.v. som følge af fradragsretten efter § 3, stk. 2 og 3, i selskabsskatteloven ikke har indkomst til beskatning og foreningens formål udelukkende er almenvelgørende eller almennyttigt.

Det fremgår af cirkulære nr. 136 af 7. november 1988 til selskabsskatteloven, pkt. 80:

80. Selskaber m.v. skal efter § 27, stk. 1, som hovedregel indsende selvangivelse senest den 30. april. Selvangivelsesskema udsendes af vedkommende ligningskommission snarest efter den 1. april, jf. § 26. Skulle et selskab m.v. ikke få selvangivelsesskemaet tilsendt, fritager det ikke for pligten til at indgive selvangivelse senest 30. april eller for retsvirkningerne af manglende selvangivelse.

(...).

Der gælder dog den væsentlige undtagelse, at foreninger m.v., der er skattepligtige efter § 1, stk. 1, nr. 6, ikke er pligtige at indgive selvangivelse, hvis foreningen m.v. som følge af fradragsretten i § 3, stk. 2 og 3, ikke har indkomst til beskatning, jf. § 27, stk. 2. Det er en betingelse, at foreningens m.v. vedtægtsmæssige formål er udelukkende almenvelgørende eller på anden måde almennyttigt, samt at foreningens m.v. formue ved opløsning af foreningen m.v. ifølge vedtægterne udelukkende skal anvendes til sådanne formål.

Foreninger m.v., der varetager formål, som ikke kan karakteriseres som almennyttige eller almenvelgørende, skal derimod fortsat indgive selvangivelse, såfremt disse har indtægt ved erhvervsmæssig virksomhed. Tilsvarende gælder foreninger m.v., der varetager blandede formål, dvs. foreninger m.v., der foruden almennyttige eller almenvelgørende formål, også varetager andre formål samt foreninger, hvor der ikke foreligger en tilstrækkelig sammenhæng mellem det almennyttige formål og erhvervsvirksomheden. Disse foreninger kunne heller ikke under det tidligere skattefritagelsessystem opnå en ”stående skattefritagelse”.

Begreberne almennyttige eller almenvelgørende skal fortolkes i overensstemmelse med hidtil gældende praksis, jf. punkt 55.

Idrætsforeninger, spejderklubber, kristelige foreninger og foreninger med fritidsaktiviteter som formål vil forudsætningsvis være fritaget for selvangivelsespligt. Tilsvarende gælder foreninger, der er godkendt eller vil kunne opnå godkendelse efter ligningslovens § 8 A eller § 12, stk. 3, samt foreninger, der tidligere var bevilget eller kunne bevilges en ”stående skattefritagelse”.

(...)”

Af cirkulære nr. 136 af 7. november 1988 til selskabsskatteloven, pkt. 55, fremgår bl.a.:

”Almennyttige formål foreligger, såfremt støtten kommer en vis videre kreds til gode, og såfremt formålet ud fra en almindelig fremherskende opfattelse kan karakteriseres som nyttigt. Blandt sådanne almennyttige formål kan nævnes sociale, kunstneriske og andre kulturelle formål, miljømæssige, videnskabelige, - herunder forskningsmæssige eller sygdomsbekæmpende – humanitære, undervisningsmæssige, religiøse eller nationale formål. Også idrætsforeninger og dyreværnsorganisationer vil kunne anses for almennyttige.

Derimod vil organisationer, der varetager politiske, økonomiske eller erhvervsmæssige interesser, ikke kunne anses for almennyttige.”

På baggrund af foreningens vedtægter og faktiske virke findes det ikke godtgjort, at foreningens formål udelukkende er almenvelgørende eller almennyttigt. Foreningens formål kan ikke sidestilles med de i cirkulæret nævnte almenvelgørende eller almennyttige formål. Det er derfor med rette, at SKAT har givet afslag på foreningens anmodning om fritagelse for indsendelse af selvangivelse, jf. skattekontrollovens § 2, stk. 1, nr. 5.

Landsskatteretten stadfæster SKATs afgørelse.