Kendelse af 15-02-2017 - indlagt i TaxCons database den 18-03-2017

Sagens emne

SKAT har givet afslag på anmodning om ekstraordinær genoptagelse af klagerens skatteansættelser for indkomstårene 2005-2009.

Landsskatteretten stadfæster SKATs afgørelse.

Faktiske oplysninger

Klageren har boet i Danmark siden marts 2005 og har modtaget pension fra Sverige.

SKAT har tidligere genoptaget klagerens skatteansættelser for 2010-2013 som følge af styresignalet SKM 2013.920.SKAT, jf. skatteforvaltningslovens § 27, stk. 1, nr. 7.

Med SKM 2013.920.SKAT blev praksis for lempelse ændret således, at lempelse i den danske skat for udenlandsk indkomst skal ske, før personfradraget er fratrukket.

Styresignalet er udsendt den 23. december 2013, og det fremgår af styresignalet, at der vil kunne ske genoptagelse fra og med indkomståret 2010, og at skatteansættelserne for den omfattede personkreds automatisk vil blive genoptaget.

Klageren anmodede den 19. november 2014 SKAT om ekstraordinær genoptagelse af skatteansættelserne for indkomstårene 2005-2009.

SKATs afgørelse

SKAT har givet afslag på anmodning om ekstraordinært at genoptage klagerens skatteansættelser for indkomstårene 2005-2009.

SKAT har som begrundelse anført følgende:

Begrundelse

SKAT har den 23. december 2013 udsendt styresignalet SKM2013.920.SKAT vedrørende genoptagelse som følge af Kommissionens åbningsskrivelse om personfradrag og fri bevægelighed.

Det fremgår af SKM2013.920.SKAT, at beregningsmetoden for lempelse af visse udenlandske indkomster ændres.

Det fremgår af SKM2013.920.SKAT, at der vil kunne ske genoptagelse fra og med indkomståret 2010, jf. skatteforvaltningslovens § 27, stk. 1, nr. 7. Det fremgår af denne bestemmelse, at der kan ske genoptagelse fra og med det indkomstår, der er påbegyndt, men endnu ikke udløbet, 3 år forud for underkendelsen af praksis.

Din anmodning om genoptagelse af skatteansættelserne for indkomstårene 2005-2009 kan derfor ikke imødekommes.”

Klagerens opfattelse

Klageren har nedlagt påstand om ekstraordinær genoptagelse af skatteansættelserne for indkomstårene 2005-2009.

Klageren har i klagen anført følgende:

”Klage over SKAT:s beslutning dateret 1. december 2014

Jeg bilægger SKAT:s beslutning (bilag 1)

Beslutningen er reaktion på min skrivelse af den 19. november 2014 (bilag 2a og 2b). Når det gælder 2b er nedslaget måske beregnet udefra at jeg kun boede i Danmark fra marts 2005 - måske er nedslaget proportioneret udefra det – i så fald bliver mit krav lavere.

Motiv for klagen:

I SKM2013.920.SKAT kan man læse om EU-Kommissionens åbningsskrivelse (bilag 3).

Kommissionens opfattelse er at hidtidig praksis har været forkert men Kommissionen har ikke angivet nogen tidsgrænse.

Ved samtale med SKAT den 1. december fremkom det at det er SKAT som har taget beslutning om at ændringen kun skal gælde fra 2010.

Dette synes jeg er fejlagtigt fordi:

”Det grundlag, årsopgørelsen er dannet ud fra, er ændret” (bilag 4)

”Hidtidig praksis er blevet underkendt” (bilag 4)

Under disse to betingelser kan man også ændre i årsopgørelser ”for 2010 eller tidligere” (bilag 4)

(SKAT:s beslutning om ”fra indkomståret 2010” findes i bilag 5)

Under årene 2006-2009 har jeg i årsopgørelserne fået ”nedslag for udenlandsk personlig indkomst” med mellem 30,2 % og 33,5 % (for 2005 var nedslaget kun 26,2 % men det hænger måske sammen med det jeg skriver i stykke 2 oven?). I de ændrede årsopgørelserne for 2010 til 2013 er nedslaget kaldt ”nedslag for pension fra udlandet, exemption” og ligger på mellem 35,4 % og 35,6 %.

Jeg accepterer mod baggrund af ovenstående argumentation ikke SKAT:s beslutning og ønsker derfor at nedslaget burde være lige så stort for 2005 – 2009.”

SKATs udtalelse til Skatteankestyrelsens indstilling

SKAT har udtalt følgende:

”SKAT kan tiltræde Skatteankestyrelsens indstilling med følgende bemærkninger:

Det fremgår af SKATs styresignal SKM2013.920.SKAT, som er offentliggjort den 23. december 2013, at personer omfattet af styresignalet gives ret til genoptagelse fra og med indkomståret 2010, jf. skatteforvaltningslovens § 27, stk. 1, nr. 7.

Klager er derfor ikke berettiget til genoptagelse af indkomstår forud herfor. Der foreligger ikke oplysninger, der kan begrunde, at klager i øvrigt skulle være berettiget til ekstraordinær genoptagelse efter en af betingelserne i skatteforvaltningslovens § 27, stk. 1.

Det bemærkes hertil, at klagers anmodning om genoptagelse af indkomstårene 2005 – 2009 er sendt til SKAT den 19. november 2014, hvorfor anmodningen er sendt senere end 6 måneder efter offentliggørelsen af styresignalet den 23. december 2013. Bestemmelsen i skatteforvaltningslovens § 27, stk. 2 er derfor ikke overholdt, hvorfor en ekstraordinær genoptagelse heller ikke af denne grund ville være mulig.”

Klagerens bemærkninger til SKATs udtalelse

Klageren er fremkommet med følgende bemærkninger:

”Efter at have gennemlæst Skatteankestyrelsens foreløbige vurdering finder jeg fortsat min sag som værende af principiel betydning og derfor mener jeg ikke at Skats normale standard deadlines for klager, i dette tilfælde 6 måneder, kan tages i brug.

Skatteankestyrelsen bør i samme forbindelse bemærke motivet for klagen:

I SKM2013.920SKAT kan man læse om EU-Kommissionens åbningsskrivelse (bilag 3 i tidlgere korrespondance).

Kommissionens opfattelse er at hidtidig praksis har været forkert og Kommissionen har IKKE angivet nogen tidsgrænse.”

Landsskatterettens afgørelse

I henhold til skatteforvaltningslovens § 26, stk. 2, skal en skattepligtig, der ønsker at få ændret sin ansættelse af indkomst- og ejendomsværdiskat, senest 1. maj i det fjerde år efter indkomstårets udløb fremlægge oplysninger af faktisk eller retlig karakter, der kan begrunde ændringen.

For så vidt angår 2009, som er det seneste indkomstår klageren ønsker ændret, skulle en anmodning om genoptagelse således senest fremsættes den 1. maj 2013. Klagerens anmodning om genoptagelse er dateret 19. november 2014.

En genoptagelse af klagerens skatteansættelser for indkomstårene 2005-2009 forudsætter derfor, at betingelserne for ekstraordinær genoptagelse i skatteforvaltningslovens § 27 er opfyldt. Efter skatteforvaltningslovens § 27 er det kun muligt at genoptage en skatteansættelse, hvis der foreligger en situation omfattet af skatteforvaltningslovens § 27, stk. 1, nr. 1-8.

I henhold til skatteforvaltningslovens § 27, stk. 1, nr. 7, kan der ske genoptagelse af en skatteansættelse til gunst for den skattepligtige, hvis hidtidig praksis er underkendt ved eksempelvis en praksisændring offentliggjort af Skatteministeriet. Genoptagelse kan ske fra og med det indkomstår der er påbegyndt, men endnu ikke udløbet 3 år forud for underkendelsen af praksis.

Styresignalet SKM 2013.920.SKAT, som har medført den omhandlede praksisændring, er udsendt den 23. december 2013 og omfatter skatteansættelser fra og med indkomståret 2010 og efterfølgende år. Genoptagelse som følge af SKM 2013.920.SKAT kan derfor kun ske for indkomstår fra og med 2010, jf. Landsskatterettens afgørelse af 9. september 2016, offentliggjort i SKM 2016.452.LSR.

Efter skatteforvaltningslovens § 27, stk. 1, nr. 8, kan Told- og skatteforvaltningen efter anmodning fra den skattepligtige give tilladelse til ændring af ansættelsen, hvis der foreligger særlige omstændigheder.

Ifølge bestemmelsens forarbejder (L 175, fremsat den 12. marts 2003) tænkes bestemmelsen f.eks. anvendt, hvis der er begået fejl af skattemyndighederne, der har medført en materielt urigtig ansættelse, og det efter en konkret bedømmelse må anses for urimeligt at opretholde ansættelsen. Bestemmelsen finder endvidere anvendelse, hvis den forkerte ansættelse skyldes svig fra tredjemand eller andre særlige omstændigheder, der ikke kan bebrejdes den skattepligtige. Bestemmelsen giver derimod ikke grundlag for genoptagelse i tilfælde, hvor myndighederne har fortolket lovgivningen forkert, med mindre myndighederne i den forbindelse har handlet ansvarspådragende.

Klagerens ansættelser for 2005-2009 er udarbejdet i overensstemmelse med den på ansættelsestidspunktet gældende praksis. Uanset at denne praksis senere er underkendt, har skattemyndighederne ikke herved handlet ansvarspådragende, og der er derfor ikke grundlag for at genoptage klagerens skatteansættelser for indkomstårene 2005-2009 i henhold til skatteforvaltningslovens § 27, stk. 1, nr. 8.

Der er således ikke grundlag for ekstraordinær genoptagelse af klagerens skatteansættelser for indkomstårene 2005-2009.

SKATs afgørelse stadfæstes.