Kendelse af 14-02-2017 - indlagt i TaxCons database den 18-03-2017
Klagepunkt | SKATs afgørelse | Klagerens opfattelse | Landsskatterettens afgørelse |
Ikke anerkendte brændstofudgifter – 2009 | 12.197 kr. | 3.049 kr. | 12.197 kr. |
Ikke anerkendte brændstof-udgifter – 2010 | 13.672 kr. | 3.418 kr. | 13.672 kr. |
Ikke anerkendte brændstof-udgifter – 2011 | 9.380 kr. | 2.345 kr. | 9.380 kr. |
Ikke anerkendte brændstof-udgifter – 2012 | 14.394 kr. | 3.598 | 14.394 kr. |
Det er oplyst i sagen, at [virksomhed1] ApS (herefter selskabet) udvikler software, og at selskabets eneste ansatte er hovedanpartshaveren og hans ægtefælle.
Det er endvidere oplyst, at hovedanpartshaveren desuden er ansat som softwarearkitekt i energiselskabet [virksomhed2], og at hans ægtefælle er ansat som sygeplejerske på [hospital1] i [by1].
Der er fremlagt opgørelser over brændstofudgifter, der er afholdt på selskabets to benzinkort, der er benævnt henholdsvis X1 og X2. Det fremgår af udskrifterne, at flertallet af tankningerne på det ene kort (X2) er sket i [by1], imens tankningerne på det andet benzinkort (X1) i vidt omfang er sket på tankstationer på ”[...]” tidsrummet 7-9 og 16-18.
Det fremgår af sagen, at selskabets revisor ved brev af 28. august 2014 har anført, at selskabets brændstofkort ved en fejl er anvendt til tankning af privat bil, men at der tillige er købt brændstof for private midler, hvilket dog desværre ikke kan dokumenteres. Revisor har i den forbindelse anført, at det anslås at være mellem 25 og 50 procent af brændstofudgiften til den private bil, der er betalt med selskabets brændstofkort, og at det foreslås, at der henføres 25 procent af forbruget på kortet, svarende til 12.000 kr., som privat andel.
SKAT har anført følgende vedrørende brændstofforbruget:
”Selskabets bil BMW 3’er med reg. nr. [reg.nr.1] er synet den 20. december 2012 med en kilometerstand på 146.000 km. Bilen kører således ca. 36.000 km pr. år. Bilen kan ifølge foreliggende oplysninger rumme 63 liter brændstof og kører i henhold til Centralregistret 14,1 km pr. liter.
Selskabets tidligere BMW 1’er ([reg.nr.2]) som den 19. januar 2009 er solgt til selskabets aktionær [person1] er synet den 17. maj 2010 med 74.000 km, den 12. marts 2012 99.000 km og den 12. februar 2014 124.000 km.
Bilen kører således ca. 12.000 km pr. år. Bilen kan ifølge foreliggende oplysninger rumme 53 liter brændstof og kører i henhold til Centralregistret 13,3 km pr. liter.”
SKAT har endvidere opgjort følgende forbrug på brændstofkortene
X1 | X2 | |
2009 | 3.306 | 1.177 |
2010 | 3.585 | 1.200 |
2011 | 3.630 | 770 |
2012 | 3.072 | 1.099 |
På grundlag af de tal har SKAT foretaget en beregning af, hvilken kørsel tankninger svarer til, idet SKAT har bemærket, at selskabets bil må formodes at køre tæt på bilens norm, imens den private bil må formodes at køre mindre end bilens norm. SKAT har i den forbindelse konkluderet, at brændstofkortet X2 alene er brugt til tankning af den private bil.
Selskabets hovedaktionær har under møde med Skatteankestyrelsens sagsbehandler oplyst, at hans ægtefælle havde fået den opfattelse, at det forhold, at hun havde fri bil til rådighed og blev beskattet heraf, betød, at hun ligeledes frit kunne anvende selskabets brændstofkort. Hovedaktionæren og selskabets repræsentant oplyste i samme forbindelse, at der ikke var uenighed om SKATs talmæssige opgørelser, idet det dog blev bemærket, at SKAT næppe har belæg for at vurdere, hvorvidt den private bil kører under normen.
SKAT har forhøjet selskabets indkomst med ikke anerkendte brændstofudgifter i indkomstårene 2009-2012 med henholdsvis 12.197 kr., 13.672 kr., 9.380 kr., og 14.394 kr.
SKAT har som begrundelse for afgørelsen anført:
”Beskrivelse af selskabet
Selskabets hovedaktivitet er softwareudvikling til elinstallatører. Selskabets direktør og hovedaktionær er [person1]. [person1]’s ægtefælle [person2] er eneste ansatte i selskabet.
Sagsfremstilling og begrundelse
1. | Brændstofsudgifter m.m |
1.1. | De faktiske forhold |
Selskabet har i den skattepligtige indkomst fratrukket udgifter til køb af brændstof m.m. ved anvendelse af 2 [virksomhed3] kort benævnt X1 og X2.
1.2. | Selskabets bemærkninger |
Selskabets revisor har i brev af 28. august 2014 bl.a. anført, at det er korrekt, at selskabets brændstofkort ved en fejl er anvendt til brændstofpåfyldning på privat bil. Bilen har, som du har opgjort, kørt ca. 48.000 km i den periode, som du behandler. Den private bil kører ca. 13 km pr. liter brændstof, hvilket giver et forbrug på 4.000 liter. Brændstofprisen har i gennemsnit for årene været ca. 13 kr. ifølge [person1]. Det giver en samlet udgift til tankning af den private bil på 48.000 kr. for perioden. Det skal bemærkes, at [person1] oplyser, at der udover køb på brændstofkortet også er købt brændstof af private midler. Det vil sige, at selskabet ikke har betalt alle udgifter til brændstof til den private bil. Der er desværre ikke gemt bilag på privat køb af brændstof, hvorfor der må udøves et skøn over udgiften i selskabet. Vores kunde er af den opfattelse, at selskabet anslået har betalt brændstof, der dækker mellem 25 og 50 procent af brændstofudgiften til den private bil. Vi foreslår derfor, at der henføres 25 % som privat andel. Beløbsmæssigt vil det være 12.000 kr., som er selskabet uvedkommende.
1.3. | Retsregler og praksis |
Statsskattelovens § 6 a.
Ligningslovens § 16 A.
Skatteforvaltningslovens § 26, stk. 5
1.4. | SKATs bemærkninger og begrundelse |
SKAT har rekvireret oversigt over selskabets anvendelse af brændstofskort hos [virksomhed3] for perioden november 2008 til maj 2014.
Efter gennemgang af materialet fra [virksomhed3], er det SKATs opfattelse, at
• | Der løbende er anvendt 2 brændstofskort benævnt X1 og X2. |
• | Der er på kort X1 i perioden er købt for kr. 229.917 og kort X2 kr. 73.163. |
• | Ved stikprøver for årene 2009-2012 er kortenes anvendelse afstemmelige med de bogførte udgifter. |
• | Anvendelsen af kort X1, er bl.a. anvendt på tankstationer [by2], [by3], [by4] på tidspunkter mellem 7-9 og mellem kl. 16-18. |
• | Anvendelsen af kort X2, er primært i [by1], |
Selskabets bil BMW 3’er med reg. nr. [reg.nr.1] er synet den 20. december 2012 med en kilometerstand på 146.000 km. Bilen kører således ca. 36.000 km pr. år. Bilen kan ifølge foreliggende oplysninger rumme 63 liter brændstof og kører i henhold til Centralregistret 14,1 km pr. liter.
Selskabets tidligere BMW 1’er ([reg.nr.2]) som den 19. januar 2009 er solgt til selskabets aktionær [person1] er synet den 17. maj 2010 med 74.000 km, den 12. marts 2012 99.000 km og den 12. februar 2014 124.000 km.
Bilen kører således ca. 12.000 km pr. år. Bilen kan ifølge foreliggende oplysninger rumme 53 liter brændstof og kører i henhold til Centralregistret 13,3 km pr. liter.
[person1]’s ægtefælle [person2] har indtil den 7. januar 2009 indregistreret en VW Polo 1,4 benzin årgang 2005 som ifølge foreliggende oplysninger kan rumme 45 liter brændstof.
På baggrund af ovennævnte er det SKATs opfattelse, at [person1] er den der i dagligdagen anvender selskabets bil, herunder til kørsel mellem hjem og sit arbejde hos [virksomhed2] i [by4].
Selskabets brændstofskort X2 bærer efter SKATs opfattelser præg af, ikke at være anvendt til selskabets bil, men til [person1] og [person2]’s private BMW 1’er.
Der er herved henset til, at begge kort er anvendt på samme dage med få timers mellemrum eller på dage i forlængelse af hinanden.
SKAT har gennemgået selskabets tankninger og konstateret, at der på de fakturaer der er udstedt fra [virksomhed3] i årene 2009 – 2012 er tanket følgende liter benzin på kortene X1 og X2.
X1X2
20093.3061.177
20103.5851.200
20113.630770
20123.0721.099
SKAT har efterprøvet revisors påstand om at alene 25 % af brændstof købt på kort X2 er til den private bil. For indkomståret 2010 ville det bevirke, at der er anvendt 3.585 l og 900 l (75 % af 1.200), i alt 4.485 liter til at køre 36.000 km i BMW 325.
Selskabets BMW skal således køre 8 km. pr. liter. Det finder SKAT ikke sandsynlig når bilen ifølge centralregistret kører 14,1 km pr. liter. Bilen kører dagligt ca. 200 km mellem [by1] og [by4], hvorfor det er SKATs opfattelse, at bilens faktiske benzinforbrug burde ligge tæt på bilens norm.
Selskabets bil og den private bil kører årligt i alt ca. 48.000 km. På brændstofkort X1 og X2 er der for årene 2009 – 2012 købt mellem ca. 4.000 og ca. 4.800 liter benzin som skønsmæssigt anses at kunne dække bilernes anvendelse, når der henses til at bilerne kører ca. 14,1 km og 13,3 pr. liter.
SKAT er af den opfattelse, at den private BMW kører mindre end bilens norm, idet bilen alene kører små ture, ved at køre [person2] til og fra hendes arbejde som sygeplejerske på [hospital2], 12 km hver vej.
På brændstofkort X2 er der for 3 af de 4 år købt ca. 1.100 - 1.200 liter benzin som skønsmæssigt anses at dække privat bilens årlige kørsel på ca. 12.000 km. Den mindre anvendelse af kort X2 i 2011 skal efter SKATs opfattelse ses i lyset af, at kortet ikke er anvendt i perioden 9. juni 2011 til 7. november 2011, og at kort X1 i samme periode (månederne juni – oktober 2011) er anvendt til køb af ca. 350 liter mere brændstof end den tilsvarende periode i 2010.
SKAT finder det således ikke sandsynligt, at den private bil er tanket med private midler, men snarere, at kort X1 også er anvendt til at tanke privat bilen.
SKAT vil dog ikke foretage et skøn over i hvilket omfang kort X1 er anvendt til at tanke privat bilen, men alene anse kort X2 anvendelse for brugt til den private bil, herunder VW Polo indtil primo 2009.
I henhold til Statsskattelovens § 6a anerkendes der ikke fradrag for kort X2’s anvendelse idet kortet alene er anvendt til en bil der ikke er selskabets.
De ikke anerkendte udgifter udgør følgende:
200912.197 kr.
201013.672 kr.
20119.380 kr.
201214.394 kr.
Der henvises til vedlagte regneark
De ikke anerkendte udgifter anses for udlodning for selskabets aktionær [person1] jf. Ligningslovens § 16A.
Der henvises endvidere til bestemmelserne i Skatteforvaltningslovens § 26, stk. 5 om udvidet ligningsfrist.”
Selskabet har nedlagt påstand om, at forhøjelserne nedsættes med henholdsvis 9.148 kr., 10.254 kr., 7.035 kr. og 10.796 kr.
Det er til støtte for påstanden anført, at selskabet er berettiget til at fradrage 75 % af de af selskabet afholdte udgifter til brændstof m.v., idet disse udgifter er medgået til at erhverve, sikre og vedligeholde indkomsten i selskabet.
Alt hvad der udloddes af et selskab til dets aktionærer er skattepligtig indkomst, jf. ligningslovens § 16A. De udloddede beløb kan ikke fradrages selskabets indkomst, jf. statsskattelovens § 6.
Det er ubestridt, at selskabets benzinkort har været anvendt til tankning i privat øjemed, ligesom selskabets hovedaktionær har oplyst ikke at kunne dokumentere i hvilket omfang, han og hans ægtefælle har betalt for brændstof af private midler. SKAT har således været berettiget til at foretage et skøn over omfanget af privat anvendelse af selskabets benzinkort.
Landsskatteretten finder ikke, at der er grundlag for at ændre skønnet.