Kendelse af 19-10-2016 - indlagt i TaxCons database den 26-11-2016
Sagens emne
SKAT har givet afslag på anmodning om genoptagelse af klagerens skatteansættelser for indkomstårene 2008 og 2009.
Landsskatteretten stadfæster SKATs afgørelse.
Klageren har i 2008 modtaget indkomst fra både Danmark og Sverige. I 2009 har klageren alene modtaget indkomst fra Sverige.
Klagerens ægtefælle har på vegne af klageren anmodet om genoptagelse af klagerens skatteansættelser for 2008 og 2009, da klagerens ægtefælle ønsker at få overført klagerens uudnyttede personfradrag.
SKAT har tidligere genoptaget klagerens skatteansættelser for indkomstårene 2010-2013, som følge af styresignalet SKM 2013.920.SKAT, jf. skatteforvaltningslovens § 27, stk. 1, nr. 7.
Med styresignalet blev praksis for lempelse ændret således, at lempelse i den danske skat for udenlandsk indkomst skal ske, før personfradraget er fratrukket.
Det er oplyst, at klagerens og ægtefællens arbejds- og skatteforhold var de samme i 2008 og 2009 som i 2010-2013.
Det fremgår af styresignalet, at der vil kunne ske genoptagelse fra og med indkomståret 2010, og at skatteansættelserne for den omfattede personkreds automatisk vil blive genoptaget.
Styresignalet er udsendt den 23. december 2013.
SKAT har givet afslag på anmodning om at genoptage klagerens skatteansættelser for indkomstårene 2008 og 2009.
SKAT har som begrundelse anført følgende:
”Ifølge skatteforvaltningslovens § 26, stk. 2, skal en skattepligtig, der ønsker at få ændret sin skatteansættelse, senest den 1. maj i det fjerde år efter indkomstårets udløb fremlægge oplysninger af faktisk eller retlig karakter, der kan begrunde ændringen.
Det bemærkes, at fristen for genoptagelse af en skatteansættelse på SKATs initiativ er den samme som skatteyders frist for anmodning om genoptagelse, det vil sige den 1. maj i det fjerne år efter indkomstårets udløb. Fristen for genoptagelse på SKATs initiativ fremgår af skatteforvaltningslovens § 26, stk. 1.
Fristen for at genoptage skatteansættelserne for 2008 og 2009 udløb den 1. maj i henholdsvis 2012 og 2013. Dine skatteansættelser kan derfor som udgangspunkt ikke genoptages.
Hvis dine skatteansættelser for 2008 og 2009 skal ændres, skal en af betingelserne for ekstraordinær genoptagelse i skatteforvaltningslovens § 27, stk. 1, og 6 måneders fristen i skatteforvaltningslovens § 27, stk. 2, være opfyldt.
Ifølge skatteforvaltningslovens § 27, stk. 1, nr. 1, kan der ske ekstraordinær genoptagelse, hvis der er indtrådt en ændring i det privatretlige eller offentligretlige grundlag for ansættelsen.
Det er en forudsætning for ændring efter denne bestemmelse, at der efterfølgende er indtrådt en skatteretlig relevant ændring i grundlaget for ansættelsen af indkomst- eller ejendomsværdiskat. Der er ikke tale om et ændret grundlag, hvis der alene er tale om at SKAT anlægger en anden skatteretlig vurdering af ansættelsen, hvis det øvrige grundlag i øvrigt er uændret.
Da der ikke er sket ændringer i grundlaget for din skatteansættelse, finder SKAT ikke, at der kan ske genoptagelse af dine skatteansættelser for indkomstårene 2008 og 2009 med hjemmel i skatteforvaltningslovens § 27, stk. 1, nr. 1.
Ifølge skatteforvaltningslovens § 27, stk. 1, nr. 2, kan der ske ekstraordinær genoptagelse, hvis ansættelsen er en direkte følge af en ansættelse vedrørende den skattepligtige, den skattepligtiges ægtefælle eller et selskab, hvormed den skattepligtige var sambeskattet, for et andet indkomstår.
Det er en forudsætning for ændring efter denne bestemmelse, at ændringen er en direkte følge af en ansættelse vedrørende den kreds af skattepligtige, der er nævnt i bestemmelsen. Det betyder, at der skal være en relevant og direkte årsagssammenhæng mellem den ansættelse, der giver anledning til følgeændringen og følgeændringen.
Der er ikke tale om en følgeændring i denne sag, da ændringerne i 2010-2013 er foretaget på baggrund af en praksisændring. SKAT finder derfor ikke, at der kan ske genoptagelse af dine skatteansættelser for indkomstårene 2008 og 2009 med hjemmel i skatteforvaltningslovens § 27, stk. 1, nr. 2.
Ifølge skatteforvaltningslovens § 27, stk. 1, nr. 7, kan der ske ekstraordinær genoptagelse, hvis hidtidig praksis er endeligt underkendt ved en dom, en afgørelse fra skatteforvaltningen, et skatteankenævn eller Landsskatteretten eller ved en praksisændring offentliggjort af Skatteministeriet. Genoptagelse kan til gunst for den skattepligtige ske fra og med det indkomstår, der har været til prøvelse i den første sag, der resulterede i en underkendelse af praksis eller fra og med det indkomstår, der er påbegyndt, men endnu ikke udløbet 3 år forud for underkendelsen af praksis.
Der er sket genoptagelse af dine skatteansættelser for indkomstårene 2010-2013 på grundlag af styresignalet SKM2013.920.SKAT. Med styresignalet offentliggøres en praksisændring. Da der er tale om en praksisændring offentliggjort af SKAT, kan der ske genoptagelse af indkomstår, der er påbegyndt, men endnu ikke udløbet, 3 år forud for underkendelsen af praksis, jf. skatteforvaltningslovens § 27, stk. 1, nr. 7. Styresignalet er offentliggjort den 23. december 2013, og der kan derfor ske genoptagelse af skatteansættelser fra og med indkomståret 2010.
Vi henviser i øvrigt til den juridiske vejledning, afsnit A.A.8.2.3.
SKAT finder heller ikke, at en af de øvrige betingelser i skatteforvaltningslovens § 27, stk. 1, er opfyldt og finder derfor heller ikke grundlag for en ekstraordinær genoptagelse af dine skatteansættelser for indkomstårene 2008 og 2009.”
Klagerens ægtefælle har nedlagt påstand om genoptagelse af klagerens skatteansættelser for indkomstårene 2008 og 2009.
Klagerens ægtefælle har i klagen anført følgende:
”Klage over SKAT’s afgørelse – sagsid 172022981 J.nr. 050862-2384
Herved sender jeg på vegne af min kone klage over SKAT’s ovennævnte afgørelse af 28. januar 2015.
Jeg skal henvise til, at SKAT allerede tidligere – ganske vist ved en fejl. men alligevel – for 2009 har lignet min kone og mig efter de nugældende regler således, at jeg fik overført min kones uudnyttede personfradrag. Årsopgørelsen kommer i Sverige først i september måned, og den allerede modregnede udbetaling blev efterfølgende tilbageført (konneks).
Jeg kan godt læse en lovtekst. Og i SFL står højt og tydeligt at læse, at man skal anmode om en genoptagelse af en årsopgørelse senest 3 måneder efter, at man har fået kendskab til, at muligheden foreligger. Jeg synes derfor, det er direkte flabet, at SKAT i afvisningen mener, der burde anmodes inden 3 mdr. efter styresignalets udsendelse. Det må i givet fald være SKAT som skal bevise/dokumentere, at jeg har haft kendskab til styresignalet samme sag, som de selv fik kendskab til det og ikke først den 14.11.2014, hvor jeg fik oplysning fra SKAT om styresignalets eksistens.
Mindst ligeså flabet føler jeg SKATs vedholdende påstand, at jeg jf. SFL §26, stk.2 skulle anmode om genoptagelse af årsopgørelsen for 2008/2009 senest 1. maj 2012/2013. Det er over et år før EU-kommisionen foranledigede en praksisændring hos SKAT i disse forhold. Hvordan skulle jeg kunne vide, at EU-kommisionen skulle komme med sådan noget ude i fremtiden? Det er jo en tåbelig påstand.
Det er da også derfor, at der i SFL er anført, at der i særlige tilfælde kan ændres på årsopgørelser længere tilbage end de automatiske 3 år. Det vil sige, at jeg er afhængig af SKAT’s velvilje mht en genoptagelse. Jeg har før oplevet, at SKAT kan lave mange krumspring og bøje reglerne, hvis de dermed kan inddrive nogle ekstra kroner hos mig. Men nu, hvor jeg er gældfri overfor det offentlige, er SKAT’s velvilje ikke til at få øje på. Jeg forventer selvfølgelig, at hvis SKAT kan hjælpe borgeren, så gør man det også.
Endelig kan man vel også mene, at en praksis hos SKAT, som EU har underkendt, altid har været forkert så længe den har eksisteret – også i 2008/2009. der omtales da heller ikke i SFL nogen egentlig bagudrettet ’forældelsesfrist’, men blot at man kun går 3 år tilbage med de automatiske ændringer. Der er intet i SFL som skulle hindre SKAT i – efter anmodning fra borgeren – at gå endnu længere tilbage. Som loven siger: Man kan gøre det. Men i dette tilfælde vil man åbenbart ikke.
Kigger jeg tilbage på den ’forkerte’ ligning i 2009, burde omkring 20.000 kr.komme undertegnede til gode. Det er immervæk en pæn sum for en ’sølle’ pensionist. Jeg er mere i tvivl om 2008, hvor min kone havde indkomst fra både Sverige og Danmark. Først og fremmest ønsker jeg en forklaring på, hvorfor man ikke vil, når nu loven siger, at man godt kan.
SKATs afgørelse er vedlagt som bilag A i PDF-format. Den indeholder en mindre men ret åbenlys fejl på side 1, hvor man skriver at jeg har kommenteret sagen den 27. juni 2015. det skete den 27. januar 2015. Sagen synes dog afgjort uden hensyn til mine kommentarer.”
I henhold til skatteforvaltningslovens § 26, stk. 2, skal en skattepligtig, der ønsker at få ændret sin ansættelse af indkomst- og ejendomsværdiskat, senest 1. maj i det fjerde år efter indkomstårets udløb fremlægge oplysninger af faktisk eller retlig karakter, der kan begrunde ændringen.
For så vidt angår indkomståret 2009, som er det seneste indkomstår klageren ønsker ændret, skulle en anmodning om genoptagelse således senest fremsættes den 1. maj 2013.
En genoptagelse af klagerens skatteansættelser for indkomstårene 2008 og 2009 forudsætter derfor, at betingelserne for ekstraordinær genoptagelse i skatteforvaltningslovens § 27 er opfyldte. Efter skatteforvaltningslovens § 27 er det kun muligt at genoptage en skatteansættelse, hvis der foreligger en situation omfattet af skatteforvaltningslovens § 27, stk. 1, nr. 1-8.
I henhold til skatteforvaltningslovens § 27, stk. 1, nr. 7, kan der ske genoptagelse af en skatteansættelse til gunst for den skattepligtige, hvis hidtidig praksis er underkendt ved eksempelvis en praksisændring offentliggjort af Skatteministeriet. Genoptagelse kan ske fra og med det indkomstår, der er påbegyndt, men endnu ikke udløbet 3 år forud for underkendelsen af praksis.
Styresignalet SKM 2013.920.SKAT, som har medført den omhandlede praksisændring, er udsendt den 23. december 2013. Genoptagelse som følge af SKM 2013.920.SKAT kan derfor ske for indkomstår fra og med 2010.
Der er således ikke grundlag for ekstraordinær genoptagelse af klagerens skatteansættelser for indkomstårene 2008 og 2009.
SKATs afgørelse stadfæstes.